Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Märklin Spoor 1 - ontwerp nieuwe vaste baan met Fleischmann racebaan

Gestart door Merc_A dinsdag 12 juli 2011, 21:25:55

Märklin Spoor 1 - ontwerp nieuwe vaste baan met Fleischmann racebaan
Dag allemaal,

Een tijdje geleden alweer dat ik hier voor het laatst was. Toen meldde ik de bouw van een tijdelijke spoorbaan gecombineerd met een racebaan, zie deze topic:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=19247.0

Deze baan is alweer lang terziele. Waar ik nu mee bezig ben is een plan voor een vaste baan in spoor 1, ook nu gecombineerd met mijn oude Fleischmann racebaan. Märklin meets Fleischmann dus. Waarbij aangetekend: de racebaan is in het gebruik het belangrijkst. Er moeten spannende races gehouden kunnen worden, op een uitdagend en afwisselend circuit.
De spoorbaan is aanvankelijk als leuke scenery erbij bedacht (spoor 1 is namelijk zo mooi bijpassend 1:32) maar heeft zich ontwikkeld tot een interessant speelalternatief - dat wil zeggen, spelen in de zin van rangeren, of rangeerspellen spelen. Dat is weer gekomen door die mooie Spoor 1 modellen die ik in de tijd heb verzameld: o.a. de rode V60 en een prachtige kleine Köf in het zwart.
Als de treinenboel stilstaat is het een mooi decor waar omheen geracet kan worden. Geen al te complex treinbedrijf dus, maar wel visueel aantrekkelijk.

Het eerste probleem dat zich aandient bij dit voornemen op deze schaal, is de beschikbare ruimte. Want ik wil graag wel een ruime tafel, en dan is de ruimte in schaal 1:32 snel te klein.
De oplossing hiervoor lag boven mijn hoofd: een nieuw te maken systeemplafond in onze studio, die aan de bovenzijde een racebaantafel zou kunnen worden. Staaldraadtakel eraan, optillen en laten zakken... Toen ik dit bedacht, viel het muntje.

Hier een foto van de ruimte. Het te maken plafond bestrijkt 1/3 van de breedte van de ruimte, ca. 1,6 meter breed. De open ruimte ernaast geeft zicht op de kap van het oude gebouw, deze blijft gewoon open en in het zicht.
Echter, in het midden heb ik de lengte van de gehele studio, en dan kom ik uit op ca. 10 meter.

Dat zou er dan zo uit kunnen komen te zien - een aangenaam lange tafel bij een handzame breedte, zodat ik er van beide kanten makkelijk bijkan. Er kan dan ook aan beide kanten van de baan gestaan worden, hij ligt neergelaten vrij in de ruimte.
Op basis van deze toch wat ongewone tafelmaten (heel lang bij voor spoor 1 toch eigenlijk heel erg smal) heb ik een baanontwerp gemaakt.

Ik zal niet teveel ingaan op de racebaan, daar zijn andere fora voor ;-) Laat ik volstaan met te zeggen dat ik mijn antieke Fleischmann racebaan digitaal tweesporig maak, en ik er middels het Scorpius Wireless digitale racesysteem met 4 á 6 personen tegelijk op ga racen (het draadloze systeem kan tot 16 auto's tegelijk aan, maar dat zou een chaos worden). Digitaal racen betekent dat je van spoor kan wisselen c.q. elkaar kan inhalen. Meerdere auto's per spoor dus.
Bij het ontwerp heb als thema een industrieterrein genomen: een verlaten stuk snelweg aan de rand van de stad, een rangeerterrein, loodsen en olietanks, autosloperij, bergingsbedrijf, een onkruidveldje, wat onduidelijke bouwsels - en als start/finish een benzinestation met nachtcafé :-)

Hier een overzichtsplaatje.
T.a.v. de treinen heb ik de volgende filosofie gehanteerd: bij deze tafelmaten worden de bochten voor spoor 1 nogal krap - Märklin levert voor de krappe bochten baandelen met een straal van 600 en 760 mm., dat gaat precies lukken bij deze tafelbreedte.
Echter, dat houdt qua treinbedrijf wat mij betreft een industriespoor in - kleine bochtstralen, veel wissels en qua bezetting veel korte wagons en rangeerloks.
Qua thema past dat prima - en het mooie zou zijn om weg en spoor wat vaker samen te laten vallen - iets wat op industrieterreinen wel voorkomt, daar komt soms een spoorbaan strak langs de weg te lopen, of steekt gelijkvloers over naar een bedrijventerrein of loods. Qua gebouwen denk ik dan ook aan olietanks, goederenloodsen, misschien een kolenbunker of dieseltankstation voor de rangeerloks, zoiets. De racebaan kan van tijd tot tijd wat omhoogkomen tot perronhoogte, bij wijze van laadperron - of juist gelijk met de sporen liggen en daar geen grind, maar asfalt of beton tussen de rails denken, zoals je soms ziet bij industriesporen.

Ik heb ook gekeken naar rangeren - er zijn twee bekende rangeerspellen, de timesaver en de inglenook.
De eerste heb ik hierboven in het spoor ingepast, en kan met wat fantasie dus gespeeld worden.

De Inglenook kan eigenlijk overal wel, gezien de eenvoudige opzet daarvan, maar zou bijvoorbeeld zoals hierboven geschetst bij de eindsporen plaats kunnen vinden.

De bedoeling is om al dit moois de komende maanden te gaan bouwen. Ik zal jullie in deze topic op de hoogte houden.

Tot slot een filmpje waar alles bij elkaar in 3D gezet is, inclusief wat beelden van waar ik qua sfeer en scenery aan denk.

Met groet,

Merc
Re:Märklin Spoor 1 - ontwerp nieuwe vaste baan met Fleischmann racebaan
Ziet er leuk uit, vooral dat programma is erg mooi ;)
Leuk! Ben benieuwd naar het vervolg!

groeten Dylan
Wauw, wat een groots opgezet plan met leuke mogelijkheden.
Ben erg benieuwd hoe je dit gaat maken !  :thumbup:

Gr Elden
leuk plan en een heel mooi filmpje :thumbup:

gr
De vorige baan vond ik al mooi, dit belooft ook weer wat! Leuk doordacht plan, met een gecombineerd race- en stratencircuit.

Wellicht is het mogelijk de auto's op transportwagons te laten rijden. Vroeger had Faller AMS ook een dergelijke mogelijkheid.

Groet,
Ronald
Citaat van: rorail op zaterdag 30 juli 2011, 10:38:42
De vorige baan vond ik al mooi, dit belooft ook weer wat! Leuk doordacht plan, met een gecombineerd race- en stratencircuit.

Wellicht is het mogelijk de auto's op transportwagons te laten rijden. Vroeger had Faller AMS ook een dergelijke mogelijkheid.

Groet,
Ronald

Zo kunnen de auto's toekomen en vertrekken...

groeten Dylan

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Merc.

Deze combi-baan is qua ontwerp zeker nog mooier dan de vorige! :thumbup:
Mooie presentatie met voorbeelden van hoe je het wil hebben, goed uitgedacht.
Succes met de bouw en de constructie ervan. Deze scaal geeft de mogelijkheid
om akelig veel details aan te brengen, zeker nu trein- en racebaan zó met
elkaar geïntegreerd worden. Bestaan er voor deze schaal kant en klare overgangen
of wordt dat zelf bouwen?

Groeten,

Erik.

als er maar een "v" voor op staat

Hallo Merc,

Fleischmann racebanen hadden toch geen wissels?

Heb het zelf ook gehad,maar het enige echt spectaculaire wat er leverbaar was,was de looping :D

Wel leuk om te zien dat je de hobby's combineert op deze manier :thumbup:

Wel heb ik ook daar gemerkt dat het digitale spul wat gevoeliger is voor stroomonderbrekingen,of stof/vuil.

Heb ook banen gezien van hout (zelfbouw) met de sleuven erin en de geleiders voor zes sporen.

Het had iets weg van een indoorbaan voor wielrennen :D

Ben wel jaloers op de ruimte die je hebt  >:-D

M.v.g.

Hans V200.0

Ik ga dit ook volgen.

Veel succes!

Dennis
Dat ziet er super uit  :thumbup:
ga dit volgen :D

MVG Robert
Hoi Rien (Merc_A de 2e! ;))
Al met héél veel plezier je vorige "dubbele" baan gevolgd maar deze lijkt nog weer meer te bieden.
De combinatie van beide hobby's is een prachtige uitdaging en de uitvoering weer een treedje hoger dan de vorige.
De bouw van de baan is al een prachtige uitdaging, de ruimte is bijzonder fraai en zal met deze baan een mooie (extra) invulling krijgen.

Veel succes en plezier met ontwerp en bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hallo Merc,

Dat is een spannende combinatie en het staat idd erg mooi bij elkaar. Het baanontwerp is exotisch in vergelijking met alleen maar rondjes rijden. Op mijn oude baan had ik een hoek en een multifunctioneel deel om ook de Carrera-baan van de jongens erbij te kunnen hebben. Er vliegt alleen soms wat uit de baan  :D  en dat wilde ik toch niet tussen de rails hebben.

Veel succes met het mooie plan.
groet,
Michiel
Als Formule 1 en raceliefhebber vind ik dit een erg leuk plan! :smile:

Een circuit (semi-stratencircuit?) met een industrieterrein als setting biedt bovendien een berg mogelijkheden qua scenery. Wat ik wel een beetje mis in het ontwerp is een plek voor publiek: een tribune, hotdogtentje, merchandise, showauto... en toeschouwers natuurlijk :wink:

Cool ontwerp dus. Ik vind het goed dat je vantevoren over de 'speelelementen' nadenkt. Het bouwen is leuk maar je moet er ook wel pret mee kunnen hebben :smile:

Hoe wil je trouwens - technisch gezien - de twee gelijkvloerse rail/weg-kruisingen gaan maken? Kan dat wel?

Succes met de bouw in ieder geval, ik ben benieuwd.

Martijn
Citaat van: Acido op vrijdag 05 augustus 2011, 09:39:37
Als Formule 1 en raceliefhebber vind ik dit een erg leuk plan! :smile:

He, nog iemand die F1 en modelspoor als hobby heeft ;-).
Yep; ben eindredacteur en fotodatabase-beheerder bij Formule1Nieuws.nl. Het is me alleen nog nooit gelukt beide hobbies te combineren (ooit een 1:87 F1-wagen gezien?)... :razz:

Maar goed, laten we dit topic hier niet mee 'vervuilen' :wink:
Hoi Martijn, FORMULE 1 1:87.

Grt, Ronald.
ik heb f1 en modelspoor als hobby
ik heb ook een racebaan maar dan formule le mans autos
Hoi Merc,

Een tip als scenery om te gebruiken:
The fast and the furious / Death race.
Je kunt hier vast ideeen uit halen voor decoratie.
Succes.

Robin
Dag allemaal,

Dank voor alle reacties, erg leuk te lezen na terugkomst van mijn vakantie!
Ik ga proberen er inhoudelijk op te reageren, excuses als ik niet iedereen naar behoren antwoord.

allereerst het idee van een stratencircuit op een industrieterrein.Inderdaad, the fast & furious! Beelden uit die film waren heel inspirerend. Bij deze racebaan denk ik als setting / scenery aan straatraces bij nacht en ontij, en niet zozeer een formule 1 circuit. Denk aan het Amsterdamse Havengebied, waar tussen de rangeersporen, containerterminals, loodsen en havenkades enorme plakken met onkruid doorspekt asfalt of stelconplaten liggen, waar 's avonds nogal eens een niet al te legale straatrace wordt gehouden...
Daarnaast worden er ook F1-races op stratencircuits gehouden, zoals bijvoorbeeld Monaco (duhh), Valencia en Singapore. Vooral die laatste vond ik prachtig: een straatrace bij nacht! Vooral het punt waar de auto's de oude stalen brug passeren...

Ik verzamel qua slotcars sinds jaar en dag enkel roadcars, of zoals Top Gear het stelt: roadgoing supercars (denk aan de Bugatti Veyron, Lamborghini Murciélago, Porsche 997, Ford GT, Ferrari's etc.) daarnaast heb ik belangstelling voor echte straatracers zoals je in de F&F ziet: opgevoerde Nissan Skylines, gepimpte Toyota's, Fords en Mustangs e.d.
Ik denk dan qua race-scenery niet echt aan tribunes, pitstraten, vangrails en andere F1-dingen, maar meer aan straatitems als een benzinestation als pits, een snelweg met straatverlichting, viaducten en gebouwde items als bijvoorbeeld loodsen, een sloperij, een bergingsbedrijf, een stapel roestige containers, olietanks, etc.
Wat wel mooi zou zijn is dat een stuk van de racebaan over een verhoogd terrein loopt die bijvoorbeeld ook laadperron is - waar het straatniveau op hoogte van de wagons ligt en je makkelijk zaken kan overslaan van trein op (statische scenery) vrachtwagens.

Dan het verweven met de spoorbaan: Voor de spoorwegovergangen denk ik aan zelfgemaakte gelijkvloerse kruisingen zonder al te veel bewaking. Meer zoals je op industriesporen ziet: een andreaskruis, misschien een rood signaal dat aanfloept als er wat aankomt, wat hekwerk erbij en dat is het dan.
Technisch is het niet al te moeilijk, zie bijgaand plaatje van een Carrera-racebaan die een LGB-spoor kruist:

Waar de slepers van de auto's het spoor kruisen moeten de rails onderbroken, tevens moet worden voorkomen dat de auto's de stroom van de rails oppikken en de treinwielen de stroom van de racebaan pakken (bijvoorbeeld een stukje aftapen).
Er is ook een grappig filmpje van deze overgang tussen Carrera en LGB rails:

De scenery: Dat gaat inderdaad een extreme berg werk worden als het allemaal 1:32 "spur 1 pur" moet worden. Echter, zo'n purist ben ik totaal niet - zoals gesteld staat het speelplezier voorop, maar dan wel in een leuk ogende scenery. Ik denk dat ik zoek naar een soort van scenery die je kunt omschrijven als "overtuigend maar met een speelse twist".
Dat houdt m.i. in iets dat qua beeld en aankleding wel goed op schaal is en prettig oogt, maar toch een speelse, verschalende versimpeling van de werkelijkheid inhoudt. Een beetje zoals pixar animatiefilms: in de film Wall-E zie je een omgeving die enerzijds heel goed en overtuigend eruit ziet (je herkent de ruïnes van een grote stad, waarschijnlijk New York) maar je ziet ook dat de werkelijkheid van de robot Wall-E een beetje stripfiguurachtig versimpeld is. Het oogt realistisch maar tegelijkertijd een beetje cartoonesk. Eigenlijk precies zoals Märklin Maxi treinen zijn: mooi ogend volmetaal, gemaakt om mee te spelen, maar zonder de superfijne Spoor 1 detaillering.

De besturing: Voor mijn Märklinbaan beschik ik over een 52 VA trafo en een ouderwetse Delta besturing. Het is wel het laatste type 6607 met 4 handregelaars met van die ronde rode knoppen en telefoonstekkertjes. Werkt wat mij betreft prima en voor mijn behoefte ruim voldoende, want ik heb - op een prachtig mooi Klein Köfje na - alleen maar Maxi locs (waaronder wel de rode Märklin 54321 V60 rangeerlok).
De racebaan is wel vintage Fleischmann, maar de besturing zal via het high-end draadloos digitale Scorpius systeem verlopen. Dat betekent dat de racebaan enkel 12 V gelijkstroom heeft en alle besturing en communicatie tussen auto's, baanwissels, handregelaar en pc draadloos is.
En inderdaad, de Fleischmann racebaan had van oorsprong geen baanwissels. Echter, ik heb in baanwissels van diverse merken de scorpius "lane brain" ingebouwd, waarmee de baanwissels draadloos aangestuurd worden. Deze baanwissels heb ik met wat knutselwerk aangepast op het Fleischmann systeem. Dit heb ik in de afgelopen vakantie in orde gemaakt en met de familie met groot plezier uitgetest.
In het bijgaande filmpje een rijimpressie van hoe het werkt, wat het speelplezier van de racebaan kan zijn - waarbij goed te zien is dat ik in de Fleischmann baan wissels heb ingebouwd van Carrera en Ninco, die nu allemaal via het Scorpius systeem worden bestuurd. Werkt prima! Hier het filmpje om een idee van het digitale rijden te geven:

Groet!

Merc

Met veel aandacht het draadje zitten lezen. Wat ik me afvroeg zijn de autos niet (om) te bouwen tot  LKW's. Of zit ik nu te vloeken in de eigen kerk?.
Gewoon  om het rangeren nog "meer"  te geven. zeg maar een Faller baan in spoor 1

gr erik
ik vindt de mclaren MP4-12C het mooist
Leuk! Dank voor de uitleg, ik vind het een leuk concept. Als je gaat straatracen heb je inderdaad geen tribunes nodig, maar ik kan het niet helpen dat ik bij het woord "circuit" aan één of andere formule-race moet denken :wink:

De overweg gaat, als ik zo naar het filmpje kijk, wel werken, al moet je wel rekening houden met crashes als je de beveiliging beperkt tot een andreaskruis... Het voegt wel absoluut spanning toe aan je race als er ook nog een trein rondrijdt die je tegen kunt komen.

Citaat van: veldkamp op dinsdag 16 augustus 2011, 15:04:11
Wat ik me afvroeg zijn de autos niet (om) te bouwen tot  LKW's.
Straatracen met vrachtwagens? Dat lijkt me niet de insteek hier...

Enne... I love the cat in that last video! :mrgreen:
 Sorry verkeert geformuleerd,wat ik bedoel is gewoon LKW die op hun gangetje de wegen volgen en naar een evt losstraat tuffen.
gr erik
Je zou vrachtwagens als rijdende chicanes in kunnen zetten maar dan heb je wel wat meer wissels nodig in de racebaan. Het wordt wel écht straatracen, zo :wink:
Citaat van: Acido op woensdag 17 augustus 2011, 11:16:04
Je zou vrachtwagens als rijdende chicanes in kunnen zetten
HRT's en Virgins voldoen ook zeker als er voor een F1 thema gekozen wordt :D
Hahahah :-)

Maarre heer Veldkamp, vrachtwagens op de baan... weet je, dat is niets minder dan een briljant idee! En het leuke is: nog uitvoerbaar ook :-)
Er is een slotcarfabrikant die ooit trucks als slotcars maakte: Fly / GB track. Ze gingen failliet maar ze maken weer auto's geloof ik.

Er werd zelfs competitief mee geracet :-) Fly trucks zijn 2e hands nog overal te koop volgens mij.

Voor de besturing kan ik een Scorpius chip in de auto inbouwen, en wat het leuke van het draadloos digitale scorpius systeem is: ik kan zogenaamde ghost cars laten rijden :-D
Ghost cars rijden op een kalm tempo rond, bestuurd door de pc, zodanig rustig dat ze niet uit de baan vliegen. De coureurs moeten dan deze rijdende obstakels zien te passeren, wat natuurlijk niet overal kan - je moet de goede momenten afwachten, daar waar baanwissels zijn. Als de trucks een beetje beladen zijn is een botsing altijd in het nadeel van de veel lichtere racewagen, die dat dus wel uit zijn hoofd zal laten en gepast respect voor de vrachtwagens zal betonen.
Dat gaat zeker superleuke actie geven!

Merc

Hoi Merc

Hoe is het nu met je race/trein baan?

mvg

Leon
Dag Leon,

Dat is een lang verhaal :-) Kort nadat ik afgelopen zomer het ontwerp klaar had, kwam het huis naast ons huis te koop. En ja, je buurman komt maar één keer te koop...
Resultaat: buurhuis gekocht, en meteen verbouwplannen gemaakt voor een herindeling van ons/onze huizen.
Voor wat betreft de plannen voor de vaste race/treinbaan betekende dit slecht én goed nieuws.

Slechte nieuws was: eerst verbouwen, en de tijd om de vaste baan te bouwen komt in beeld als de verbouwing klaar is. Tweede slechte nieuws: waar nu de baan gepland was, komt een andere kamer. Plan kan dus in de prullenbak...
Goede nieuws: er komt een complete andere ruimte vrij, speciaal voor een vaste baan :-)
Ik kon het niet laten en ben gaan schetsen op de mogelijkheden van deze nieuwe ruimte.

Eerst heb ik de beschikbare ruimte getekend, met de maximaal mogelijke tafelmaat. Die is niet verkeerd.

Op die tafelmaat heb ik zitten nadenken over de "ideale" racebaan, en wel in het vertrouwde thema: straatracecircuit, gelegen op een mix van verlaten rangeerterrein, industrieloodsen, snelwegen, afritten, bruggen en viaducten.
Dit kwam eruit:

Het plan is, zoals gezegd, voor een digitale racebaan: je kunt dus op alle sporen rijden en ook je tegenstanders op datzelfde spoor tegenkomen. Inhalen doe je via baanwissels, waarmee van het ene naar het andere spoor kan komen.
Links is een recht stuk met start/finish, waarna een flauwe bocht naar links gaat, waarna de pitlane-exit zich in de baan voegt. Gevolgd door een haarspeldbocht die in de bocht gaat klimmen. Dan gaat het een viaduct op, die gevormd wordt door een serie "esses" (S-bochten). Na een ruime 180 graden bocht kondigt het eerste lange stuk zich aan, dat eindigt bij een complexe doordraaier rechtsaf. Hier kan met de wissels - als je niet goed of op tijd wisselt - een onvrijwillig rondje over een eenbaans viaduct worden gemaakt. De banen komen weer bij elkaar, volgt een mooie druppelvormige lusbocht linksom, dan na een kort recht stukje een scherpe bocht naar links die zich verruimt naar de oprit naar de kuipbocht. Zoefff door de ruime kuipbocht richting het superlange rechte stuk! Aan het einde daarvan een zich vernauwende 180 graden bocht en we zijn weer bij de start/finish.
Er is een pitlane ingebouwd, waaraan een tankstation, garage, autosloperij e.d. moet komen. De baan wordt een kleine 30 m. lang.

Deze tafel gaf ook de mogelijkheden voor een mooie rondgaande treinbaan, met lekker veel ruimte voor al mijn Spoor 1 loks.
Het basisidee voor de trein is simpel: een rondgaand spoor met een aantal shortcuts voor meerdere trajectkeuzes, en in het midden van de tafel een ruim rangeerterrein en opstelsporen.
Het rondgaande spoor ligt op een dijk of verhoging, zodat er een natuurlijke afscheiding en tafelrand ontstaat, en de raceauto's niet van de tafel kunnen vliegen - de hoger gelegen spoordijk houdt ze tegen.
Zoals eerder gezegd: de spoor 1 baan is bij mij vooral een speelbaan, geen superrealistisch diorama. Er moet gerangeerd kunnen worden, en links in het rangeerterrein zit dan ook weer een stuk spoor ingebouwd waar rangeerspellen als Time Saver gespeeld kunnen worden.

Samengevoegd met de racebaan kom ik dit totaalbeeld uit.
Ik kon zo ook meteen zien wat ik aan ruimte had voor scenery: een lokloods linksonder, een kolenbunker, een dieseltankplaats, goederenloods rechts, evt. nog een baanhuis of klein goederenstation/perron...
Ik kon in dit ontwerp ook mijn twee Märklin boogbruggen kwijt. Die zijn 90 cm. lang en overspannen nu in een royale beweging de ondergelegen racebaan. Die heeft door zijn vorm van twee lange rechte stukken het karakter van een snelweg, dat moet een mooi plaatje opleveren.

Hier een alternatieve opzet voor de twee doorsteeksporen in het midden, waar de boogbruggen overheen gaan.
Dit alternatief heb ik bedacht omdat de helling van het rangeerspoor rechtsboven in de eerste opzet wellicht veel te steil gaat worden - je moet toch minimaal 15 cm. vrije hoogte houden onder de boogbrug door, en dan nog klimmen... ik denk dat ik meer klimruimte nodig heb voor dat spoor, voordat het aansluit op het hoofdspoor dat hoger op een dijklichaam ligt.
Dit soort zaken kun je denk ik pas goed inschatten als de baan er ligt, en dan vooral kijken, proefrijden en ondervinden hoe het allemaal rijdt en rangeert.

Maar lang verhaal kort: Dit alles is nog toekomstmuziek! Het gaat er naar alle verwachting in 2012 zeker van komen, want als ik ergens over fantaseren kan is het wel om - eindelijk - een vaste baan te bouwen :-)
Maar ik moet nog even geduld hebben, eerst het huis verbouwen...

Voor de jaarlijkse nieuwjaarsrace, die op de nieuwe vaste baan gepland was, heb ik een alternatief bedacht. Opnieuw in de woonkamer een tijdelijke baan gebouwd, mét als kers op de racetaart een treinbaan eromheen/onderdoor, net als vorige jaren :-)
Deze baan ben ik nu aan het bouwen, ik kan daarover gaan berichten in een ander topic, want het betreft een heel andere baan.
Daarover later meer dus, in een ander topic... ;-)

Groet,

Merc

Hoi Rien.
Jammer, maar toch ook weer geweldig!
De (voor)laatste baan zag er al fantastisch uit maar de nieuw te bouwen baan is helemaal "het einde".
De verbouwing van de woning(en) zal zeker wel even duren maar ik ben nu al benieuwd wat het resultaat zal worden.

Succes met verbouwing en de nieuw te bouwen baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi Merc

Dat ziet er veel belovend uit. :thumbup: Misschien moet je even kijken naar de hoogtes en de stijgings percentages. Volgens mij is het op sommigen plekken veel en veel te stijl.

Veel succes met (ver)bouwen.

mvg

Leon
Het ziet er echt als industrieterrein uit.Lekker vol en genoeg sluiproutes.
Alleen het hoekje bij de schroothandelaar vind ik te onrealistisch.
Net te veel rare kronkels over elkaar heen.
Er is natuurlijk altijd gebrek aan ruimte. :D

De rest lijkt me prima haalbaar.Viaducten voor de auto's hoeven tenslotte niet zo hoog te zijn.
Zitten ook nog aardig wat wisselpunten in de weg. :thumbup:
Lijkt me dat je hier veel plezier aan kunt beleven.
Ik laat me verrassen met het resultaat.

Groeten Robin
hoi,

ik heb met veel interesse dit draadje even gevolgd.  Ik speel zelf met hetzelfde idee, Vroeger was ik bij mijn ouders veel met modelbouw bezig maar ondertussen ben ik gaan alleen wonen en op een appartementje heb je natuurlijk niet zo veel plaats.  Ik was vroeger erg in Treintjes geïnteresseerd en ook in formule 1... Bijgevolg hebben mijn hobby's zich laten raden, ik ben een erg lange tijd in de kartsport actief geweest en van beroep ben ik intussen treinbestuurder geworden.  Door een rugblessure ben ik met karting gestopt maar intussen ga ik nog steeds van zowel formule 1 als treinen foto's maken.

Intussen ben ik druk bezig met de bouw van een huis met een grote zolder waarvan ik ongeveer een 6m op 5m bruikbare ruimte heb met een extra uitsprong van ongeveer 2m x 2m op zich ruimte genoeg lijkt me voor een dergelijke baan.  hoe ik het juist ga aankleden met zowel toeschouwers als pitgebeuren en rangeermogelijkheden voor de treinen is me op dit moment nog een raadsel maar ik kijk alvast uit naar vorderingen van je baan.  Het idee lijkt me alvast een prachtconcept!!!  :-)