Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan van Sander, KleinWijk / Grootschalige verbouwing

Gestart door Seinwezen zondag 12 september 2010, 21:28:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 21 september 2010, 20:31:39
Citaat van: Einte op dinsdag 21 september 2010, 20:29:09
Sander kom eens kijken hoe goed M rails nog kan rijden, neem je Peter mee  :shock: :lol: :lol:

Gr Einte

Hoi Einte,

ik zal het er met Peter eens over hebben.
Kunnen we meteen je mooie scenery eens bekijken.

Groeten Sander

Hoi Buurman,

Ik wil best met jou mee naar Einte, kan hij jou nog uitleggen hoe je het beste met klei kunt werken dat wilde je zo graag.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Ik was vergeten te schrijven dat jou spiraal er top uitziet, de diversen tips lijken nuttig.

Succes met de ombouw hiervan.


Mvg,

De buurman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Nice spiraal, wat let je nog om de beginnen? :oops:

Mvg, Chopper
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Citaat van: chopper op woensdag 22 september 2010, 07:32:56
Nice spiraal, wat let je nog om de beginnen? :oops:

Mvg, Chopper

Hoi Chopper,

ik snap er niks van :( :(.
Anders had ik je graag antwoord gegeven 8).

groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Hoi,

zoals beloofd probeer ik mijn relais beveiliging uit te leggen met behulp van een schemaatje :lol:.

Hieronder is te zien hoe ik het op een recht stuk spoor gedaan heb.


Als er nou een trein in de sectie rijdt, wordt de massa verbonden met de min van het relais. Dit gebeurd d.m.v. de assen van de trein en wagons. Voorwaarde is wel dat het allemaal wisselstroomassen zijn :lol:.
Hierdoor komt het relais op en schakelt de baanspanning voor de sectie spanningsloos. Ik gebruik afremmodules, dus het relais schakelt bij mij dus een afremmodule 8).
De condensator zorgt ervoor dat het relais niet gaat klapperen bij een beetje slecht contact. Dit werkt erg goed.

Het type relais wat ik gebruik is deze.
Dit zijn redelijk goedkope en goede relais.
Het voordeel is ook dat ze 2 wisselcontacten hebben. Dus 1 contact gebruik ik voor de baanspanning en de andere kan ik een sein op aansluiten 8).

Aangezien ik natuurlijk ook een boel wissels heb, en het noodzakelijk is voor een goede beveiliging om de wisselstanden te kennen, gebruik ik daarvoor een andere schakeling.
Deze moet ik nog even uittekenen, maar als het klaar is zal ik hem posten :D.

Gisteren heb ik weer lekker proef gereden en het rijdt allemaal goed door de spiraal enzo.
Ik heb even tijdelijk een keerlus bij de spiraal gemaakt 8).
Hieronder 2 foto's van het geheel.





Tot zover deze update,

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Sander,

Erg leuke update en goede uitleg.

Groet, Andre
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Hallo Sander,

Weken gebeurt er niets en dan staat er ineens een groot gedeelte van de nieuwe baan  :D :D.

Kan je al rijden, of zijn er nog onderbrekingen in de rails.


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Hoi Sander,

Zie nu pas jouw verslag. Indrukwekkend. Blijf je nauwkeurig volgen, genoeg ideetjes opdoen die ik kan gebruiken (jatten).

succes, Hennie
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Citaat van: degeluidsman op woensdag 29 september 2010, 18:50:34
Hallo Sander,

Weken gebeurt er niets en dan staat er ineens een groot gedeelte van de nieuwe baan  :D :D.

Kan je al rijden, of zijn er nog onderbrekingen in de rails.


Mvg,

peter / degeluidsman.

hoi Peter,

ik kan al lekker rijden. Op het moment staan er al 9 treinen op de baan.
Deze rijden allemaal om de beurt hun rondje 8). Tot nu toe zonder aanrijdingen :D.

Alleen heb ik nou een wissel die niet echt lekker schakelt :(. Ik heb al een andere aandrijving eronder gedaan, maar dat biedt niet echt een oplossing. Als trouwens de aandrijving gewoon los probeer werkt het wel goed. Moet ik van de week maar weer verder meegaan :lol:.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Citaat van: Populier op woensdag 29 september 2010, 19:34:44
Hoi Sander,

Zie nu pas jouw verslag. Indrukwekkend. Blijf je nauwkeurig volgen, genoeg ideetjes opdoen die ik kan gebruiken (jatten).

succes, Hennie

Hoi Hennie,

leuk dat je mijn bouw blijft volgen :lol:.
Als er dingen zijn die wilt weten ofzo, laat het maar weten. Dan probeer ik een antwoord erop te verzinnen 8).

groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Hallo Sander,

Leuk om je up-date te lezen. Je gaat lekker hard. Ik las dat je al 9 treinen op je baan hebt rijden. Rij je met Koploper of een ander besturingsprogramma?

Groet Ronald  :D
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Citaat van: Varekamp op zaterdag 02 oktober 2010, 17:13:11
Hallo Sander,

Leuk om je up-date te lezen. Je gaat lekker hard. Ik las dat je al 9 treinen op je baan hebt rijden. Rij je met Koploper of een ander besturingsprogramma?

Groet Ronald  :D

Hoi Ronald,

bij mij wordt de treinenloop gewoon lekker analoog geregeld d.m.v. relaisschakelingen 8).
Met afremmodules zorg ik ervoor dat de treinen netjes voor een rood sein remmen en ook weer netjes optrekken zodra het weer mag :lol:.

Voordeel is wel dat elke trein zo op mijn baan kan, zonder dat je eerst een uur bezig bent met leren remmen enzo :D. Ook is het spanning aan en rijden maar :lol:. En ik hoef niet elke keer de pc aan te slingeren.(die heb ik trouwens ook niet bij de baan staan 8)).

groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 02 oktober 2010, 19:10:02
Citaat van: Varekamp op zaterdag 02 oktober 2010, 17:13:11
Hallo Sander,

Leuk om je up-date te lezen. Je gaat lekker hard. Ik las dat je al 9 treinen op je baan hebt rijden. Rij je met Koploper of een ander besturingsprogramma?

Groet Ronald  :D

Hoi Ronald,

bij mij wordt de treinenloop gewoon lekker analoog geregeld d.m.v. relaisschakelingen 8).
Met afremmodules zorg ik ervoor dat de treinen netjes voor een rood sein remmen en ook weer netjes optrekken zodra het weer mag :lol:.

Voordeel is wel dat elke trein zo op mijn baan kan, zonder dat je eerst een uur bezig bent met leren remmen enzo :D. Ook is het spanning aan en rijden maar :lol:. En ik hoef niet elke keer de pc aan te slingeren.(die heb ik trouwens ook niet bij de baan staan 8)).

groeten Sander

Sander mag eens in de week bij mijn baan met koploper spelen  :mrgreen: :mrgreen:

Een pc is zo geregeld Sander, die koop je voor een paar tientjes op MP.


Het zal er ooit wel een keer van komen denk ik ( hoop ik  :lol: ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / schema relaisbeveiliging
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 02 oktober 2010, 19:46:04
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 02 oktober 2010, 19:10:02
Citaat van: Varekamp op zaterdag 02 oktober 2010, 17:13:11
Hallo Sander,

Leuk om je up-date te lezen. Je gaat lekker hard. Ik las dat je al 9 treinen op je baan hebt rijden. Rij je met Koploper of een ander besturingsprogramma?

Groet Ronald  :D

Hoi Ronald,

bij mij wordt de treinenloop gewoon lekker analoog geregeld d.m.v. relaisschakelingen 8).
Met afremmodules zorg ik ervoor dat de treinen netjes voor een rood sein remmen en ook weer netjes optrekken zodra het weer mag :lol:.

Voordeel is wel dat elke trein zo op mijn baan kan, zonder dat je eerst een uur bezig bent met leren remmen enzo :D. Ook is het spanning aan en rijden maar :lol:. En ik hoef niet elke keer de pc aan te slingeren.(die heb ik trouwens ook niet bij de baan staan 8)).

groeten Sander

Sander mag eens in de week bij mijn baan met koploper spelen  :mrgreen: :mrgreen:

Een pc is zo geregeld Sander, die koop je voor een paar tientjes op MP.


Het zal er ooit wel een keer van komen denk ik ( hoop ik  :lol: ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.

:mrgreen: :mrgreen:
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Hoi,

gisteren zijn mijn vrouw en ik, samen met Peter/degeluidsman en degeluidsvrouw :lol:, naar Jaap en Jarno Vriend geweest.
Hier hebben wij een leerzame dag gehad over hoe je bomen maakt en scenery moet aanpakken 8).
We hebben allemaal een klein diorama mogen maken en een grove den.

Als je eraan begint denk je dat gaat mij nooit lukken, maar als je eenmaal bezig bent krijg je toch al snel een leuk resultaat :lol:. En het blijkt allemaal zelfs een beetje makkelijk te zijn.
Wat ik vooral erg leuk vind is een boom maken. Gewoon een beetje koperdraad en een beetje draaien en je hebt al een vorm van een boom.
Deze hoef je dan alleen nog te verven en te bestrooien en klaar is die dan :D.

Hieronder 2 foto's van mijn diorama en boom.






We hebben erg genoten van deze dag en we gaan nog een boel bomen bijmaken 8).

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Hallo Sander,

Het was top gisteren, ik zie dat jij de koeien al uit de stal hebt gehaald  :D.

Ik zal straks een verslagje maken van die dag, ik ben eerst op de baan aan het werk.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Mooi diorama zeg. Ik moet ook bomen gaan maken, lijkt me best een leuk klusje.
Ik hoop dat er binnenkort weer een update komt ;) Ik blijf je draadje volgen Sander.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Hoi Sander,

Dat is meer dan top zo voor de 1e keer.
Erg leuk diorama geworden. En de boom is ook top.

Maikel
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Sander,

Als je eenmaal de smaak te pakken heb met scenery, dan krijg je er steeds meer lol in. Belangrijk is wel dat je geduld moet hebben (dat moet wel met deze hobby) en letten op details in de natuur. Hierdoor kan je veel dingen nabootsen.
Bij Jaap en Jarno zit je aan het juiste adres, voor spullen maar ook voor uitleg.

Sander, vraag: Als ik je mijn baanplan eens toestuur per PB zou je dan eens willen kijken waar ik seinen moet plaatsen?

Groeten Ronald  :D
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Hoi Ronald,

inderdaad moet je veel geduld hebben 8), alleen is geduld nou niet 1 van mijn sterkste punten :lol:.
Maar ik moet me er gewoon volledig voor inzetten en dan komt alles goed

Ik vind het geen probleem als je mij je baanplan mailt.
Alleen heb ik geen wintrack ofzo op mijn laptop staan, dus misschien gewoon een paar screenshots 8).

Ik zie het wel verschijnen,

groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Sander en Marianne,

Bedankt voor jullie reactie, wij hebben het ook leuk gevonden.
Hier nog een tweetal foto's van jou in aktie.




Groeten van Jarno
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Hoi jarno,

bedankt voor je reactie en mooie foto's 8).
Ik sta er weer gekleurd op :lol: :lol:.

We gaan binnenkort beginnen met nog meer bomen te maken.
Ook de baan komt op het punt om scenery te gaan toe passen :D.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Hallo Sander,

Leuke foto's. Ja, dat is leuk hé, lekker kneuen in de achtertuin van Jaap. Ik zag al in het draadje van Peter dat jullie leuke bomen en een diorama gemaakt hadden.
Als ik zo de foto's zie, wou dat ik er bij geweest was. Maar ik ken Jaap en als ik iets weten wil ben ik altijd welkom.
Maar het is zo leerzaam en het verrijkt je modelbaan zo.

Heb je nog een PB van mij ontvangen?

groeten Ronald
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Hoi Ronald,

inderdaad is het erg leerzaam, zo dagje bij de Fam. Vriend.
We hadden ook geluk met het mooie weer zodat we lekker in de tuin aan de gaan konden 8).

Ik heb je PB niet ontvangen :?.
Maar ik zal je mijn emailadres even sturen zodat je dat kan gebruiken :D.

groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Hoi allemaal,

vandaag was ik weer eens een dagje vrij. Dus lekker bezig geweest aan de baan :lol:.
Als eerste heb ik 3 tl-lampen opgehangen, zodat er lekker veel licht op de baan is.
Dat is wel zo makkelijk met bouwen en aansluiten. Ook om later de scenery te doen lijkt het me handig om een beetje goed licht te hebben.



Deze tl-lampen heb ik trouwens bij de Hornbach gekocht. Ze kostte wel 5,45 per stuk 8).
Ze hebben een elektronische regeleenheid, dus ze staan meteen aan als er spanning opkomt.

Daarna ben ik weer wat verder gegaan met het framewerk. Ik maak het zo dat het los staat en ik het er dus makkelijk vanaf kan pakken. Het is de bedoeling dat ik, als er wat gebeurd, zo de bovenkant eraf kan tillen en makkelijk bij de storing kan.
Ook kunnen we dan makkelijk de scenery doen :lol:.



Het is de bedoeling dat er een spoor, over een viaduct/brug, voorlangs komt te lopen en achterin een groot station komt. Hiervoor moet een splitsing komen na de klimspiraal. Deze heb ik gemaakt en tijdelijk 2 keerlussen neergelegd, zodat ik de beveiliging kan maken en testen 8).
Hieronder nog een foto van de splitsing.



Ik had de rails trouwens in kratten gedaan, maar volgens mij zaten er ook muizen :lol: :lol: :lol:.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / scenery cursus
Sander,

Flinke vooruitgang geboekt. En licht heb je nu genoeg.
Ziet er al prima uit.

Groet, Andre
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Hallo buurman  :D :D.

Je hebt weer niet stil gezeten vandaag  :lol: :lol:.
Dat zijn weer behoorlijk vorderingen, die ene wissel kan echt niet, levensgevaarlijk voor de poppetjes.

Die tl's boven de baan is erg handig, als het licht tijdens het bouwen onvoldoende is werkt het niet fijn  :D

ps zullen we woensdag afspreken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Hoi Peter,

woensdag is prima.
Zal ik naar jou toe komen? Kan ik de vorderingen aan koploper weer bewonderen 8).

Het is echt een stuk beter met die tl lampen. En dat voor nog geen 17 euro :lol:.

Het wissel doet het nog, dus zonde om weg te gooien :D. En je ziet er strax toch niets meer van.

Tot woensdag,

Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Citaat van: Seinwezen op maandag 11 oktober 2010, 21:08:29
Hoi Peter,

woensdag is prima.
Zal ik naar jou toe komen? Kan ik de vorderingen aan koploper weer bewonderen 8).

Het is echt een stuk beter met die tl lampen. En dat voor nog geen 17 euro :lol:.

Het wissel doet het nog, dus zonde om weg te gooien :D. En je ziet er strax toch niets meer van.

Tot woensdag,

Sander

Prima,

Koploper rijd al een stuk beter en ik heb vanavond weer een paar kleine aanpassingen gemaakt.

De NS 1739 wil nog steeds niet goed rijden misschien kunnen we hier ook naar kijken de koolborstels en het anker zijn schoon maar het lijkt wel een oude kerel  :? :?.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Hoi Sander,

Goed licht is altijd handig. Ik heb soms tekort licht en dan moet ik weer een extra lampje bijzetten om het goed te kunnen zien.

Zeker als je de scenery gaat maken is veel licht belangrijk.

Succes met je verdere bouw

Groet Ronald  :D
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
hoi sander

mooi gedaan! wat ook goed werkt zijn die halogeenspotjes aan twee van die spandraden. kosten ook niet veel en je kunt ze richten en met een dimmer bedienen (dag/nacht/schemer) dat heb je bij mij kunnen zien.


roland
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Citaat van: Varekamp op maandag 11 oktober 2010, 22:57:08
Hoi Sander,

Goed licht is altijd handig. Ik heb soms tekort licht en dan moet ik weer een extra lampje bijzetten om het goed te kunnen zien.

Zeker als je de scenery gaat maken is veel licht belangrijk.

Succes met je verdere bouw

Groet Ronald  :D

Hoi Ronald,

inderdaad is goed licht erg handig.
Vooral voor dat geld is het goed te doen om een beetje extra licht boven je baan te maken :lol:.

Ik heb trouwens nog niet je baanplan ontvangen :?.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 12 oktober 2010, 20:13:04
Citaat van: Varekamp op maandag 11 oktober 2010, 22:57:08
Hoi Sander,

Goed licht is altijd handig. Ik heb soms tekort licht en dan moet ik weer een extra lampje bijzetten om het goed te kunnen zien.

Zeker als je de scenery gaat maken is veel licht belangrijk.

Succes met je verdere bouw

Groet Ronald  :D

Hoi Ronald,

inderdaad is goed licht erg handig.
Vooral voor dat geld is het goed te doen om een beetje extra licht boven je baan te maken :lol:.

Ik heb trouwens nog niet je baanplan ontvangen :?.

Groeten Sander

Hoi Sander,

Ik was benieuwd of de postbode nog iets gebracht had wat met treinen te maken had  :? :?

Ik ben druk bezig de baan iets aan te passen, somige stopmelders een stukje rails opschuiven zodat het nog mooier gaat rijden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Citaat van: bluey op maandag 11 oktober 2010, 23:40:43
hoi sander

mooi gedaan! wat ook goed werkt zijn die halogeenspotjes aan twee van die spandraden. kosten ook niet veel en je kunt ze richten en met een dimmer bedienen (dag/nacht/schemer) dat heb je bij mij kunnen zien.


roland

Hoi Roland,

ik moet zeggen dat ik het idee ook een beetje van je gepikt heb 8).
Ik vond het erg mooi met die spotjes en dimmer, maar dit geeft net wat meer licht.
Misschien dat ik nog zoiets ga maken voor een beetje sfeerverlichting, want die tl-lampen geven wel een erg fel wit licht :lol:.

Ik heb trouwens nog een emmer vol met halogeenspotjes, dus die heb ik in ieder geval al gespaard :D.

Spreek je later,

Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Ha die Peter,

ik heb nog steeds niets ontvangen of gehoord.
Maar als het goed is zou je dochter vanavond effe kijken bij de AH.

Volgens mij ben je weer lekker aan het hobbyen,haha.
Ik ben benieuwd hoe het morgen weer rijdt.

Vandaag heb ik ook weer even aan de baan geknutseld. De 2 keerlussen heb ik afgemaakt en beveiligd 8).
De treinen schakelen nou zelf het wissel na de klimspiraal en rijden steeds een ander rondje. Erg leuk om weer te zien rijden.
Ik zal van de week eens een filmpje proberen te maken en te posten :lol:.

Alleen heb ik 1 loc die sluiting maakt op de kruising. Misschien hebben meer mensen hier last van en weet er iemand een oplossing?

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 12 oktober 2010, 20:23:43
Ha die Peter,

ik heb nog steeds niets ontvangen of gehoord.
Maar als het goed is zou je dochter vanavond effe kijken bij de AH.

Volgens mij ben je weer lekker aan het hobbyen,haha.
Ik ben benieuwd hoe het morgen weer rijdt.

Vandaag heb ik ook weer even aan de baan geknutseld. De 2 keerlussen heb ik afgemaakt en beveiligd 8).
De treinen schakelen nou zelf het wissel na de klimspiraal en rijden steeds een ander rondje. Erg leuk om weer te zien rijden.
Ik zal van de week eens een filmpje proberen te maken en te posten :lol:.

Alleen heb ik 1 loc die sluiting maakt op de kruising. Misschien hebben meer mensen hier last van en weet er iemand een oplossing?

Groeten Sander

En ik heb niets van mijn dochter gehoord  :( :(

Ik heb de baan weer even open liggen, nog een stukje rails aanpassen en dan gaat de boel weer dicht.

En dan is het tijd om te rijden, het nieuwe stoomlocje ga ik een reset geven, hij staat steeds ineens stil en de enige manier om hem weer te laten rijden is de sleper 2 secoden zonder spanning te zetten.

De oplossing voor de loc die sluiting maakt is simpel, neem maar mee morgen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Hoi Peter,

dat is natuurlijk een optie voor die loc, maar ik wil hem toch graag zelf houden :lol: :lol:.
Anders heb ik net niet genoeg trienen voor op mijn baan 8).

Tot morgen,

Sander.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 12 oktober 2010, 20:44:30
Hoi Peter,

Anders heb ik net niet genoeg trienen voor op mijn baan 8).

Tot morgen,

Sander.

Die heb je ook niet nodig, met treinen werkt het veel beter  :lol: :lol: :lol:.

Tot morgen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
:mrgreen:
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Leuke baan, met mooi materiaal :shock:

Toch is er 1 minpunt, het soldeerstation, handig ding. Heb hem sinds een week ook. Maar hij wou meteen kennismaken... (brandwond dus :lol:) En heb ik nu al een hekel aan het ding. :lol:

groet, Wijbe
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Een leermoment: Je weet nu reeds aan welke zijde je de bout vast kunt pakken !
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Hoi,

ik heb vandaag even het schema uitgetekend wat ik gebruik bij de wissels voor wisselstand detectie en beveiliging 8).
Hieronder het schema.(met het opslaan is er iets met de kleuren gebeurd :shock:)



Het relais komt op als het wissel rechtdoor ligt en valt af als het wissel krom ligt.
Hierdoor kan je wisselen tussen de detectie in de sporen er achter. Je kan hier natuurlijk zoveel wissels en sporen achter leggen als je wilt.
Het is steeds er voor zorgen dat het spoor waar de wissels heen staan, beveiligd wordt 8).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders stel je vraag gerust 8).

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Citaat van: Seinwezen op donderdag 14 oktober 2010, 17:07:00
Hoi,

ik heb vandaag even het schema uitgetekend wat ik gebruik bij de wissels voor wisselstand detectie en beveiliging 8).
Hieronder het schema.(met het opslaan is er iets met de kleuren gebeurd :shock:)



Het relais komt op als het wissel rechtdoor ligt en valt af als het wissel krom ligt.
Hierdoor kan je wisselen tussen de detectie in de sporen er achter. Je kan hier natuurlijk zoveel wissels en sporen achter leggen als je wilt.
Het is steeds er voor zorgen dat het spoor waar de wissels heen staan, beveiligd wordt 8).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders stel je vraag gerust 8).

Groeten Sander

En jij zegt dat Koploper lastig is  :lol: :lol: :lol:

Mooi getekend jammer dat niemand er op reageerd.


Mvg,

De buurman.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
 :x
Er zijn zelfs mensen die dit helemaal niet begrijpen!
Maar heel mooi getekend.

groet Hennie
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Beste Sander,

Dus een komplete uitleg is gewenst, voor mij  is belangrijk om te weten of je de stand van de wisselbediening bewaakt of de stand van de wisseltongen.

Groet, Anne W
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Citaat van: Anne W op vrijdag 15 oktober 2010, 17:59:02
Beste Sander,

Dus een komplete uitleg is gewenst, voor mij  is belangrijk om te weten of je de stand van de wisselbediening bewaakt of de stand van de wisseltongen.

Groet, Anne W

Hoi Anne,

ik gebruik de standaard Marklin aandrijvingen. Deze hebben een terugmelding(microswitch) als de aandrijving in de eindstand ligt. Dan komt het relais pas op.

Dus ik controleer de aandrijving en aangezien die verbonden is met de wisseltongen, controleer ik ook de wisseltongen/stand. Als er wat tussen ligt en de tongen blijven iets open liggen gaat het fout, tenzij de aandrijving niet in de eindstand komt.
De aandrijvingen hebben een goede verbinding met de wisseltongen, dus dat geeft geen probleem.
Ik heb ze getekend met een 12 volt gelijkspanning, maar je kan ze ook gewoon aansturen met een marklin trafo(16volt~).

Ik geloof ook niet dat er wissels bestaan die een aparte controle van de wisseltongen hebben. Alleen in het grootspoor bestaan die natuurlijk wel 8)

Hoop dat het wat duidelijker is,

groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Citaat van: Populier op vrijdag 15 oktober 2010, 16:58:34
:x
Er zijn zelfs mensen die dit helemaal niet begrijpen!
Maar heel mooi getekend.

groet Hennie

Hoi Hennie,

op tekening ziet er het toch meestal lastiger uit dan als het is :lol:.
Het heeft mij ook wel wat tijd gekost om het te tekenen 8).

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Hallo Sander,

Ik vind het knap dat mensen dit kunnen tekenen. Maar het is mijn vak of hobby niet. Maar ik denk als je je best doet en een aantal dingen goed leest dat je al heel wat uit zo'n  technische tekening kan halen.

Als ik even wegwijs gemaakt wordt in bepaalde zaken, dan leer ik het snel hoor.. :)

Groet Ronald  :D
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / tl verlichting
Hoi,

aangezien ik in een ander topic een schema heb getekend voor lesley001, doe ik dat hier ook posten voor de geïnteresseerden 8).



Dit schema doe ik toepassen voor mijn seinsturing. Ik gebruik Nederlandse seinen en duitse.
Dit schema is puur voor de Nederlandse seinen.
Voor de Duitse seinen is het schema iets makkelijker. Je hebt dan het relais"blok2" niet nodig :lol:.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / foto en film update 21 oktober
Hoi allemaal,

afgelopen week weer lekker bezig geweest aan de baan.
Voornamelijk heb ik proef gereden, maar ook wel het een en ander gedaan 8).

Zo heb ik de klimspiraal geschikt gemaakt om met pantografen omhoog te rijden.
Hiervoor heb ik op 2 plaatsen bovenleiding geplaatst, zodat daar de pantograaf opgevangen wordt en begeleidt.

Hieronder een paar foto en een filmpje :lol:.





En het filmpje



Voor de rest heb ik de voedingen netjes vastgeschroefd en goed verbonden met de ringleiding.
Ook hier heb ik een foto van :lol:.



En een foto van de ringleiding.



Ik gebruik de volgende kleuren.
Blauw (boven) = reserve, evt booster.
Rood = Baanspanning
Bruin = Massa(baan, 12 volt DC en 16 volt AC)
Blauw = 16 Volt AC
Zwart = 12 Volt DC.

Ook zie je aan de rechterkant mijn beveiliging van het schaduwstation zitten.
Deze heb ik ook wat netter gemaakt en de Viessmann's 5552 geplaatst 8).
De relais eronder zijn voor de treindetectie.

En als afsluiter nog een filmpje van mijn schaduwstation.



Tot zover mijn update en als er vragen zijn hoor ik het wel,

Groeten Sander