Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ESU locsound programmer besteld/vraagje geluidsfragmenten

Gestart door Aliebengalie zaterdag 25 december 2010, 14:56:58

ESU locsound programmer besteld/vraagje geluidsfragmenten
Ik heb vorig jaar een miskoopje gedaan.
Had een roco locje gekocht geschikt voor 3rail.
Je bent wel eens verliefd op een lokje op MP , en je denk van ja die is het,die moet ik hebben. En ja hoor hij lag zo mooi in die doos zonder ook maar 1 krasje aan die kant... :lol:
Het betrof Roco BR112 ? 4138 die slecht was omgebouwd.
Deze loc heeft geen slipbandjes , wat tot gevolg heeft dat hij heel weinig trekkracht heeft en vaak op een wissel stil staat te draaien.Lok word daar door de slper opgetilt.
Bij het open maken van de loc bleek er wel een ESU geluids decoder in te zitten,namelijk de V2 versie.
Nu mijn vraag,heeft iemand ervaring met deze decoders kwa updaten van geluid?
Heb namelijk geen motorgeluid,maar wel hoorn en lucht afblazen (2 lengtes).
nu heb ik het vermoeden dat men zelf het geluid heeft aangepast.
Is er iemand die in de buurt van Rotterdam die zo'n ESU loc programmer heeft,en voor mij is een keertje wil kijken of er ook iets anders op kan?
Wil zelf wel een ESU programmer aanschaffen , maar wil zeker weten of het de moeite loont. Rond de 140 eurie kost ie geloof ik.
Een deel van het geluid van deze lok staat aan het begin van  een filmpje.De 2e lok moet als het goed is de zelfde decoder in huis hebben. De Class66 daar weet ik nog niet precies wat daar is zit.

Mvg: Alex
Re:ESU locsound V2 probleempje
Alex,

Ik heb van de ESU site de geluidsbestanden van ESU gedowload. Zal vanmiddag als ik thuis ben even kijken wat daar allemaal in zit en kijken wat er allemaal mogelijk is met een V2 decoder.

Edwin
Aliebengalie
gast

Dankje Edwin - het locje intresseerd me nu niet meer zo,maar die decoder daar ben ik wel benieuwd naar. Is er niets meer aan te doen,dan is het jammer. Maar misschien zijn er wat mogelijkheden toch. You never now. Maar om nu al gelijk zo'n programmer aan te schaffen is leuk voor de toekomst,maar nu nog even niet....eerst de baan is aankleden.
Hoor het graag.

Net even zitten kijken en er staan inderdaad rijgeluiden in de standaar bestanden. Maar hij geeft voor V2 1, 2 of 4  MBit groottes. Voor V3 is dit 8 en 16. Weet dus niet hoeveel je erin kunt zetten.

Er zijn voor ROCO ook speciale locsound firmwares gemaakt. Dus weet ook niet of die van jou wel aan te passen is. Dat moet echt proefonvervindelijk worden vastgesteld.

Ik merkte wel dat je de geluiden uit de V2 bestanden niet met de huidige Lokprogrammer software kunt gebruiken. Je zult dus moeten kijken wat er met V3 bestanden gedaan kan worden ivm de grootte.

Edwin
Aliebengalie
gast

Echt hartelijk dank voor het uitspitten van mijn vragen Edwin.

Ik dacht inderdaad zoiets gelezen te hebben,daar zij niet meer de V2 sounds online hebben,maar delen van de V3 geinstalleerd moeten worden (indien mogelijk).
Nu alleen nog iemand die graag wil expirimenteren voor mij,en liefst in de buurt van Rotterdam zou helemaal niet verkeerd zijn.

Zie PB
Citaat van: Aliebengalie op zondag 26 december 2010, 15:28:57

Ik dacht inderdaad zoiets gelezen te hebben,daar zij niet meer de V2 sounds online hebben,maar delen van de V3 geinstalleerd moeten worden (indien mogelijk).
Nu alleen nog iemand die graag wil expirimenteren voor mij,en liefst in de buurt van Rotterdam zou helemaal niet verkeerd zijn.

na contact met TSD:
De importeur (Train Service Danckaert) heeft nog alle v2-files.
Desnoods stuurt hij U die per e-mail op eenvoudig verzoek op. (support at tsdbvba dot be)
mvg,

André
Citaat van: train op woensdag 29 december 2010, 09:56:33

na contact met TSD:
Desnoods stuurt hij U die per e-mail op eenvoudig verzoek op. (support at tsdbvba dot be)
mvg,

André

André,

De V2 bestanden staan ook nog op de ESU site. Probleem is alleen dat de laatste lokprogrammer software (2.77) ze niet wil openen.

Edwin
Citaat van: Edwin op woensdag 29 december 2010, 10:01:03
Citaat van: train op woensdag 29 december 2010, 09:56:33

na contact met TSD:
mvg,

André

André,

De V2 bestanden staan ook nog op de ESU site. Probleem is alleen dat de laatste lokprogrammer software (2.77) ze niet wil openen.

Edwin

de importeur heeft ook nog de oudere software voor LokProgrammerBox...
Andre
Aliebengalie
gast

Dus als ik het goed begrepen heb,kun je zelfs nog terug naar een lagere versie.
Ben benieuwd we zullen het spoedig weten.
A.s zaterdag krijg ik een demo van een forum lid.

Citaat van: train op woensdag 05 januari 2011, 15:50:37
de importeur heeft ook nog de oudere software voor LokProgrammerBox...
Andre

André bedankt, ik heb een mail gestuurd.

Edwin
Aliebengalie
gast

Edwin is vandaag hier geweest ,en een paar mooie update's gedaan met nog de V2 sound versie.
Ook heb ik nog een V3.5 sound decoder in mijn bezit , waar ik niet van wist wat het was.
Stonden ook maar minimale geluiden in. Ding schijnt dacht ik goed begrepen 16 mb te zijn,en er zit nu 8 in , dus straks als ik er ook 1 aangeschaft heb , heb ik nog ff wat te verbouwen.... :lol:
Minder gelukkig waren we met 2 nieuwe V4 decoders,bij het inlezen gaf hij aan dat er nieuwe firmware beschikbaar was en begon gelijk te schrijven....dat is niet erg....als het maar goed gaat...maar dat ging ff niet goed...bijna op het eind error.....kijken op de ESU site leerde we dat er meer zijn met dit probleem,en dat sommige dit hebben opgelost dmv een andere RS232/USB kabel....deze word besteld en getest...dus even afwachten voor ik een progrqammer ga bestellen.
Dus nog even afwachten..

Ik heb zelf ook nog een loksound 2 in m'n bestand, en een programmer. Naar aanleiding van dit draadje heb ik gistermiddag een mailtje naas TSD gestuurd met het verzoek om mij de programmersoftware en de geluidsbestanden toe te sturen. Ik had notabene op zondag middag binnen een half uur antwoord, en er is vandaag een mailtje (om 07.34!!!!!) dat ze me een CD'tje hebben toegestuurd. Wat een geweldige service zeg, ik ben helemaal verbaasd dat zoiets nog bestaat. Wat mij betreft ene dikke pluim voor TSD!

Walter
Citaat van: Wasmi op maandag 10 januari 2011, 16:39:53
Ik heb zelf ook nog een loksound 2 in m'n bestand, en een programmer. Naar aanleiding van dit draadje heb ik gistermiddag een mailtje naas TSD gestuurd met het verzoek om mij de programmersoftware en de geluidsbestanden toe te sturen. Ik had notabene op zondag middag binnen een half uur antwoord, en er is vandaag een mailtje (om 07.34!!!!!) dat ze me een CD'tje hebben toegestuurd. Wat een geweldige service zeg, ik ben helemaal verbaasd dat zoiets nog bestaat. Wat mij betreft ene dikke pluim voor TSD!

Walter

Als je probeert geluiden van een V2 file te importeren in een nieuw V2 project, krijg je een melding dat hij geen V1 bestanden kan lezen. Zowel meet 2.6.2 als met 2.7.7. Wat ik bij Alex gedaan heb is een V2 project van de ESU site openen en onder een andere naam opslaan. Nu kun je de bestanden vanuit dit nieuwe bestand wel gebruiken in een eigen project.

Edwin
Aliebengalie
gast

Walter.

Mooie service is dit dan,kom je inderdaad niet vaak meer tegen.
Ben benieuwd wat er allemaal opstaat.
Na de demo van Edwin benk uiteraard overstag gegaan,en heb ik hem vandaag gelijk besteld.
Hoop hem eind v/d week binnen te hebben.
Heb nog 4 van die V2 sound decoders en 1 V3.5 16 mb decoder in mijn lokjes zitten.
Hoor graag of het wat is.
Want ben zeker geintresseerd naar die geluids fragmenten/software die niet te vinden zijn op de site.

dan krijg je toch gewoon een kopietje van me, daar is vast geen probleem mee. Ik wil die LS 2's gewoon nog wat verder uitprobroberen en mee experimenteren, maar, ik heb van het weekend zowel een lok met een LS1, een LS2 en een vers omgebouwde met een LS3.5 op een test ovaaltje laten rijden wat blijkbaar niet helemaal schoon is, en het verschil is schokkend. De LS 3.5 rijd heel mooi, geen (merkbare) onderbrekingen, de LS 1 is echt een drama, en de LS 2 is niet veel beter, ze stonden om de haverklap stil en begonnen dan weer te rijden. ESU heeft een omruilactie waarbij je LS 1 en LS 2 decoders kunt omruilen voor een LS3.5, met bijbetaling van ca ?85. Daar moet ik toch maar eens over nadenken, want dit verschil is echt mega.

Walter
Dat gedrag vertoont de LokPilot V2.0 ook. Typisch iets van de 2e generatie Esu's.

Gr, Ben.

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi Walter,

Een bijbetaling van 85 euro is naar mijn idee erg veel, want de decoders nieuw zijn nog geen 100 euro. Er is waarschijnlijk nog wel een kleine markt voor de LS1 en LS2 decoders.

Ik ken geen geluiden buiten de ESU-site om, behalve de Artitec DE1. Sommige fabrikanten houden hun geluiden nog een tijdje voor zichzelf, voordat ze op de ESU-site komen. De fabrikanten willen natuurlijk hun investering voor een bepaalde lok er wel uithalen.

Groet,
Bert
@ Bert: Ik vond het ook wat aan de prijs, maar reken met net boven de ?100, waar haal jij ze voor nog minder??? Het gedrag van de 3.5 is zo veel mooier.

@Ben: het is voor het eerst in ca 7 jaar dat die loks op de rails stonden, dus ik was al onder de indruk dat het nog een beetje werkte. Overigens, met het geluid uit was het rijden al veel beter, begrijpelijk, want geluid kost natuurlijk wel wat vermogen. En ja, de 3e generatie is een enorme verbetering.

vg

Walter
Aliebengalie
gast

Walter nog even niet op cd zetten hoor. :lol:
Krijg binnen kort een copy via de mail in stukjes...kenne we weer plakken.
Maar ik denk dat we dan allemaal de zelfde cd toegestuurd krijgen.
V2.5.1 staat er op , klopt dit ?

Zo vlug gaat het ook weer niet :-) de cd is nog niet binnen, ik weet dus niet wat er op staat
Citaat van: Wasmi op dinsdag 11 januari 2011, 08:26:18
Zo vlug gaat het ook weer niet :-) de cd is nog niet binnen, ik weet dus niet wat er op staat

ik heb Anton van Train Service Danckaert gecontacteerd. Reeds 2 mensen hebben dergelijke cd gevraagd.
De 2de werd gisteren avond gepost.
(ja de Belgische Post is niet zo rap...)
mvg  Andre.
Citaat van: train op dinsdag 11 januari 2011, 11:21:26

ik heb Anton van Train Service Danckaert gecontacteerd. Reeds 2 mensen hebben dergelijke cd gevraagd.
mvg  Andre.

Gisteren ontvangen. Staat een hele reeks versies op en de V2 geluiden. Moet hem alleen nog even electronisch naar Alex sturen.

Edwin
Aliebengalie
gast

Citaat van: train op dinsdag 11 januari 2011, 11:21:26

mvg  Andre.

Is niet alleen de post hoor......oeps mot nu uitkijken wat ik zeg,anders staan ze me straks bij de grens op te wachten....lol
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 11 januari 2011, 18:12:08
Is niet alleen de post hoor......oeps mot nu uitkijken wat ik zeg,anders staan ze me straks bij de grens op te wachten....lol
Alex, er zijn geen grenzen meer: niet letterlijk en niet figuurlijk....
Aliebengalie
gast

Citaat van: train op dinsdag 11 januari 2011, 18:36:16
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 11 januari 2011, 18:12:08
Alex, er zijn geen grenzen meer: niet letterlijk en niet figuurlijk....

Zie je wel,ik ben niet meer bij de tijd.....Napoleon zit toch nog wel op zijn paart?????

Duurt dat toch lang voor die ESU locprogrammer komt...... :lol:
Mvg: Alex die heel graag over de ]Belgiesche wegen denderd,en er ook graag mag genieten van het eten....dus het valt mee hoor.... :lol:
Re:ESU locsound vraagje over geluidsfragmenten
Helaas tante post nog niet geweest,maar wat in het vat zit....etc etc.
Heb net mooie dvd weer gehad van Edwin en zijn Pa.
Moesten even boodschapjes doen in Rotjeknor.
Staan de sounds van V2 op en nog heel veel meer.

Wat ik me wel afvraag is,is het iemand gelukt om die files af te spelen/te bewerken zonder ESU hard / software.
Wat ik dus bedoel je hebt bv.....toetergeluid.esu dit geluid is wel te horen via je ESU programmer , maar is dit niet te beluisteren/bewerken met een ander programma....???
Volgens mij kan ik dat straks wel aanpassen als ik de programmer heb.
Maar vroeg me af of iemand die fragmenten zo kon bewerken.

@Alex,
Bestanden die eindigen op ESU zijn geen geluidsbestanden maar pakketbestanden.
Een pakket bevat alle parameters die voor een bepaalde decoder geldig zijn.
Dus alle CV instellingen en alle benodigde geluiden.
Een geluidsbestand(je) is een gewoon WAV bestand.
Je kunt dus ook "eigengemaakte"geluiden aan functies toekennen. B.v. je eigen commentaarstem. Of muziek. Of, of ....
Aha , yeb ik begrijp het , had het vorige week gezien toen Edwin hier was.
Maar begrijpertje stond waarschijnlijk niet helemaal aan.
Maar is nu duidelijk.

Thanks
Alex,

Je kunt wel geluiden uit andere projecten importeren in een nieuw project.

Edwin
Yeb,dat had ik bij je gezien.
Maar mijn vraag was uiteraard iets anders..... :lol:
Maar dat gaat niet lukken omdat het bestanden zijn met allerlei fragementen.
Wat me nog bij gebleven was om een nw project te starten ,met een eigen naam er aan toe gewezen,en daar de diverse fragmenten in op te slaan,met ev aanpassingen van tijdsduur.

Beste Alex,

Er zijn inderdaad soms problemen met de kabel/software voor de verbinding PC-Lokprogrammer.
Op mijn pc voor de baan lukt de update of een soundupdate van een decoder niet, uitlezen en programmeren wel.
Met dezelfde kabel op een portable lukt alles wel (dezelfde decoder, dezelfde kabel, dezelfde lokprogrammer, dezelfde software voor
kabel en lokprogrammer, zelfde OS)

Mvg

Olivier

Fan vanaf mijn geboorte

Citaat van: Nobody op zaterdag 15 januari 2011, 12:45:51
@Alex,
Bestanden die eindigen op ESU zijn geen geluidsbestanden maar pakketbestanden.
Een pakket bevat alle parameters die voor een bepaalde decoder geldig zijn.
Dus alle CV instellingen en alle benodigde geluiden.
Een geluidsbestand(je) is een gewoon WAV bestand.
Je kunt dus ook "eigengemaakte"geluiden aan functies toekennen. B.v. je eigen commentaarstem. Of muziek. Of, of ....
Hoi Wim,

Ik ben dan benieuwd hoe je de wav-jes uit de .esu-file haalt of er weer in terug zet.
Totnu toe heb ik alleen geluiden aangepast met geluiden, die al in een ander .esu-file zaten en nog niet geprobeert om een wav-file te importeren.

Groet,
Bert

Even voor Olivier,

Op mijn kleine lap-top werkt zowel de geluiden vervangen, als de soundupdate en ook de firmware-updates. Op mijn grote lap-top werkt het niet, omdat ik daar VISTA gebruik. Zit er soms een groot versie verschil in de OS-level van de OC en de portable?
Citaat van: Olivier77 op zaterdag 15 januari 2011, 22:20:33
Beste Alex,

Er zijn inderdaad soms problemen met de kabel/software voor de verbinding PC-Lokprogrammer.
Op mijn pc voor de baan lukt de update of een soundupdate van een decoder niet, uitlezen en programmeren wel.
Met dezelfde kabel op een portable lukt alles wel (dezelfde decoder, dezelfde kabel, dezelfde lokprogrammer, dezelfde software voor
kabel en lokprogrammer, zelfde OS)

Mvg

Olivier

Oliver,ik weet het probleem,dat hebben we vorige week hier ook meegemaakt.1 decoder van 16Mbit kan hier maar voor de helft gevuld worden ,anders fout melding. Naar andere decoder kan niet goed worden weggeschreven....lezen gaat dan wel , dan niet. Maar Edwin heeft alles meegenomen naar huis,en daar werkt het prima...achteraf blijkt dat we hier een verkeerde USB driver hebben gebruikt,dus ik heb goede hoop....lol.

Bert.
Ik heb wel gezien dat dit op vrij eenvoudige manier kan...het fragment uit een .esu bestand wegschrijven onder een andere naam. En weer een fragment uit een .esu bestand wegschrijven onder een andere naam. Enzv enzv.
Daarna is alles ingeladen en weggeschreven,zo is het dus mogelijk dat ik het motorgeluid van een diesel heb , met de fluit van een stoomlok (zover als ik het goed begrepen heb).

Maar Wim of Edwin of iemand anders , kan je daar zeker meer over vertellen.
Ik ben nog maar een leek op dit gebied...en helaas nog steeds in blijde verwachting van de bestelde programmer.

Mvg:Alex
Citaat van: treinbert op zaterdag 15 januari 2011, 22:46:25
Hoi Wim,
Ik ben dan benieuwd hoe je de wav-jes uit de .esu-file haalt of er weer in terug zet.
Totnu toe heb ik alleen geluiden aangepast met geluiden, die al in een ander .esu-file zaten en nog niet geprobeert om een wav-file te importeren.
Gewoon het WAV bestandje slepen uit de Windows-verkenner naar het onderhanden zijnde ESU project.
Of Kopieëren en plakken.
Verduidelijking: (In Engelse versie) User-sounds openen.
In het vervolgscherm staat links de verkenner en rechts de project sounds. Hier kun je naar hartelust bestanden importeren. Succes :!:

Edit Nobody: Tekst aangepast op aanwijzing van Edwin.
Citaat van: Nobody op zondag 16 januari 2011, 12:27:36
Hoi Wim,
Gewoon het WAV bestandje slepen uit de Windows-verkenner naar het onderhanden zijnde ESU project. Of omgekeerd.
Of Kopieëren en plakken.
In het vervolgscherm staat links de verkenner en rechts de project sounds. Hier kun je naar hartelust bestanden uitwisselen. Succes :!:

Wim,

Dan moet je toch eens laten zien hoe jij een bestand uit een .ESU file haalt en los op de PC zet, want dat is mij nog nooit gelukt en dat staat ook overal te lezen dat dit niet kan. Alleen vanuit een .ESU in een nieuwe project importeren kan.

Edwin
Citaat van: Edwin op zondag 16 januari 2011, 12:53:48
Citaat van: Nobody op zondag 16 januari 2011, 12:27:36
Hoi Wim,
Gewoon het WAV bestandje slepen uit de Windows-verkenner naar het onderhanden zijnde ESU project. Of omgekeerd.
Of Kopieëren en plakken.
In het vervolgscherm staat links de verkenner en rechts de project sounds. Hier kun je naar hartelust bestanden uitwisselen. Succes :!:
Wim,
Dan moet je toch eens laten zien hoe jij een bestand uit een .ESU file haalt en los op de PC zet, want dat is mij nog nooit gelukt en dat staat ook overal te lezen dat dit niet kan. Alleen vanuit een .ESU in een nieuwe project importeren kan.
Edwin
Klopt. Heb m'n oorspronkelijke tekst aangepast. Bedankt voor de terechtwijzing.
Losse ESU geluiden kunt u hier downloaden ===> Klik

Edit Nobody: ESU link toegevoegd.

Re:ESU locsound programmer besteld/vraagje geluidsfragmenten

Fan vanaf mijn geboorte

Wim,

Dank je voor de link. Ik had deze over het hoofd gezien op de ESU-site.

Groet,
Bert
Wim,

Was niet als terechtwijzing bedoeld  :lol:

Misschien was het jou inderdaad gelukt. Daat wel interessant geweest.

Edwin
Nog een link met locomotiefgeluiden ===> Klik