Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Dus dat muzak komt uit die loc?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Citaat van: IJsengel op vrijdag 14 juni 2013, 15:13:00
Wel weer gaaf is dat de zuigerstangen in de cilinders heen en weer bewegen, net zoals in de 1 : 1 wereld.
Fred, ze is mooi :important:
Enne, bedoel je die van de stoomschuif? Da's inderdaad zeldzaam tegenwoordig...
Veel plezier met je nieuwste verovering. ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Schitterende lok fred, :P

Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Mooi lokkie Fred!

Mvg Danny
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Citaat van: nobody op vrijdag 14 juni 2013, 15:35:21
Enne, bedoel je die van de stoomschuif? Da's inderdaad zeldzaam tegenwoordig...

Bij Marklin sinds de oertijd niet meer voorgekomen. Ik dacht dat de oude  Br 23 de laatste was waar de zgn "kolbenstange" bewegend is uitgevoerd.  Bij Fleischmann zijn daarentegen regelmatig locs te vinden die dit hebben. Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet om te maken. Ik vind het daarom des te onbegrijpelijker dat ze dit kunstje in Göppingen maar niet onder de knie willen krijgen.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
"willen krijgen". Ik denk dat het daarin zit willen.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Precies, het is geen rocketscience! Kom op, zeg, waar hebben we het over?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Prachtige lok, maar dat geluid, nee, je moet het beestje echt een drupje olie geven, dit is gewoon triest!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
bewegende staafjes of niet, het geluid kan echt niet! Dat past meer in een ietwat oude, gepimpte Golf GTI, bemand door twee a drie petjes dragende jongemannen!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Eh, heren, ik dacht dat het wel duidelijk was dat het geluid wat u de eerste 20 seconden van het filmpje voorgeschoteld krijgt NIET van de locomotief is, maar een intro van een liedje van een duister bandje genaamd Amplifier.....

B)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Het is niet de locomotief?   :help: Dan moet ik toch deze maand maar weer nieuwe batterijen in mijn gehoorapparaat stoppen. ... ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Oprecht een wat je zou noemen "spannend muziekje". Mooi weer hoor :-). Dus jij was de enige bieder voor deze loc! Veel plezier er mee. Hoeveel locs heb je inmiddels? 't Is al een behoorlijke harem aan het worden, niet?

Gegroet,
De mede-romanticus
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - T18
Hola

Oui, c'etait moi, de enige bieder op deze schone. Het was eenzaam daar. Ik miste je al!
Nee, voor de prijs waarvoor ik haar bemachtigd heb, heb ik het gevoel dat ik spekkoper ben.
En wat rijeigenschappen betreft, val je je met Fleischmann niet snel een buil. Met deze T18 dus ook niet.
Graag zou ik nog een machinistje en stokertje in haar kabine frotten. Wel een stuk lastiger dan bij een sleeptenderloc, lijkt me. Daarvoor dienen de preisertjes chirurgisch doorklieft te worden en de benen geamputeerd om ze op passende lengte te krijgen. Iemand zoiets al eens gedaan?
En hoe plaats je die halve bovenlijfjes? Door het raam van buiten af? Of toch kap eraf en aan de binnenkant bevestigen?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Hola koekebakkers!
Hier nog een beetje restmateriaal dat ik gemonteerd heb tot een klein filmpje.
Muziekje eronder en gaan met die banaan!



H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Dag Fred,

Leuk filmpje :thumbup: het aantal dame's blijft maar groeien :O het is inmiddels een zeer fraaie collectie aan het worden. Ga zo door :D

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Vraagt om een line up foto van al die mooie dames bij jou in huis Fred ;)

Mvg Danny
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Fraai filmpje weer Fred. We moeten toch eens off topic over de muziekjes praten, ik moet bekennen dat je (voor mij) erg aansprekende deuntjes gebruikt...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Erg mooi filmpje Fred. :thumbup:

Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Ha die Fred.
Prachtig stukje muziek zo op de vroege en nog "maagdelijke" en zonnige woensdagmorgen!  :thumbup:
Natuurlijk is het filmpje en de daarbij vertoonde Deutsche dirndl's dan mooi meegenomen!  :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Ola Fred,

Mooi wark weer! Alleen die loslopende koeien her en der, op perrons en in niet afgesloten wagons: wat een beestenboel...

Groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Ja, het is erg, William. Het is een plaag van bijbelse proporties.



:)

H la P
Fred


Oh ja, iedereen bedankt voor de leuke reacties!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Heb je deze dan niet gemist ?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Lijkt India wel...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Restantjes & kliekjes
Loeigoede filmpjes! En zolang je de muziekkeuze van Alex aliebengalie maar niet overneemt hoef ik het geluid van mijn apparaat niet uit te zetten..... :)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Dikke Bertha is weer thuis!
Hola en hoera!
Dikke Bertha, de T5 van de K.W.St.E., is na een verblijf van enige weken in 't sanatorium van Brawa weer volledig opgeknapt huiswaarts getogen. Nadat onder garantie de sounddecoder in haar binnenste is vervangen en een losgeraakte persluchttank is vastgezet, mocht ze van de leiding weer voorzichtig de ijzers berijden. We zijn hier weer erg in onze nopjes met haar aanwezigheid. En 't is dat ze op dieet is, maar anders had ik ter verhoging van de feestvreugde nog een flinke slagroompunt voor haar in huis gehaald!



Pluim voor de dames en heren van Brawa!

Hasta la Pasta
Fred

Morgen komt waarschijnlijk ook nog een klein zusje van haar hier de rails verkennen! Koop ik die slagroompunt alsnog....
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Dikke Bertha is weer thuis!
Ola Fred,

Omdat ZIJ op dieet is, hoef JIJ je toch geen slagroompunt te ontzeggen?

Wel blij dat ze weer terug is. Zo'n sanatorium is ook niet goedkoop...

Groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Dikke Bertha is weer thuis!
Fred, goed dat ze weer thuis is! Nu de zorgen daaromtrent uit je hoofd zijn weggeblazen met haar olijk klinkende stoomfluit, kan je je weer richten op het probleem van de herkauwers!!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Dikke Bertha is weer thuis!
@William, nee zo'n sanatoriumverblijf is zeker geen sinecure, maar omdat ze in Remshalden besloten hebben om één en ander onder garantie te repareren, is het hier financieel gezien nog geen eb!

(Dus die slagroompunt kan er inderdaad wel af!)

@Kees, ik krijg er jeuk van! Die koeien zitten echt overal vandaag!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hilfe! Die Preiser kommen!
Hela hola,

Kijk kijk! Wie hangt daar zo relaxed uit het venster van zijn mooie Pruisische P8?



Moet eerlijk toegeven dat het nog niet eenvoudig was de stoker en machinist in het machinistenhuis te plaatsen.
Ze passen amper door het raam en om ze vast te zetten was ook een hele toer, maar het is gelukt!
Wellicht komt het omdat de loc van Fleischmann is en de figuurtjes van Preiser en deze niet optimaal op elkaar zijn afgestemd.
Het is gelukkig bijna niet te zien maar als je heel goed in het machinistenhuis kijkt, zie je dat de machinist net niet met zijn tenen aan de vloer komt. Hij leunt bedachtzaam enkel met zijn elleboog op het kozijn en zweeft verder gedachteloos...
Leuk hoor!

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hilfe! Die Preiser kommen!
Hola
De invasie is niet te stoppen.
Hier hebben de Preisers hun intrek genomen in een fraaie G8 van de KPEV.  (Marklin 37551)





We prutsen lekker verder....

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hilfe! Die Preiser kommen!
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hilfe! Die Preiser kommen!
 :) Leuk  ... brengt wat leven in de brouwerij ...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hilfe! Die Preiser kommen!
Hoi Fred.
Erg leuk om te zien dat het "personeel" nu ook voor jou aan het werk is! :P
Het was ook wel sneu dat je alles helemaal in je eentje moest doen en niemand een handje kwam helpen.

Veel plezier en succes met jouw "dames" en nu ook heren! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aha! Die Preisers komen hier niet in!
Hola koekebakkers!

Was ik net lekker bezig om nog een paar lokjes te voorzien van personeel, komt de postbode met een laatste aanwinst aan de deur.
Of ik even wilde tekenen voor ontvangst. Zeker wel!



Marklin 37135 D XII (lees: D 12, spreek uit: Dee twaalf) van de K.Bay.St.B.

Overigens zal dit lokje dus geen personeel krijgen. Marklin heeft het namelijk niet voor elkaar gekregen om een vrije doorkijk door de cabine te realiseren. Wanneer je het zwarte karton uit het machinistenhuis zou verwijderen, legt dat de decoder en andere elektronica bloot. Dat had toch beter gekund, niet dan? Akkoord, het is een al iets ouder model en oorspronkelijk van Trix, maar dan nog.
Overigens is de verdere detaillering erg goed en zijn de rijeigenschappen ook prima. Ze loopt ze als een jonge hinde en de decoder met dipswitches en potmetertjes laat zich gewillig en nauwkeurig regelen.
Al met al is dit een hele mooie meid die met haar eigenzinnige wielindeling (1 B2) menigeen in vervoering weet te brengen!

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aha! Die Preiser komen hier niet in!
Lief lokje! Veel plezier met haar...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aha! Die Preiser komen hier niet in!
Wordt een hele verzameling van groen-zwarte dames zo! De muziek was natuurlijk weer sfeer verhogend bij het video-portret. :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aha! Die Preiser komen hier niet in!
mss een afgeknipte en afgeplatte machinist uit het rampje hangen ? Je hoeft toch enkel zijn hoofd,schouders en eventueel een arm te zien ?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aha! Die Preiser komen hier niet in!
Roco lokpersoneel ===> klik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aha! Die Preiser komen hier niet in!
Hoi Fred,

weer een mooie aanwinst en dit lokje rijdt inderdaad als een "jonge hinde" :-)

Veel plezier ermee.

Groetjes, John
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Hola modelspoorvriendjes en vriendinnetjes

Deze kleine schoonheid van Brawa liet zich ook nog even schalks op de gevoelige plaat vastleggen. Wilde ik jullie toch niet onthouden.

Brawa AD van de K.W.St.E. (Württemberg) in vol ornaat:



Meest opvallende en in het oog springende kenmerk van deze 2 cilinder Verbund machines uit 1899 is de verbindingspijp tussen de 2 dommen. Weet iemand waarvoor deze constructie diende?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Leuke video (beetje donker...) van lief lokje. Veel plezier ermee :important:

Voor wat betreft de verbindingspijp tussen de twee domen:
Heb gezocht en ben veel van deze toepassing tegengekomen. Nergens een verklaring.
Ik vermoed dat het gedaan is om de dom inhoud te vergroten.
Anders had men één knoert van een knop op de ketel moeten zetten.

Edit nobody: Voor wat betreft enz. toegevoegd.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Dag Fred,

Mooie loc Fred, de verzameling blijft groeien. Hopelijk vind ze snel haar plekje tussen de andere dames.
Ik heb nog even gezocht naar dit type loc in een boek van mij. In het boek staat:

"De 13.16 was een van de laatste locomotieven met een dubbele stoomexpansie, een conventionele techniek die geleidelijk werd afgelost door stoomlocomotieven met oververhitters.

Ik heb zelf de 40157 van Brawa. Deze loc heeft dezelfde verbindingspijp tussen de twee dommen, en dezelfde kleur :thumbup:.

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Mooie lok Fred, ze mag nog wel een beetle olie want het geluid bij het filmpje klonk nogal metalig. Vrgr Frank
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Hola!
Dank voor de reacties!
De lok is al enige tijd in mijn bezit, hoor. Sterker nog, het was de eerste Brawa ooit op mijn baantje. Ik had haar enkel nog niet zoveel zendtijd gegund. Bij deze dus goed gemaakt.
Die Hh (40157) heeft inderdaad net als deze AD ook zo'n verbinding tussen de dommen. Die verbinding zorgt dus voor een dubbele stoomexpansie. Mooi zo, weten we dat ook weer. Nu alleen nog uitzoeken wat ze ermee bedoelen en hoe het in z'n werk ging  ;)
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Sorry hoor; dubbele stoomexpansie heeft niets te maken met de verbindingspijp tussen de domen.
Dubbele stoomexpansie heeft te maken met de stoomverdeling over de cilinders.
In dit geval dus twee cilinders. Eén voor hoge druk en één voor lage druk.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Nou Wim, geen reden om je te verontschuldigen, hoor.
Als ik het bij het verkeerde eind heb, ben ik de eerste die dat toegeeft.
Ik begreep echter dat Brutes uit de info van zijn 40157 haalde dat het om dubbele stoomexpansie zou gaan.
Dat dit begrip op de cilinder slaat, lijkt ook wel logisch, maar goed, waarom zet Brawa die info dan in haar locbeschrijving?
Dat zoeken op google naar de verbinding tussen de dommen leverde hier ook al zo bedroevend weinig op. Vandaar de vraag.
Iemand nog suggesties?
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Is iets speciaals in het HO locgebeuren. Eén dikke cilinder en één "normale" cilinder. Daarom apart vermeld, denk ik...
Meer info over het origineel ===> klik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
@Wim,

Zeker weten doe ik het ook niet. Ik heb alleen geciteerd uit een stuk tekst. Het was goed bedoeld.

@Fred,

Het citaat komt niet uit het boekje dat bij de Brawa 40157 zit. Neemt niet weg dat jou AD loc een fraai exemplaar is.

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
 :P leuk he, communicatie!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Yep :D
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Mijn kleinste meid met getrokken tender
Of zoals Kees van Kooten al eens zei: mensen die langs elkaar heen praten, een voorbeeld van "crommunicatie"!

Overigens een imposante verzameling stoomlocjes en ik weet niets van die techniek, ik hou me van de "domme(n)"!