Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

spoor m , spoor c , spoor?

Gestart door joeylicious vrijdag 01 oktober 2010, 18:56:58

joeylicious
gast

hallo ik ben nieuw hier , en aangezien ik geen topic heb gevonden voor mij voor te stellen , kom ik al dadelijk met vragen af  :P
ik ben dus nieuw in dit wereldje en wil ook aan modelbouw doen als mijn huisje klaar is .
mijn grootvader had vroeger ook een marklin trein , deze set staat nog bij ons op de zolder en heeft mss al 20 jaar niet meer uitgehaald geweest .
nu is mijn vraag . ik lees hier over spoor m , spoor c , spoor .... wat is hier juist het verschil tussen .
ik heb nog een hoop rails liggen , maar aangezien ik digitaal wil gaan , kan ik deze rails dan nog gebruiken ,ze zijn zeker al 35 jaar en ouder .
ik hoop op antwoorden ,maar ben niet bang dat ik er geen ga krijgen 
Re:spoor m , spoor c , spoor?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Ho rustig maar Joey.  :lol:

Allereerst welkom op het 3rail Forum!
Voorstellen doe je hier.

En bij de zoekfunctie kun je "M-rail C-rail K-rail" intypen.
Dan vindt je meerdere topics die de meeste
vragen van jou beantwoorden (en nog veel meer . . . . !).

Groeten,

Erik
Beste Joey,

Maakt mij niet uit via welke weg je jezelf voorstelt,  in ieder geval hartelijk welkom op dit forum.
Wat betreft je vraag over de verschillen tussen M-rails , C rails en k rails.
M-rails is voorzien van het oude van metalen railbedding
C-rails is een moderne variant hierop enkel de railbedding is van kunststof
en als laatste is er K rail. deze rails heeft geen railbedding en is naar mijn smaak wel het mooiste.

Wat betreft het digitaal willen rijden dat maakt niet uit.
Het verschil tussen digitaal rijden en analoog is dat bij digitaalrijden een continue spanning op de baan staat. echter er wordt ook een digitaal stuur signaal meegezonden. De decoders in bijvoorbeeld de locomotief reageren hierop.
Dit laatste is wellicht erg simpel uitgelegd.
maar je kunt dus gewoon digitaal rijden op zowel M, K en C rails
Ook zijn er allerlei overgangs rails te verkrijgen om van M naar K en C rails te gaan.
Nieuwsgierig dan kun je dit ook zien op bijvoorbeeld de site van Conrad.

Succes

Paul