Joost,
Het klopt dat er niet structureel is geinvesteerd. Dat is duidelijk geworden na de privatisering. Echter denkt men dat alles het normaal moet blijven doen. Nederland ligt helaas vol met wissels, dat moet als eerste worden aangepakt.
In de theorie is de elektronica weerbestendig ingepakt, maar in de praktijk gaat dit wel eens mis. (Bijvoorbeeld de seinstoringen, is helaas ook elektronica

) Gevolg, een reperatie wordt zo snel mogelijk uitgevoerd, maar het net slipt in dat geval al snel dicht.
Dit gebeurd ook best eens in de zomer als er een grote storing is, men zeurd een dag, maar kamervragen? Nee die komen niet. Storing kan voorkomen.
In de winter is helaas de kans VEEL groter op een storing, gebeurd dit? Dan gaat men gauw zeuren, meteen kamervragen erbij en het feestje van de media is weer compleet.
Conclussie:
Nederland houd ervan om de spoorwegen de grond in te drukken. Het ov ligt helaas gewoon plat bij winterweer. Je kunt er weinig tegen doen. Het personeel doet stinkend hun best om de boel zo goed mogelijk draaiend te houden. Maar je mag absoluut niet verwachten dat de boel gewoon op tijd rijd. Wat we deze week hadden is gewoon een extreem!