Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ESU LokPilot versie 4.0

Gestart door M. Lankhaar zondag 24 oktober 2010, 15:36:35

Re:ESU LokPilot versie 4.0
Aliebengalie
gast

Nadat hij ongeveer 1 uurtje gereden heeft, werd het geluid een stuk aangenamer.
Had de loc goed schoongemaakt en gesmeerd met kogellager vet.
Maar oh wat rijd ie toch weer mooi.
Er komt zeker nog wel een "oudje"bij in de toekomst,want alleen is maar alleen.... :lol:
Ik moet wel wennen aan die cv instellingen,want dat licht zwakker laten branden is niet helemaal mijn ding geloof ik....snap daar het een en ander ff niet van.
Maar ook dat zal wel xtje goed komen.
Verder zeer tevreden over mijn ombouw,heeft wat gekost maar het rijd nu met tenmiste trekkracht snelheid en een stuk rustiger.
Of dat 5 polig anker echt nodig is weet ik niet,maar had nu de kans.... :lol:

Onderdelen:
2 langere schroefjes 0784820 voor motorschild 2 x 0,79 = 1.58
motorschild              0214121                                            9.99
veldmagneet            0210882                                            9.99
5polig anker             0210888                                          19.95
borstelpaar              601460                                              1.99
ESU locdecoder V4   54610                                              34.08

Totaal  78.58

Mvg: Alex
Licht dimmen: heb zo gauw geen manual bij de hand. Ik zoek het effe uit en zal je vanavond PB sturen.

Gr, Ben.
Aliebengalie
gast

Citaat van: Spoorman op dinsdag 28 december 2010, 18:27:23
Licht dimmen: heb zo gauw geen manual bij de hand. Ik zoek het effe uit en zal je vanavond PB sturen.

Gr, Ben.

Thanks Ben. Verder zeer tevreden met de V4.

Ik heb het kort geleden bij de hand gehad en je hebt inderdaad een flinke zelfstudie nodig.
Het staat op pagina's 42 en 43 van de handleiding, vooral het tabelletje rechtsboven op pagina 42.

Voor dimmen 'licht vooruit' CV 259 op 1 zetten en dan bevat CV 262 de dimwaarde (0-31).
Voor 'licht achteruit' CV 267 op 1 zetten en dan bevat CV 270 de dimwaarde.

Wil het programmeren van deze hoge cv'tjes niet zomaar lukken dan CV 31 op 16 zetten. Staat standaard op 0 en dat schijnt niet de bedoeling te zijn.
Citaat van: henkv op dinsdag 28 december 2010, 19:16:16
Ik heb het kort geleden bij de hand gehad en je hebt inderdaad een flinke zelfstudie nodig.
Het staat op pagina's 42 en 43 van de handleiding, vooral het tabelletje rechtsboven op pagina 42.

Voor dimmen 'licht vooruit' CV 259 op 1 zetten en dan bevat CV 262 de dimwaarde (0-31).

Wil het programmeren van deze hoge cv'tjes niet zomaar lukken dan CV 31 op 16 zetten. Staat standaard op 0 en dat schijnt niet de bedoeling te zijn.

Kan dit niet toevallig ook makkelijk met de lokprogrammer? Binnenkort zitten Alex en ik bij elkaar om de lokprogrammer van mij op zijn V2 loksound te testen. Als de V4 lichten ook met de programmer makkelijker kunnen, dan kunnen we dat ook die dag doen.

Edwin
Dat kan heel goed.

Mooi dat je Alex helpt met de V2.0. Oude soundfiles staan nog bij ESU. Mogelijk heeft hij een OEM decoder met beperkte mogelijkheden.

Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op dinsdag 28 december 2010, 20:51:40
Dat kan heel goed.

Mooi dat je Alex helpt met de V2.0. Oude soundfiles staan nog bij ESU. Mogelijk heeft hij een OEM decoder met beperkte mogelijkheden.

Gr, Ben.

Dan ga ik proberen de lichten ook voor hem te regelen.  Wat de V2 files betreft is er alleen het probleem dat de 2.77 software deze niet meer wil openen. Weet niet wat de V4 software gaat doen die we bij Alex moeten installeren. Maar dat is niet voor dit topic.

Edwin
Aliebengalie
gast

Yeb Ben , we gaan kijken of die programmer wat is voor Alex,heb een berg loks met van alles en nog wat aan decoders.
Heb 5 locs met sound (waarvan 1 vermoed ik een V3.5 sound is) kan dit namelijk niet navragen , man is helaas overleden.
Maar die V4 is top,wat een verschil met de "oude" onbekende decoder.
Smaakt naar meer in de toekomst.
En dan programmeren met Edwin gaat helemaal goed komen..... :lol:

Citaat van: Edwin op dinsdag 28 december 2010, 20:41:21
Citaat van: henkv op dinsdag 28 december 2010, 19:16:16

Kan dit niet toevallig ook makkelijk met de lokprogrammer? Binnenkort zitten Alex en ik bij elkaar om de lokprogrammer van mij op zijn V2 loksound te testen. Als de V4 lichten ook met de programmer makkelijker kunnen, dan kunnen we dat ook die dag doen.

Edwin

Natuurlijk kan dit heel gemakkelijk met de programmer. Sterker, je zou haast denken dat ESU het functie meppen zo nodeloos ingewikkeld heeft gemaakt in de hoop meer mensen aan de programmer te krijgen.
Aliebengalie
gast

Gelijk heb je Henk.
Was namelijk ook mijn eerste gedachten toen ik alleen maar in de beschrijving keek.
Als je kijkt dat bij sommige decoders de aanpassing van het licht zo eenvoudig is,en zij dit nu met versie 4 weer moeilijker maken rijkt naar???hahahaha.
Maar vind normaal standaard verlichting meestal te vel,ook bij leds vind ik dat,maar is uiteraard geheel een persoonlijke smaak.
Heb dat graag gedimt.
Bij Piko locs (Uhlenbrock) decoders is het zo aangepast.
Maar we zullen het mee gaan maken binnen kort.

PS: is gelukt met bovenstaande cv (achterste instelling is niet nodig) heb geen rode lampjes op mijn 1205.... :lol:
Citaat van: Pobox op woensdag 15 december 2010, 12:51:06
nog een probleem met de V4:

je kan de lastregeling niet meer uitzetten bij analoog rijden. het lijkt nu onmogelijk om nog op wisselstroom analoog te rijden. De motor of decoder bromt zeer hard en met de trafo half open stoppen ze al (overbelasting?). Dit terwijl die marklin locs met de V3 het wel prima doen. Ook digitaal is er geen probleem met die locs en de V4.

bij de V3 kon je CV 124 op 64 zetten, maar dat kan nu niet meer bij de V4. Je kan alleen de lastregeling voor digitale mode uitzetten, maar ja dat wil je natuurlijk niet (overigens is ie dan wel een stuk stiller....)

Ik heb Esu er over gemaild...

Citaat van: Spoorman op woensdag 15 december 2010, 16:47:10
Zet CV56 maar eens op 0 en kijk of daar je probleem mee opgelost is.

Gr, Ben.

decoder blijft de motor met PWM aansturen met optrek/ afrem vertraging in analoog modus...
nog geen reactie van Esu ontvangen...
Tja, je bent een "minderheid". Een 4e generatie decoder toepassen en dan daarmee analoog willen rijden. :lol:

Heb je met T.S.Danckaert gemaild? Bij ESU Duitsland zijn ze niet zo vlot met antwoorden.

Gr, Ben.
Ik rij wel digitaal ;-) natuurlijk, maar alles moet ook backwards compatible zijn!

heb ook nog een hoop analoog an daar moeten digitale locs ook doorheen kunnen rijden...

waarschijnlijk is daar op bezuinigd met de V4.

(ik heb Esu.eu gemaild)

graag een glaasje wijn

locpilot V4.0 herkent gewoon zelf de analoog modus.Je moet wel de gewone versie en niet de DCC versie hebben.De decoder is speciaal ontworpen om in mixed mode te worden gebruikt.Lees eens goed de engelse handleiding.Hij gaat normaal probleemloos over van analoog op digitaal en omgekeerd.Is zo gedaan omdat nog vele spoorders met een gewone beveiliging rijden in schaduwstations.
ja dat snap ik ook wel. dat is het probleem toch niet?! lezen aub

graag een glaasje wijn

ilk lees en geef een correct antwoord.Als je de loc met locpilot V4.0 op een analoge baan zet dan gedraagd hij zich gewoon als een oude analoge loc.Komt deze plots op een stuk dat digitaal is dan herkend hij dat en gaat reageren als een digitale loc.Je moet dan in het laatste systeem wel zijn adres kennen of je kan hem niet besturen.Heb hier nagenoeg al mijn locs omgebouwd naar V4.0 en test ze met een gewone marklin transfo.Daarna met de ecos2.
Citaat van: bellejt op woensdag 29 december 2010, 13:32:38
ilk lees en geef een correct antwoord.

Bijna. :P

De vraag is hoe de lastregeling uit te zetten in analoge mode. Dat lukt kennelijk niet met de V4.0 waar het met de V3.0 wel gaat. De mannen van Esu hebben dus iets achterwege gelaten of wij snappen het niet.

Gr, Ben.

graag een glaasje wijn

paragraaf 11.1 en 11.1.1 en 11.1.2 geeft meer uitleg.
Alhoewel ik (nog) geen LP V4.0 bezit, heb ik belangstelling voor deze discussie en ben eens op de ESU site gaan kijken.
Daar vond 'k deze Engelse (recente) handleiding ===> Klik
Vooral hetgeen vermeld is over analoge instellingen op pagina 32, hoofdstuk 10.7 trokken m'n aandacht. Misschien is dit van belang.
idd:
CiteerPlease note that load compensation is always active ex works, even in analogue mode. This gives you smooth control even at very low speeds.

volgens mij is het probleem dat er veel te veel vermogen getrokken wordt van de (lage) analoge spanning, om het PWM en de optrekvertragingen te generen. Het zal vooral bij grotere/sterkere motoren een probleem zijn. (dit was het overigens niet bij de V3!)
Bij digitaal is er altijd het volle vermogen beschikbaar: bijv 19v 2A = 38 Watt
Analoog is het bij lage snelheid bijv 5v 1,8A = 9 Watt

het principe van PWM is dat je altijd de volle spanning op de motor zet, en dat de frequentie van die pulsjes de snelheid bepalen. Echter in analoog is die maximale spanning niet voorhanden...
Load compensation is iets anders dan optrek/afrem vertraging.

Gr, Ben.
?
zonder PWM geen lastregeling...
Wat ik bedoel is dat lastregeling (load compensation of cruise control) en optrek/afrem vertraging 2 verschillende dingen zijn. Ik meen dat je die door elkaar haalde.

Ik begrijp ook niet goed waarom je de lastregeling uit wilt hebben bij analoog bedrijf.
Excuus voor het feit dat ik me ermee bemoei, maar ik heb (als belangstellende) een vraagje en wel deze: Hoe werkt lastregeling in de analoge modus? Bergop met zware trein loopt de snelheid terug door te weinig beschikbaar vermogen... Ik kan me niet voorstellen dat de decoder op een analoog baanvak de spanning, en dus het vermogen, verhoogt.
Tegen EMK (Back EMF) van de gelijkspanningsmotor wordt gemeten en daarop gecorrigeerd. Als de lok langzamer rijdt door belasting "berg op" gaat het toerental van het anker omlaag. De gemeten BEMF wordt dan ook lager. Dit wordt weer bijgeregeld door de pulsbreedte van de aangeboden spanning te veranderen. De spanning zelf verandert niet.

http://www.dccdecoderservice.nl/bemf_en_hoge_frequenties.html

Gr, Ben.

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: Nobody op woensdag 29 december 2010, 18:05:40
Excuus voor het feit dat ik me ermee bemoei, maar ik heb (als belangstellende) een vraagje en wel deze: Hoe werkt lastregeling in de analoge modus? Bergop met zware trein loopt de snelheid terug door te weinig beschikbaar vermogen... Ik kan me niet voorstellen dat de decoder op een analoog baanvak de spanning, en dus het vermogen, verhoogt.

Hallo Wim,

Bij deze decoder kan je een extra condensator aansluiten,maar ik denk dat zelfs dat te kort schietkan dit niet zelf uitproberen nog op een helling.
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 29 december 2010, 19:48:03

Bij deze decoder kan je een extra condensator aansluiten,maar ik denk dat zelfs dat te kort schietkan dit niet zelf uitproberen nog op een helling.

U gaat niet door voor de koelkast. :P

De lastregeling regelt dit, niks condensator. Die is daar niet voor bedoeld.

graag een glaasje wijn

Bij analoog bedrijf mag je de condensator NIET aansluiten.Staat duidelijk in de handleiding.

Aangepast :powerpack mag wel.

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: Spoorman op woensdag 29 december 2010, 19:56:09
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 29 december 2010, 19:48:03

U gaat niet door voor de koelkast. :P

De lastregeling regelt dit, niks condensator. Die is daar niet voor bedoeld.

Daar heb je gelijk in ,de condensator is om stroomonderbrekingen te overbruggen van bijvoorbeeld vuile baanstukken.

Ga ik nu wel door voor de afwasmachine? :D

De decoder zelf heb ik nog niet,en hij was bedoeld voor iemand die nog analoog rijd,dus bedankt voor de waarschuwing Beljet,deze condensator daar niet bij aan te sluiten.

M.v.g.

Hans V200.0

Fan vanaf mijn geboorte

Volgens de Engelse handleiding schakelt het Powerpack automatisch uit bij analoog gebruik:

Citeer
6.9.2. Optional ?PowerPack?
To all LokPilot V4.0 H0 decoders can be soldered a particularly
powerful energy buffer. In the lower half of Fig. 10 we show you
how to do it. This ?PowerPack? allows your locomotive to keep
running for 2 seconds without power.
? The PowerPack only operates in digital mode. It automatically
turns off on analogue layouts.
? It may take up to two minutes to fully charge the capacitor
(?GoldCap?). Therefore, the time bridged with the energy buffer
depends on the current draw of your locomotive and the chargeup
time.
? Futher information about how to use the PowerPack module is to
find in the ?PowerPack module? manual.

Groet,
Bert
Aliebengalie
gast

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf
Vind dit toch fijner lezen dan de engelse versie.... :lol:

Citaat van: Spoorman op woensdag 29 december 2010, 19:36:45
Tegen EMK (Back EMF) van de gelijkspanningsmotor wordt gemeten en daarop gecorrigeerd. Als de lok langzamer rijdt door belasting "berg op" gaat het toerental van het anker omlaag. De gemeten BEMF wordt dan ook lager. Dit wordt weer bijgeregeld door de pulsbreedte van de aangeboden spanning te veranderen. De spanning zelf verandert niet.

http://www.dccdecoderservice.nl/bemf_en_hoge_frequenties.html

Gr, Ben.
Bedankt voor de uitleg en link. Het komt bij mij over als "Iets maken uit niets". De decoder maakt van een betrekkelijk lage wisselspanning meer vermogen door de pulsbreedte te wijzigen. Tot op zekere hoogte neem ik aan...
Citaat van: treinbert op woensdag 29 december 2010, 23:16:53
Volgens de Engelse handleiding schakelt het Powerpack automatisch uit bij analoog gebruik:
In #125, #127 en #128 is/was sprake van een condensator; niet van een ESU powerpack.

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi Wim,

Je hebt helemaal gelijk. Mijn excusses voor de verwisseling. Ik heb het allemaal iets beter bestudeerd.

Een PowerPack is dus beter, want ook voor het programmeren moet de condensator ontkoppeld worden, terwijl een PowerPack kan blijven zitten.

Groet,
Bert
Aliebengalie
gast

Zo is tie Bert,dit haalde ik ook beter uit de NL versie dan de Engelse.... :lol:

Citaat van: Aliebengalie op donderdag 30 december 2010, 09:23:14
Zo is tie Bert,dit haalde ik ook beter uit de NL versie dan de Engelse.... :lol:

Alex, het is een BE versie... 8)
Citaat van: Nobody op donderdag 30 december 2010, 09:25:51
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 30 december 2010, 09:23:14

Alex, het is een BE versie... 8)

LoPi4NL.pdf !!!!!!!! Nederlands dus :wink: :wink:
Aliebengalie
gast

Sorry sorry jongens,je hebt gelijk.
Is een NL versie op zijn Belgies geschreven......ok nu goed allemaal..... :lol: :lol: :lol:
Volgens mij is Nobody een ras echte Belg,als Ollander reageer je natuurlijk niet zo.
(is en blijft toch een apart volkje die Belgen).... :lol: :lol: :lol:
Normaal wel vriendelijk en aardig hoor....niks mis mee..... :lol:
(anders word ik straks het mooie land uitgezet,kom er namelijk regelmatig en graag).

Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 31 december 2010, 07:06:48
Volgens mij is Nobody een ras echte Belg
Alex,
Kijk maar ff in m'n profiel 8) :)
Aliebengalie
gast

Citaat van: Nobody op vrijdag 31 december 2010, 15:31:56
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 31 december 2010, 07:06:48
Volgens mij is Nobody een ras echte Belg
Alex,
Kijk maar ff in m'n profiel 8) :)

Klopt toch , een Scheveniger Belg...niks mis mee toch..... :lol: :lol: :lol:
Ken jij ook niets aan doen,is nie anders.... :lol:
Vandaag met Alex de V4 op een lokprogrammer proberen te wijzigen. De software probeert echter gelijk een firmware update op de decoder te zetten en stopt halverwege. Hierna is de decoder geschikt om terug te sturen naar ESU, want hij doet het niet meer. Nu staat er iets op het ESU forum dat mensen een USB naar Serieel kabel met FTDI gebruikt hebben en het dan wel werkt. Niet met de originele Lokprogrammer kabel met Profilic chipset. Iemand op het forum hier al ervaring mee?

Edwin

Citaat van: Edwin op zaterdag 08 januari 2011, 18:26:36
Iemand op het forum hier al ervaring mee?

Edwin

Kort : Nee, ik gebruik de origineel meegeleverde kabel, en kan gewoon een Firmware update uitvoeren op de V 4...
Wel heb ik laatst een V 4 gehad die door iemand zo in de war was geschopt dat ie in het geheel niet meer wilde resetten.... heel vreemd, alle andere wijzigingen gingen nog wel gewoon, maar omdat ik niet precies wis wat er gebeurd was begin ik dan meestal met een reset.

Grt peter
Heb het hier thuis nu net geïnstalleerd en ook de USB drivers opnieuw geinstalleerd en nu ook de FDTI driver geinstalleerd en nu werkt het hier. Kan dus zijn dat we de FDTI driver niet geinstalleerd hadden of dat de PC een te oude USB had. In ieder geval werkt het.

Edwin
Decoder hoeft niet retour. De firmware kun je er zo weer opzetten.

Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op zaterdag 08 januari 2011, 18:46:34
Decoder hoeft niet retour. De firmware kun je er zo weer opzetten.

Gr, Ben.

Ben,

Dat was het probleem, hij wilde niets er op zetten. Liep iedere keer vast. MAar zoals boven beschreven heb ik nu alles geselecteerd bij installatie en nu werkt het bij mij in ieder geval wel. Daar hadden we de usb niet geinstalleerd omdat die al bij V2.7 geinstalleerd was.

Edwin

Even iets heel anders;

Iemand al een Versie 4.0 in een Piko Hondekop geprobeerd ?

Bij mij geeft dat een heeeeeel bijzonder rijgedrag op helaas  :shock:

Grt peter
Citaat van: Binkie op zaterdag 08 januari 2011, 18:55:48

Bij mij geeft dat een heeeeeel bijzonder rijgedrag op helaas  :shock:

Wat bedoel je met bijzonder? Kan het morgen wel eens uitproberen. Kan het kwaad? :mrgreen:

Gr, Ben.

Light My Train

Ben nieuwschierig! Wil dat waarschijnlijk doen :lol: Dus eerst even horen wat er aan de hand is!

Tja, wat is bijzonder....

Het kwam eigenlijk een beetje door mijn treinen maatje, die had nog een HK met een Uhlenbrock erin en ik raade aan om er een LP in te zetten.
Hij dat gedaan, krijg ik een mailtje of ik er eens naar wil kijken, wat het liep niet erg lekker. Hij had hem al op de lokprogrammer gehad, en diverse zaken aangepast maar het resultaat bleef nul...

Ik dat ding naar mij toe gehaald, en op de baan ermee. Hij rijdt dus wel ( het kan ook geen kwaad  :mrgreen: ) maar bij bepaalde snelheden stottert hij enorm. Het is alsof er een contact los zit o.i.d. Nu hoor ik het al; Is dat dan niet zo ? NEE, bij de middensnelheid loopt hij goed. Overigens heb ik de aansluitingen natuurlijk gecontroleerd.

Dus als eerste probeer ik een reset van de LP, maar daar had ie al geen zin meer in  :shock: geen idee waarom niet...
Toen maar handmatig alles naar de begin waarden gezet, en de CV 54 truuk uitgehaald, zelfde resultaat, op een bepaald punt begint hij weer hevig te stotteren.
Het lijkt mij in de lastregeling te zitten, maar ik kan er de vinger nog altijd niet op leggen.

Toen maar een HK van mijzelf genomen, LP 3 eruit ( daar loopt hij voortreffelijk mee ) en een LP 4 erin. Snelheid gehalveerd, en rijden maar. Helaas zelfde resultaat.... :shock:
Ik alle condensatoren en smoorspoelen eruit geknipt, maar ook dat mag niet baten helaas.

Het enige wat lijkt te werken is de regelinvloed van de decoder op minder dan 40 % zetten, maar dat wil ik eigenlijk niet ( het helpt ook maar beperkt ) of de snelheid op 100 % laten staan. Dit laatste lijkt het gewenste resultaat te hebben, maar ik twijfel of ik toch niet weer een onregelmatige loop zie in de middensnelheid.

Duidelijk ? Voor mij is het in ieder geval zo duidelijk dat ik de V 3 weer terug heb gezet in mijn  HK.

Grt peter

Edit Frenkievee: merk Uhlenbrock aangepast, op het forum bij voorkeur de gewone merknaam gebruiken
Zal het eens proberen straks.

Wat me gisteravond opviel: nieuwe LP4.0 gereset. De waarden van de CV's 2, 3 en 4 staan dan niet op de default waarden zoals in de manual staat. CV2 = 32 na reset.

Gr, Ben.