Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Goschenen SBB

Gestart door marc-lin donderdag 21 juli 2011, 23:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Goschenen SBB - Nieuwe aanwinst
Gisteren afgeleverd, de SBB re 4/4 10015 (eerste bouwserie). De juiste loc voor mijn regionale trek-duw trein!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re: Goschenen SBB
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst

groet,

erik
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Je hebt er weer een mooie lok erbij!!

Gefeliciteerd!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Mooi mooi mooi!
Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Heel goed Marc! Goede prijs betaald?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Net onder de 200 Euro (ex verzend). Niet te gek lijkt me omdat de meeste ruim boven de 200 aangeboden worden.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Mooie lok. Is het de lok met de deur in de kop?
Vind ik erg fraai.
Nu aan de slag kan niet wachten op meer. Als je wilt kan ik je aan de tekening van het emplacement met het lokspoortje tussen de tunnelportalen in helpen (waarschijnlijk heb je het wel maar toch). Dat is erg geschikt om loks op te showen.
Groeten Jeroen
Re: Goschenen SBB
keeszondag
gast

Re: Goschenen SBB
Mooi!!!!! Is die van tante M*?
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Gezien de bouw en de koppelingen lijkt het er wel op Kees.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Goschenen SBB
Marc,

gefeliciteerd met je top aankoop, ik heb de Trix uitvoering zowel
in het groen als in het rood. De groen rijdt met een stammetje
2 x Ew II met een stuurstand ABt van Railtop.
De rode voor een stam  van 4 uic rijtuigen van LS models en een
postwagen van Roco . Zal eens een foto maken.

Succes met de verdere bouw , ik blijf je volgen.

Groeten Johan
Re: Goschenen SBB
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Goschenen SBB
Mooie aankoop Marc, veel plezier ermee.

Je hout constructie mag er wezen, lekker stevig  :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Allen bedankt voor de leuke reacties.

De loc is inderdaad van Marklin Kees. (SSD) Soft Sinus Drive met deur in de kop Jeroen (de oudste uitvoering van deze loc serie).

Jeroen ik ben zeer geïnteresseerd in de tekeningen van het kopspoortje. Uiteraard heb al eea maar ik weet natuurlijk nooit of wat jij hebt beter is...dus heel graag!

Groeten,
Marc



Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Goschenen SBB
In Pieterlen (Zwitserland) zit Wemoba, een modelbouwwinkel die het front van een Re 4/4 I als ingang heeft:
http://img166.imageshack.us/img166/8818/re110004wemoba01brr8.jpg
http://img183.imageshack.us/img183/9223/re110004wemoba03bdk1.jpg

Als je in de buurt bent moet je er zeker heen! Schitterende winkel!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Heb hem in mijn archief in a3 en a4 zal proberen a4 te scannen anders a3 met postzegel (PTT mail ,is nog van vroeger)

Gruezi Jeroen
Re: Goschenen SBB - Nieuwe aanwinst
Citaat van: marc-lin op zaterdag 04 mei 2013, 12:55:24
Gisteren afgeleverd, de SBB re 4/4 10015 (eerste bouwserie). De juiste loc voor mijn regionale trek-duw trein!

Hallo marc-lin,

Nu je deze Re 4/4 hebt, en van plan bent hem in te zetten als onderdeel van een trek/duw trein doet zich al snel de vraag voor hoe je aan één zijde van de loc een vouwbalg aanbrengt. Zoals je ongetwijfeld weet is zo'n gesloten verbinding tussen de rijtuigstam en de loc "vaste prik" in Zwitserland. Ik gebruik die laatste uitdrukking expres omdat ik zo'n vouwbalg inderdaad in de kop van de loc vastprik (en hem dus ook weer los kan trekken). Daarvoor is door het midden van de bovenkant van de vouwbalg een heel dun staafje aangebracht, dat in een piepklein gaatje past dat je daarvoor op de juiste plek in de neus van de loc boort. Daar zie je nauwelijks wat van als de vouwbalg is verwijderd. Uiteraard is dat ene dunne staafje niet voldoende om de boel goed tegen de locneus te verankeren, het dient meer als geleiding om de vouwbalg op de juiste plek op de neus aan te brengen. Om de boel wél goed op de neus te bevestigen  nam ik een tweetal kleine magneetjes waarvan één onderaan de vouwbalg wordt vastgeplakt (bijvoorbeeld achter het opgeklapte overloop"plank" van de vouwbalg),  de andere op dezelfde hoogte achter de voordeur van de lok. De magneetjes moeten zó zijn aangebracht dat ze elkaar aantrekken als de vouwbalg op de locneus is aangebracht. Dan zit zo'n vouwbalg "muurvast"op de neus, en is ook weer héél eenvoudig te verwijderen.

Ik weet niet of jouw Re 4/4 van een kortkoppelmechaniek is voorzien, dan kan de loc met zijn aangekoppelde rijtuig zeer dicht tegen elkaar worden gezet. Zo niet dan dient iets meer "lucht" tussen de vouwbalg op de loc en de vouwbalg (c.q. "Gummiwulst") van het aangekoppelde rijtuig worden overgelaten opdat de boel in bogen elkaar niet aanraakt, want dan gaat het mis.

Als de verlichting van de loc aan de kant waar de vouwbalg kan worden aangebracht in de weg zit,  zou je die verlichting eventueel kunnen verwijderen, omdat die dan toch geen doel meer heeft, maar misschien is dat niet eens nodig. Maar dan moet die verlichting wel uitgeschakeld blijven als de loc in een trek/duwtrein loopt. Jammer genoeg heb ik geen foto's (meer) die een illustratie vormen van wat ik schreef. Overigens verdwijnt een ingevouwen vouwbalg op de neus van een échte Re 4/4 geheel achter een metalen afscherming zodat je niets meer van die vouwbalg ziet. Datzelfde effect bereik je ook bij "mijn" methode.....

Mocht je nog vragen hebben lees ik het wel.

Gegroet,

Rob

P.S. In Zwitserland zijn soms ook wel speciaal voor deze Re 4/4 locs bestemde vouwbalgen te koop, maar die moeten normaalgesproken op de locneus worden vastgelijmd. Dat ging mij te ver, vandaar de bovenbeschreven methode die al heel veel jaren uitstekend functioneert.
Re: Goschenen SBB - Nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB - Nieuwe aanwinst
Citaat van: rovanko op zondag 05 mei 2013, 23:08:48
Citaat van: marc-lin op zaterdag 04 mei 2013, 12:55:24
Gisteren afgeleverd, de SBB re 4/4 10015 (eerste bouwserie). De juiste loc voor mijn regionale trek-duw trein!

Zoals je ongetwijfeld weet is zo'n gesloten verbinding tussen de rijtuigstam en de loc "vaste prik" in Zwitserland. Ik gebruik die laatste uitdrukking expres omdat ik zo'n vouwbalg inderdaad in de kop van de loc vastprik (en hem dus ook weer los kan trekken). Daarvoor is door het midden van de bovenkant van de vouwbalg een heel dun staafje aangebracht, dat in een piepklein gaatje past dat je daarvoor op de juiste plek in de neus van de loc boort. Daar zie je nauwelijks wat van als de vouwbalg is verwijderd. Enz .....

Dag Rob,

Ben benieuwd naar foto's (close-up) hoe je dat hebt aangebracht. Dat spreekt letterlijk en figuurlijk meer tot de verbeelding. Gaat dat lukken?
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Goschenen SBB
Ik heb wel een voorbeeld uit het Grootspoor:

Maar ben ook nieuwsgierig naar de oplossing van Rob.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: Dibbes op maandag 06 mei 2013, 08:57:17
Ik heb wel een voorbeeld uit het Grootspoor:

Maar ben ook nieuwsgierig naar de oplossing van Rob.

Mooi plaatje Jos!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Rob - Ik ben ook zeer benieuwd  naar de oplossing, foto's, gebruikte materialen en (detail) foto's.

Alvast bedankt,

Groeten, Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Veel plezier met je nieuwe loc, hij is mooi he, ik mis zelf alleen nog de rode uitvoering met de deuren. Deze loc heeft bij mij al de nodige kilometers afgelegd.

groeten Martin.
Re: Goschenen SBB
rovanko
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo,

"Gevoelig" als ik ben voor nadrukkelijke verzoeken vanuit dit forum, zal ik eens kijken of het me lukt alsnog foto's te maken van de vouwbalgovergang tussen een Zwitsers model van een loc of "Triebwagen" met hun  aangehaakte wagon. Maar eerst zal ik nog eens zoeken in mijn computerfiles wat ik daar nog aan beeldjes kan opduiken.

Tot later dus!

Rob
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Alvast bedankt Rob.  :thumbup:

Hi Martin, die mis ik ook nog... ;)

Wat ik me overigens wel afvraag is waarom een doorloop verbinding tussen loc en wagons eigenlijk nodig was (is)?

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Die vraag hadden ze bij de SBB ook denk ik want later zijn deze verwijderd. :D

groeten Martin.
Re: Goschenen SBB
rovanko
gast

Re: Goschenen SBB
Heren,

Ziehier wat mij als "notoire amateur-fotograaf "gelukt is. Het gaat dus om twee SBB trek/duwtreinen. De ene met een Re 4/4 en de andere met een "Triebwagen". Op één van de fototjes is de vouwbalg bevestigd aan een  Re 4/4 (van HAG). Aangezien de loc in dit geval met dunne stroomdraadjes tamelijk strak met het aangekoppelde rijtuig is verbonden was het lastig om de vouwbalg die aan de loc is bevestigd voor de foto-sessie "los te wurmen". Overigens dat "gruis"op de loc en de balg is nog niet weggepoetst zaagsel. Schande! Het viel me pas op nadat ik de foto bekeek.

Drie van de foto's tonen een Triebwagen van Lima (de sterk verbeterde versie met cardanaandrijving) zoals hij mét vouwbalg tegen een rijtuig is geplaatst. Aangezien hij een schuin aflopende neus heeft moet de vouwbalg aan de achterzijde dus ook schuin lopen. Daarvoor heb dus een vouwbalg aan de achterzijde net zover afgevijld zodat hij precies tegen de kop van de Triebwagen paste (en uiteraard aan de voorzijde loodrecht stond). Een tweede vouwbalg heb ik toen tegen de afgeschuinde vouwbalg geplakt.  Ook in het écht is het een wat "scheve"constructie, zodat ik me er niet voor schaamde het zó te hebben gedaan.

Een van de afbeeldingen toont de van de Triebwagen afgenomen vouwbalgconstructie met het pinnetje boven in midden "achteraan" dat in de voorzijde van de Triebwagen wordt gestoken. Jullie zien ook het magneetje dat tegen het front van de Triebwagen drukt. Daar zie je dus niets van als de vouwbalg is aangebracht. Het andere magneetje zit achter het front van de Triebwagen vastgeplakt. Die beide magneetjes zijn de eigenlijke "bevestiging" op de neuzen, het pinnetje zorgt ervoor dat de positionering op de neuzen de juiste is.

Opgemerkt zij dat ik met een decodertje (Uhlenbrock 75 000) de afwisselende frontverlichting naar gelang de rijrichting heb ingesteld. Op de koppen van de stuurstandwagens en de locs zitten in de oorspronkelijke gaten waar de lichtgeleiders doorheen liepen drie soft-white led's waarvan één een duo-LED (rood/soft-white) versie is. Als de stuurstandwagen dus achter loopt vertoont hij één rood licht. De Re 4/4 en de Triebwagen zijn v.w.b. de drie-punts frontverlichting ook van dergelijk soft white en rood/soft white LEDs voorzien.

De laatste foto toont het geboorde gaatje in de kop van de Triebwagen. Zoals ik al eerder opmerkte, valt in de praktijk dat gaatje nauwelijks op, zeker omdat het altijd aan de achterzijde van de Triebwagen zit. Die "achterzijde"  van de Triebwagen loopt bij mij namelijk nooit voorop aangezien de frontverlichting aldaar is uitgebouwd.

Ik moest de foto's over twee berichten verdelen nadat ik een "tik op de neus van de forum-computer" had gekregen dat ik in eerste instantie teveel pixels had ingezonden...De eerste twee gaan hierbij , daarna moet je een tussendoor binnengekomen bericht overslaan en dan zie je de andere twee.

Beide trek/duwtreinen rijden al jaren gedrukt of getrokken probleemloos op mijn baan rond


Als er nog meer vragen zijn, hoor ik het wel!

Gegroet,

Rob

P.S. Opgemerkt zij, dat beide trek/duwtreinen steeds in dezelfde samenstelling op mijn baan rijden, zij het dat de Triebwagen ook wel eens wat anders kán trekken. Zoals de "kenners" ongetwijfeld weten waren deze Triebwagen beresterk zodat ze - zeker op vlakke trajecten - zondermeer op volle snelheid een heel lange IC konden trekken. En dat hebben ze dan ook jarenlang gedaan ondermeer tussen Genève en St. Gallen. Dat wil zeggen - boven de Alpen langs - diagonaal  door héél Zwitserland. De Re 4/4 zag je veel op de hellingen van de Gotthardbaan de lokaaldiensten vervullen met een viertal rijtuigen, waaronder een bagagerijtuig dat meestal aan de loc was gekoppeld. 
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat uit Eisenbahn Journal Sonderheft 2/2011 (SBB Historic), blz. 76:

"Sie besaßen Stirnwandtüren, Übergangsbleche und in Nischen eingebaute Faltenbälge. Da auch der Maschinenraum mit einem Durchgang für Reisende und Personal ausgerüstet war, ließen sich die Triebfahrzeuge in der Zugkomposition an beliebiger Stelle einreihen."

Deze balgen zijn alleen in de eerste serie (401- 426) toegepast. In de tweede serie van 24 loks (427-450) zijn geen kopdeuren en balgen meer toegepast. Vanaf 1962 hadden de Re 4/4's van de tweede serie de nummers 10027-10050. De eerste serie kreeg bij de modernisering tussen 1958 en 1960 de nummers 10001-10026.
Vanaf november 1991 werden de kopdeuren dichtgelast en de balgen verwijderd.
In 1964 kregen de RE 4/4's de toevoeging "I" om ze te onderscheiden van de Re 4/4 II die vanaf dat moment werden opgeleverd.

De Re 4/4 I werden in de dennengroene kleur afgeleverd. Bij twee machines werd in de jaren 50 blauw resp. lindegroen geprobeerd. Voor hele belangrijke inzetten kregen in 1972 vier loks de TEE-belijning ("Rheingold" Basel-Genève en "Bavaria" Zürich-Lindau). In 1984 ging men over op de rode kleur.

De laatste Re 4/4 I verdwenen in 1999 uit de dienstregeling.
Re: Goschenen SBB
rovanko
gast

Re: Goschenen SBB
En hier de twee andere foto's

Rob
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Goschenen SBB
 :thumbup: Bedankt Rob, voor de foto's en de uitgebreide toelichting. Mooi stukje knutselwerk.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Waarvan akte Dibbes, idd mooi stukje werk.

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt Rob, mooie foto's en een mooi stukje werk die vouwbalg.

Dibbes bedankt voor de uitleg mbt nut & noodzaak van de vouwbalgen.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Marc,

Ik zit nu bij de Gotthard, en 'je station' ligt er nog steeds netjes bij  :mrgreen:
Kwam weer prachtig verkeer langs. B)
Bassie
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Gelukkig Bassie. Mooi daar he!  :thumbup:
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Beste marc hier nog wat info over het lokspoortje bij de tunnel.
Het is op de foto 2 en 3 in bericht 461 nog te herleiden maar hier nog wat tekeningen


Dit is airolo
Göschenen komt er misschien vanavond nog aan maar wil even niet lukken
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Goschenen SBB
Ik weet niet wat je precies zoekt, maar als ik je kan helpen met dit plaatje..
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Ja volgens mij spoortje 31
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Goschenen SBB
44 denk ik :-)
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB


Hier alsnog Goschenen
en hier het uitzicht vanuit mijn werk


Ik hop je aan wat inspiratie geholpen te hebben want ik ben er van over tuigt dat het spoortje erg modellbahnfähig is.
Van oorsprong werdt het spoortje gebruikt om voorspan loks wegtezetten. In de tunnel ligt het scheitelpunt.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Ja Dibbes klopt 44 is het. Kon het niet duidelijk zien
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor de duidelijke tekeningen Krokodil! Zie ook dat er in de oude situatie ook meer verbindingen tussen de sporen 3 t/7 zijn. Inderdaad zeer mooi spoortje voor het opstellen van 1 of 2 locs! Ga is ff kijken of ik mijn plan kan aanpassen om dat spoortje in te passen.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
steamer
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc en mede forumgenoten die dit volgen,

Wat een gave topic is dit. :thumbup:

Aan de hand van de topic over de limited CH Edition van de bruine Ae 8/14 ben ik wat verder gaan zoeken en zo op deze topic gestuit.
Heb jij 'm intussen al binnen en hoe bevalt hij.
In gedeelten heb ik de topic zo goed als helemaal doorgesnuffeld voor de vele weetjes linken, filmpjes en ga zo maar door. 
Er komt van alles tussen door en er gebeurt ook van alles, tot aan zeer bruikbare spoorplannen aan toe. Zeer nuttige info voor een nono als ik.
Zelfs een SBB uitstapje passeert de scenery. Echt leuk.:P
Dat ga ik ook nog eens doen, maar mijn liefde voor het gaspedaal zorgt er voor dat het nog steeds op mijn wishlist staat, net als de 24h van Le Mans maar die gaaat er dit jaar vanaf.

Marc, de keuze voor Goschenen en de rest van de baan is echt een goed keuze, wat mij betreft.
Je bent gezien er gezien de effort ook tamelijk fanatiek in.

Ik zou nog wel een iets meer willen weten over de inbouw en het gebruik van de Zwiterse seinen die je gebruikt.
Had ik dit ook maar eerder geweten. Onze baan wordt helemaal van nieuwe generatie M seinen voorzien waarvaan het merendeel al is ingebouwd onder de baan. Mocht M ook ooit nog met een zwitsrse variant komen dan hoef ik alleen de seinmast maar om te wisselen. Maar juist het rageerterrein wat voor onze neus ligt, wordt toch nog anders opgedeeld in 3 i.p.v de huidige 2 boosters voor het boven rangeer terrein. Dit moet ook nog van seinen worden voorzien en definitief vast gelegd worden. Wellicht plaats ik daar nog wel andere seinen maar het zijn er wel een stuk of 45, toch weer een aardige zak CHF's.
Maar toch zet me dat weer aan het denken, want de prijzen schelen voor zover ik het gezien heb niet al te veel, en een ritje naar Sutermeggen is is best te doen.

Zelf heb ik echt serieus overwogen om het HB Zurich in de richting van en t/m Baden inclusief het geweldige emplacement Limattal te realiseren in H0, maar dan moet je echt zo een gigantische ruimte hebben en als kind beginnen anders ben je er niet mee klaar voor je 80 jaar bent. Jammer dat Limattal zo sclecht toegankelijk is om er eens een goede kijk te kunnen nemen. Wat is dat een waanzinnig geheel. Ik ga er altijd toch een kijkje nemen.
Dus dat zal wel een droom blijven. Weet er iemand of dit ergens in H0 te zien is.   

Ik ben zelf ook dus een groot Zwitzerland liefhebber in heel brede zin, kom er geregeld maar bnewust altijd met de auto >:-D en als het kan altijd over de pas en niet door de tunnel. Wat een geweldig land. Heb samen met mijn broer een behoorlijke digitale baan en veel zwitsers materieel, maar helaas voor mij is mijn interesse voor modeltreinen niet bij Zwitzerland gebleven. Koop niet alleen M maar in gelijke mate koop ik van alles van de wat betere andere merken in AC uitbrengen van Noorwegen tot Zuid Europa. Ik zeg al jaren dat ik nu wel genoeg heb maar er veranderd uiteindelijk niets waardoor de verzameling maar blijft groeien. Er is eigenlijk al twee jaar geen tijd voor de verdere afbouw van de baan, maar met de baan kan wel mee gereden worden over 95% van het uiteindelijke geheel. 

Marc, ben je recentelijk nog bezig geweest met de verdere afbouw van de baan. Mooie ruimte overigens, en wat een ludieke vinding voor het schaduwstation, maar hierover wil ik het toch volgende opmerken. Ik wil hiermee je baan zeker niet afkraken, beschouw het aub alleen als positief.

De keuze voor R1 en R2 in de spiraal, al hebben de treinen er blijkbaar geen moeite mee, de rails en de wielen van al die mooie loks slijten wel veel harder en het scheelt heel veel in de frictie en het rij comfort. Heb je echt geen ruimte meer over om dit nog aan te passen in die balzaal van je?

Het levert je echt een significante verbetering op. Ik ben nog steeds blij dat ik een paar jaar geleden na een hoop gehik en discusie met mijn broer, toch de keuze heb gemaakt om dwingend waar het kon R1-R2 sporen te vervangen voor R2-R3 combinaties. De destijds helemaal technisch rijklare baan is toen grotendeel opgebroken en het heeft ons minimaal een jaar gekost en een gigantische berg bedradings werk, waarbij een spiraal vervangen slechts een peuleschil bij is. :idea:

En als tweede de hangende constructie aan de voorzijde van het schaduwstation met de oogjes en de hopelijk toch wel stevig uitevoerde kabeltjes. Ik krijg er gewoon de rillingen van.
Ben je niet bang dat de boel ooit naar beneden komt met alle gevolgen van dien. Er zal toch ook wel een behoorlijk kracht op de ophanging komen te staan.

Ondanks dat onze huidige baan in aanbouw inmiddels in versie 4 zit in verband met aangebrachte verbeteringen aan met name het trace van de baan , overweeg ik nog een vijfde major operatie aan een vijftal punten waar er toch weer gehakt en gebroken gaat worden. Dit zonder het oorspronkelikjke 1e ontwerp van de baan te wezenlijk te hebben veranderd. 

Voor nu lijkt het mij wel even genoeg.

Groeten

Cas

Re: Goschenen SBB
Aliebengalie
gast

Re: Goschenen SBB
Een zeer mooi verhaal Cas.
Word het niet is tijd dat je ons je mooie baan is een keertje laat zien?
We zijn erg benieuwd naar al dat moois.
Zeker als er geen r1 en r2 in voorkomt , dan moet je heerlijk de ruimte hebben.
Dat lijkt me schitterend.

Ben erg benieuwd Cas.

Mvg: Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Cas,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide, leuke en opbouwende reactie! Heel erg leuk.  :thumbup:

Vwb de R1 (en R2s), ik ben druk bezig om een aantal delen te herbouwen. Mijn onderste schaduwstation is onlangs herbouwd (en uitgebreid) en daarbij zijn tevens all R1 bochten verdwenen. De enige plek met R1 is inderdaad nog de klimspiraal. Ook die staat op mijn lijstje...ik wil helemaal van R1 af en R2 alleen als ik het niet kan vermijden (en dan alleen op de onzichtbare delen). Er wordt dus aan gewerkt (althans over nagedacht voor op dit moment).

De seinen die ik gebruik zijn van Alphamodell en de aansturing (die nog moet worden aangesloten) gebeurt met LDT decoders (LDT heeft decoders die special geschikt zijn voor Zwitserse seinen zodat de seinbeelden realistisch kunnen worden weergegeven).

De ophanging lijkt inderdaad wat 'gammel' aan de voorkant. De constructie is echter zo uitgevoerd dar het schaduwstation star aan de muur is bevestigd en ook zonder de draadjes gewoon blijft zitten (gelukkig). Die draadjes waren met name nodig tijdens de bouw van het schaduwstation. Toch ga ik die binnenkort vervangen voor een paar stalen hangers.

Net als Alex ben ik overigens ook zeer benieuwd naar jou baan.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op donderdag 09 mei 2013, 08:00:31

De seinen die ik gebruik zijn van Alphamodell en de aansturing (die nog moet worden aangesloten) gebeurt met LDT decoders (LDT heeft decoders die special geschikt zijn voor Zwitserse seinen zodat de seinbeelden realistisch kunnen worden weergegeven).


Dag Marc,

Ik volg aan enige tijd je topic. Ziet prachtig uit!  Hoeveel 'zwitsofielen' kent 3rail eigenlijk? :-)

Ik lees dat je seinen van Alphamodell gebruikt. Kun je die ook in Nederland kopen en zijn ze leuk geprijsd? Of haal je ze, of laat je ze overkomen uit Zwitserland? Ik bezit seinen van hoofdzakelijk KYODO, vergelijkbaar met Alphamodell. Die moet ik ook nog aansturen. Laat LDT (Littfinsky?) zich combineren met ECoS?

Mag ik t.z.t. van jouw kennis gebruikmaken m.b.t. aansturen van de seinen?
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
@has-bls,
Hier nog een Zwitserland-liefhebber. Ik zit nu bij de Gotthard, en inderdaad ook met de auto  >:-D
Ga zo weer eens wat bergweggetjes nemen. Zie ook mijn eigen topic.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24973.msg786419#msg786419

@Cas,
Ik zeg tijd voor je eigen topic! Des te meer CH liefhebbers, des te beter!
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Mooi he Bassie is het daar! Inmiddels heb ik mijn vriendin zo gek weten te krijgen om in september weer naar Zwitserland te gaan. Al is het maar een week. Ik kan niet zonder ............  Soort van 2de thuis al sinds mijn jeugd.  ;)

Ik zit al een paar dagen te broeden op een eigen forum binnen 3-rail. Ik denk dat we daar de moderator voor moeten inschakelen.
Als er echt animo voor is (en ik vermoed dat ie er vrijwel zeker is), om dat forum ook gelijk structuur te geven (soort van mappenstructuur).

Dus: modelbanen, tips&trics, 'Swiss wanna-haves' (speciaaltjes voor de Zwitserse markt) enz. Echt dingen die met de Zwitserse spoorwegen te maken hebben.

Het zou mooi zijn als dit door kan gaan en zo ja: zijn de diverse topichouders bereid om te verhuizen naar dit nieuwe concept?

Moderator: je leest mee. Is dit mogelijk? Suggesties?? Poll opzetten?
Re: Goschenen SBB
Alves
gast

Re: Goschenen SBB
Dat is best een leuk idee! Er zijn veel mensen die de Zwitserse spoorwegen een warm hart toe dragen en hun baan daar op baseren. Alleen ik weet niet of ze het gaan doen, omdat je dan net zo goed een Duits en Nederlands forum onderdeel kan maken. Je kan misschien binnen het modelbaanbouw gedeelte mappen maken voor de aparte thema's. Duits, Nederlands, Zwitsers etc..

Groeten Dewey
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Dank je Dewey, goed idee!

Ik wacht op de reactie van de moderator: die leest inhoudelijk mee.

Omdat deze 'map' op het hoogste niveau zal komen te liggen, is medewerking van de moderator noodzakelijk.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Henk,

Ik ben best een fan van Zwitserland en het is inderdaad leuk om er apart aandacht aan te besteden, maar om nou een forum in een forum te beginnen lijkt me wat ver gezocht.
Je kunt toch specifieke onderwerpen in Wiki plaatsen. Op die manier is het ook voor iedereen beschikbaar en vult Wiki ook steeds verder aan.

Misschien had je nog niet aan de mogelijkheden van Wiki gedacht.

Groet,

Ronald
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Even afwachten hoe de moderatoren er tegenover staan. Het is een wens die leeft en wie weet komt er van die zijde goede suggesties.

Aan Wiki heb ik eerlijk gezegd niet gedacht.

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Niet zozeer een eigen forum, maar gewoon een board op dit forum. We willen ons niet afsluiten, integendeel(!), maar wel herkenbaar en goed vindbaar zijn. En ik denk dat het onderwerp Zwitserland voldoende aanhang heeft om een eigen board te rechtvaardigen. Ik zie het zeker als een meerwaarde voor dit forum.

Materieel bespreking blijft gewoon waar het is, dat is al onderverdeeld in M* en niet-M* en dat is prima.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Ik denk ook dat het een goed idee is om Zwitsers goed herkenbaar te maken! Dus ik stem voor!  :thumbup: