Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Sander, KleinWijk / Grootschalige verbouwing

Gestart door Seinwezen zondag 12 september 2010, 21:28:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hoi,

Als je de trein openmaakt, zie je bij het middelste deel draadjes zitten.
Deze kan je gebruiken om de binnenverlichting op aan te sluiten. Blauw is de plus en de groene de min.

Het schakelt dan wel mee met de front en sluitverlichting. Als je dit niet wilt, dan moet je een draadje omsolderen bij de printplaat.

Groeten Sander.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Vandaag even een filmpje gemaakt van het Piko treinstel.





Zelf ben ik tevreden met de rijeigenschappen en de totale uitstraling van het treinstel.
Dus weer een zeer mooie aanwinst erbij.

Groeten Sander
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Helaas:
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Niet meer als het goed is >:-D
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Mooi. (Als je ervan houdt...) Veel plezier ermee :important:
Ik, (als fossiel) houd meer van dingen die beweging laten zien. "Stangenlocs..." ;)
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Tja ieder zijn ding, ik hou dus van lekker lang amerikaans dus, en zo is/word mijn baan ook, maar ik kan dit ook zeer op prijs stellen, zolang het maar niet ziets word als er zitten maar 5 klinknagels in het moeten er 6 zijn idee, maar ook die mensen doen hun ding op hun manier.

En Sander ook nog bedankt voor je email antwoord wat ik laatst kreeg van je, wist niet meer of ik dat al gedaan had of niet :)

Hans
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Inbouw verlichting inmiddels gevonden:
http://www.piko-shop.de/is.php?id=6418
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Sander ,inderdaad een mooie loc. Wat heb jij een mooie ruimte om het verder af te bouwen, je kunt voorlopig nog vooruit, succes ermee.

Gr, Ad
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hallo Sander,

Het treinstel ziet er prima uit en zo te zien rijd hij geweldig, ik kom hem binnen kort eens van dichtbij bekijken  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Prachtig mooi treinstel Sander , ik ben altijd gek op dit soort treinstellen.
Alleen tja , we moeten ergens grenzen trekken.
We kunnen niet alles hebben... :D
Maar zeker een mooi exemplaar.....

Mvg: Alex
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Een toppertje hoor Sander,

Ziet er erg goed uit.

Jammer dat er sleep geluiden onder het treinstel vandaan komen......... :D

Gr.

Wim
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Ach ja,

het geluid van betrouwbaarheid :D :D.

Groeten Sander.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hoi allemaal,

inmiddels begin ik tegen de maximale boostercapaciteit van mijn ECoS aan te lopen.
Heb bijna alles met binnenverlichting en in rust trekt de baan al zo 3.1 ampère.

Nu is het een onbegonnen werk om de baan in twee stroomkringen te gaan verdelen.
Dus wil ik een Ecosboost van 8 ampère gaan aanschaffen. Nu weet ook ik dat 8 ampère eigenlijk net teveel van het goede is.
Daarom wil ik de Ecosboost softwarematig op 5 ampère begrenzen, dit kan je met de ECoS gewoon instellen.

Alleen nu vraag ik mij af of er toevallig iemand is die dit ook al gebruikt?
Want ik ben benieuwd of deze begrenzing ook echt goed werkt...

Ik hoor het graag,

Groeten Sander
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hallo Sander,

Ik ben bang dat je er toch aan moet geloven de baan op te delen, ja het is een hoop werk maar dan heb je ook wat  :)
Door deze booster te gebruiken op 5A heb je maar iets meer vermogen dan nu het geval is, die ene ampère zal ( jou kennende ) ook snel van de baan betrokken worden.

Ik zou voor twee kringen kiezen, een uit de ECoS zelf en de andere uit een 4A booster.

ps. ik wil wel helpen slopen  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Toch wel fijn he , zo'n aardige overbuurman die je dan toch wel even wil helpen......slopen...... :D :P :D

Mvg: Alex
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hi

Wij gaan heel vaak aan de Lek BBQ-en dus ben in de buurt om ook te helpen, als ik tenminste geen brandvlekken op mijn vingers heb.

groet
Harald
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Citaat van: Seinwezen op woensdag 02 juli 2014, 19:51:09

Nu is het een onbegonnen werk om de baan in twee stroomkringen te gaan verdelen.
Dus wil ik een Ecosboost van 8 ampère gaan aanschaffen. Nu weet ook ik dat 8 ampère eigenlijk net teveel van het goede is.
Daarom wil ik de Ecosboost softwarematig op 5 ampère begrenzen, dit kan je met de ECoS gewoon instellen.

Groeten Sander

Hallo Sander,

waarom geen 2 Esu boosters van 4 Ampere aanschaffen, je bent dan amper duurder uit dan 1 van 8 Ampere, en je kan je baan in delen af laten schakelen bij overbelasting/kortsluiting terwijl de rest doorrijdt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Citaat van: wissels op zaterdag 05 juli 2014, 08:19:36

waarom geen 2 Esu boosters van 4 Ampere aanschaffen


Daarom....

Citaat van: Seinwezen op woensdag 02 juli 2014, 19:51:09

Nu is het een onbegonnen werk om de baan in twee stroomkringen te gaan verdelen.


Gr, Ben.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hallo,

ja, niet goed gelezen dus,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hallo Sander,

Citaat van: Seinwezen op woensdag 02 juli 2014, 19:51:09
Nu weet ook ik dat 8 ampère eigenlijk net teveel van het goede is.
Daarom wil ik de Ecosboost softwarematig op 5 ampère begrenzen, dit kan je met de ECoS gewoon instellen.
5 Ampère zal nog geen probleem geven, wat problemen kan geven is een hogere spanning. Decoders voor Spoor 1 kunnen een hogere spanning aan t.o.v. H0 of N- decoders. Bij het weer inschakelen van de baanspanning na een kortsluiting kan de spanning even wat hoger zijn.


Mvg,
Peter
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hoi Peter,

Ga er eigenlijk vanuit dat ook bij deze booster een regelbare voeding zit.
Dus gewoon in te stellen op h0, lijkt mij dan.
Bij inschakelen kan er dan toch geen hogere spanning, dan de aangeleverde spanning ontstaan?

Groeten Sander.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hallo Sander,

Citaat van: Seinwezen op zondag 13 juli 2014, 10:37:32
Bij inschakelen kan er dan toch geen hogere spanning, dan de aangeleverde spanning ontstaan?
Om niet al te ver in detail te treden, de eindtrap bestaat het Power MOSFET?s. Power MOSFET?s zijn opgebouwd uit meerdere kleinere MOSFET?s waarbij het gedrag ook anders wordt. Met name het capacitieve (veel groter) gedrag kan zorgen voor grotere inschakelpieken.

Vandaar ook:
CiteerBij het weer inschakelen van de baanspanning na een kortsluiting kan de spanning even wat hoger zijn.


Mvg,
Peter
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Ik volg dit met belangstelling, heb een Ecosboost 4 en een 8......
Start baan binnenkort, dus nu kan het nog.....

Om meteen wat toe te voegen:

Kennen jullie de zelfherstellende zekeringen?

Kijk bijvoorbeeld op https://www.distrelec.nl/elfa3~nl_nl/elfa/init.do?toc=20505

Ik heb het volgende bedacht:

De 8A booster split ik direct na de booster in ntb secties, die allemaal afgezekerd zijn met een zelfherstellende zekering, van bijvoorbeeld 2A. Je zou dan kunnen zeggen dat elk opstelspoor een eigen zekering krijgt, of elke bouwlaag, of.....

Op die manier komt er nooit te veel stroom op 1 sectie, maar je hebt totaal wel 8A ter beschikking staan.

Iemand ervaring of gedachten?
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Kijk eerst (ook) eens naar de trip-tijd, al van het eerste exemplaar uit het rijtje:

Je moet 8 Ampere sturen (eigenlijk kortsluiting dus) zo dat ie na een halve seconde afschakelt.
De ESU heeft al een stroombegrenzing van 8 Ampere en die werkt (natuurlijk) direct.
Kortom: zinloos  :)
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Dank je Huub, Daar heb ik inmiddels ook naar gekeken....

Maar toch laat het me niet los. Zijn er geen andere vormen van zekering, waarbij je dit kunt bereiken?

En dan het liefst herbruikbaar / zelfherstellend / automaat, anders moet je elke keer een onderdeel vervangen ;-)
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Misschien auto-lampen in serie zetten ?
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hoi allemaal,

leuke vragen weer >:-D.
Zelf denk ik dat als je de stroomaanvoer goed hebt, dus een ringleiding van voldoende dikte en zorgt dat er genoeg aftakkingen van voldoende dikte draad naar de rails lopen, de 8 ampère booster best goed gebruikt kan worden. Dacht dat Bellejit ook 8 ampere boosters zonder problemen gebruikt.

Maar ik had een treinstam(California Zephyr) waar nog binnenverlichting met gloeilampjes inzat. Deze vervangen naar ledstrips vanaf de rol en het gebruik is met een ampère gedaald :D. Dus voorlopig rijdt het weer prima op alleen de ECoS :thumbup:.

Ook rijdt er weer een mooie nieuwe trein bij mij op de baan rond. Namelijk de Marklin 37282. Hiervan heb ik weer een klein filmpje gemaakt.





Groeten Sander
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Ja led strips in de wagons maar weer een loc erbij op de baan, zo komt je stroom verbruik weer in de gevaren zone  :D

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Haha,

maar voor deze lok heeft een andere weer plaatst gemaakt.
De taurus is weer zijn opslagplekje in >:-D.

Kom nu weer rond de 3 ampere uit.
Dus dat is nog prima.

Groeten Sander
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Kom maar hier met de Taurus, die past toch niet op jou baan  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hij mag wel effe uit logeren >:-D.
Als die maar weer terug komt naar zijn baasje :D :D.

Groeten Sander
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Beste Sander,

Ik reed met een Edits booster van 10A, zonder beperkingen, een keer stond mijn BR 64 een tijdje stil stil op een wissel, het duurde even voor ik het zag en toen bleek ook dat hij wat ontspoord was en dat er een stroom (net te weinig voor de kortsluitmelding) liep van het ene wiel van de voorloopas naar de railmassa.

Het asje was er warm van, zo warm dat het plastic van de lagering wat vervormd was, niet ontzettend erg, maar wel zo erg dat het asje niet altijd mee draaide, uiteindelijk een geheel nieuwe voorloopstel gekocht.

Een paar jaar geleden de baan in, voorlopig, vier secties opgedeeld en per sectie een autofuse van 2,5 A geïnstalleerd, werkt perfect.

Maar ja, als je die secties niet kunt maken, dan houdt het op.

Groet, Anne W
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Beste Anne,

Zo te horen heb jij precies wat ik zoek!
Heb je gegevens van die zekeringen? En wellicht een adres waar ik ze kan kopen?

Bij voorbaat veel dank:-)
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hi Sander,

Ik zou toch altijd een treinbaan in meerdere voedings-segmenten verdelen.
Je kan dan altijd alles alsnog aan een voeding knopen of verdelen in meerdere voedingen (boosters).
Het vergemakkelijkt ook het zoeken naar eventuele problemen.

groet
Harald
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Ik snap nog steeds iets niet, als je je baan in diverse delen verdeeld gaat je digitale signaal toch verloren daar waar je de baan doorknipt ?
Graag enige uitleg hierover.

Uiteraard blijf ik dit topic volgen :)
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hans

Wanneer je baar is opgesplitst in verschillende stukken zorgen de boosters ervoor dat het signaal over heel de baan hetzelfde is,omdat de boosters met elkaar in verbinding staan.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Beste Jan-Willem,

Een voorbeeld, http://www.elektronicacatalogus.nl/HERSTELBARE-ZEKERING-1.35-2.7A-/-60Vdc-(PSWRX135), TreinElektronica op de beurs in Houten verkoopt ze ook.

Beste Opa,

Je hebt één uitgang op je grote booster (ik ga even uit van 3-rail met een gemeenschappelijke massa voor alle secties), daarvandaan gaat een aantal draden naar de zekeringen en vandaar naar de secties, dus op elke sectie staat exact dezelfde digitale spanning (er van uitgaande dat de verste sectie niet op 300.000 km afstand ligt, want dan duurt het minimaal één seconde voordat de digitale informatie op de rails staat....)

M.a.w., als je je baan in diverse gedeeltes verdeelt dan moet elk gedeelte apart (parallel) verbonden worden met het centrale voedingspunt, als je naast die zekeringen er ook nog een schakelaars in zet dan kun je secties aan en uit schakelen.

Groet, Anne W

Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hoi Anne,

Dank voor de link.
Maar eerder wist een mede-spoorder me te vertellen dat de trip-tijd ook van belang is (ofwel: de tijd die het zou kosten om de zekering te laten werken bij een kortsluiting.
Ik zie die tijden bij jouw link er niet bij staan, maar op een andere site zit ik tijd van rond de 5 seconden.
Hoe werkt dat bij jou in de praktijk?
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hallo Jan-Willem,

Citaat van: Jan_Willem op zondag 13 juli 2014, 17:00:04
Ik volg dit met belangstelling, heb een Ecosboost 4 en een 8......
En
Citaat van: huub op maandag 14 juli 2014, 16:40:18
Je moet 8 Ampere sturen (eigenlijk kortsluiting dus) zo dat ie na een halve seconde afschakelt.
De ESU heeft al een stroombegrenzing van 8 Ampere en die werkt (natuurlijk) direct.

Citaat van: Jan_Willem op dinsdag 15 juli 2014, 19:07:54
Hoe werkt dat bij jou in de praktijk?
De praktijk is dat zij het over andere boosters hebben dan de ECoS booster.

Huub gaf hier al een antwoord op.


Mvg,
Peter
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Beste Jan-Willem,

Ik weet het, wetenschappelijk gezien, ook niet, maar het is korter als 1 seconde, ik noem 1 seconde omdat dit de tijd was die de oude Edits centrale gebruikte en de maximum tijd die je in de Tams centrale in kunt stellen als vertraging bij een kortsluiting (te kort is niet goed want dan stopt je systeem bij elk tijdelijk kortsluitinkje)

Misschien kan Freak het wat "wetenschappelijker" zeggen, hij is ontzettend goed in dit soort dingen.

Groet, Anne W
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Beste Jan-Willem,

Ik ben vanavond nog even aan het spitten geweest in mijn bouwtopic, de ombouw vind je terug vanaf pagina 15, daarin wordt verwezen naar een ander topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27864.0 en daarin geeft Freak het merk en het type, zie http://www.hod-electronics.nl/UserFiles/File/PDF/zekeringen.pdf.

Beste Sander,

Je vindt deze zekeringen ook in de boosters van de Zwarte Woud Baan bij Hip en volgens mij zitten ze ook in de boosters van LDT.

Groet, Anne W
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Beste Anne,

Dank voor alle info, je hebt me weer een stuk verder geholpen.
Ik heb naar aanleiding hiervan even verder gesnuffeld en ben bij Conrad terecht gekomen bij de ESKA LP16-300F. Die heeft een trip-time van 2 seconden, dat lijkt de snelste automatische zekering te zijn die beschikbaar is. (3A bij 16V). Dat brengt me trouwens weer bij de volgende vraag..... Er zijn zekeringen van 16 en van 30 Volt, Vroeger stond er 16 volt op de baan (max), maar kan ik de 16 V variant veilig nemen?

Ik ben niet zo erg thuis in dit soort electronica zaken, maar een zekeringetje in een draad solderen moet lukken :-)

Alvast bedankt voor alle hulp.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Beste Jan-Willem,

Over het algemeen is de genoemde spanning een gemiddelde spanning, maar omdat de digitale "top" spanning boven de 16 volt ligt zou ik gaan voor de 30 volt versie.

Groet, Anne W
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hoi Sander,

Even wat stof van je draadje afblazen  :O

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en dat je maar een grote jongen mag worden  >:-D

Ik weet dat je alweer wat verder bent met je baan en het wordt hoog tijd voor een update  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
En nu dan echt jarig.

Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Gefeliciteerd Sander.......hoop dat de zon vandaag nog even voor je kan schijnen , zodat je nog lekker buiten kan gaan zitten....... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hey Sander,

Van harte gefeliciteerd en een fijne dag.  :D

Gr. Erik
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Sander ook vanuit hiet van harte gefeliciteerd en dat er maar vele mooie (trien) cadeaux mogen binnen rijden

fijne dag met je familie
gr Ed
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Hoi Sander, gefeliciteerd met je verjaardag.
Een hele fijne dag gewenst
eeeenne
morgen weer gauw verder met de baan
Re: Baan van Sander(Seinwezen) / Eindelijk weer aan de baan werken.
Ook namens mij van harte. Heb je nog leuke items voor je treinbaan gekregen  O:-D  :D

Groeten Ronald  :)