Goed, weer een draadje over het weatheren van rails, dit keer algemeen, niet specifiek voor C of M of K rails.
Na het maken van de spoordijk tijdens de landschapsbouwdag, heb ik eindelijk maar eens mijn eerder aangeschafte
Rusty Rail Painter (RRP) geprobeerd samen met gebruik van mijn airbrush voor hetzelfde doel: de r
ails roestbruin maken, net als in het echt.
Ik heb er gelijk maar een
vergelijkingstest van gemaakt; hierbij wat foto's
De aankoop
De RRP is een verfflesje met een holle licht geknikte spriet, waarop een slim borstel-wieltje zit met naar ik vermoed een ventiel / opening dat de juiste hoeveelheid verf doorlaat.
Je rolt de met verf gevulde RRP met het wieltje aan beide kanten langs de spoorstaaf, in het holle gedeelte.
Daarna je spoorstaven, de bovenkanten, weer schoonmaken (railgom)
Mijn roestkleur heb ik ditmaal gemengd met acryl airbrushverven van Vallejo.
Naar mijn idee zeker niet blind de 'Rust' kleur van Vallejo gebruiken, want naar mijn smaak klopt die kleur niet.
Op zicht mixen, met goed je voorbeeld in je hoofd: NL, DE of elders, ik zie tintverschillen in de 'gemiddelde' railsstaaf. Ik denk per regio, land, klimaat en gebruikt matrieel en ijzersamenstelling van de rails, dat het verschilt.
Ookal heb ik Model Air verven voor de airbrush gebruikt, ik heb ze alsnog verder verdund met wat Vallejo verdunner.
De rails direct na de eerste keer rollen met de RRP
Beetje te dik en wat gemost nog, dat kan wat netter.
Daarna dezelfde kleurmix in de airbrush en dicht op de rails spuiten.
Beide railstukken de spoorstaaf bovenkanten met de railgom schoongemaakt.
Naast elkaar en zie:
Duidelijk denk ik welke is geairbrushed.
Ervaringen:
- met de airbrush gaat het
véél langzamer
- met de airbrush is er teveel 'offspray' (wellicht dat nóg dichter op de rails spuiten dit voorkomt)
De RRP werkt duidelijk veel sneller.
--> kan het dan zonder airbrush??
Nee!
Ik heb met bruin-zwart in de airbrush de rails / bedding ook wat vervuild.
Gewoon de airbrush boven elke spoorstaaf een paar keer heen en weer halen (dun spuiten!!) en wat in een lijn tussen de rails.
Hier boven erg zorgvuldig, hier onder snel en een beetje.
Je ziet hier beide test stukken weer aaneen gelegd op een stukje baan.
Met de airbrush heb ik gezorgd dat de verschillen tussen de airbrush en RRP stukken veel minder werd.
Mijn conclussieDe RRP is voor mij de winnaar voor deze weatheringsklus op snelheid én resultaat.
Maar om het echt mooi te maken, moet er de airbrush aan te pas komen.
Ik ben overtuigd, dit is zeker een verfraaiing, ook voor je M-Rails
. Ik ga mijn hele mini baantje er mee doen.
Overigens moet je bij de wissel nog wel met een penceel aan de gang, daar kan de roller niet bij.
Tot de aangemaakte verf op was heb ik nog wat stukken M-Rails gedaan met de RRP
Hoop dat jullie iets hebben aan dit verslag, reakties lees ik graag,
Hajo