Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Prorail komt zijn afspraken niet na.

Gestart door loc6400 vrijdag 03 februari 2012, 18:20:22

Re:Prorail komt zijn afspraken niet na.
Citaat van Joost:
"Klein voorbeeld, op de Gotthard heb je gemiddeld ongeveer 6 a 7 treinen per uur per richting. Dat is heel wat meer dan menig NS traject."

Even een stukje dichter bij huis: traject Zwolle - Groningen t.h.v. OudeDeventerstraatweg: 20 treinen per uur. Welke: 2x p.u I.C Groningen, 2x p.u. I.C. Leeuwarden, 4x p.u. Snel/stoptrein Emmen v.v., 2x p.u. Stoptrein Nijverdalwest, 2x Stoptrein Groningen v.v., 2x p.u. I.C. Gn/Lw - Rtd/Shl, 4x p.u. I.C. Zl - Rsd v.v.
En het reed gisteravond prima.

@Rutger,
Prima gesproken.

@ Allen,
Het probleem is volgens mij zo ontstaan:
Het is niet zo dat op het moment dat er sneeuw valt dat er problemen optreden maar het feit dat als gevolg van die sneeuw die de treinen met zich meevoeren(aankoeken) deze als grote brokken onder de stellen gaan vastzitten.
Deze komen soms los en vallen op het spoor, wissels e.d. en de volgende treinen pletten deze brokken tot ijsklompen die vervolgens vastvriezen met alle gevolgen van dien.

Grt, Ronald.

Memento Vivere!

Voor de zeurkonten die zomaar ropen dat het in het buitenland beter geregeld is (zonder dat ze dit nagekeken hebben!)

Bundesweit Störungen im Bahnverkehr
?Wir haben bundesweit Störungen?, erklärte ein Bahnsprecher am Montag in Berlin. Das führe immer wieder zu Verspätungen. ?Wir fahren aber deutlich besser als gestern.? Die Gründe für die Störungen seien vielfältig. Mal fielen Signalanlagen aus, mal ließen sich Weichen nicht stellen, mal seien Loks nicht fahrbereit.

Wegen starker Schneefälle fallen noch immer Flüge am Frankfurter und am Düsseldorfer Flughafen aus. Der Eurostar steht. Auch auf den Straßen geht nichts mehr.

Wetterchaos
Kälte stoppt Eurostar auf unbestimmte Zeit

Moet je dit eens horen: op zeer slome wijze wordt verteld dat eerst het spoor schoon gemaakt moet worden. Waar? Zwitserland.......... http://www.blick.ch/news/schweiz/zuerich/wir-muessen-erst-die-weiche-vom-schnee-freischaufeln-id1677945.html

enzovoorts enzovoorts. Het gras is niet groener bij de buren, het is overal nu wit. :)

Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 04 februari 2012, 10:48:28
Houdt deze webcam maar eens in de gaten. Dat rijdt altijd, weer of geen weer, sneeuw of geen sneeuw  B)

Mvg, Johan

Ik heb nu al geruime tijd zitten kijken maar die trein blijft maar stil staan.
Ja dat zal wel maar in oa ch valt er geen 3 tot 6 m'n sneeuw
Maar ja wij leven in een pepie en kokkie land met de regering graaiers voorop.
En dan op de weg 3 sneeuw vlokjes en alles staat vast wat nou winterbanden gewoon je banden wat af laten lopen ik heb geen winterbanden nodig het is gevoel met de de weg en disipline en je zelf op de weeronstandig heden aan pasen.
En dan als volg stooien help wel MAAR die pipo,'s moeten wel de sneeuw kapot rijen dus er overheen anders helpt het niet.

en over de ns en prorail maar te zwijgen ik me diep schamen voor zo bedrijf.
Nu val ik niet de man met de pet aan die doet gewoon zijn werk maar zeg nou zelf eens dit is toch om je voor te schamen.

Zo ik heb me hart weer lekker gelucht.

En nu een bakkie koffie

Het ligt dus niet ALLEEN aan ProRail:

begin citaat

za 04 feb 2012, 12:34
Zelfs Zwitserse treinen staan stil
BERN -  Het ijskoude weer verstoort zaterdag zelfs het doorgaans zeer stipte Zwitserse treinverkeer. De koudste februarinacht in 30 jaar veroorzaakte onder meer vertragingen op de lijn tussen Lausanne en Genève, meldden Zwitserse media.

?Door de sneeuw hebben we in heel Zwitserland op het moment wisselstoringen?, aldus een woordvoerder van het spoorwegbedrijf SBB. De krant Neue Zürcher Zeitung meldt dat de vertragingen oplopen tot een half uur. De vertragingen zijn opvallend. Zwitserland staat bekend om zijn onverstoorbare treinenloop.

Het Zwitserse kwik daalde in de nacht van vrijdag op zaterdag ten westen van Luzern tot 34 graden onder nul. In Zürich werd het 20 graden onder nul.

einde citaat

Maar ja, door al dat gedraai en gelieg van woordvoerders die zeggen dat er goede informatie wordt gegeven (o ja?) en dat de treinen wel goed rijden (waar dan?) geloof ik de (sinds gisteren aantoonbaar) te duur betaalde managers ook niet meer. Woordvoerders zijn tenslotte de woordvoerders van de managers. En als woordvoerders liegen, dan .....

En dat is het eigenlijk wel fijn om te horen, de manier waarop gisteren de NS-woordvoerster werd afgedroogd in RTL-Z.  >:-D

De waarschuwing voor vandaag luidt: ga niet met de trein, alleen met de modeltrein. :D

Was getekend: een ontgoochelde treinreiziger

groet,
Rob
34 graden onder nul.
Dat is toch even anders als hier zeg nou zelf en dan over het sneeuw maar te zwijgen.
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 04 februari 2012, 13:58:24
Citaat van Joost:
"Klein voorbeeld, op de Gotthard heb je gemiddeld ongeveer 6 a 7 treinen per uur per richting. Dat is heel wat meer dan menig NS traject."

Even een stukje dichter bij huis: traject Zwolle - Groningen t.h.v. OudeDeventerstraatweg: 20 treinen per uur. Welke: 2x p.u I.C Groningen, 2x p.u. I.C. Leeuwarden, 4x p.u. Snel/stoptrein Emmen v.v., 2x p.u. Stoptrein Nijverdalwest, 2x Stoptrein Groningen v.v., 2x p.u. I.C. Gn/Lw - Rtd/Shl, 4x p.u. I.C. Zl - Rsd v.v.

Nogmaals, gemiddeld is dat. Dat zijn dus alle treinen gedeeld door 24 en dan verdelen per richting. Lees nou eens gewoon goed wat er staat.
Want s'nachts er is bijna geen verkeer bij de NS. Dus dan komt je gemiddeld alsnog lager uit.

Punt blijft, ProRail had verbetering belooft en daar heeft niemand iets van gemerkt. Net even op het station geweest en daar werd je niet vrolijk van.
We kunnen wijzen naar andere landen waar het ook fout gaat, maar is dat een excuus? Nee alweer niet.

En links van de Telegraaf ga ik al helemaal niet aanklikken(no offence)

Gr Joost
Met zo'n weer de wissels bemannen  die voor grote knelpunten zorgen.
Bij een storing zijn de mensen direct  ter plaatsen voor het heuvel te verhelpen.
Ik weet storings personeel heeft het dan koud .
Maar reizigers hebben het ook koud.
Mvgr ger

Leuke dag in het Spoorweg museum

Citaat van: Ronald69 op zaterdag 04 februari 2012, 13:58:24
Citaat van Joost:

@Rutger,
Prima gesproken.

@ Allen,
Het probleem is volgens mij zo ontstaan:
Het is niet zo dat op het moment dat er sneeuw valt dat er problemen optreden maar het feit dat als gevolg van die sneeuw die de treinen met zich meevoeren(aankoeken) deze als grote brokken onder de stellen gaan vastzitten.
Deze komen soms los en vallen op het spoor, wissels e.d. en de volgende treinen pletten deze brokken tot ijsklompen die vervolgens vastvriezen met alle gevolgen van dien.

Grt, Ronald.

Dus oplossing is dan, in die wielkasten een verwarming in bouwen (of het oppervlak zo aan passen) dat er geen aankoeken meer kan ontstaan, maar wedden dat er dan weer wat anders is om te klagen?

Gr Ruud
Speciale Gast

Citaat van: Silbermann op zaterdag 04 februari 2012, 14:55:55
Het ligt dus niet ALLEEN aan ProRail:
.....

Ja,, maar hier is het toch 20 tot wel 34 onder nul en zelfs dan een vertraging van 'maar' een halfuurtje.  :warning:

Groet, Lesley
ja maar, misschien hebben ze daar wel elektrische wisselverwarming die tien keer zo duur is als die zooi bij ons, maar ook tien keer zo vaak echt nodig is...... kwestie van kosten afwegen. Wil jij meer betalen voor je treinkaartje om dit soort vertragingen wat 1 à 2 keer per jaar voorkomt te voorkomen???? Tuurlijk gaat er veel fout, en tuurlijk zijn er 'verkeerde' beslissingen genomen, da's makkelijk praten achteraf. Foute voorlichting en niet juist informeren is slecht, maar het echt goed doen is vrijwel onmogelijk.

Walter
Achja we kunnen het ook zo bekijken, hoe vaak hebben we nu dit weer?

Gr, Bas
Speciale Gast

Trots lid van CJAG!

Citaat van: Rutger op zaterdag 04 februari 2012, 12:37:21
Citaat van: Ronald op zaterdag 04 februari 2012, 12:31:00
Ja, ik ben er vannacht op uit geweest om een paar wissel te herstellen (wissels niet in de controle), en inderdaad gewoon door ijsbrokken tussen de tongen. Voor de rest was het vannacht ook lastig voor ons rijden en werken: mist, gladheid en plaatselijke temperaturen tot -15. En vergeet ook niet de sneeuw op de schouwpaden.

Je bent een held. :thumbup:
Hebben wij het nog makkelijk op onze verwarmde post. :P >:-D

Tnx!  :D
En met mij natuurlijk alle Baan-medewerkers + Seinwezen die opgeroepen zijn/worden.

Citaat van: gerrie op zaterdag 04 februari 2012, 15:13:02
Met zo'n weer de wissels bemannen  die voor grote knelpunten zorgen.
Bij een storing zijn de mensen direct  ter plaatsen voor het heuvel te verhelpen.
Ik weet storings personeel heeft het dan koud .
Maar reizigers hebben het ook koud.
Mvgr ger
Idee lijkt leuk, maar kan niet, omdat je voor de werkzaamheden eerst het wissel buitendienst moet stellen. En je moet dan vaak over/naast indienstzijnde sporen werken. Daarbij komt dat we vaak al snel ter plaatse zijn (afhankelijk van verkeer), daar ProRail in een bonus/malus-regeling een aanrij-tijd van 45 minuten eist.
Minister Schultz van Haegen schakelt
buitenlandse experts in om nieuwe
problemen op het spoor te voorkomen. Ze
denkt aan Zwitsers,omdat die ervaring
hebben met winterse omstandigheden.
Schultz reageert op de chaos in het
treinverkeer van de afgelopen twee
dagen. Ze wil opheldering van de NS en
ProRail. De bedrijven hadden beterschap
beloofd na eerdere problemen.

Schultz vraagt zich af hoe het weer mis
kon gaan, ondanks de maatregelen van de
laatste tijd, zoals aanpassingen aan
wissels. Ook is ze niet te spreken over
de communicatie aan de reizigers. De
Tweede Kamer wil een spoeddebat.

Bron: nos txt

Speciale Gast

Sr Trdl

Zoals al eerder is aangekaart: ook in het buitenland zijn er problemen met het spoor. Als je ons spoor en materieel de weerbestendigheid van Zwitserland wil geven, reken er dan maar op dat een treinkaartje minstens 2x zo duur wordt. Is dat te verantwoorden voor een paar dagen per jaar met minder treinen? Ik weet het niet...

Overigens leuk dat er desondanks nog steeds geroepen wordt dat we in het buitenland moeten gaan kijken hoe ze het doen. Wisten jullie dat het buitenland ook regelmatig bij ons komt kijken hoe wij zo veel treinen per km spoor kwijt kunnen? Niet zo lang geleden was er nog een delegatie uit Japan...

Die interactie tussen landen is er echt al lang. Het gaat puur om de knikkers.
ergens op het web gevonden.......................:

Jaren geleden hadden we minder last van deze "problemen". Tenminste ze werden niet zo aan de grote klok gehangen en "we"wonden ons er niet zo over op.

Maar toen besloot de NS de sneeuwploegen van de treinen te halen, omdat het niet meer van deze tijd was. Misschien toch niet zo handig.

Tja sneeuwploegen kennen we idd niet meer.........................

Niet dat het de huidige problemen zou oplossen, die zijn van andere aard

Mvg, Johan
Speciale Gast

Sr Trdl

Wel een mooi plaatje! 8o :)
tuurlijk zijn er in het buitenland ook problemen met het spoor maar ch en de andere alpen landen min 34 en daar valt veel meer sneeuw als de kleine 5 tot 10 mm hier ook al was het plus minus min 15 tot min 20
maar je kunt toch zorgen dat de boel rijd en dat er een wc is in utrecht is het een gaos en het sneeuwt nu nog geen eens zeg nou zelf.
mijn kraan rijd nog steeds en de rollen van het rijwerk draaien gewoon een kwestie van goed onderhoud en voor voorzieningen treffen
johan daar staat een mooi voorbeeld ik zeg zet in dat ding :D jochie jochie
Citaat van: Alpen Bassie op zaterdag 04 februari 2012, 19:34:40
johan daar staat een mooi voorbeeld ik zeg zet in dat ding :D

Bij wissels met puko's moet ie even omhoog  :-) :-) :-) :-) :-)

Mvg, Johan

Net op het nieuws: het gaat nog tenminste twee dagen duren. >:-D

Het is een "cocktail" van problemen: wissels, bovenleiding, seinen, materieel. Aldus een mevrouw van NSR die kijkt alsof ze er verstand van heeft. "Het komt door de kou" zegt ze. Wat een muts. Terug naar het aanrecht lijkt me het beste. Of minister van Infrastructuur worden.:D

Gr, Ben.
Nou is die investering het waard? Nou ik vindt van wel. Hoeveelste keer is het nou ondertussen dat alles weer een puinhoop is.
Als vervoerder moet je gewoon bestendig zijn tegen dit soort dingen ongeacht hoe vaak het voorkomt. Je kunt steeds weer wijzen naar andere landen van ja daar zijn ook problemen. Maar dat slaat toch nergens op? Als het ergens anders misgaat mag het hier ook zomaar dus? Lekker makkelijk.

De problemen elders zijn ook vele malen kleiner. In Zwitserland waren er alleen wat problemen op de lijn Lausanne en Genève, de vertraging was daar een half uur. De Telegraaf meldt ook: 'De NS laat het afweten'.
Problemen zijn natuurlijk normaal met dit weer maar dit was gewoon weer een grote chaos.

In de politiek zijn er nu ook genoeg vragen, snap dus ook niet dat er mensen zijn en blijven die ontkennen dat er heel veel fout gaat.

Gr Joost
Het privatiseren gaat niet zoals ze gehoopt hadden. Prorail maakt er een zooitje van doordat de wisselverwarming niet op orde is en te bezuinigen op onderhoud. De NS sluit allerlei werkplaatsen zoals Tilburg, verkochten Rotterdam waalhaven. NS heeft nu alleen nog Haarlem, Zaanstraat, Maastricht, Eindhoven, Leidsendam en Onnen als werkplaatsen. Dus ja veel werkplaatsen blijven er niet over niet gek dat er dan zoveel materieel stilstaat. Ook las ik in een personeelsblad van gepensioneerde ns ers dat NS in 2015 afziet van de trajecten in Limburg dus dan ben ik bang dat het doek ook gaat vallen voor de Nedtrain vestiging te Maastricht.

Light My Train

Maastricht is een hoofdstad, daar blijven ze wel op rijden lijkt mij.

Voor de rest, het is logisch dat er problemen zijn en dat mag ook. Want geef nauw toe? De gehele infracstructuur is een chaos op het moment. File hier, file daar, alles heeft er last van. Wat wil je ook? Alleen moet er gewoon een beter winterplan komen.
Citaat van: Rutger op zaterdag 04 februari 2012, 12:52:09
Als je gaat pendelen leg je alle wissels vast, waardoor er in feite alleen rechte stukken spoor ontstaan. Er wordt dan op en neer gereden van station naar station en vanaf daar rijd de volgende trein verder op dezelfde manier. Veel overstappen dus, maar het kan wel.

Dank je Rutger,

Zat gisteren met een collega te kijken die van Schiphol naar Den Haag moest. Begrepen alleen niet waarom er geen treinen van Schiphol naar Den Haag gingen, maar wel van Schiphol naar Leiden en van Leiden naar Den Haag. Dit verklaard dat nu.
Citaat van: Wijbe op zaterdag 04 februari 2012, 20:35:29
Voor de rest, het is logisch dat er problemen zijn en dat mag ook. Want geef nauw toe? De gehele infracstructuur is een chaos op het moment. File hier, file daar, alles heeft er last van. Wat wil je ook? Alleen moet er gewoon een beter winterplan komen.

Nee, dat mag dus niet. Daar gaat het om. Kleine problemen zullen er altijd zijn maar complete chaos mag en kan niet.
Reizigers betalen voor een kaartje, vergeet dat niet.

Gr Joost

Krijg net dit mailtje

Geachte klant,

Zondag 5 februari, en in ieder geval ook maandag 6 februari, rijdt NS een aangepaste dienstregeling. ProRail heeft aangegeven dat door de strenge vorst het spoor, wissels en bovenleidingen storingsgevoelig blijven.

Wat betekent dit voor u?
Tijdens deze aangepaste dienstregeling rijden er op de meeste trajecten minder Intercity?s. De Sprinters rijden bijna overal zoals gebruikelijk. Door deze aanpassing ontstaat er minder filevorming op het spoor en wordt de kans kleiner dat het treinverkeer vastloopt. Het kan hierdoor drukker worden in de treinen en uw reis kan langer duren.

Ga goed geïnformeerd op reis!
Plan uw reis kort voor vertrek voor een zo actueel mogelijk advies. Dit kunt u doen via de Reisplanner, mobiel.ns.nl en Reisplanner Xtra.

Meer informatie
Op ns.nl vindt u meer informatie over de aangepaste dienstregeling. Heeft u vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice, bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 0900-2021163 (?0,10 p/m). Zondag 5 februari is onze klantenservice extra geopend van 09.00 tot 17.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Nederlandse Spoorwegen

Light My Train

Joost,

We klagen nu over de treinen, vroegah gebeurde precies hetzelfde. Het allergrootste probleem is dat de mens verwacht dat alles hetzelfde blijft als het extreem koud wordt met een bende sneeuw.

De grootste vijand van de elektronica is water. Sneeuw is water. Men kan het gewoon niet op de normale manier draaiend houden. 1 storing op het net hier zorgt al gauw voor een file.

De mens is helaas een grote zeur, die niet inziet dat de hele infracstructuur plat gaat bij dergelijk weer.

Ter vergelijking, we zeuren over de treinen. Laten we het dan nu even over de snelwegen hebben.
Hoe gaan we daar de chaos aanpakken die onstond? Daar mogen ook best kamervragen over gesteld worden.... Dat stond ook uren stil. Km's lange files....

Wat je ook wilt, moeder natuur wint toch ;)
Wijbe,

Simpel antwoord, Nee!

Hoezo zou je moeten accepteren dat er zoveel fouten worden gemaakt en dat men nog steeds incapabel is de infrastructuur aan te passen. Er zijn genoeg oplossingen om het draaiende te houden dus je hele betoog heeft weinig waarde in mijn ogen.
Want volgens jouw bericht zou alles ook stil komen te liggen als het regent.
Als men er niks aan zou kunnen doen zou er geen probleem zijn, maar dat is het. Er is juist zoveel aan te doen en er zijn zoveel fouten gemaakt. Dat we moeten accepteren dat het plat gaat is dus de grootst mogelijke onzin die er is.
Als bij jou de elektriciteit zou uitvallen als het regent en de maatschappij zou zeggen ja komt door moeder natuur. Zou je dat ook accepteren. Ook heb je nog niet geantwoord waarom dat stukje bij RTL slechte journalistiek was.

De vergelijking met autowegen gaat niet op, het wegennet is niet te vergelijken. En op de weg is het heel simpel, er zijn teveel auto's in Nederland. En dat heeft niks te maken met de infrastructuur.

Light My Train

Joost,

Helaas ben jij blind voor extreme situatie's. Enigste wat je hier aan kunt doen is andere wisselverwarming toe te passen, en de elektronica beter in te pakken. That's it.... En maar hopen dat het dan wel blijft doen.

Waarom het in het buitenland wel kan werken? De duurdere variant van de wisselverwarming, waar ze behoorlijk meer last hebben van de sneeuw dan in Nederland. Tevens zo weinig mogelijk wissels omgooien. En het grootste verschil; Veel minder treinen op net.

Kijk eens naar de techniek voordat je een oordeel geeft. En voornamelijk naar de prijs. Het is maar de vraag of je er miljarden in moet gooien om voor die paar dagen hetzelfde spoorboekje aan te houden.

En zoals gewoonlijk overdrijft die waardeloze takke media van Nederland de hele boel. Hier in Nederland wijzen we graag een schuldige aan.

Helaas vallen er net zoals auto's iets meer treinen uit met de winter. Hier kun je miljoenen tegen aan gooien, maar het gaat helaas niet werken. Hier in Nederland verwachten we dat een probleem binnen een uur wordt opgelost. Reis je met de auto met dit weer kun je een keer zo lang onderweg zijn. Lijkt me vrij logisch dat dit ook met het trein en vlieg verkeer gebeurd..........

Je noemt dat er teveel auto's in Nederland zijn, vergelijkbaar met het spoorwegennet. Er zijn hier ook te veel treinen. Staat er 1 stil, staan er 10 stil.
Zucht,

Nee Wijbe, ik draag alleen geen roze NS bril... Er is/was zoveel meer mis dan alleen wisselverwarming. Er is structureel niet geïnvesteerd in onderhoud en men heeft gekozen voor goedkope in plaats van duurzame oplossingen.
Met de electronica is niks mis, dat beweert niemand en blijkt ook uit de berichten van Rutger. Want de elektronica is altijd weerbestendig ingepakt. Want anders zou het bij regen er ook uit liggen niet? Het is gewoon goed mogelijk om met de juiste middelen een redelijk dienst te rijden tijdens dit weer, dus wanneer dat niet gebeurt gaat men klagen ja en terecht!
Het OV is een belangrijk onderdeel in een land, het is mobiliteit voor iedereen. Een auto is voor jezelf en jij vervoert geen mensen in je auto tegen een vergoeding. En ik geloof voor de 4e keer, dat het druk is op het spoorwegnet is geen excuus.
Wat die media betreft tja, de Telegraaf noem ik ook geen kwaliteits media, maar met dat RTL bericht was niks mis. Die NS woordvoerster had gewoon geen passend antwoord op de vragen.

Gr Joost

Light My Train

Joost,

Het klopt dat er niet structureel is geinvesteerd. Dat is duidelijk geworden na de privatisering. Echter denkt men dat alles het normaal moet blijven doen. Nederland ligt helaas vol met wissels, dat moet als eerste worden aangepakt.

In de theorie is de elektronica weerbestendig ingepakt, maar in de praktijk gaat dit wel eens mis. (Bijvoorbeeld de seinstoringen, is helaas ook elektronica ;) ) Gevolg, een reperatie wordt zo snel mogelijk uitgevoerd, maar het net slipt in dat geval al snel dicht.

Dit gebeurd ook best eens in de zomer als er een grote storing is, men zeurd een dag, maar kamervragen? Nee die komen niet. Storing kan voorkomen.

In de winter is helaas de kans VEEL groter op een storing, gebeurd dit? Dan gaat men gauw zeuren, meteen kamervragen erbij en het feestje van de media is weer compleet.

Conclussie:
Nederland houd ervan om de spoorwegen de grond in te drukken. Het ov ligt helaas gewoon plat bij winterweer. Je kunt er weinig tegen doen. Het personeel doet stinkend hun best om de boel zo goed mogelijk draaiend te houden. Maar je mag absoluut niet verwachten dat de boel gewoon op tijd rijd. Wat we deze week hadden is gewoon een extreem!
Citaat van: Wijbe op zaterdag 04 februari 2012, 21:54:18
Maar je mag absoluut niet verwachten dat de boel gewoon op tijd rijd. Wat we deze week hadden is gewoon een extreem!

En dat mag ik dus juist wel, want ik betaal voor een kaartje.
De middelen om het te laten rijden zijn er dus...

Gr Joost
Er zijn drie soorten wisselverwarming in nederland. 1 is electrische linten, 2 is gasbranderpijpen en 3 is cb (centrale buis). Linten zijn electrisch dus water erbij en het is mis gasbranders is sneeuw of andere rotzooi in de branderbakjes en ze werken niet meer. Ook met gas als er een trein overheen rijd gaan ze uit door de wind ontsteken daarna wel weer zelf. en dan cb dat heeft als nadeel knelkoppelingen die trillen vaak los als er wisselhouten niet goed onderstopt zijn en ook wisselslijpers die slijpen wel eens tegen zo'n koppeling aan.
Citaat van: Wijbe op zaterdag 04 februari 2012, 21:31:31
Joost,
Tevens zo weinig mogelijk wissels omgooien. En het grootste verschil; Veel minder treinen op net.

Als je het relaas van Rutger leest was dat ook de insteek van Prorail alleen NSR weigerde met een aangepaste diesntregeling te beginnen.  Op een knooppunt ontstonden problemen en liep het vast waardoor het elders ook vast ging lopen.
Past toen het stil stond was NSR bereid aangepast te gaan rijden, te laat.

Minder treinen, aangepaste dienstregeling is niet erg als het maar blijft rijden daar gaat het om.
Dat het direkt compleet vast loopt en niets meer rijdt dat is het probleem waar we over vallen.
Dat is niet nodig als de heren achter het bureua niet zo eigenwijs zijn.
Aan de mensen op de werkvloer ligt het niet, die doen hun uiterste best wie herrinert zich niet de storingsmonteur die bevoegd was om leeg mat te rijden en de vorige winter spontaan aanbood een gestrande trein zonder mcn te rijden en achteraf aan de schandpaal werd genageld.........

Mvg, Johan
Klopt helemaal die mensen achter het buro moeten ze met dit weer eens buiten laten lopen en de rotzooi opknappen van het personeel wat buitenloopt. Miss zien ze dan in we doen iets fout.
Citaat van: loc6400 op zaterdag 04 februari 2012, 22:01:23
1 is electrische linten,

Ik weet niet wat jij met linten bedoelt?

Het volgende het ik een vorig winter al eens laten zien.
In Zwitserland gebruikt met elektrische verwarmings elementen die men in een uitsparing langs de wisseltong en de railstaaf legt. Element is gesloten, water komt er niet bij. prik haalt men uit de waslijn. Foto's zeggen genoeg denk ik.

Mvg, Johan

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik kan me herinneren dat er vroeger holle profielen langs de wissel lagen die op gas werden gestookt.
Zijn dit soort wisselverwarmingstechnieken nog steeds in gebruik?
Ad, hier onder een citaat van een bijdrage uit Henks spoorforum.

Mvg, Johan.

over wisselverwarming ;voorheen waren er aan de buitenzijde ,bij de wisseltogen ,gasbranders gemonteerd . De rails werd terplaatse bijna 900-1000 graden celcius verhit .Het voordeel was dat de omgeving van de wisseltong sneeuw/ijs vrij bleef .Economische was dit systeem duurder dan het huidige centraleverwarmings systeem max temperatuur 100-150 graden .
Daar de opdeling oud NS is er een hele hoop kennis en kunde van oud NSérs weggegooid . Toen ik in 1968 bij NS kwam in rotterdam goederen en later te Amsterdam CS heb ik ook strenge winters meegemaakt ,de toen geldende wintermaatregelen +het saamhorigheidsgevoel van het personel +de verantwoordenlijkheid naar de reizigers zorgde er voor dat de reiziger op de NS kon vertrouwen en de overlast beperkt bleef .
VERZELFSTANDIGING IS NOOIT GOEDGEWEEST.
Kijk nu zijn we er. we moeten meer verantwoordings gevoel krijgenbij het spoor alleen word door prorail lastig gemaakt. Vroeger zat je bij ns en je wist je zit er voor 40 jaar nu is het zo prorail is de baas aan het spoor en aannemers mogen op ieder PGO-contract inschrijven en de goedkoopste krijgt het voor 5 jaar. 5 jaar later komt het gebied weer op de markt weer prijzen indienen en hopen je het contract houd. Ben je het contract kwijt heeft het personeel ook geen werk meer en bij de aannemer die het gebied heeft gewonnen hoef je ook niet aan te kloppen want die heeft zelf personeel. Al met al met deze nieuwe methode van marktwerking van prorail holt het spoor achteruit. Ik zit zelf in het spooronderhoud maar ik raad iedereen af om in de spoorbrance te gaan werken want zekerheid is er helemaal niet meer. (ook niet buiten het spoor trouwens)
Forum Moderator

Citaat van: Laurent op vrijdag 03 februari 2012, 23:47:56
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 03 februari 2012, 22:23:31
Gelukkig is Schiphol de dans ontsprongen  B)

Mvg, Johan.
Pertinent onwaar. Vliegtuigen hebben uren moeten wachten voor ze naar de gate konden (o.a. Swiss Air vanuit Bern, verwacht 14:30, uiteindelijk aan de gate 18:40). Er moest zelfs eerst getankt worden voordat er doorgetaxied kon worden. En dan was er ook nog maar 1 baan open. Bron: Mensen aan boord.
Verder moeten er nu diverse mensen op de luchthaven overnachten, zijn vluchten uitgeweken naar Lelystad, Rotterdam, Eindhoven en zelfs Düsseldorf!

Een stukje toelichting is hier wel op zijn plaats.

Allereerst kunnen vliegtuigen prima vliegen met dit weer, maar.......

Vliegtuigen moeten voor het vliegen eerst sneeuw en ijsvrij gemaakt worden. Daarvoor is een bepaalde capaciteit op de luchthaven. . En na het ontijsen moeten ze binnen een bepaalde tijd vliegen, anders moet het werk opnieuw uitgevoerd worden.

Een vliegtuig krijgt pas toestemming om te taxiën naar de ontijsingsinstallatie als er ruimte is. En daardoor moeten binnenkomende vluchten wachten.

Daarbij is de remwerking uiteraard minder bij besneeuwde baanm, dus maken ze tenmisnte één baan schoon opdat er een minimale operatie mogelijk blijft.

Groot verschil met de NS: de mensen die dit werk doen (het ontijsen en schoonmaken van de baan) staan al klaar voor de situatie aan de hand is. Bij de NS pas als er wat aan de hand is.

Want met alle respect: als je weet dat het weer slecht wordt zorg je er toch voor dat er al mensen paraat staan. Zeker bij Uitrecht als belangrijk knooppunt. En dus niet oproepen als de problemen er zijn, dan komen ze er ook niet door. Dat is de indruk die ik had na het interview op de TV.

Dus capaciteit ontijsen en baan schoonmaken moetn ook wel op elkaar aansluiten.

En dat vliegtuigen bijtanken is nodig daar aanders de "kachel" (APU)  brandstof verbruikt.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Ik heb het niet over een vliegtuig dat weg moest, maar over een vliegtuig dat reeds geland was op Schiphol (rond 16:00) nog twee en half uur moest wachten (tussen 18:30 en 18:45 konden ze eruit) voordat ze eindelijk naar een gate mochten.
Als er één, twee of tien wissels kapot zijn? Jammer dan.
Maar dan kunnen ze toch wel normaal voorlichting geven aan reizigers?
Helaas: de voorlichting is slecht, onvolledig, te laat , fout.
Forum Moderator

Citaat van: Laurent op zaterdag 04 februari 2012, 22:57:47
Ik heb het niet over een vliegtuig dat weg moest, maar over een vliegtuig dat reeds geland was op Schiphol (rond 16:00) nog twee en half uur moest wachten (tussen 18:30 en 18:45 konden ze eruit) voordat ze eindelijk naar een gate mochten.

Daarom schreef ik dat daarom binnenkomende vluchten moeten wachten.  ;)

Was enkel een beetje uitleg over de "gewone" operatie. Niet de intentie van de opmerking over privatisering.  :)
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Johan, dan deze reactie:

Dan zullen ze wel goed weglopen, mangaanstaal smelt rond de 770 C :mrgreen:
Feit is dat ter plekke verwarmd staal een hogere temperatuur krijgt dan met centrale verwarming wordt bereikt, waardoor afgevallen sneeuwklompen, door het stoten van de wielen op de wissels, sneller smelten en deze dus de wissels minder snel vast zullen laten lopen.
Gerard vV

Feit is wel dat door door al die contractuele uitbestedingen werknemers niet meer begaan zijn met hun werk.
Het is toch maar voor een paar jaar en dan gaat de stok weer in andere handen over.
Misschien moeten ze PGO wel vervangen door KGO (Kwaliteits Gericht Onderhoudscontract).
Ik lees elders op internet de volgende reactie ............................

De Zwitsers hebben aangegeven alleen te komen bij 30 cm sneeuw of meer, niet bij 3 centimeter........................

naja geef ze eens ongelijk  :mrgreen:

Mvg, Johan
Ja voor wat stuifsneeuw komen ze echt niet hierheen, je kunt hier niet eens plassen in de trein  :D

Gr Joost
Interessant Lees voer  B)

Mvg, Johan
Speciale Gast

Sr Trdl

Citaat van: loc6400 op zaterdag 04 februari 2012, 22:37:23
Kijk nu zijn we er. we moeten meer verantwoordings gevoel krijgenbij het spoor alleen word door prorail lastig gemaakt.

Jaja, je hebt een hekel aan ProRail. Dat weten we nu wel. Realiseer je je ook dat er hier op dit forum een hoop mensen bij het spoor werken en dat je die telkens weer tegen je in het harnas jaagt met die eeuwige aantijgingen van je?