Dag Leon,
Dat is een lang verhaal

Kort nadat ik afgelopen zomer het ontwerp klaar had, kwam het huis naast ons huis te koop. En ja, je buurman komt maar één keer te koop...
Resultaat: buurhuis gekocht, en meteen verbouwplannen gemaakt voor een herindeling van ons/onze huizen.
Voor wat betreft de plannen voor de vaste race/treinbaan betekende dit slecht én goed nieuws.
Slechte nieuws was: eerst verbouwen, en de tijd om de vaste baan te bouwen komt in beeld als de verbouwing klaar is. Tweede slechte nieuws: waar nu de baan gepland was, komt een andere kamer. Plan kan dus in de prullenbak...
Goede nieuws: er komt een complete andere ruimte vrij, speciaal voor een vaste baan

Ik kon het niet laten en ben gaan schetsen op de mogelijkheden van deze nieuwe ruimte.

Eerst heb ik de beschikbare ruimte getekend, met de maximaal mogelijke tafelmaat. Die is niet verkeerd.
Op die tafelmaat heb ik zitten nadenken over de "ideale" racebaan, en wel in het vertrouwde thema: straatracecircuit, gelegen op een mix van verlaten rangeerterrein, industrieloodsen, snelwegen, afritten, bruggen en viaducten.
Dit kwam eruit:

Het plan is, zoals gezegd, voor een digitale racebaan: je kunt dus op alle sporen rijden en ook je tegenstanders op datzelfde spoor tegenkomen. Inhalen doe je via baanwissels, waarmee van het ene naar het andere spoor kan komen.
Links is een recht stuk met start/finish, waarna een flauwe bocht naar links gaat, waarna de pitlane-exit zich in de baan voegt. Gevolgd door een haarspeldbocht die in de bocht gaat klimmen. Dan gaat het een viaduct op, die gevormd wordt door een serie "esses" (S-bochten). Na een ruime 180 graden bocht kondigt het eerste lange stuk zich aan, dat eindigt bij een complexe doordraaier rechtsaf. Hier kan met de wissels - als je niet goed of op tijd wisselt - een onvrijwillig rondje over een eenbaans viaduct worden gemaakt. De banen komen weer bij elkaar, volgt een mooie druppelvormige lusbocht linksom, dan na een kort recht stukje een scherpe bocht naar links die zich verruimt naar de oprit naar de kuipbocht. Zoefff door de ruime kuipbocht richting het superlange rechte stuk! Aan het einde daarvan een zich vernauwende 180 graden bocht en we zijn weer bij de start/finish.
Er is een pitlane ingebouwd, waaraan een tankstation, garage, autosloperij e.d. moet komen. De baan wordt een kleine 30 m. lang.

Deze tafel gaf ook de mogelijkheden voor een mooie rondgaande treinbaan, met lekker veel ruimte voor al mijn Spoor 1 loks.
Het basisidee voor de trein is simpel: een rondgaand spoor met een aantal shortcuts voor meerdere trajectkeuzes, en in het midden van de tafel een ruim rangeerterrein en opstelsporen.
Het rondgaande spoor ligt op een dijk of verhoging, zodat er een natuurlijke afscheiding en tafelrand ontstaat, en de raceauto's niet van de tafel kunnen vliegen - de hoger gelegen spoordijk houdt ze tegen.
Zoals eerder gezegd: de spoor 1 baan is bij mij vooral een speelbaan, geen superrealistisch diorama. Er moet gerangeerd kunnen worden, en links in het rangeerterrein zit dan ook weer een stuk spoor ingebouwd waar rangeerspellen als Time Saver gespeeld kunnen worden.

Samengevoegd met de racebaan kom ik dit totaalbeeld uit.
Ik kon zo ook meteen zien wat ik aan ruimte had voor scenery: een lokloods linksonder, een kolenbunker, een dieseltankplaats, goederenloods rechts, evt. nog een baanhuis of klein goederenstation/perron...
Ik kon in dit ontwerp ook mijn twee Märklin boogbruggen kwijt. Die zijn 90 cm. lang en overspannen nu in een royale beweging de ondergelegen racebaan. Die heeft door zijn vorm van twee lange rechte stukken het karakter van een snelweg, dat moet een mooi plaatje opleveren.

Hier een alternatieve opzet voor de twee doorsteeksporen in het midden, waar de boogbruggen overheen gaan.
Dit alternatief heb ik bedacht omdat de helling van het rangeerspoor rechtsboven in de eerste opzet wellicht veel te steil gaat worden - je moet toch minimaal 15 cm. vrije hoogte houden onder de boogbrug door, en dan nog klimmen... ik denk dat ik meer klimruimte nodig heb voor dat spoor, voordat het aansluit op het hoofdspoor dat hoger op een dijklichaam ligt.
Dit soort zaken kun je denk ik pas goed inschatten als de baan er ligt, en dan vooral kijken, proefrijden en ondervinden hoe het allemaal rijdt en rangeert.
Maar lang verhaal kort: Dit alles is nog toekomstmuziek! Het gaat er naar alle verwachting in 2012 zeker van komen, want als ik ergens over fantaseren kan is het wel om - eindelijk - een vaste baan te bouwen

Maar ik moet nog even geduld hebben, eerst het huis verbouwen...
Voor de jaarlijkse nieuwjaarsrace, die op de nieuwe vaste baan gepland was, heb ik een alternatief bedacht. Opnieuw in de woonkamer een tijdelijke baan gebouwd, mét als kers op de racetaart een treinbaan eromheen/onderdoor, net als vorige jaren

Deze baan ben ik nu aan het bouwen, ik kan daarover gaan berichten in een ander topic, want het betreft een heel andere baan.
Daarover later meer dus, in een ander topic...

Groet,
Merc