Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 37262

Gestart door Huib maandag 02 mei 2011, 21:58:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37262
Lid sinds: 2006

offline
Marklin 37262
Hallo allemaal,ik heb weer eens een heel vreemd probleem (zal ook niet).Ik ben in het bezit van een M37262 (NS 1637 Cargo) met volgens mij een decoder probleem.Als ik met de controlunit M6021 de Loc bedien is er niets aan de hand,alles reageert prima.Maar zodra ik de Loc met het programma koploper wil laten rijden op automaat dan schieten alle anderen Loc''s in de schift en reageren ook niet meer conform de bezetmelders dit met vreselijke gevolgen.Of dit nu met 3 Loc's of 12 Loc's op de baan is maakt niet uit,zodra de 1637 op de baan komt is het een puinbak.Het vreemde is dat het met de M6021 wel goed gaat.Het gaat om de decoder 603648 LS. 03/99. V 1.0.Als iemand wat weet dan hoor ik het graag.

groetjes Huib.
Re:Marklin 37262
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 37262
Hoi Huib,

Heb je adres van de lok al eens gewijzigd?
Hebben de andere loks (die raar doen) ook een Motorola decoder of mfx?
Welke interface gebruik je?
Re:Marklin 37262
Freak
gast

Re:Marklin 37262
Hallo Huib,

Citaat van: Huib op maandag 02 mei 2011, 21:58:07
Als ik met de controlunit M6021 de Loc bedien is er niets aan de hand,alles reageert prima.Maar zodra ik de Loc met het programma koploper wil laten rijden op automaat dan schieten alle anderen Loc''s in de schift en reageren ook niet meer conform de bezetmelders dit met vreselijke gevolgen.Of dit nu met 3 Loc's of 12 Loc's op de baan is maakt niet uit,zodra de 1637 op de baan komt is het een puinbak.
En welk type decoder heb je in Koploper gekozen ?.

Mvg,
Peter
Re:Marklin 37262
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin 37262
Hoi Peter en Ad,ik gebruik de 6051 interface,met alle 16 Loc's heb ik geen problemen behalve met de 1637.Ook het adres heb ik al veranderd ook dit maakte geen verschil.Wat bedoel je met het kiezen van een decoder in het programma koploper precies Peter.Het vermoeden bestaat al wat langer bij mij dat deze Loc voor problemen zorgt,maar ja wat willen we.Er ligt bijna 140 meter C-Rails,82 bezetmelders,twee zelfbouw boosters van LTD (eerder draadje hierover met de nodige vonken regens) dit overigens opgelost met sleperwippen.Mijn 6021 voorzien van een eigen 6002 trafo.Dus nu 5 stroomkringen en een 6e trafo voor de 6021.Ik heb het afgelopen jaar een Mega treindip gehad mede met de oorzaak dat alles in de schift bleef schieten (na 4 jaar bouwen),dan ga je nadenken wat ik al een geruim tijd had gedaan (gelukkig ben ik een karpervisser) :D.Hier thuis heb ik applaus gekregen voor de Moed en het Geduld dat ik heb opgebracht om het toch voor elkaar te krijgen.Twee weken geleden...................de laatste dag van een korte vakantie.......................Toch nog een keer alles doorspitten...............6x16 bezetmelders,liggen er geen draden verkeerd.......geen diodes aan de bezet melders (waarover er veel goede berichten komen op het forum)......een GSM mast op 30 meter afstand (waar ga je allemaal niet aan denken) de rails met de Lux railreiniger en de stofzuiger blinkend gemaakt....die 1637 van de baan gehaald........weer eens (voor de verandering) bezetmelders testen in koploper aangezet,kijk ik vanuit mijn oog hoek op het beeldscherm en naar de rijdende trein.....komt een stopplaats binnenrijden en wat zie ik tot mijn stomme verbazing...........de loc komt over een 24064 (oftewel een rails van 64mm) meld zich af is over de 24064 heen en meld zich weer aan.Woohoo dat was hem,ik rij nu met alle merken en treinen en decoders van Piko tot Fleischmann van Uhlenbrock tot mfx van Marklin,totdat  ik die 1637 weer erbij wilde zetten.....je raad het al .....alles in de schift.....Het zat me allemaal best wel een beetje hoog(dat maak je wel op uit dit verhaal)en dat er twee problemen waren dat is duidelijk,maar wat er bij mij niet in gaat is dat die 1637 wel op mijn 6021 super gaat en met koploper in de schift schiet......Je zou zeggen......man wat bazel  na al die tijd je trek de decoder uit die 1637 zet er en ander in en het is goed...........Echt niet,ik probeer toch te achterhalen wat het probleem nu is met die 1637........
Oja om even niet te vergeten....alle hulp die ik de afgelopen jaren hier op het forum heb gehad waardeer ik enorm....dit heeft me echt geholpen om toch door te zetten en het resultaat liegt er niet om ,16 loc's te zien rond denderen is heerlijk.

groetjes Huib.
Re:Marklin 37262
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Marklin 37262
bij je 6021 heb je GEEN terugmelding.Koploper reageert op verandering van terugmelders.Dat is het probleem.De loc verliest vermoedelijk effe stroom en logischerwijze meld hij zich dan weer aan zodra hij stroom krijgt.Dit ziet koploper als een verandering omdat hij plotseling een foutmelding ontvangt.Zet eens je foutmelding detectie aan.Desnoods met noodstop als er wt misgaat.
Ik vermoed dat je decoder in de 16 dan ook een MFX/FX is.
Re:Marklin 37262
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 37262
Beste Huib,

Wat heb een vervelend en hardnekkig probleem.
Als ik logisch nadenk kan de lok zelf het probleem niet zijn, omdat de decoder alleen commando's van Koploper/6051/6021 kan ontvangen en niets terugstuurt om het systeem te kunnen verstoren.
Het lijkt me eerder een probleem met de manier waarop de lok vanuit Koploper wordt aangestuurd.

Heb je nog een andere lok met een technisch gelijke decoder?
Zo ja, vergelijk eens de configuratie van beide loks in koploper.
Misschien heb je deze stappen ook al uitgevoerd, het is maar om mee te denken en zoveel mogelijke oorzaken proberen te elimineren.

Citaat van: bellejt op dinsdag 03 mei 2011, 10:49:38
De loc verliest vermoedelijk effe stroom en logischerwijze meld hij zich dan weer aan zodra hij stroom krijgt.
Als een mfx decoder geen mfx signaal detecteert, zal deze zich ook niet proberen aan te melden en word direct op het Motorola protocol overgeschakeld.
Re:Marklin 37262
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin 37262
Hallo,ik wil deze decoder weer terug bouwen alleen weet ik niet meer waar de grijze draad moet komen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt.



Re:Marklin 37262
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Marklin 37262
 :)

Grijze draad is voor licht voorruit  :idea:
Gele   draad is voor licht achter :idea:
Oranje retourdraad fucties/ licht
( ik mis de blauwe draad op de foto...?)

Groet jan.

Re:Marklin 37262
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Marklin 37262
Hallo Huib,

Deze loc heeft een zgn. fx decoder, naar mijn mening de slechtste decoder die Marklin ooit gemaakt heeft, bij slecht contact kan deze loc vergeten waarmee hij bezig was, en plotseling stil vallen en erger nog de rijrichting kwijt raken. Echter meer verbazingwekkend is dat deze loc hiermeer invloed uitoefend op de rest van de baan.

als ik jouw verhaal zo teruglees, dan heb je last van een lekstroom via je decoder, terugmelder en je booster. Als het zuiver deze loc betreft de decoder in zijn geheel vervangen door bv. een Esu, lost meer op dan de decoder terugbouwen en weer tot dezelfde problemen komen.

succes,

Walter
Re:Marklin 37262
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Marklin 37262
Citaat van: wissels op vrijdag 20 januari 2012, 21:49:44
als ik jouw verhaal zo teruglees, dan heb je last van een lekstroom via je decoder, terugmelder en je booster. Als het zuiver deze loc betreft de decoder in zijn geheel vervangen door bv. een Esu, lost meer op dan de decoder terugbouwen en weer tot dezelfde problemen komen.

Walter,
Als Huib die toeter er weer op wil hebben, moet i wel een esu sounddecoder kopen, das een duure...
Anders zou ik die simpele toeter ook laten vervallen..en en gewone decoder van esu nemen.

Of,... een nieuwe Marklin Sounddecoder er in proppen..

Groet
Jan
Re:Marklin 37262
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin 37262
De blauwe zit naast groen,ik ben op zoek naar de aansluiting voor grijs.....Er zijn 2 mogenlijkheden(sorry voor de slechte foto).
Morgen op naar Huider.(die van lekstroom had ik nog niet gehoord Walter) bedankt voor de info.ESU zal de redder uit nood worden neem ik aan.

groetjes Huib.
Re:Marklin 37262
Aliebengalie
gast

Re:Marklin 37262
Nee Huib, je bent niet op zoek naar de aansluiting van grijs,maar je was op zoek naar de aansluiting van grijs.
Want dat was middels bovenstaand bericht algegeven.... :D

Maar man man wat een problemen,en wat een geduld ,en wat een feest als het uiteindelijk goed komt als je er 1 loc afgehaald hebt....maar wat een geduld en een moed.
Mag je best trots op wezen....als hier iets niet lukt , krijg ik al pijn in mijn kop...laat staan bij bij zo iets.

Maar straks na de inbouw van een V4 (ga ik zo ook nog is even doen) dan zal het gelukkig allemaal over zijn Huib.

Huib veel rijplezier straks , en we kijken al uit naar al het geweld op je baan.... :D

Veel suc6.
Mvg: Alex
Re:Marklin 37262
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 37262
Citaat van: wissels op vrijdag 20 januari 2012, 21:49:44
Deze loc heeft een zgn. fx decoder, naar mijn mening de slechtste decoder die Marklin ooit gemaakt heeft, bij slecht contact kan deze loc vergeten waarmee hij bezig was, en plotseling stil vallen en erger nog de rijrichting kwijt raken.
Walter, volgens mij haal je twee decodertypes door elkaar, namelijk de oude Fx decoder met dipswitches en de latere hobby fx decoder met PIC.
Die laatste heeft vooral last van wat jij beschrijft, maar de decoder uit de 37262 is nog een fx met dipswitches en die hadden hier geen last van.
Re:Marklin 37262
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin 37262
Hallo,gisteren een LocPilot v4 gehaald,vanmiddag maar is in bouwen.Het resultaat horen jullie wel.
Bedankt voor het mee denken

groetjes huib.
Re:Marklin 37262
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin 37262
Helemaal TOP,wat een decoder,niks loos alsof hij er altijd in heeft gelegen.Niks teveel gelezen over ESU. :thumbup: :thumbup: :thumbup:,oja en alles op vooraad bij Huider,en dat is om de hoek.....Groetjes Huib.