Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

enkelspoor traject

Gestart door hermanus woensdag 08 juni 2011, 20:14:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
enkelspoor traject
hermanus
gast

enkelspoor traject
Hoi
Ik wil een stuk spoor beveiligen maar zit met een probleem en misschien weten jullie een oplossing.
Even een korte uitleg:
De wissel bij schakel 1 staat altijd naar de binnen bocht gaat de wissel om zet schakel 1 sein 1 en 2 op rood.
Rijd er een trein over schakel 2 zet hij sein 1 op rood en zijn sein 2 waar hij al voorbij is.
Het zelfde geld voor schakel 3 zet dus sein 2 op rood  en sein 1 waar hij al voorbij is.
Nu de vraag, hoe zet ik mijn seinen weer op groen?
Re:enkelspoor traject
Lid sinds: 2011

offline
Re:enkelspoor traject
helemaal duidelijk is je schema niet, maar in principe kun je er voor kiezen de seinen handmatig zelf op groen te zetten, of dat je extra schakelrails inbouwt die elk een sein op groen zetten als jet weer groen mag zijn oftewel het volgende blok vrij is.
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
je moet de seinen 1 en 2 weer op groen zetten als een trein het gele traject weer verlaat. dus je hebt nog twee schakelrails nodig (leg ze vlak voorhet station). en zet ze niet tegelijk op groen, maar elke schakelrail zet 1 sein op groen.

schakel rail 1 is volgens mij te laat. de seinen moeten al op rood als een trein bij die wisselstand uit het station vertrekt. en hij mag alleen vertrekken als het enkelspoor vrij is! dus ook seinen in je station nodig.

kijk eens in de wiki naar logisch schakelen bij elektronica.

als je het te ingewikkeld vindt, dan zou een diode matrix uitkomst kunnen bieden.

Hessel.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Mijn bedoeling was dat de trein die naar links rijd het sein op groen zet voor de trein die naar rechts gaat, met dan het probleem als het trace wordt gebruikt als keerlus
(rozegedeelte) dan heb ik 2 treinen die naar rechts gaan en geen trein die naar links gaat die het sein op groen kan zetten.

ik heb ook in de wiki gekeken maar als ik de EN schakeling ga gebruiken in mijn station voor de trein naar de keerlus hoe laat ik dan een trein vertrekken die niet naar de keerlus gaat?
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
je zult eerst logisch moeten nadenken om de goede schakeling te vinden:

Sein 1 gaat op rood als:
paars = bezet OF geel = bezet OF roze = bezet OF lichtgroen = bezet OF treinvertrekt naar roze

Sein 1 gaat op groen als niet één van bovenstaande stellingen waar is. Eén of meerdere stellingen =  waar, betekent dus dat het sein op rood staat.

Zo kun je ook voor sein 2 een "formule" opstellen.

Wat het een beetje moeilijk maakt, is dat je voor "bezet" een schakelrail gebruikt. Het is vaak makkelijker om hiervoor massadetectie te gebruiken.

succes, Hessel.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
das weer genoeg stof om eens rustig over na te denken.
Ik heb denk ik al wat in mijn hoofd zitten hoe het moet gaan worden het moet er alleen nog even uit komen.
Sein via een druk schakelaar op groen zetten en die dan ook een relais aan stuurt zodat de andere seinen niet op groen gezet kunnen worden een schakel rail aan het einde van het traject zet de relais weer om zodat een van de seinen weer op groen kan worden gezet.
De trein die vertrekt vanuit het station zet het gele traject op rood , gaat deze niet de keer lus in daarvoor komt een schakel rail na de wissel in het blauwe stuk die de relais weer om schakeld en de seinen weer bediend kunnen worden, over analoog schakel met massa detectie daar heb ik nog geen kaas van gegeten weet niet of er ergens een goede uitleg daarvan hier ergens te vinden is?
Re:enkelspoor traject
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:enkelspoor traject
opmerking : een schakelrail kan richtingsafhankelijk gebruikt worden.Mss kun je daar ook gebruik van maken.
Re:enkelspoor traject
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:enkelspoor traject
Manus, een mogelijke oplossing;
SC 2 zet S 2 rood en voorliggend blok groen, heb je geen sein staan.
SC 3 zet S 1 rood en voorliggend blok Groen, heb je geen sein staan.
Het moment dat het enkelsporig traject bezet is blijft S 1 & S 2 rood, kleine voortzetting middels een timer van zeg 10 sec geen bezetmelding op enkelsporig traject.
Jou gedachte dat Sc 1 en Sc 3 S 1 en S 2 op rood zetten heeft een risico in zich als op enig moment 2 treinen zich bevinden voor S 1 resp S 2, die kunnen dan gelijk gaan oprijden.  :warning:
Het groen zetten S 1 S 2 gebeurt door het derde en vierde blok.
De stoorzender in het verhaal is het paarse traject wanneer dat bereden wordt, maar ik denk dat je dat moet zien als een verlenging enkelspoor.
Denk hier nog verder over na.
Cees
   
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
ik raad je toch aan eens na te denken over een formule voor sein 2.

het is namelijk zo, dat als je de formule op orde hebt, de schakeling goed gemaakt kan worden.
een OF is parallelschakeling van contacten, een EN is serieschakeling van contacten.

als je meteen in oplossingen denkt, wordt het een wirwar van draadjes en frutsels en om dan een storing te zoeken, valt niet mee.

massadetectie is de makkelijkste manier om treindetectie te maken, maar dat kan niet met M-rails. bij M-rails kom je inderdaad uit bij schakelrails.

nog een tip: je gebruikt veel te weinig seinen om de baan goed te automatiseren. er zijn sowieso nog seinen met schakelrails nodig voor het uitrijden van je station (ik denk nog drie).

groeten, hessel
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Ik heb C-rail met een ms1.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Hallo

Ik gebruik mijn formule andersom als jullie.
Sein 1-2-3 staan op rood en vraag mij dan af wanneer ze groen mogen worden.

Als de wissel naar het gele traject staat (naar de keerlus),
Sein 1 mag op groen als geel vrij is,gaat sein 1 op groen dan mogen sein 2 en 3 niet op groen.
Als de wissel naar het blauwe traject staat,
Sein 1 mag op groen als het blauwe traject vrij is dit doen we door eerst sein 3 op groen te zetten.
Sein 1 mag dus wel op groen als sein 3 op groen staat mits de wissel naar het blauwe traject staat.
Sein 1 mag niet op groen als de wissel naar geel staat en sein 2 of sein 3 op groen staan


Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
hier zie je hoe de relais staan als sein 1 op groen staat met de wissel naar het gele traject
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
Beste Hermanus!

het meedenken is een beetje moeilijk omdat een aantal uitgangspunten missen. zo is het bijvoorbeeld het makkelijkst om als uitgangspositie te kiezen dat alle seinen op groen staan. je zet ze pas op rood als er gevaar dreigt. als er geen treinen op de baan staan, moeten de seinen namelijk groen zijn en niet rood!

door een paar principes aan te houden, wordt het mogelijk een zo eenvoudig mogelijke regeling te ontwerpen.

je zou het volgende eens kunnen doen om samen met ons tot een oplossing te komen:
1) deel de hele baan in in "blokken". dit is een baanvak met bij elke toegang een sein-regeling
2) elke "sein-regeling" bestaat in de rijrichting achtereenvolgens uit een stopsectie, een sein, en een schakelrail. dit betekent dat je een signaaltje krijgt als een trein een sein passeert en dat een trein stopt voor een rood sein.
3) het principe is: als een trein een blok inrijdt, zet hij alle seinen die het blok beveiligen, op rood. verlaat hij het blok, dan zet hij het sein van dat blok op groen.
4) geef elke sein-regeling een nummer zoals S1, S2, S3 enz.
5) geef elk blok een nummer zoals B1, B2, B3 enz.  en geef elk blok een kleur op het sporenplan
6) geef elk wissel een nummer zoals W1, W2, W3 enz.

kleur bijvoorbeeld het gele blok eens goed in. dus inclusief het paarse en licht-gele gedeelte. dit gele blok kun je beveiligen met sein-regelingen
de werking is dan:
- rijdt een trein het gele blok in, dan gaan alle seinen op rood die voor het gele blok staan, er kan nu niemand meer naar binnen. Het gaat hier om S1, S1A, S2 en S3.
- rijdt de trein er weer uit, dan gaan alle seinen van het gele blok weer op groen. Het gaat hier om S2B, S3B en S? (middelste stationsspoor, kun je zo ook rijden?)

je bent al aardig op weg en doordat de toegangsseinen op het station zijn geplaatst, zullen de treinen daar steeds stoppen, totdat het gele blok vrijgegeven wordt.
het moet nu mogelijk zijn om met twee treinen tegelijk te rijden, zonder dat de boel vast loopt. en het is bere-eenvoudig.

groeten, Hessel
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
zo iets
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
of is dit beter
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
nummers bijgevoegd
(plaatje is klikbaar)
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
ja, veel beter! je hebt nu zo veel blokken dat er wel vijf of zes treinen tegelijk kunnen rijden!
nu de scenario's nog opstellen.

PS.
wissel 4 en 5 kunnen nog blauw
wissel 2 nog groen/blauw
>>>  :error: (dus niet:) blok 9 is een rangeerspoor, dat beveilig je weer anders, dus geen stopsectie, schakelrail en sein.

succes, Hessel.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 11 juni 2011, 16:05:28
blok 9 is een rangeerspoor, dat beveilig je weer anders, dus geen stopsectie, schakelrail en sein.
Blok 9 is het uitgaande spoor van mijn schaduwstation
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
hallo Hermanus!

het is duidelijk van je schaduwstation en het ziet er nu goed uit! Dit is een leuke baan om te gaan regelen met seinen. je kunt nu de formules opstellen. ik zal de twee formules van sein 1 even voordoen:

sein 1, groen = ((S2a OF S2b) EN schakelaarAAN) OF drukknopIN hiermee geef je aan dat het sein alleen automatisch op groen kan springen wanneer de schakelaar aan staat en bovendien kun jij handmatig het sein op ieder moment met een drukknop op groen zetten.

sein1, rood = S1 OF drukknopIN, waarmee je aangeeft dat het sein automatisch op rood kan springen en dat je handmatig het sein op elk moment op rood kan zetten.

Als je de Wiki over logisch schakelen goed hebt begrepen, kun je nu dus de aansluitingen bedenken:
schakelrail S2a staat parallel aan schakelrail S2b en dat samen staat in serie met een aan/uit schakelaar; dat geheel staat weer parallel met een drukknop; dit allemaal aangesloten op de groene schakelingang van het sein.

de rode schakelingang van het sein is aangesloten op schakelrail S1, overbrugd met een drukknop.

nu is het zaak dat er formules worden opgesteld voor elk sein Rood en elk sein Groen.

Succes, Hessel
Re:enkelspoor traject
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:enkelspoor traject
Hallo Hermanus,
omdat ik vandaag pas weer eens inlog, zie ik je vraag vanavond pas.

Ik zou het eens over een andere boeg gooien dan al mijn voorgangers in de discussie.
Ik begrijp dat je op C-rail en nog analoog rijdt.

Zoals ik het zie zoek je een beveiligde oplossing voor het blok tussen W10 - W9. Verder splitst dit blok zich daarna in twee takken, waarvandaan telkens een trein zou kunnen komen.

Ik wil je voorstellen deze drie blokdelen, elk te voorzien van bezetdetectie, door de beide spoorstaven van elkaar te isoleren. Je kunt dan per blok een mono-stabiel relais gebruiken om de bezet-toestand aan te geven.

Wanneer een trein het enkelspoor deel wil inrijden zullen alle blokken via het relais "vrij" moeten melden.
Dit kan o.a. door gebruik te maken van een eenvoudige diodematrix bij de splitsing.
Wanneer de blokken in de gewenste route beide "vrij" melden kan een rijweg worden ingesteld, en het sein op groen gezet worden. Je gebruikt daarvoor de schakelkontakten van de twee betreffende relais (in serie).

Wellicht veel tekst, maar tekenen kan ik nu even niet.
Voor meer informatie / schakelschema, stuur even een PB-tje.
(voor de anderen kan e.e.a. dan vervolgens wel worden uitgewerkt in dit draadje)

John
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: VT601 op zaterdag 11 juni 2011, 22:02:20
Ik begrijp dat je op C-rail en nog analoog rijdt.
John
Rij op C-rail rij digitaal en schakel analoog
Hessel heeft het over massadetectie gehad maar is daar verder niet op ingegaan
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 10 juni 2011, 22:26:23
massadetectie is de makkelijkste manier om treindetectie te maken, maar dat kan niet met M-rails. bij M-rails kom je inderdaad uit bij schakelrails.


Hessel, als ik het goed begrijp shakelen S2a en S2b een 2xom relais,staat de drukknop op ON word het S1 weer groen als blok 2 vrij is.
staat de drukknop op OF gebeurd er niks met S1.zet ik nu de drukknop op ON zal S1 niet op groen gaan er word immers geen aarde gemaakt bij S2a of S2b.
Daar heb ik (denk ik ) dus de 2xom voor nodig om met een knop vai het relais aarde te maken zodat het sein naar groen gaat.
Een knop om S1 handmatig op rood te zetten lijkt mij overbodig want met de drukknop op OF zal S1 altijd op rood staan word immers door schakelrail 1 op rood gezet.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Nog een vraag.
Is het mogelijk om Sein 2b weg te laten?
Ik wil dit traject laten bepalen door W7.
Staat W7 naar blok 2b betekend sein 1 of sein 9 op groen = blok 10 bezet.
Staat W7 naar blok 2a betekend sein 1 of sein 9 op groen = blok 10 vrij
Is blok 10 bezet met W7 naar blok 2b kan sein 1 en sein 9 niet op groen.
Is blok 10 bezet met W7 naar blok 2a kan sein 1 en sein 9 wel op groen.
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
VT601 haalt twee dingen door elkaar! Hij heeft wel een beetje gelijk, maar niet helemaal.
als je gebruik maakt van schakelrails die een tijdelijk signaal afgeven van: "blok bezet", moet je dat signaal toevoeren aan een bistabiel relais om het te onthouden zolang het blok bezet is. de Märklin seinen gedragen zich als een bistabiel relais. met massadetectie kun je volstaan met "gewone" monostabiele relais. verder komt het op hetzelfde neer. dus als het niet in het sein zelf zit, moet je sowieso nog bistabiele relais gebruiken, maar ik zie dat als een onderdeel van de sein-regeling. hier komen we later nog op terug.


ik denk er nog wat onduidelijkheid bestaat over de formule. met de formule kun je aangeven hoe de verschillende onderdelen met elkaar worden verbonden.

een wat meer gedetaileerder uitleg lijkt dus nodig.

Citeersein 1, groen = ((S2a OF S2b) EN schakelaarAAN) OF drukknopIN hiermee geef je aan dat het sein alleen automatisch op groen kan springen wanneer de schakelaar aan staat en bovendien kun jij handmatig het sein op ieder moment met een drukknop op groen zetten.

"sein 1, groen" betekent: de aansluiting van het sein (of het sein-relais zo je wilt) waarmee het sein op groen gezet wordt. komt op deze aansluiting een kort signaal binnen, dan springt het sein op groen.
"S2a" betekent: als de schakelrail 2a wordt bekrachtigd (dus als er een trein overheen rijdt)
"S2b" betekent dus hetzelfde, maar dan voor 2b
de haakjes betekenen dat je eerst de binnenste term moet lezen en dan term tussen de buitenste haakjes. als je dat namelijk niet goed doet, is het voor tweeerlei uitleg vatbaar en dat willen we niet.

verder hebben we schakelaars: die zet je in een bepaalde stand. Hier zou je een stickertje bij de schakelaar kunnen plakken met "AUTO" en "HAND". want in de ene stand wordt sein 1 door de treinen bediend, in de andere stand wordt het sein door jouw hand bediend.

tot slot hebben we nog een drukknop. dit is zo'n drukknopje dat terugveert als je het loslaat. het blijft dus niet in de stand staan maar gaat uit, zogauw je het loslaat. als je dit schakelaartje indrukt, gaat het sein naar groen omdat jij dat wilt. er is dan geen controle of het wel mag. maar ook dat laatste kunnen we wel bereiken, maar nu laten we het even zo.

als je de schakelaar en drukknop even niet leest, moet het duidelijk zijn wanneer het sein op groen gaat. na deze uitleg moet het ook duidelijk worden wanneer sein 1 op rood gaat.
zo niet vertel het dan, dan kan ik daar nog even op ingaan.

ik vind dit trouwens een leuk project. succes met de puzzel en vraag het als iets onduidelijk is.

groeten,
Hessel.
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
CiteerNog een vraag.
Is het mogelijk om Sein 2b weg te laten?
Ik wil dit traject laten bepalen door W7.
Staat W7 naar blok 2b betekend sein 1 of sein 9 op groen = blok 10 bezet.
Staat W7 naar blok 2a betekend sein 1 of sein 9 op groen = blok 10 vrij
Is blok 10 bezet met W7 naar blok 2b kan sein 1 en sein 9 niet op groen.
Is blok 10 bezet met W7 naar blok 2a kan sein 1 en sein 9 wel op groen.

misschien kun je sein 2a en sein 2b alle twee wel weghalen. laat het gele blok tot aan W7 lopen en het oranje ook. de wisselstraat is dan grijs. er is dan inderdaad een goede regeling mogelijk.

je hebt dus vaste rijwegen vanaf B9 naar B10 en altijd van B1 naar B3. is dit juist?

groeten,
Hessel.
Re:enkelspoor traject
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:enkelspoor traject
CiteerVT601 haalt twee dingen door elkaar! Hij heeft wel een beetje gelijk, maar niet helemaal.
als je gebruik maakt van schakelrails die een tijdelijk signaal afgeven van: "blok bezet", moet je dat signaal toevoeren aan een bistabiel relais om het te onthouden zolang het blok bezet is. de Märklin seinen gedragen zich als een bistabiel relais. met massadetectie kun je volstaan met "gewone" monostabiele relais. verder komt het op hetzelfde neer. dus als het niet in het sein zelf zit, moet je sowieso nog bistabiele relais gebruiken, maar ik zie dat als een onderdeel van de sein-regeling. hier komen we later nog op terug.

Ik heb weliswaar geschreven over het schakelen met een mono-stabiel relais, maar WEL in combinatie met een MASSADETECTIE. Het principe van de schakelrail heb ik geheel verlaten omdat ik de suggestie heb gedaan om de bezetmelding van het blok te regelen.
Ik begrijp dat iedereen heel druk bezig is het probleem met schakelrails aan het oplossen, maar mijn versie werkt door de bezetmelding te benutten. Dit is per saldo betrouwbaarder.

CiteerVoeg citaat toe
Citaat van: VT601 op Zaterdag 11 Juni 2011, 22:02:20
Ik begrijp dat je op C-rail en nog analoog rijdt.
John
Rij op C-rail rij digitaal en schakel analoog
Hessel heeft het over massadetectie gehad maar is daar verder niet op ingegaan
De schakeling met massadetectie is geschikt voor analoog en digitaal rijden.
Mijn suggestie kwam voort uit de mogelijkheid in de C-rail een meldsectie te maken door het losknippen van de verbindingen tussen beiden spoorstaven (aan de onderzijde).
Mijn schakeling werkt ook bij analoog geschakelde blokken.

Gelijk of geen gelijk, het principe bij mij was bezetmelding voor het gehele blok. Daarna pas het vrij schakelen van de inrijseinen van dat blok.

John




Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op zondag 12 juni 2011, 22:35:38
je hebt dus vaste rijwegen vanaf B9 naar B10 en altijd van B1 naar B3. is dit juist?
Nee dat is niet juist.
Wil van B9 naar B10 of naar B3, en van B1 naar B10 of B3
Citaat van: de Hoeve op zondag 12 juni 2011, 22:10:20
na deze uitleg moet het ook duidelijk worden wanneer sein 1 op rood gaat.
Zo misschien;
Sein 1 rood=schakelrail 1 en 9
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
blokken aangepast zodat de seinen voor mijn tunnelingang staan in plaats van in de tunnel.
Van blok 12 en 13 een blok gemaakt want dit is volgens mij 1 traject wat nu word vrijgegeven door S4
S3 groen = S11 en s10a
S3 rood = S3 en S7 en ((W7 naar B10)S1 en S4)
S7 groen = S12 en S10b
S7 rood = S7 en S3 ((W7 naar B10)S1 en S4)
Bedoel je dit met de haakjes?
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
Sein1 en Sein9 beveiligen een vork. Er mag hooguit maar één van de twee op groen springen. Gaat de ene op groen, dan moet de andere naar rood. Passeert een trein een van beide, dan moeten ze beide op rood. De seinen S1 en S9 zijn dus sterk gekoppeld. Ze gaan in veel gevallen beide op rood.

S9 beveiligt ook nog de "kruising" met een trein van B8. S8 zet S8 en S9 op rood. Dus als S9 op groen gaat, moet S8 op rood!

Tenslotte beveiligen S1 en S9 ook nog B2. Laat je B2 vervallen, dan kun je zeggen dat S1 en S9 samen B10 en B3 beveiligen. Als W7 naar links staat beveiligen ze B10, als W7 naar rechts staat beveiligen ze B3.

Omdat de seinen S1 en S9 meestal alletwee op rood staan, is het wachten  op een groen-signaal dat naar één van twee moet, niet naar beide! Er moet dus een keuze worden gemaakt. Die zou je kunnen maken op grond van het feit dat een trein uit het schaduwstation wordt geroepen. Hiermee wordt het groensignaal naar sein 9 gestuurd (en gaat sein1 dus op rood en kan dan geen groen meer krijgen totdat de keuze weer op S1 valt.)

De kunst is nu om al deze functies van S1 en S9 te combineren zodat je een signaal creeert dat geschikt is om de seinen op groen of rood te zetten.

Aan jou de taak om B2 te laten vervallen, inclusief de schakelaars en stopsecties.

Dit is wel het ingewikkelste stukje van de baan, maar door het op te delen in kleine probleempjes, komen we er wel uit.

Succes,
Hessel.

PS. de veranderingen van blokindeling zijn geen vooruitgang: het is fijner als een trein die van B10 naar B10 rijdt, minstens twee andere blokken tegenkomt.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
hoi nu ik een stuk wijzer ben vraag ik mij af of mijn blok indeling wel oke is. Als ik thuis ben zal ik laten zien wat ik bedoel. Nu worden er formules gemaakt met seinen die er straks niet meer zijn. Of is het beter de blokken in te delen na dat er een formule klopt.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Dan bedoel ik het dus zo,
Het oude blok 9 hoort ook bij het schaduwstation (gaat er een trein naar mijn schaduwstation komt er automatisch een weer uit)

S2 groen=((W2 naar B1)S1) of((W2 naar B3)S3)
S2 rood=S2

En zo naar het volgende blok
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
het is niet verkeerd om je blokindeling nog eens te overdenken. maar ik vond de voorlaatste wel aardig goed hoor!

het is trouwens wel iets duidelijker als je de stopsectie VOOR het blok maakt. als de trein dan het blok inrijdt, kun je het sein op onveilig zetten.

er mag altijd slechts 1 trein in een blok, en een blok bepaalt ook hoe lang je langste trein mag zijn.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op woensdag 15 juni 2011, 19:12:42
het is trouwens wel iets duidelijker als je de stopsectie VOOR het blok maakt. als de trein dan het blok inrijdt, kun je het sein op onveilig zetten.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Hoi dit is wat ik heb uitgevogeld missen nog wel wat waar ---- staan kom ik zo 1/2/3 niet uit



S1    groen =((W2 naar B1b)S2), ((W2 naar B1a)S4b)
S1    rood =S1
S2    groen =S4c
S2    rood  =S2
S3    groen=S1 ,-----
S3    rood=S3 , S4b
S4a  groen =((W7 naar B4)S6) , ((W7 naar B4a)----)
S4a  rood  =S4a
S4b  groen=((W7 naar B4)S6) , ((W7 naar B4a)----)
S4b  rood =S4b
S4c  groen=S8
S4c  rood  =S4c ,S4d ,((W7 naar B4a) S4a , S4b)
S4d  groen=S5
S4d  rood =S4d , S4c ,((W7 naar B4a) S4a , S4b)
S5    groen=S3
S5    rood =S5
S6    groen =S4d
S6    rood =S6
S7    groen=S4a
S7    rood=S7
S8    groen=S7
S8    rood =S8
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
Hallo,

dit begint er al op te lijken! ik snap alleen nog niet waarom je aan de gang bent met B1a en B1b enz. Op de baan heb je gewoon blokken en seinen. ieder sein beveiligt één of meerdere blokken. noem het daarom gewoon B1 en B2 enz. en S1, S2 enz. dat maakt de formules veel makkelijker te lezen.

er zijn 3 situaties die beveiligd moeten worden:
1) recht spoor: een sein beveiligt een blok
2) een vork: meerdere seinen beveiligen hetzelfde blok
3) een splitsing: een sein beveiligt meerdere blokken

Ik ga nu even bij een paar formules langs, want daar ben je al aardig op weg!

S1 is een splitsing, die afhangt van W2 en W1 (kies de afkorting voor "overlopen" en "recht"
Je vertelt in de formule wanneer het sein naar groen kan. Dat is dus als één van de volgende regels waar is:
ten eerste:    (Woverloop) EN (B1a = vrij)
ten tweede:  (Wrecht) EN (B1b = vrij)
in alle andere gevallen moet het sein op rood. er is een "OF" relatie tussen de twee delen van de formule.

S2 is een makkie, want die beveiligt recht spoor, namelijk blok B2.
S2 mag naar groen als: B2 = vrij
in alle andere gevallen moet het sein op rood.

S4c beveiligt een vork. het beveiligt met 3 andere seinen het blok B4a. de formule is niet moeilijk maar er moet een keuze tussen die seinen worden gemaakt, omdat ze natuurlijk niet allemaal tegelijk op groen mogen als B4a vrij komt. S4a,b,c en d zijn dus een cluster, ze gaan allemaal tegelijk op rood en er gaat steeds maar eentje op groen
S4c mag naar groen als: B4a = vrij

Let vooral op het stukje spoor bij W6 en W7. Je ziet hier een vork en een splitsing in 1 blok. het is makkelijker om nog een stop voor W7 te leggen. Dit maakt het "formuleren" wat makkelijker. Leg dit blok dan vanaf W7 en over de wisselstraat naar S4a en S4b. Hiermee verdwijnen S4a en S4b uit de cluster en wordt het allemaal weer makkelijker.

Ik hoop dat je hier weer mee verder kunt. Het is niet echt moeilijk, als je maar niet te ingewikkelde situaties creeert!

groeten en succes, Hessel.

Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 17 juni 2011, 22:07:37
ik snap alleen nog niet waarom je aan de gang bent met B1a en B1b enz. Op de baan heb je gewoon blokken en seinen. ieder sein beveiligt één of meerdere blokken. noem het daarom gewoon B1 en B2 enz. en S1, S2 enz. dat maakt de formules veel makkelijker te lezen.
De blokken met de seinen hebben het zelfde nummer ,blok 4 wordt beveiligd door sein 4.
Blok 4 wordt beveiligd door 4 seinen sein S4a,S4b,S4c en S4d.
Blok 4 wordt gesplits bij W7 B4a en B4b maar wel beveiligd met sein 4.
Noem ik B4b blok 10 wordt blok 10 beveiligd door sein 4 (S4a en S4b).
Alle seinen en blokken komen dus met elkaar overeen

Citaat van: de Hoeve op vrijdag 17 juni 2011, 22:07:37
Let vooral op het stukje spoor bij W6 en W7. Je ziet hier een vork en een splitsing in 1 blok. het is makkelijker om nog een stop voor W7 te leggen. Dit maakt het "formuleren" wat makkelijker. Leg dit blok dan vanaf W7 en over de wisselstraat naar S4a en S4b. Hiermee verdwijnen S4a en S4b uit de cluster en wordt het allemaal weer makkelijker.
Ik heb hier liever geen stopsectie dit word een tunnel en daar heb ik liever geen trein in stilstaan.
Kan ik daar niet enkel een schakelrail plaatsen voor het op groen zetten van S3 waneer S4b hem op rood heeft gezet dan ben ik de splitsing kwijt
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
het schakelrail wat voor W7 zit is s9
tussen S4a en S4b komt een 2standenschakelaar zodat er met de drukschakelaar maar 1sein bediend kan worden(stand 1 drukschakelaar naar S4a, stand 2 drukschakelaar naar S4b)
r=recht  o=overloop

S1    groen =((W2r S2)drukschakelaar),( W2o S4b)drukschakelaar)
S1    rood =S1
S2    groen =S4c
S2    rood  =S2
S3    groen=(S1 s9)
S3    rood=S3 , S4b
S4a  groen =((W7r S6)drukschakelaar) , ((W7o B4a)drukschakelaar)En schakelaar naar S4a
S4a  rood  =S4a
S4b  groen=((W7r S6)drukschakelaar) , ((W7o B4a)drukschakelaar) En schakelaar naar S4b
S4b  rood =S4b
S4c  groen=S8
S4c  rood  =S4c ,(W7o S4a , S4b)
S4d  groen=S5
S4d  rood =S4d ,(W7o  S4a , S4b)
S5    groen=S3
S5    rood =S5
S6    groen =S4d
S6    rood =S6
S7    groen=S4a
S7    rood=S7
S8    groen=S7
S8    rood =S8
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
ok, het wordt zo als jij wilt, misschien is het op deze manier ook nog wel het voordeligste. maar voor de duidelijkheid kun je nog even twee grijze stukken inkleuren:

B4b is natuurlijk gewoon geel en het stuk vanaf W7 naar S4a en S4b is ook gewoon geel.
het stuk van S3 tot aan S1 is blauw.

de tweestanden schakelaar tussen S4a en S4b kun je vervangen door de wisselstand van W3+W5+W6 (overloop of recht). als je de wissels in rechte stand zet, dan wordt S4a groen (als dat mag) en S4b is altijd rood. als je de wissels in overloop stand zet, dan is S4a altijd rood en wordt S4b groen als dat mag.

S3 kan alleen groen als de wissels in de rechte stand staan en B3 vrij is. dit stukje is een vork met daarin een kruising. maar gelukkig is de kruising een wissel, waardoor we deze eenvoudige formule kunnen toepassen:
S3(groen) = W3,5,6(recht) EN B3(vrij).
S3(rood) = alle andere gevallen

S4a(groen) = W3,5,6(recht) EN B4(vrij)
S4a(rood) = alle andere gevallen

S4b(groen) = W3,5,6(overloop) EN B4(vrij)

mooi toch? ik vind het er heel goed uitzien! als we alle formules op orde hebben, kun je kijken naar de schakelcontacten waarmee dit alles voor elkaar moet worden gemaakt.

groeten,
Hessel.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Hoi
Ik begrijp dat de extra schakelrail voor W7 niet nodig is.
Is het niet mogelijk om zonder W6 te schakelen

S3(groen) =W5(recht) en B3(vrij)
S3(rood) =W5(overloop) en B3(bezet)
S4b(wit)  =W3(recht)
S4b(groen) =W3,5overloopen B4(vrij)
S4b(rood) =W3(overloop) en W5(recht)en B4(bezet)
S4a(groen) =W5(recht) en B4(vrij)
S4a(rood) = W5(overloop) en B4(bezet)

S4a en S4b zijn altijd rood staat er in het schema rood betekend dat er niet naar groen geschakeld kan worden staat er groen dan kan er doormiddel van drukknop naar groen geschkeld worden.

S4b(wit)is voor mij nog een vraag,lok gaat over de schakelrail heen die dan blok 1 vrijgeeft met W2(overloop)zou dan S1 op groen mogen maar blok 1 is niet vrij

In het spoorplan hebben de schakelrail ook een nummer gekregen sein S1 heeft schakelrail s1
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
Hallo Hermanus!

Heel goed, ik vind het knap hoor!

de kleuren en nummering lijkt nu goed genoeg te zijn om te gaan denken over de formules. Ik vind dat je het al heel netjes aan het doen bent, maar je maakt de formules een beetje te ingewikkeld, doordat je ook de stand "rood" gaat beschrijven. dat is bij seinen natuurlijk niet echt nodig want een sein kan nooit tegelijk rood en groen zijn. Dat betekent dat als de formule van "groen" waar is, het sein op groen staat, net zolang totdat het niet meer waar is, dan valt het sein terug naar "rood".

CiteerS4a en S4b zijn altijd rood staat er in het schema rood betekend dat er niet naar groen geschakeld kan worden staat er groen dan kan er doormiddel van drukknop naar groen geschkeld worden.
kijk, dat doe je dus zo:
S4a(groen) = W3,4,5,6(overloop) EN B4(vrij) EN Schakelaar(groen)
S4b(rood) = alle andere gevallen

je kunt het sein dan op groen zetten, maar als dat niet mag, grijpt de beveiliging in en blijft het sein op rood staan! Zet je vervolgens bijv. de wissels goed, dan gaat het sein op groen. Dat is toch mooi!

CiteerIs het niet mogelijk om zonder W6 te schakelen

in de praktijk hoef je alleen W3 schakelbaar te maken, de rest kun je "openrijden" en dit maakt voor de formule niks uit. je noemt de wisselstraat gewoon "W3,4,5,6" of van mijn part Wx. Deze wissels zijn gekoppeld en samen hebben ze maar twee standen: recht of overloop. voor de beveiliging zijn alleen deze twee standen van belang. hetzelfde geldt voor W1,2 en W7,9.

CiteerS4b(wit)is voor mij nog een vraag,lok gaat over de schakelrail heen die dan blok 1 vrijgeeft met W2(overloop)zou dan S1 op groen mogen maar blok 1 is niet vrij
Dat is helemaal niet moeilijk, tenminste als ik je goed begrijp. Een wit sein voor het rangeren is dus niet rood of groen. Verder is rangeren een ingreep, dus dat vraagt echt om een schakelaar. Als je die omzet moeten alle seinen die naar blok 1 leiden, op rood. Dit is simpel te realiseren door blok 1 bezet te houden met de schakelaar. En bovendien moet wissel 3 vergrendeld zijn op recht! Je kunt dan handmatig over blok1 heen en weer rijden.

Dus de formule voor S4b is dan:
S4b(wit)=schakelaar(rangeren)
S4b(groen)=schakelaar(auto) EN W3,4,5,6(overloop) EN B4(vrij)
S4b(rood)=schakelaar(auto) EN (alle andere gevallen)
B1(bezet)=schakelaar(rangeren) OF (s1 EN W1,2(overloop) )

de rangeerschakelaar koppelt dus gewoon de rode en groene ingang van het sein los en zet het sein op wit. signalen die naar de rode of groene ingang willen, kunnen daar nooit aankomen want ze moeten via de schakelaar en die blokkeert ze.

Ik hoop dat je nu weer wat verder kunt. Je hebt nu twee keer B1a, je zou er eentje van de twee een ander bloknummer kunnen geven.

met vriendelijke groeten,
Hessel.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op maandag 20 juni 2011, 21:14:41
Je hebt nu twee keer B1a, je zou er eentje van de twee een ander bloknummer kunnen geven.

volgens mij is het 1blok of ik moet het verkeerd hebben.
Sein 1 mag pas groen als het hele blok vrij is
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
sterker nog: S1 mag pas groen geven als er 1 van de twee opstelsporen van het schaduwstation vrij is! anders "kun je er niet meer uit"

groeten,
Hessel.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
mijn schaduw station gaat automatisch , trein 1 gaat het blok in en laat trein 2 vertrekken , zodra het hele blok vrij is kan trein 3 het blok in, er staat dus altijd maar 1 trein in mijn schaduw station.
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
prima, dus nu op naar de formules!

groeten,
Hessel
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op woensdag 22 juni 2011, 21:01:11
prima, dus nu op naar de formules!

groeten,
Hessel



S1(groen)= schakelaar("auto") EN(W2(overloop)en B1a(vrij)) EN(W2(recht) en B1b(vrij)) EN Schakelaar(groen)
S1(rood) = schakelaar("auto") EN (alle andere gevallen)

B1a(bezet)=schakelaar(rangeren) OF (s1 EN W2(overloop) )
B1a(vrij)=(s4b en W3(recht))
B1b(bezet)=(s1 enW2(recht))
B1b(vrij)=s2

S2(groen) =B2(vrij)
S2(rood) = B2(bezet)

B2(bezet)=s2
B2(vrij)=s4c

S3(groen) = W3(recht) EN B3(vrij).
S3(rood) = alle andere gevallen

B3(bezet)=s3
B3(vrij)=s1

S4a(groen)=schakelaar("auto") EN W3(overloop) EN Schakelaar(groen) EN B4(vrij)
S4a(rood)=schakelaar("auto") EN(alle andere gevallen)
S4b(wit)=schakelaar in stand "rangeren"
S4b(groen)=schakelaar("auto") EN W3(recht) EN Schakelaar(groen) EN B4(vrij)
S4b(rood)=schakelaar("auto") EN (alle andere gevallen)
S4c(groen)=
S4c(rood)=
S4d (groen)=
S4d(rood)=

B4a(bezet)=(W7(overloop)s4a en s4b) en s4c en s4d
B4a(vrij)=s5 en s8
B4b(bezet)=(W7(recht)s4a en s4b)
B4b(vrij)=s6

S5(groen)=B5(vrij)
S5(rood) = B5(bezet)

B5(bezet)=s5
B5(vrij)=s3

S6(groen)=B6(vrij)
S6(rood) = B6(vrij)

B6(bezet)=s6
B6(vrij)=s4d

S7(groen)=B7(vrij)
S7(rood) = B7(bezet)

B7(bezet)=s7
B7(vrij)=s4a

S8(groen)=B8(vrij)
S8(rood) = B8(bezet)

B8(bezet)=s8
B8(vrij)=s7
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
Prima! je hebt m helemaal door!

alles wordt gestuurd door schakelrails, dus nu moeten de rails gelegd gaan worden en de schakelrails-contacten worden aangesloten.

bijvoorbeeld zo: plak eerst een strip papier met de s-nummers op het plankje met daarop een kroonsteenstrip van voldoende lengte. sluit daarop de draden van elke schakelrail aan. elk draadje krijgt z'n eigen kroonsteentje.

doe hetzelfde met de seinen.

later kunnen volgens de formules de goede verbindingen met schakeldraad tussen de kroonsteentjes worden aangebracht.

groeten,
Hessel.

Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
S4c en S4d kom ik niet uit.

Zijn de schakelrails correct? (moet ze nog kopen)
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
CiteerS4a(groen)=schakelaar("auto") EN W3(overloop) EN Schakelaar(groen) EN B4(vrij)
S4a(rood)=schakelaar("auto") EN(alle andere gevallen)
S4b(wit)=schakelaar in stand "rangeren"
S4b(groen)=schakelaar("auto") EN W3(recht) EN Schakelaar(groen) EN B4(vrij)
S4b(rood)=schakelaar("auto") EN (alle andere gevallen)
S4c(groen)=
S4c(rood)=
S4d (groen)=
S4d(rood)=

vergelijk bovenstaande met het volgende:

S4a(groen)=W3(recht) EN B4(vrij) EN Schakelaar4a(groen)
S4a(rood)=(alle andere gevallen)

S4b(wit)=schakelaar4b(rangeren)
S4b(groen)=schakelaar4b(auto) EN W3(overloop) EN B4(vrij) EN schakelaar4b(groen)
S4b(rood)=schakelaar4b("rangeren") OF (alle andere gevallen)

S4c(groen)= B4(vrij)
S4c(rood)= (alle andere gevallen)

S4d (groen)= B4(vrij)
S4d(rood)=(alle andere gevallen)

groeten,
Hessel.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
S1(groen)= schakelaar 1(auto) EN(W2(overloop)en B1a(vrij)) EN(W2(recht) en B1b(vrij)) EN Schakelaar(groen)
S1(rood) =(alle andere gevallen)

B1a(bezet)=schakelaar(rangeren) OF (s1 EN W2(overloop) )
B1a(vrij)=(s4b en W3(overloop))
B1b(bezet)=(s1 enW2(recht))
B1b(vrij)=s2

S2(groen) =B2(vrij)
S2(rood) = B2(bezet)

B2(bezet)=s2
B2(vrij)=s4c

S3(groen) = W3(recht) EN B3(vrij).
S3(rood) = (alle andere gevallen)

B3(bezet)=s3
B3(vrij)=s1

S4a(groen)=schakelaar4a(auto) EN W3(recht) EN B4(vrij) EN Schakelaar4a(groen)
S4a(rood)=(alle andere gevallen)
S4b(wit)=schakelaar4b(rangeren)
S4b(groen)=schakelaar4b(auto) EN W3(overloop) EN B4(vrij) EN schakelaar4b(groen)
S4b(rood)=schakelaar4b("rangeren") OF (alle andere gevallen)
S4c(groen)= B4(vrij)
S4c(rood)= (alle andere gevallen)
S4d (groen)= B4(vrij)
S4d(rood)=(alle andere gevallen)

B4(bezet) = s4a OF s4b OF s4c OF s4d
B4(vrij) = s5 OF s6 OF s8

S5(groen)=B5(vrij)
S5(rood) = B5(bezet)

B5(bezet)=s5
B5(vrij)=s3

S6(groen)=B6(vrij)
S6(rood) = B6(vrij)

B6(bezet)=s6
B6(vrij)=s4d

S7(groen)=B7(vrij)
S7(rood) = B7(bezet)

B7(bezet)=s7
B7(vrij)=s4a

S8(groen)=B8(vrij)
S8(rood) = B8(bezet)

B8(bezet)=s8
B8(vrij)=s7
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
dit aansluiten lukt mij nog wel maar dan
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: hermanus op zaterdag 25 juni 2011, 09:47:49
dit aansluiten lukt mij nog wel maar dan
Nee, op deze manier zul je niet ver komen. De formules zijn ook niet voor niks gemaakt.
Maar niet getreurd: de tekening is wel hoe ik het bedoel, alleen die blauwe streepjes moeten nog even weg. Sluit aan de bovenkant alle elf schakelrails aan (s1, s2 enz) en de rangeerschakelaar. Aan de onderkant komen de negen blokken (B1a, B1b, B2, B3, B4, B5 enz). Er tussen in komen de wisselstandschakelaars.

in de formules zitten nog twee foutjes. zo moeten ze worden:
B1a(bezet) =  Schakelaar(rangeren)        OF   (s1 EN W2(overloop))  
B1a(vrij)     =   W3(overloop)  EN   s4b
----> als je de rangeerschakelaar indrukt, moeten ook W3 en W2 recht gaan. Volgens de formules kun je dan heen en weer rijden op B1a, maar s4b kan B1a niet vrij geven. S1 kan groen worden als B1b vrij is, want W2 ligt recht!

B4(bezet) = s4a OF s4b OF s4c OF s4d
B4(vrij) = s5 OF s6 OF s8
----> B4a en b zijn allen hetzelfde blok. in B4 rijdt slechts 1 trein. het blok wordt vrij als die trein het blok verlaat.