Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

viessmann sein 4011

Gestart door rambo woensdag 29 februari 2012, 12:47:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
viessmann sein 4011
rambo
gast

viessmann sein 4011
beste,
Ik ben pas begonnen met een Marklin baan en gebruik de C-rails.
Ik ben 64 jaar en niet alles is voor mij even duidelijk.
Nu zag ik op de laatste beurs in Houten dat op een baan van een vereniging een sein geschakeld werd door een
tuimelschakelaar. Een kant sein rood = stoppen, schakelaar naar beneden is groen dus doorrijden.
Ik heb die man gevraagd hoe dit zat, maar hij had 2-rail systeem.
Een andere hobbyist zei mij dat ik een stukje rail voor de wissel moet isoleren en wel de middenrail.
Dit snap ik wel.
En dan gaat het om wel/geen spanning op de middenrail die zorgt voor de uitvoering van stoppen of doorrijden.
Een 4011 sein heeft een groene, rode en zwarte draad.
Hoe is nu het totale schema om deze schakeling te maken via geisoleerde rail en de tuimelschakelaar?
Kan iemand mij hierbij helpen?
met groetjes, Henk
Re:viessmann sein 4011
Lid sinds: 2023

offline
Re:viessmann sein 4011
Henk,

Je hebt een schakelaar nodig die 2 aparte kringen kan schakelen. Die heeft dus 4 contacten aan de onderzijde.
Op de eerste kring zet je de rijspanning. Vanuit de schakelaar breng je de draad naar de geisoleerde middenleider.
In de ene stand van de schakelaar krijgt je middelleider stroom en rijdt de trein, in de andere stand staat hij stroomloos.

Het sein sluit je op de andere kring aan. De zwarte draad bij het Viessmann sein is de gemeenschappelijke terugleiding. Ik meen begrepen te hebben dat weerstanden en diode's zijn bijgevoegd.
Re:viessmann sein 4011
Lid sinds: 2009

offline
Re:viessmann sein 4011
Volgens mij is dit de meest simpele schakeling



De linker aansluiting gaat naar de rode aansluiting van de trafo, rechtsboven naar de bruine en de onderste aansluiting naar een geïsoleerd stuk spoor. Voorwaarde is wel dat de trafo aan staat en dat treinen dus alleen stoppen doordat een tuk spoor spanningsloos word gemaakt anders branden de leds natuurlijk niet  :D

Groeten JW