Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn

Gestart door aideeaidee vrijdag 30 maart 2012, 14:36:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Ik ben bezig als herintreder met de aanleg van een nieuwe baan. Ik ben nu zover dat de eerste zaken operationeel zouden moeten worden... als het werkt.

Ilk heb een apart programmeerspoor dat volledig gescheiden is van het hoofdspoor. Uhlenbrock geeft aan dat de bruine draden geen contact mogen maken, daar heb ik dan geen last van. Raar is wel dat als ik op de IBBasic pin 1 en 4 meet (bruin programmeerspoor en bruin hoofdspoor) dan lijkt het alsof deze zijn doorverbonden.

Ik probeer nu de wisseldecoder van Kuehn te programmeren. Dat moet in CV1 (het adres). De digitale ingang van de kuehn is aangesloten op het programmeerspoor.  IK heb de IBBasic ingesteld op dcc programmeren. Dan ga ik naar byte, vervolgens geef ik CV1 de waarde 1 en druk op enter. Dan draait het programmeerteken op het display en na enige tijd wordt een foutmelding gegeven 'fout'.

Ik begrijp het waarschijnlijk nog niet zo goed, maar voor mij is het aanspreken van een dcc wisseldecoder hetzelfde als het aanspreken van een loc. Ik heb helaas nog geen dcc loc, alleen maar delta en ben met het ombouwen van een loc bezig met een LOPI. Maar voordat ik dat kan proberen wil ik graag eerst de wisseldecoder aan de loop.

Iemand wat hints wat ik kan proberen?
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Heb je hier iets aan? Lees pagina 79 van de PDF ===> klik
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Nog niet helaas. Het protocol e.d. staan goed ingesteld. Default staat het decoder adres op 1 en als zodanig kan ik via de ib de wissels aansturen. Dat werkt. Maar de cv's uitlezen of wijzigen lukt niet. Dat wordt met name een probleem omdat ik een drietal van die decoders op de baan heb. Die zullen ieder een eigen adres moeten krijgen. Maar bedankt voor de link, ik heb een verkorte nl versie, deze is beduidend vollediger. Zal hem eens printen en doorlezen.
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
mmmmm, is deze handleiding wel van de ibbasic? Ik kom een aantal menus niet tegen. Op het plaatje lijkt het wel hetzelfde ding, maar mijn engelsen handleiding kom ik ook een aantal zaken niet tegen.
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Voor wat betreft het programmeren van decoders is de Basic gelijk aan de standaard IB (IR).
===> klik
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Handleidingen van IB's waaronder ook de IB-Basic
http://www.hobbytime.nl/downloads/

Mvg,
Peter
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Bdankt voor de link, maar deze docu heb ik al helemaal doorgespit. Ook de handleidingen van de controller en IBBasic heb ik al doorgenomen. Ik hoop dat iemand op dit forum ervaring heeft met het programmeren van de Kuehn door de IB Basic...
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Je kunt ook eens "buiten de deur" zoeken. Op het World Wide Web is vast wel info te vinden.
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Citaat van: aideeaidee op vrijdag 30 maart 2012, 14:36:12
Ik probeer nu de wisseldecoder van Kuehn te programmeren. Dat moet in CV1 (het adres). De digitale ingang van de kuehn is aangesloten op het programmeerspoor.  IK heb de IBBasic ingesteld op dcc programmeren. Dan ga ik naar byte, vervolgens geef ik CV1 de waarde 1 en druk op enter. Dan draait het programmeerteken op het display en na enige tijd wordt een foutmelding gegeven 'fout'.

Welke type wisseldecoder heb je van kuehn?
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
De WD10.

@nobody
Ik heb al diverse (andere) fora doorgelezen, maar kom er nog niet uit. De eerste decoder werkt overigens, alleen kan ik hem niet uitlezen en programmeren. Voordat ik een post doe op dit forum probeer ik eerst zo goed mogelijk mijn huiswerk te doen. Ik heb dus alle handleidingen gelezen en gegoogled.
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Heb je op de eerste uitgang ook een wissel aangesloten ?.
En heb je al geprobeerd om de decoder via het normale spoor te programmeren ?.

Mvg,
Peter
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Ja ik heb een tweetal wissels aangesloten, ze doen het allebij. Ik heb via het hoofdspoor proberen te programmeren en de IB geeft aan dat dat lukt. Echter dat geeft hij ook aan als ik de decoder afkoppel. Uitlezen van de cv's werkt dan echter niet en ik heb niet de indruk dat de decoder de instelling pakt. Als ik de decoder met de drukknop in programmeerstand brengt en koppel aan het programmeerspoor dan geeft de IBBasic nog steeds een fout aan, maar het gekke is dat de ledjes wel op de programmering reageren.
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Citaat van: aideeaidee op vrijdag 30 maart 2012, 20:47:55
Ja ik heb een tweetal wissels aangesloten, ze doen het allebij. Ik heb via het hoofdspoor proberen te programmeren en de IB geeft aan dat dat lukt. Echter dat geeft hij ook aan als ik de decoder afkoppel. Uitlezen van de cv's werkt dan echter niet en ik heb niet de indruk dat de decoder de instelling pakt. Als ik de decoder met de drukknop in programmeerstand brengt en koppel aan het programmeerspoor dan geeft de IBBasic nog steeds een fout aan, maar het gekke is dat de ledjes wel op de programmering reageren.
En heb je jezelf wel eens afgevragen of je de decoder wel uit kunt lezen ?.

Mvg,
Peter
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Volgens de documentatie wel. Ook wordt Railcom ondersteund. Maar de IB Basic verwacht wanneer ik via cv programmeer dat de waarde kan worden uitgelezen, anders verschijnt er een foutmelding. Volgens de handleiding kies je de cv en drukt op enter. dan verschijnt de waarde die je kunt veranderen en na enter wordt deze geprogrammeerd. Vrij recht-toe-recht-aan in mijn beleving, maar ik maak vast een beginnersfout.
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Wat Peter bedoelt is dat de decoder niet terug praat. Hij accepteert de nieuwe waarde zonder commentaar. :)

Gr, Ben.
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Dat begrijp ik wel, alleen krijg ik zowel bij het lezen als programmeren de foutmelding. Maar ik zal het eerst eens negeren, ik hoop dat je gelijk hebt.
Re:cv's programmeren lukt niet met IB Basic / kuehn
Dat klopt, typisch IB. Als een decoder niet terug praat krijg je melding "fout". Dat kun je negeren.

Gr, Ben.