Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 21 december 2011, 19:41:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Vraag 1: ik heb een loc met een elektronisch omschakelrelais. Als ik me niet vergis, is doorschieten van een loc bij omschakeling van de rijrichting niet mogelijk. Klopt dit? Toch doet de loc dit...

Vraag 2: kan dit doorschieten veroorzaakt worden doordat er een blauwe trafo gebruikt wordt in plaats van een witte?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Alvast bedankt weer!

Met vriendelijke groet,
William
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
1. is mogelijk
2. ja
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Wim, bedankt voor je snelle reactie!

Vraag 3: kan iemand me de reden vertellen?
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Oudere trafo (220V) geeft hogere omschakelpuls. Je moet dus een 230V trafo gebruiken.
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Hoi Wijbe,

Jij ook bedankt! Dan zal het hier aan moeten liggen vrees ik...
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
aha ok. Die oude (kunstof) 10 VA trafo's kunnen dus eigenlijk niet gebruikt worden voor nieuwere locjes (digitale meuk erin, ik rijd gewoon analoog maar het zou zonde zijn als de chips stukgaan, misschien ooit als ik rijk wordt wel digitaal ;) )?
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Bij een electronisch "omschakelrelais" is ook een elektromagnetische relais veel toegepast. electronisch wordt dan b.v de verlichting geregeld en de aansturing van het e-magnetisch relais.
Voor de verlichting kun je dan ook b.v mini-lampjes tegen komen van 2 volt.
Bij verkeerde veerspanning kan e.ea misgaan.
De spanning van 220 naar 230 geeft een 4,5% hogere uitgangs spanning op de trafo, dus 21 volt wordt dan 0,8 volt hoger, dit valt te verwaarlozen.
Het schade veroorzaken aan digitale componenten ligt in een ander vlak, hoe wordt de kortsluit beveiliging bereikt, elektronisch / bi-metaal met dan de hierbij horende spanning pieken door bi-metaal, en het veelvuldig schakelen,piekjes, van bi-metaal bij sluiting.
Cees
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Citaat van: Cees B op donderdag 22 december 2011, 00:56:12
Bij een electronisch "omschakelrelais" is ook een elektromagnetische relais veel toegepast. electronisch wordt dan b.v de verlichting geregeld en de aansturing van het e-magnetisch relais.
Voor de verlichting kun je dan ook b.v mini-lampjes tegen komen van 2 volt.
Bij verkeerde veerspanning kan e.ea misgaan.
De spanning van 220 naar 230 geeft een 4,5% hogere uitgangs spanning op de trafo, dus 21 volt wordt dan 0,8 volt hoger, dit valt te verwaarlozen.
Het schade veroorzaken aan digitale componenten ligt in een ander vlak, hoe wordt de kortsluit beveiliging bereikt, elektronisch / bi-metaal met dan de hierbij horende spanning pieken door bi-metaal, en het veelvuldig schakelen,piekjes, van bi-metaal bij sluiting.
Cees

Als ik me niet vergis, hebben we het hier toch niet meer op veerspanning? Los van het feit dat ik niet heel veel snap van deze reactie...  :| Maar, los daarvan, evengoed bedankt Cees dat je hebt willen reageren  :)!

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken dat ik waarschijnlijk door gebruik van een blauwe trafo een decoder van een 36471 locje opgeblazen heb. Deze zat nieuw in de doos, even op de rollenbank met een blauwe trafo, kortstondig rijden en toen was het klaar... Maar, dat is een ander verhaal. Het gaat nu om het doorschieten van de loc en voor zover ik het nu snap kan het dus wel degelijk veroorzaakt worden door gebruik van een oude blauwe trafo. De omschakeling gebeurt nu elektronisch in plaats van met het veertje wat jij beschrijft...
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
ik heb deze lok van de adverterder van deze advert.een . .heb een foto mee gestuurd .bij mij loopt hij niet heel hard <hoeft ook niet.maar omschakelen werkt ook niet .het probleem is dat hij naar voren schiet .ik vind dit heel erg want het is een mooie lok.zo het eleck plaatje kapot kunnen zijn .mvg 81  
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
nu breekt mijn klomp.heb eens een blauwe travo genomen met enkele stukken  rechte rails verder niks .en wat denk je het werkt.wie kan me dit uitleggen.mvg 81
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Dat is inderdaad vreemd... Ik ben ook wel benieuwd naar een eventuele verklaring hiervoor!
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Citaat van: marklin 81 op donderdag 22 december 2011, 18:42:06
nu breekt mijn klomp.heb eens een blauwe travo genomen met enkele stukken  rechte rails verder niks .en wat denk je het werkt.wie kan me dit uitleggen.mvg 81

Als ie op je baan staat, heb je op je rijtrafo ook nog atributen (wissels, lampjes, andere treinen) aan staan? het kan dat zijn dat ie het vermogen niet heeft om de schakelpuls te geven?
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
nee ik heb alleen denk ik 15 meter rails erop aangesloten .mvg 81
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Dan is het omdat je een travo gebruikt ipv een trafo.  :)
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
marklin 81
Hoeveel voeding punten heb je op die 15 mtr rails.
Gebruik een meervoudige voeding iedere 8 rail-tjes een voeding herhalen of ringleiding met meerdere aftakkingen.

De elektronische omschakeling heb je in 2 varianten gehad, volgens jouw foto de variant zonder mechanisch relais.
Cees
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
dan hoef ik me dus niet te vervelen in de vakantie.mvg 81
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
dit is mogelijk als de schakeling all niet soepel werkt kijk maar een bij kleine locomotief die gaan naar jaren vast zitten en werken niet zo soepel meeer


ik beveel aan even na laten kijken bij een beurs of club
Re:Doorschieten analoge loc met elektronische omschakeling?
Ringleiding (zie wiki) aanleggen onder die 15 meter rails, en weg is je probleem.