Hallo Marc en mede forumgenoten die dit volgen,
Wat een gave topic is dit.
Aan de hand van de topic over de limited CH Edition van de bruine Ae 8/14 ben ik wat verder gaan zoeken en zo op deze topic gestuit.
Heb jij 'm intussen al binnen en hoe bevalt hij.
In gedeelten heb ik de topic zo goed als helemaal doorgesnuffeld voor de vele weetjes linken, filmpjes en ga zo maar door.
Er komt van alles tussen door en er gebeurt ook van alles, tot aan zeer bruikbare spoorplannen aan toe. Zeer nuttige info voor een nono als ik.
Zelfs een SBB uitstapje passeert de scenery. Echt leuk.
Dat ga ik ook nog eens doen, maar mijn liefde voor het gaspedaal zorgt er voor dat het nog steeds op mijn wishlist staat, net als de 24h van Le Mans maar die gaaat er dit jaar vanaf.
Marc, de keuze voor Goschenen en de rest van de baan is echt een goed keuze, wat mij betreft.
Je bent gezien er gezien de effort ook tamelijk fanatiek in.
Ik zou nog wel een iets meer willen weten over de inbouw en het gebruik van de Zwiterse seinen die je gebruikt.
Had ik dit ook maar eerder geweten. Onze baan wordt helemaal van nieuwe generatie M seinen voorzien waarvaan het merendeel al is ingebouwd onder de baan. Mocht M ook ooit nog met een zwitsrse variant komen dan hoef ik alleen de seinmast maar om te wisselen. Maar juist het rageerterrein wat voor onze neus ligt, wordt toch nog anders opgedeeld in 3 i.p.v de huidige 2 boosters voor het boven rangeer terrein. Dit moet ook nog van seinen worden voorzien en definitief vast gelegd worden. Wellicht plaats ik daar nog wel andere seinen maar het zijn er wel een stuk of 45, toch weer een aardige zak CHF's.
Maar toch zet me dat weer aan het denken, want de prijzen schelen voor zover ik het gezien heb niet al te veel, en een ritje naar Sutermeggen is is best te doen.
Zelf heb ik echt serieus overwogen om het HB Zurich in de richting van en t/m Baden inclusief het geweldige emplacement Limattal te realiseren in H0, maar dan moet je echt zo een gigantische ruimte hebben en als kind beginnen anders ben je er niet mee klaar voor je 80 jaar bent. Jammer dat Limattal zo sclecht toegankelijk is om er eens een goede kijk te kunnen nemen. Wat is dat een waanzinnig geheel. Ik ga er altijd toch een kijkje nemen.
Dus dat zal wel een droom blijven. Weet er iemand of dit ergens in H0 te zien is.
Ik ben zelf ook dus een groot Zwitzerland liefhebber in heel brede zin, kom er geregeld maar bnewust altijd met de auto
en als het kan altijd over de pas en niet door de tunnel. Wat een geweldig land. Heb samen met mijn broer een behoorlijke digitale baan en veel zwitsers materieel, maar helaas voor mij is mijn interesse voor modeltreinen niet bij Zwitzerland gebleven. Koop niet alleen M maar in gelijke mate koop ik van alles van de wat betere andere merken in AC uitbrengen van Noorwegen tot Zuid Europa. Ik zeg al jaren dat ik nu wel genoeg heb maar er veranderd uiteindelijk niets waardoor de verzameling maar blijft groeien. Er is eigenlijk al twee jaar geen tijd voor de verdere afbouw van de baan, maar met de baan kan wel mee gereden worden over 95% van het uiteindelijke geheel.
Marc, ben je recentelijk nog bezig geweest met de verdere afbouw van de baan. Mooie ruimte overigens, en wat een ludieke vinding voor het schaduwstation, maar hierover wil ik het toch volgende opmerken. Ik wil hiermee je baan zeker niet afkraken, beschouw het aub alleen als positief.
De keuze voor R1 en R2 in de spiraal, al hebben de treinen er blijkbaar geen moeite mee, de rails en de wielen van al die mooie loks slijten wel veel harder en het scheelt heel veel in de frictie en het rij comfort. Heb je echt geen ruimte meer over om dit nog aan te passen in die balzaal van je?
Het levert je echt een significante verbetering op. Ik ben nog steeds blij dat ik een paar jaar geleden na een hoop gehik en discusie met mijn broer, toch de keuze heb gemaakt om dwingend waar het kon R1-R2 sporen te vervangen voor R2-R3 combinaties. De destijds helemaal technisch rijklare baan is toen grotendeel opgebroken en het heeft ons minimaal een jaar gekost en een gigantische berg bedradings werk, waarbij een spiraal vervangen slechts een peuleschil bij is.
En als tweede de hangende constructie aan de voorzijde van het schaduwstation met de oogjes en de hopelijk toch wel stevig uitevoerde kabeltjes. Ik krijg er gewoon de rillingen van.
Ben je niet bang dat de boel ooit naar beneden komt met alle gevolgen van dien. Er zal toch ook wel een behoorlijk kracht op de ophanging komen te staan.
Ondanks dat onze huidige baan in aanbouw inmiddels in versie 4 zit in verband met aangebrachte verbeteringen aan met name het trace van de baan , overweeg ik nog een vijfde major operatie aan een vijftal punten waar er toch weer gehakt en gebroken gaat worden. Dit zonder het oorspronkelikjke 1e ontwerp van de baan te wezenlijk te hebben veranderd.
Voor nu lijkt het mij wel even genoeg.
Groeten
Cas