Citaat van: JanPieter op woensdag 28 februari 2007, 13:20:12
Mooie baan 
lekker veel verdiepingen.
Bedankt!
De verschillende verdiepingen zijn vooral links-onder zichtaar. Het plan is om daar een kloof met een berg-beekje te maken, waar het spoor op het onderste nivea en de twee (drie) sporen op het bovenste niveau overheen gaan. De sporen liggen op de volgende hoogtes: 6,2cm, 19,1cm en 22,7 cm. Een hoogte verschil van 16,5cm dus. In de laatste versie is het onderste spoor R2 geworden, zodat er geen lelijke R1 bocht in het zicht zit.
Citaat van: JanPieter op woensdag 28 februari 2007, 13:20:12
Als ik jou was zou ik die enkele sporen aan elkaar aansluiten, dat staat leuker denk ik en je hebt een mooi stukje rijtijdverleging.
Ik neem aan dat je hier doelt op de sporen aan de linkerkant, op het onderste niveau? De reden dat die sporen zo liggen is dat het nu mogelijk is om twee verschillende rijpatronen te hebben:
Een enkel groot baanvlak, met keerlussen aan de einden. Treinen rijden vanuit het schaduwstation door de spiraal naar boven, over het paradebaanvlak, onder het kopstation door de keerlus, terug over het paradebaanvlak, door de spiraal naar beneden en terug naar het schaduwstation.
De andere mogelijkheid heeft twee cirkel-vormige baanvlakken: Vanaf het schaduwstation, door de spiraal omhoog, over het paradebaanvlak en onder het kopstation door terug naar het schaduwstation. De andere kant op: door de spiraal omlaag, onder het kopstation door en over het paradebaanvlak terug naar de bovenkant van de spiraal.
Het is natuurlijk mogelijk om van die 2 wissels rechts een enkele engelse wissel te maken, maar dat zorgt ervoor dat het 2e rijpatroon niet meer werkt, omdat treinen dan van beide kanten over de engelse wissel moeten. Ik hoop dat het zo duidelijk is?
Als je het over het enkelsporige zijspoor hebt dat links-onder loopt: Dit is een spoor 'hoog' door de bergen. Hier komt een berg-station in. Dat past waarschijnlijk beter met enkelspoor.
Bedankt voor je commentaar!
Groetjes Emond