Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

aanmelding locs bij Ecos 2

Gestart door Vic vrijdag 24 september 2010, 07:33:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aanmelding locs bij Ecos 2
Lid sinds: 2009

offline
aanmelding locs bij Ecos 2
Goedemorgen beste mensen,

Na lange tijd ben ik weer wat met de baan bezig, en loop tegen problemen aan bij het gebruik van mijn Ecos 2.
Sommige locs melden zich volledig automatisch, of je kunt het adres eenvoudig uitlezen. Voila het werkt.

Andere daarintegen, krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang.
De loc kan niet gelezen worden omdat de ecos aangeeft dat er geen loc op de programmeerrail staat. (Ik heb dikke kabels aangebracht) Het gaat om locs uit de 36,37 en 39 serie, maar ook andere. Er is geen lijn te herkennen, althans niet door mij.

Het meest frappante is een telg uit de V200 serie de 39803. Dit zou toch een redelijk intelligent apparaat moeten zijn. Als ik deze op de programmeerrail zet, rijdt hij een klein stukje, en komt er na een poosje uit dat hij op adres 22 staat.
Voer ik dit adres in in de rijregelaar, dan reageert de hele regelaar niet meer, althans die helft niet.
Uiteraard reageert de loc dan ook nergens meer op.

Het gebeurt mij zelfs dat er uit eenzelfde setje van twee locs, de een feilloos werkt, en de andere "dood" blijft.

Heeft er iemand tips en of trucs voor mij?? Ik ben zoveel leek dat ik het grote vermoeden heb dat het aan mij ligt.

Afijn laat bij gelegenheid maar een keertje iets horen,

M.vr.gr.

Vic

Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Hallo Vic,

als je treinbaan zwaar belast is, jouw V200 herkend immers eerst een analoog ipv digitaal signaal wat hierop duidt, de trein rijdt immers een stukje. Dan is het mogelijk dat het signaal vanuit je treinbaan nog te zwak is om jouw treinen automatisch aan te kunnen melden. Probeer het is als alleen jouw aansluitrail nog is aangesloten, zorg ook dat alle aansluitprints, zoals die vroeger bij Analoge startsets meegeleverd werden, zijn verwijderd, deze verstoren het digitale signaal.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Lid sinds: 2009

offline
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Dag Walter,

Even ter verduidelijking.
Er is nog geen baan. Ik heb enkel een programmeerrail aangesloten, plus een ovaaltje als baan. Verder zit er nog niets aangesloten.
Als ik de V200 op de programmeerrail zet zoekt hij naar alle mogelijke adressen. Op het moment dat hij bij adres 22 is, rijdt de loc 2-3 cm.
Als ik de loc daarna op het ovaal zet, reageert hij niet meer, en zelfs de regelaar reageert niet meer op de draaiknop. Dat is alleen bij deze loc het geval.
Diverse andere locs reageren totaal niet. Niet op de programmeerrail en niet op het ovaal. Op het scherm komt dat te staan dat er geen loc op de programmeerrail staat of dat de decoder niet herkend kan worden.

Ik dacht zelf dat de bedrading te dun was, dus die heb ik vervangen door dikkere (1.5 qmm) draden, maar dit heeft geen invloed. Het vreemde is dat veel locs zich gewoon aanmelden en goed gedragen en andere totaal niet

Dus als iemand het verhaal herkend en een oplossing weet, dan graag.

m.vr.gr.

Vic
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Hallo Vic,

Misschien een domme opmerking,maar sluit je wel de programmeerstand van de decoder van deze lok af?

Mvg Hans V200.0
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Lid sinds: 2009

offline
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Goedemorgen Hans,


Ik denk dat de domme opmerkingen van mijn kant zullen komen.

Ik sluit af met het groene vinkje onderaan.
Is dit wat je bedoeld, of is er nog een andere mogelijkheid die ik vergeet of over het hoofd zie??

Ik kom met sommige locs stukje bij beetje wat verder, maar ik krijg het gevoel dat ik alleen locs aan de praat krijg die in het locbestand van de Ecos 2 staan.

De andere locs die ik heb, en niet in dit bestand voorkomen, zoals de bewuste V200 lukken mij (nog) niet.

Is er een mogelijkheid om dit locbestand aan te vullen of te wijzigen??
Al met al denk ik dat het niet afsluiten van de programmeerstand een steeds realistischere optie is.

Ik heb ondertussen ook al zitten denken of ik misschien een zgn "locprogrammer" nodig heb, of zitten deze functies al op de Ecos 2.
Verder vermoed ik dat er op zo'n locprogrammer zoveel mogelijkheden zitten, die ik never nooit zal gebruiken of toepassen, zover ik nu kan voorzien.


In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken,

M.vr.gr.

Vic




Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Goedemorgen Vic,

Dat vinkje bedoelde ik deels,maar ook de programmeerstand op de ecos2.
Je was immers bezig de lok uit te lezen vanwege het adres.
Als je dus niet het volledige proces afsluit,kan je ecos denken dat deze lok nog geprogrammeerd wordt.
Dan is het zo'n geval,van hij is er wel ,maar ook weer niet.

Ook begrijp ik niet waarom deze V200 een 2 tot 3 centimeter gaat rijden,immers is dit niet nodig,en ook niet gebruikelijk.
Zeker omdat vermogens e.d. bij jou nog niet meetellen.
Misschien staat de decoder zelfs verkeerd geprogrammeerd op bijv. DCC(volgens de ecos).
Want door deze beweging in de lok lijkt het wel of de ecos alle mogelijkheden van je lokdecoder aanspreekt.

Al heb ik de ecos niet,dan nog lijkt het mij logisch dat je een lok kunt toevoegen,zonder hem eerst te programmeren.
Dat is zelfs bij een CS I/II ook mogelijk,dus waarom niet bij een ecos?
Gewoon een nieuwe lok aanmaken,en je weet al het adres,dan lijkt toevoegen een koud kunstje.


Mvg Hans V200.0
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Na een pb van een bekende forummer,begrijp ik nu dat de ecos de lok wel laat bewegen.
Dit is dus normaal voor de procedure 8)

Ook het ingeven middels het lokbestand,of handmatig,moet het adres van de lok overeenkomen met het ingestelde adres.

Je weet nu dat het adres 22 is,en dat kun je dan handmatig invoeren.
Programmeer je een ander adres,dan zal deze lok niet reageren

Mvg Hans V200.0
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
hallo vic,
ik werk ook met de ecos2 en heb alle locs prima aan de praat gekregen via het programmeerspoor: in de nieuwste softwareversie voor de ecos 2, versie 3.3.1 (aug 2010) kun je zelf nieuwe icoontjes toevoegen van je favoriete locs, maar alle locs waren eerder al aan de praat te krijgen. Ik las meen ik dat jij nog geen baan hebt maar allen een programmeerspoor: let wel op: in de ecos 2 is er ergens een vinkje te zetten of nieuwe locs zich aanmelden op het hoofdspoor dan wel het programmerspoor: je zou even een stukjes spoor aan de hoofdspoorvoeding kunnen hangen en kijken of de loc zich daar wel aanmeld. ook zijn er ergens vinkje te zetten wat voor type locs/decoders geaccepteerd worden: let op dat mfx (m4) daar actief is net als de andere locdecoders die je wilt gebruiken. dat aanmelden van mfx locs, ofwel m4 locs zoals ecos dat noemt, duurt wel even: je moet echt even wachten tot ie deze helemaal heeft uitgelezen (mfx, m4 verschijnt bovenaan in display en balkje wordt langzaamaan helemaal groen): daar gaan echt wel enkele minuten overheen, ik schat 5 of zo? succes!
Frank

frank 
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Lid sinds: 2009

offline
Re:aanmelding locs bij Ecos 2
Goedemorgen beste mensen,


Ik komlangzaam maar zeker wat verder. Er zijn nog steeds locs die niet willen, maar er is vooruitgang.

Van een set van twee AE6/6 37362, doet één van de twee het wel, de andere niet.
Dit zijn M4 locs. Uiteindelijk heb ik de decoder omgedraaid omdat die met een stekkerverbinding ingeprikt zat, dus gemakkelijk te verwisselen was.
Het resultaat is dat de tweede loc perfect werkte.

Ik weet niet of dit automatisch betekend dat de niet werkende decoder defect is. Is er een test of een reset mogelijk. Is dit trouwens een ESU of een Marklindecoder??
Er zit een sticker op me 34/05/08 en aan de andere zijde een sticker met 10275
Indien de decoder werkelijk defect is, wie kan mij dan een vervangende leveren??

Ik las in het berichtje van Frank van de laatste ESU Ecos 2 update. Hoe is deze aan te komen, en op de Ecos2 te zetten??

In ieder geval alvast bedankt voor alle goede tips en het meedenken met een beginner.

m.vr.gr.

Vic









Re:aanmelding locs bij Ecos 2
ha vic,

via www.esu.eu
je moet je dan aanmelden als bezitter van een ecos2 en dan krijg je een pasword en kunn je naar downloads gaan: daar zitten instructies bij hoe dat moet, dat is nog best een tour, je moet je ecos via een utp kabel aan je router hangen voor verbinding met de pc en de netwerkinstellingen veranderen, hangt n beetje van je handigheid af (en je duits of engels), nee is trouwens ook tegenwoordig een nederlandse handleiding van de ecos2 te downloaden, dat zou ik dan eerst doen. succes ermee, mocht het niet lukken dan laat maar horen     
Frank