Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Probleem met wissel in baanplan Ecos (CS1R) opgelost

Gestart door Schienenbus donderdag 23 december 2010, 20:06:32

Probleem met wissel in baanplan Ecos (CS1R) opgelost
Ik ben bezig met het maken van een baanplan in de CS1R. Mar nu zit er een wissel dwars :(

Bij het tekenen van het schaduwstation staat er een wissel verkeerd. In de baan staat deze op rechtdoor, maar de CS1R geeft de wissen in het baanplan aan als afslaan??? Maar kijk ik bij het magneet artikel dan staat deze daar juist weergegeven op rechtdoor :?: :?:

Er zit dus een verschil tussen dezelfde wissel in magneetartikel en het baanplan??? Na een uur draaien, spiegelen enz kom ik er niet uit :? :?

De andere wissels staan wel goed op het scherm zoals ze op de baan staan.

Hoop dat iemand dit vreemde euvel ook al eens mee heeft gemaakt en de oplossing weet. Misschien zit ik wel verkeerd te denken   :shock: en moet ik het schaduwstation andrs tekenen
Re:Probleem met wissel in baanplan Ecos (CS1R)
Als je nu van die betreffende wissel de 2 blauwe draden omzet, ben je er toch 8)

Mvg Gert
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Schienenbus,

In het baanontwerp kan je de wissel spiegelen en van een linker wissel een rechter wissel te maken, is een speciaal symbooltje voor in onderhouden baanontwerp. Het is een probleem dat altijd ontstaat bij schuinliggende wissels in het scherm van je Ecos/CS1R.

Uiteraard is wel van belang dat je bij het symbool van het magneetartikel het juiste type wissel hebt gekozen, en de stand van de wissel op de baan overeenkomt met de geschakelde stand.

met vriendelijke groet,

Walter
Citaat van: v200marklin op donderdag 23 december 2010, 21:19:51
Als je nu van die betreffende wissel de 2 blauwe draden omzet, ben je er toch 8)

Mvg Gert

Nope :D Want zoals ik schreef staat de wissel bij de magneet artikelen wel juist :(
Citaat van: wissels op donderdag 23 december 2010, 21:30:11
In het baanontwerp kan je de wissel spiegelen en van een linker wissel een rechter wissel te maken, is een speciaal symbooltje voor in onderhouden baanontwerp. Het is een probleem dat altijd ontstaat bij schuinliggende wissels in het scherm van je Ecos/CS1R.

Ik heb mij suf gespeigeld :D en gerdraaid :D maar ik kan niet de juiste stand vinden om deze juist weer te geven.

Maar het vreemde vind ik dat er twee verschillende standen zijn tussen het baanplan en magneetartikelen :?
Ik weet het ook niet 1, 2 , 3 :?

Heb zelf ook een CS1R, doch heb via deze centrale de wissels maar korte periode bediend.
Ik vond het een nadeel, dat bij iedere wissel die je wil schakelen, 1st naar een ander scherm moet, en dan je treinen op dat moment NIET kunt besturen 8)

Daarom heb ik alle wissels nu via een 6021 en een 3-tal 6040 (nr kan fout zijn  :)) geschakeld, totaal los van de CS1R dus.

Mvg Gert

Hallo Railbus,

Zoals je hem getekend hebt is het een linker wissel, is het daadwerkelijk ook een linker wissel of juist een rechter wissel op de baan. In het laatste geval kan je spiegelen wat je wilt maar kom je er niet uit. Je zal dan de wissel schuin moeten leggen.

Oeps verwijderd, filmpje was een slecht voorbeeld ik zal een nieuwe maken.

met vriendelijke groet,

Walter

als er maar een "v" voor op staat

Dit euvel wordt beschreven in de nieuwste Miba Extra 2/2010,maar dan voor de CS II.

Je kan het verhelpen met een update ,maar of die ook voor de CS I R geldt,zou ik even als ik jou was,uitzoeken bij ESU.

Of er een mailtje aan wagen.

M.v.g.

Hans V200.0

Hallo Schienenbus,

Hierbij een voorbeeld van een schuin gelegde rechter wissel, (3 wissels achter elkaar rechts boven) de meeste wissels zijn gespiegeld naar een linker wissel en nu klopt hij wel met met de aangelegde rechter wissels bij magneetartikelen.

met vriendelijke groet,

Walter

Citaat van: wissels op vrijdag 24 december 2010, 00:04:12
Zoals je hem getekend hebt is het een linker wissel, is het daadwerkelijk ook een linker wissel of juist een rechter wissel op de baan. In het laatste geval kan je spiegelen wat je wilt maar kom je er niet uit. Je zal dan de wissel schuin moeten leggen.
Hoi Wissels,

Nee het is geen linker wissel, maar eer rechtse. Bedoel je met schuin leggen dat het baanplan verticaal moet worden getekend en niet horizontaal:?: Ik zie niet meteen een optie om een wissel schuin te leggen:?: Maar ben nu wel zeker van de zaak dat het moet lukken gezien je afbeelding. Ga er wederom mee stoeien Na weer eens sneeuw geruimd te hebben :D

Hallo Schienenbus,

inderdaad is in mijn voorbeeld het korte pootje de korte diagonale lijn de rechtdoor stand, en moet er voor de wissel een korte diagonale recht railstuk.

met vriendelijke groet,

Walter
 :D :D :D :D :D

Opgelost, na draaien spiegelen draaien spiegelen en de afbeelding van wissels er bij tot treurends toe kom ik er achter dat bij magneetartikelen per abuis een linkse wissel had geselecteerd ipv een rechtse  :oops: :oops: :oops: :oops:

Allen dank voor het meedenken
Re:Probleem met wissel in baanplan Ecos (CS1R) opgelost

Re:Probleem met wissel in baanplan Ecos (CS1R) opgelost
Hallo Schienenbus,

weer een probleem minder, gelukkig functioneert het nu goed,

met vriendelijke groet,

Walter