Citaat van: Max A op donderdag 22 september 2011, 20:41:58
hey michel,
voor een stroomkring is die afstand die jij noemt goed. Wij gebruiken de zelfde afstand. voor of na een wissel maakt opzich niet zoheel erg veel uit.
dankje Max, ik zal 60 cm aanhouden

Citaat van: bluey op donderdag 22 september 2011, 23:37:47
Leuk plan. Vergeet die stomme kabelschoentjes die vallen eraf en leiden tot storingen. Gewoon de draadjes aan de lipjes solderen.
prima, ik wist niet dat de schoentjes niet altijd betrouwbaar waren.
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 24 september 2011, 11:53:49
Hallo Michel,
Je moet gelijk rekening houden met blokken, deze dienen aangesloten te worden op een S88 decoder en de railzen dienen aangepast te worden.
Met de rode isolators scheid je de railsstaven en zo kun je een stukje rail maken die detecteerd.
Hier op het form zijn veel voorbeelden te vinden.
De ene maakt het met twee melders per blok ( vaak bij eenrichtings verkeer ) de andere ( waaronder ikzelf ) gebruiken er drie.
Je dient je railzen wel aan te passen door het lipje door te knippen zodat beiden railstaven geisoleerd ten opzichte van elkaar zijn.
Per rails zitten er twee van deze lipjes is.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Hi Peter,
Okay! ik zal gebruik maken van vnl. 2 melders per blok. Ik heb wat geneusd en heb div. contacrails 24995 liggen, die kan ik daarvoor gebruiken? Of maakt men de contact rails over het algemeen zelf? Of zijn de 24995 bedoeld voor stroomdetectie?
Goed punt dit want ik zal ze dan idd moeten inpassen voor ik verder bouw. Als ze zelf gemaakt worden kan dat evt. later.
Iets is me niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat de volledige baan in blokken wordt ondergebracht en er geen blind spots kunnen bestaan. Volstaat dan bijv.
1x 24995 - 5x 24188 - 1x 24995 (1 blok) en aansluitend 1x 24995 5x 24188 - 1x 24995 (volgende blok) etc ?
Ik denk dat ik dit sowieso even op een test tafel ga uitproberen..

Citaat van: neesse op zaterdag 24 september 2011, 12:11:40
Hoi Michel,
Zoals Peter / de geluidsman al zei moet je de rails (aan de onderzijde) wel door slijpen anders is het niet mogelijk gebruik te maken van massadetectie.
Zelf heb ik de railstaven ook (nog) niet afgeslepen en maak ik op dit moment nog gebruik van de rode isolatoren van M. Aan deze rode isolatoren zit een klein lipje. Deze heb ik naar boven toe gericht zodat er voldoende ruimte is tussen de rails en er (nog) geen spookmeldingen binnen komen.
Succes met het bouwen van je baan het begin is al goed hoor

Groet Niels
Thanks Niels, ik heb in het boekje van de 24995 gezien waar de lipjes doormidden moeten. Ik oet als ik tijd heb even zoeken naar de precieze principes van stroom en massadetectie, ik weet dat stroomdetectie achtergebleven wagenjes niet detecteert alleen stroomafnemende objecten i.t.t. massadetectie, maar hoe dat precies schematisch in elkaar steekt moet ik even voor me zien

Dat van de lipjes aan de isolatoren wist ik niet, is dat algemeen gebruik? Of is dat waarom John een railstaaf afssleep?
Citaat van: Varekamp op dinsdag 27 september 2011, 22:32:30
Je vordert al behoorlijk. Erg mooie spiraal ben je al aan het maken. Je werkt secuur en netjes, ga zo door. Ik ben benieuwd naar je volgende up-date. Denk er wel aan om secties in te gaan richten voor je boosters. Zoals eerder beschreven.
Groeten Ronald 
Dankjewel Ronald, ik wacht op rails en kan dan aan de bouw verder gaan. Ik zal overal goed bij kunnen (blijven) komen en de rails liggen voorlopig los (niet gefixeerd). Denk je dat ik de booster secties achteraf zou kunnen bepalen? Of is dat niet bepaald slim?

Groetjes
Michel