Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

verlichting in rijtuigen regelen

Gestart door bekie dinsdag 11 oktober 2011, 21:14:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting in rijtuigen regelen
Beste forumvrienden, een vraagje over het regelen van verlichting in rijtuigen zonder deze te moeten openen.

Ik heb in een aantal rijtuigen smd-ledstroken ingebouwd. Op deze printsstroken zitten regelwieltjes (?potentiometertjes?).
Ik heb enkele rijtuigen na elkaar hangen en stel rijtuigen/treinsamenstelling is er één rijtuig dat stroom via een sleper opneemt. De andere rijtuigen nemen de massa via de wielen, maar de stroom via de koppelingen.

Kan ik bijv. een potentiometer of iets anders inbouwen in het rijtuig met de sleper, zodat ik via een opening in dit ene rijtuig de verlichting van alle rijtuigen van de trein kan regelen?

Mijn redering:
Ik draai alle regelaars op de rijtuigverlichting op het maximum open.
Ik plaats één regelaar op de stroomtoevoer (via de sleper dus).
Via deze ene regelaar kan ik alle verlichting regelen, zonder ieder rijtuig te moeten openen?

Juist? En zoja, waar moet ik dan zeker aandacht aan schenken.

(Een niet veel kaas van elektronica gegeten hobbyist.)

Met dank.

Belangrijk detail ik rij analoog.  :-)
Re:verlichting in rijtuigen regelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:verlichting in rijtuigen regelen
De SMD stroken werken die op ca 5 a 8 volt middels een electronisch trucje?
Met 1 pot meter alles regelen kan indien de potmeter dit vermogen aankan.
Ook moet het karakter van de regelkring niet te steil zijn. Normaal is de uitgang spanning van de trukken doos ca 5-8 volt en de ingang spanning 9 tot 23 volt.
Staat normaal het potmetertje een strip te regelen moet hij nu b.v het 6 voudige doen.
Bij anneloog rijden en je zet het rijtuig stil, niet voor een sein, is het licht ook " tijdelijk" uit.
Cees