Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan van Sander, KleinWijk / Grootschalige verbouwing

Gestart door Seinwezen zondag 12 september 2010, 21:28:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Sander, KleinWijk / Grootschalige verbouwing
Hoi,

middels dit topic wil ik de vorderingen aan mijn nieuw te bouwen baan tonen :lol:.
Aangezien ik niet heel veel tijd heb, zal er niet elke dag een update zijn :D. Maar ik zal proberen om zoveel mogelijk te posten in het topic :lol:

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan van Seinwezen
Hallo Sander,

Het begin ziet er goed uit.

Gr Einte
Re:Baan van Seinwezen
chopper
gast

Re:Baan van Seinwezen
Vind je het niet hard, dat je al je werk in een paar uurtjes kapot maakt?  :shock:

Maar het begin is ckr goed. Ik blijf je draadje volgen man 8)

Mvg, Chopper
Re:Baan van Seinwezen
Seinwezen
gast

Re:Baan van Seinwezen
Citaat van: chopper op zondag 12 september 2010, 21:33:10
Vind je het niet hard, dat je al je werk in een paar uurtjes kapot maakt?  :shock:

Maar het begin is ckr goed. Ik blijf je draadje volgen man 8)

Mvg, Chopper

Hoi Chopper,

het is inderdaad wel effe slikken, maar iets nieuw bouwen blijft altijd leuk :lol:.
En van de tekortkomingen in mijn oude baan heb ik ook weer een boel geleerd.

Dus met alle ervaringen moet deze baan weer een hele stap beter worden 8).

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen
Hallo Sander,

Eindelijk jou baan op het forum, jammer dat je nog niet met koploper aan de slag gaat.

Voor het koploper gevoel kun je natuurlijk altijd bij mij terecht  :mrgreen: :mrgreen:.

Groeten,

Je buurman.
Re:Baan van Seinwezen
Seinwezen
gast

Re:Baan van Seinwezen
Citaat van: degeluidsman op zondag 12 september 2010, 21:39:53
Hallo Sander,

Eindelijk jou baan op het forum, jammer dat je nog niet met koploper aan de slag gaat.

Voor het koploper gevoel kun je natuurlijk altijd bij mij terecht  :mrgreen: :mrgreen:.

Groeten,

Je buurman.

Hoi Peter,

ja het is eindelijk zover,haha.

Ja dat koploper blijft wel een optie, maar voorlopig nog niet :lol:.

Groeten van de buurman 8)
Re:Baan van Seinwezen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan van Seinwezen
Ik rijd ook nog met analoge sein en wissel sturing en dat is wel betrouwbaarder dan een pc.

Als alles goed werk heb je nooit last van rare dingen  8)

Gr Einte
Re:Baan van Seinwezen
peterke33
gast

Re:Baan van Seinwezen
hallo sander,

jij had ook een knappe baan,ik zelf ben ook weer opnieuw begonnen.en krijg hulp van einte&lokje23, voor het maken van mijn schaduwstation.ben benieuwd hoe en wat je gaat maken..... .


groeten peter(ke33)
Re:Baan van Seinwezen
Seinwezen
gast

Re:Baan van Seinwezen
Citaat van: Einte op zondag 12 september 2010, 21:59:28
Ik rijd ook nog met analoge sein en wissel sturing en dat is wel betrouwbaarder dan een pc.

Als alles goed werk heb je nooit last van rare dingen  8)

Gr Einte

Hoi Einte,

ik vind analoog ook lekker betrouwbaar :lol:.
Mijn oude baan was ook helemaal analoog beveiligd, en ik heb maar weining botsingen gehad 8).

Wel gebruik ik massadetectie om relais aan te sturen voor spoorbezetting.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen
Seinwezen
gast

Re:Baan van Seinwezen
Citaat van: peterke33 op zondag 12 september 2010, 22:02:21
hallo sander,

jij had ook een knappe baan,ik zelf ben ook weer opnieuw begonnen.en krijg hulp van einte&lokje23, voor het maken van mijn schaduwstation.ben benieuwd hoe en wat je gaat maken..... .


groeten peter(ke33)

Hoi Peter(ke33),

ik ben ook benieuwd wat het gaat worden,haha. Ik ga stap voor stap dus ik zie wel :lol:.

Succes met je schaduwstation, maar dat gaat vast wel lukken met alle hulp :D.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan van Seinwezen
Ik gebruik die ouderwetse schakelrailen, en contactrailen, en sommigen werken al een jaar zonder een steekje te laten vallen, ook nooit botsingen.

Gr Einte
Re:Baan van Seinwezen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Baan van Seinwezen
Hoi Einte, Sander en anderen,

Analoge schakelingen zijn inderdaad erg betrouwbaar. Mijn grote baan is met een volledig bloksysteem uitgevoerd bestaande uit relias, die door massadetectie gestuurd worden. Ik ben echter nu mee een ingewikkelde splitsing bezig, waar ook veel rangeerwerk over de hoofdbaan gaat gebeuren. Hierbij zal het een uitdaging worden om dit allemaal analoog te besturen. Bij onze vereniging werkt het al ruim 10 jaar op een dergelijke wijze. We hebben per overgang maar 4 draden per spoor nodig, n.l. aarde, rijspanning, een extra voeding en bezetmelding. Dit werkt goed.

Wellicht ga ik het gecombineerd doen, door de computer de beveiliging over te laten nemen, maar verder nog steeds analoog.

Aan de andere kant vind ik een complete computerbesturing ook wel leuk om uit te werken, want al mijn treinstellen en loks zijn digitaal. Ze kunnen dan mooi afremmen voor een sein of station, wat nu te abrupt gebeurt.

Ik zal in de toekomst laten weten, wat het geworden is.

Groet,
Bert
Re:Baan van Seinwezen
Seinwezen
gast

Re:Baan van Seinwezen
Hoi Bert,

voor het zichtgedeelte ga ik remmodules gebruiken.
Hierdoor ontstaat toch een mooi  rem en optrek gedrag. Deze maak ik wel zelf, want dan kosten ze maar een paar euro 8).
Voor de geïnteresseerde staat hier de uitleg en bouwbeschrijving.

Deze heb ik wel wat aangepast, zodat het op mijn seinsturing werkt. Ik heb het bistabiele relais vervangen voor een monostabiel relais. Voordeel is dan ook dat monostabiele relais een stuk goedkoper zijn :lol:.

Als je een ingewikkelde splitsing hebt, is het inderdaad wel wat meer denkwerk. Maar bij de NS/ProRail werkt de beveiliging ook gewoon analoog met relais :D. En er zijn toch wel wat ingewikkelde splitsingen in het grootspoor :lol: :lol:.

Maar zowel koploper als relaistechniek heeft voordelen en nadelen. Het blijft altijd een lastige keus,maar ik benieuwd wat het gaat worden bij jou..

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen
Citaat van: Seinwezen op maandag 13 september 2010, 20:01:19
Hoi Bert,

voor het zichtgedeelte ga ik remmodules gebruiken.
Hierdoor ontstaat toch een mooi  rem en optrek gedrag. Deze maak ik wel zelf, want dan kosten ze maar een paar euro 8).
Voor de geïnteresseerde staat hier de uitleg en bouwbeschrijving.

Deze heb ik wel wat aangepast, zodat het op mijn seinsturing werkt. Ik heb het bistabiele relais vervangen voor een monostabiel relais. Voordeel is dan ook dat monostabiele relais een stuk goedkoper zijn :lol:.

Als je een ingewikkelde splitsing hebt, is het inderdaad wel wat meer denkwerk. Maar bij de NS/ProRail werkt de beveiliging ook gewoon analoog met relais :D. En er zijn toch wel wat ingewikkelde splitsingen in het grootspoor :lol: :lol:.

Maar zowel koploper als relaistechniek heeft voordelen en nadelen. Het blijft altijd een lastige keus,maar ik benieuwd wat het gaat worden bij jou..

Groeten Sander

voor die afremodules kan je ze ook gebouwd kopen bij AJ ten zij je ze graag zelfbouwd...
Re:Baan van Seinwezen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Baan van Seinwezen
Hoi Sander,

Wij hebben wisselende ervaringen met de remmodules. Je moet er zeker van zijn, dat alle locomotieven de juiste decoders gebruiken, want niet alle decoders reageren identiek op de remmodules. Vooral Delta, Uhlenbrock, etc. reageren anders. Soms probeert de lok zelfs om te keren, terwijl bij anderen er niets gebeurt.

Groet,
Bert
Re:Baan van Seinwezen
Seinwezen
gast

Re:Baan van Seinwezen
Hoi Bert,

dat klopt wel ja.
Maar als je de analoog herkenning uitzet in de decoder zijn de meeste problemen wel weg.

Maar Uhlenbrock decoders doe ik het liefst vervangen voor ESU. Uhlenbrock decoders zijn wat mij betreft echt b-kwaliteit decoders, maar dat is mijn mening.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Baan van Seinwezen
Hoi Sander,

Ik zal het toch eens uitproberen. Wellicht maak ik een eigen printje voor mijn blokprinten. Nu gebruik ik printjes van de club, waarbij door de bezetmelding van het volgende blok het sein op rood gezet wordt. Als ik dit koppel met de remmodule, hoef ik maar 1 print bij te houden, testen, bouwen, etc/

Bij rangeren zal het toch wel met normale printen gaan, want dan is er geen tijd om af te remmen, qua raillengte. Soms is er slechts ruimte voor 1 lok aan het einde van de sectie.

Ik ga wellicht nog wel naar de computer voor random besturingen, zoals het omschakelen van de splitsing, want het maakt mij niet uit of de volgende trein rechtdoor gaat of linksaf slaat. Ze komen uiteindelijk toch weer op dezelfde baan uit. Het is eigenlijk een dubbele keerlus. Ook dit kan natuurlijk in electronica. Eventueel maak ik nog speciale secties om de ;engte van de trein te meten en zo te bepalen, welke trein in welk blok past.

Groet,
Bert
Re:Baan van Seinwezen
Seinwezen
gast

Re:Baan van Seinwezen
Hoi,

gisteren had ik een dagje vrij :lol:.
Dus meteen maar goed besteed en boven op zolder verder gegaan met de baan.

Op onderstaande foto's is het een en ander te zien 8).


Dit is de linkerkant van mijn baan. Hier moet een dubbele klimspiraal komen met R1 en R2 bochten.
Het is de bedoeling om stijgende treinen over de R1 te laten gaan, en dalende treinen over R2.
Dit omdat ik altijd wel last had van ontsporingen als ik R1 gebruikte om te dalen.

Nou ligt er een tijdelijke keerlus, zodat ik mijn schaduwstation kan gaan testen :lol:. Kan ik eindelijk weer rijden :D :D.




De bovenste foto's laat een deel van mijn analoge beveiliging zien voor het schaduwstation :D.
(Ik moet nog wel effe de draadjes een beetje ordenen :shock:.)
Het idee is dat er een trein binnenkomt en vervolgens het naast liggende spoor vrijschakeld en zijn eigen spoor spanningsloos schakelt.
Ook gaat het wissel om naar het naastliggende spoor. Op deze manier gaat het spoor voor spoor. Dus er zit een vaste volgorde in 8).

Aangezien ik met schakelrails werk ,en ik meerdere treinen heb met 2 of meer slepers, moest ik daar wat op verzinnen. Want het is niet wenselijk om meerdere keren de schakelrail te bedienen.

De oplossing die ik bedacht heb, is dat ik aan de laatste rail een relais, d.m.v massadetectie, verbonden heb.
Deze schakelt de voeding van de schakelrail af, zodat deze het niet meer doet.

Ik kan nou met proefrijden beginnen, om te kijken of het allemaal goed en probleemloos rijdt en schakelt. Als alles goed werkt, kan ik een begin maken met de klimspiraal 8).

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan van Seinwezen
Hoi Sander

Stevig begin. Ben benieuwd hoe het er straks uit gaat zien.
Ik schakel ook nog analoog met behulp van relais.
Ik gebruik al jaren een tweede relais om te voorkomen dat er wordt geschakeld door een tweede sleepcontact (ik gebruik schakelrails). Uiteraard moet je dit wel weer vrij schakelen als het spoor vrij is. Dus kun je het ook gebruiken om aan te geven dat het spoor bezet is.
Re:Baan van Seinwezen
Seinwezen
gast

Re:Baan van Seinwezen
Hoi Piet,

zoiets als jij hebt, heb ik ook gemaakt.
Vandaag effe getest en het lijkt te werken.
8)
Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe het gaat worden.
Ik hoop dat het me lukt om qua resultaat een beetje bij jou baan te komen :shock:.

Groeten Sander.
Re:Baan van Seinwezen/Sander / Testen schaduwstation
Hoi,

vandaag ben ik bezig geweest met het testen :lol:.
Ik moest een paar kleine dingentjes aanpassen, want er werd soms geschakeld als het niet moest.
De oplossing was een condensator op het relais plaatsen, waardoor deze net wat langer en stabieler opblijft. 8). Ook ging er een relais op de print kapot :(.
Deze vervangen voor een nieuwe en het werkt weer helemaal :lol:.

Ik gebruik trouwens een computervoeding voor de 12volt gelijkspanning. Deze kan aardig wat stroom leveren en je weet zeker dat je een goede 12volt hebt.
Hiermee voed ik alle relais en wissels.
Tot nu toe gelukkig geen haperende wissels gehad :D. Ik heb ook het idee dat de wissels een stuk stiller en beter omgaan als met de gewone 16volt~, maar dat kan ook gewoon aan mij liggen :?.

Maar daar is de test natuurlijk voor.
Morgen wil ik een duurtest doen van een paar uur :shock:

Hieronder nog een foto met de testtreinen :lol:.



Voor de lelijke achtergrondmuur heb ik in gedachten om een achtergrond fotoplaat te kopen.
Deze zijn er volgens mij van Faller, maar misschien heeft iemand nog een andere tip of oplossing.
Ik hoor het graag.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Hoi Sander,

Van de week kon je nog niet rijden en nu rijd het een en ander al rond  :D :D.

Kon je gelijk je nieuwe aanwinst gebruiken  :D.

Ik ga storing zoeken in mijn S88 systeem  :(

Ps. zaterdag worden we om 03.15 uur verwacht bij Piet  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Citaat van: degeluidsman op woensdag 15 september 2010, 20:04:50
Hoi Sander,

Van de week kon je nog niet rijden en nu rijd het een en ander al rond  :D :D.

Kon je gelijk je nieuwe aanwinst gebruiken  :D.

Ik ga storing zoeken in mijn S88 systeem  :(

Ps. zaterdag worden we om 03.15 uur verwacht bij Piet  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

ja gelukkig kan ik weer rondjes rijden. Er staan nou al 7 treinen op de baan.
Deze rijden zo beetje 1 voor 1 hun rondje.
Erg leuk om te zien.

Is 3:15 niet een beetje erg vroeg :shock:.

Tot morgen en anders tot zaterdag,

groetjes Sander
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Sander,

Je bent aardig bezig. In een paar uurtjes je oude baan afgebroken en daarna snel verder met de start van je nieuwe baan.
Ik volg je draadje met spanning, want ik sta kort voor de start van mijn 2e baan (oude ook afgebroken), waarop mijn loc's digitaal en de rest analoog gestuurd worden.
Succes!

Groet, Andre
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Hoi Andre,

leuk om te lezen dat je mijn draadje volgt 8).

Het is altijd weer leuk om een nieuwe baan te bouwen. Vandaag heb ik spullen gehaald voor een klimspiraal en deze wil ik volgende week gaan maken.
Het wordt de eerste keer, dus ik hoop dat het goedkomt. Gelukkig staan op het forum genoeg voorbeelden :lol:.

Misschien zal ik eens een tekening maken hoe ik mijn schaduwstation analoog beveiligd en geautomatiseerd heb. Een ook hoe ik mijn blokbeveiliging ga maken.

Groeten Sander.
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Sein ik kijk uit naar je update's 8)

Mvg, Chopper
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Hoi Sander,

Ik kijk graag uit naar hoe je je schaduwstation analoog beveiligd hebt en hoe je de blokbeveiliging gaat maken.

Groet, Andre
Re:Baan van Seinwezen/Sander
hallo sander,

ik rijd met een cs2 en schakel lekker annaloog,dus ik ga het zeker volgen hoe het gaat zijn bij jou.alvast veel succes,en je baan ziet er al mooi uit.


groeten peter(ke33)
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Hallo Sander,

ik heb als achtergrond zelf een foto gemaakt
orgineel is 4 meter breed en ongeveer 80cm hoog.



de foto is gemaakt in irchenberg vlak bij munchen.
hij bestaat uit 19 foto's van
gefotografeerd met nikon d70 en 18-70mm lens (op 35mm).

gestiched met fotoshop.

geprint (geplot) op namaak linnen.
misschien een ideetje om zelf je achtergrond te fotograferen.

sorry als hij beetje groot is maar anders zie je geen details meer.

grtz wilfred


Citeersorry als hij beetje groot is maar anders zie je geen details meer.
Edit Gerard: toch heb ik de afbeelding verkleind naar 800 x 600 px.
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Hoi Wilfred,

bedankt voor je mooie foto 8).

Het is wel een goed idee, misschien dat ik dat ook ga gebruiken.
Bij mij komt er voornamelijk een station/emplacement voor, dus misschien foto's van een stad gebruiken.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Komen er nog (bouw) update's?? :oops:
Ben namelijk erg nieuwschierig :lol:

Mvg, Chopper
Re:Baan van Seinwezen/Sander/ de klimspiraal.....
Hoi allemaal,

vandaag heb ik weer een vrije dag gehad, dus weer lekker met de baan bezig geweest.
Inmiddels heb ik het schaduwstation getest, en ik heb toch enkele uren zonder aanrijdingen en haperingen gereden.

Dus wat mij betreft is de test geslaagd en kan ik weer verder :lol:.

Dat heb ik ook maar meteen gedaan en ik ben begonnen aan de klimspiraal. Hier zag ik toch tegen op, maar uiteindelijk vond ik het zelfs leuk om te bouwen :lol: :lol:.

Ik heb eerst 1 grote mdf plaat van 8mm in 4 gelijke stukken laten zagen bij de Karwei. Zagen is gratis als je een karweikaart hebt 8). Daarna rails erop gelegd en afgetekend.
Daarna effe zagen en je hebt dit als resultaat :D.



Aangezien ik nog een keerlus had liggen voor de test van het schaduwstation deze eerst weer weggehaald.
Daarna heb ik een paar steunbalkjes erin gemaakt. Daar heb ik weer wat slagmoeren ingemaakt.


Daarna de gezaagde delen gemonteerd. Ik heb hier een paar foto's van 8).






Ik was bang dat ik niet genoeg R2 bochten zou hebben, maar dankzij Aart bleek ik er toch genoeg te hebben :lol: :lol:.
Ook heb ik de sporen aangesloten op het schaduwstation en boven in de spiraal weer een paar rechten om er uit te rijden.




Zoals jullie zien op de laatste foto, past het rijtuig makkelijk dus daar verwacht ik geen problemen mee 8).

De volgende stap wordt de rails geschikt maken voor de massadetectie en mijn beveiliging aansluiten.
Ik ga voor de stopsectie, die toegang geeft tot het schaduwstation, een remmodule gebruiken, zodat de treinen rustig remmen als ze naar beneden rijden uit de spiraal.

Tot zover weer mijn update,

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen/Sander
Citaat van: chopper op dinsdag 21 september 2010, 15:56:38
Komen er nog (bouw) update's?? :oops:
Ben namelijk erg nieuwschierig :lol:

Mvg, Chopper

Dat is nou toevallig :lol: :lol: :lol:.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Hallo Sander,

Die klimspiraal ziet er zeer netjes uit.

Ga zo door

En we hopen op nog updates  :D

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Dat wordt een mooie spiraal maar denk dat je er spijt zal van hebben dat ze nagenoeg niet bereikbaar is van in het midden.Ik zou proberen door een iets andere basis in het midden een vrije ruimte te krijgen.Gewoon 2 dwarsleggers en 2 tussen latjes ipv de kruisvorm.Verder is hij mooi opgebouwd.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Zo dat word mooi,

Vetgaaf
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Sander,

Ik heb mijn eerste baan moeten afbreken omdat ik niet goed nagedacht had en dus niet goed overal bij kon. Jammer, echter een goede leerles.
Ik sluit me aan bij Johnny, dat je mogelijk je spiraal vanuit het midden niet goed bereikbaar krijgt. Misschien dat je nu nog daar een oplossing voor kunt maken.

Groet, Andre
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Hoi Johnny en Andre,

de railspiraal is vrij goed toegankelijk hoor. Ik kan er via de onderkant bij.
En de zijkanten blijven ook vrij. De rest van de baan blijft voor de railspiraal.

Dus ik kan er via 2 zijkanten bij en eventueel via de onderkant. Als het in de toekomst toch een heel groot probleem wordt kan ik natuurlijk altijd het kruis eruit zagen :lol:.
Maar het zal best wel goed komen 8). In ieder geval bedankt voor de feedback 8)

En ik ga er natuurlijk gewoon vanuit dat er niets gebeurd :lol: :lol:.

@iedereen bedankt voor de reacties :D.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Hallo Sander,

Jij gaat ook hard met je spiraal  :shock:

Onder de spiraal staat ook nog oude glorie  :shock:  M rails.

Gr Einte
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Sander ,

even een voorbeeld gemaakt hoe de meesten dit oplossen:



De tweede is even goed en sterk maar je hebt het ganse midden om aan je volledige spiraal te komen.De latjes plaats je dan zodanig dat daar juist je draadeinden op passen.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Hoi Einte,

het is meer vergane glorie :lol: :lol:.

Maar goed gezien 8). Ik heb nog best wel een boel.
Maar ik moet het nog een keer uitzoeken en verkopen :D.

Ook heb ik nog een aantal oude seinen, misschien wel wat voor jou :D.

Groeten Sander.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Sander kom eens kijken hoe goed M rails nog kan rijden, neem je Peter mee  :shock: :lol: :lol:

Gr Einte
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Citaat van: bellejt op dinsdag 21 september 2010, 20:13:22
Sander ,

even een voorbeeld gemaakt hoe de meesten dit oplossen:



De tweede is even goed en sterk maar je hebt het ganse midden om aan je volledige spiraal te komen.De latjes plaats je dan zodanig dat daar juist je draadeinden op passen.

Hoi Johnny,

dat is inderdaad ook een mooie oplossing :shock:.
Alleen als ik mijn spiraal zo moet aanpassen, dan moet ik weer opnieuw beginnen :shock:.

Als het achteraf toch problemen geef, zaag ik het kruis eruit en plaats ik gewoon 4 pootjes om de spiraal te kunnen steunen 8).

bedankt voor je input,

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Citaat van: bellejt op dinsdag 21 september 2010, 20:13:22
Sander ,

even een voorbeeld gemaakt hoe de meesten dit oplossen:



De tweede is even goed en sterk maar je hebt het ganse midden om aan je volledige spiraal te komen.De latjes plaats je dan zodanig dat daar juist je draadeinden op passen.

Wel handig als je bij problemen erbij moet komen, zo hou je het midden open. Maak eventueel nog schotjes langs het traject, tegen het vallen van je treinen.

Groet Ronald  :D
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Citaat van: Einte op dinsdag 21 september 2010, 20:29:09
Sander kom eens kijken hoe goed M rails nog kan rijden, neem je Peter mee  :shock: :lol: :lol:

Gr Einte

Hoi Einte,

ik zal het er met Peter eens over hebben.
Kunnen we meteen je mooie scenery eens bekijken.

Groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
hallo sander,

das een leuke update,ik ga mss ook voor een spiraal gaan in mijn nieuwe baan.heb al meteen een goed voorbeeld,voor hoe het moet geplaast door belljet einte&lokje23 komen helpen dus dat komt goed.

groeten peter(ke33)
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Citaat van: peterke33 op dinsdag 21 september 2010, 20:32:00
hallo sander,

das een leuke update,ik ga mss ook voor een spiraal gaan in mijn nieuwe baan.heb al meteen een goed voorbeeld,voor hoe het moet geplaast door belljet einte&lokje23 komen helpen dus dat komt goed.

groeten peter(ke33)

Hoi Peter(ke33)

jij heb ook geluk, dat ze je komen helpen :lol:.
Ik denk dat het helemaal goed moet komen bij jou 8).

En die spiraal kan ik zelfs, dus dat moet toch geen probleem geven :?.
Ik zou er in ieder geval gewoon voor gaan 8).

Succes van het weekend met je baanbouw,

Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
gewoon nu doen Sander. Tijdelijk 4 steuntjes plaatsen,de overbodige delen ertussenuit zagen en nieuwe latjes bevestigen.Nu kan je eventueel nog kleine aanpassingen doen.Als alles rijdt dan is het te laat of vallen er grote kosten.
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Citaat van: bellejt op dinsdag 21 september 2010, 21:23:38
gewoon nu doen Sander. Tijdelijk 4 steuntjes plaatsen,de overbodige delen ertussenuit zagen en nieuwe latjes bevestigen.Nu kan je eventueel nog kleine aanpassingen doen.Als alles rijdt dan is het te laat of vallen er grote kosten.

Hoi Johnny,

ik heb er effe over nagedacht en nog eens goed naar gekeken :lol:, en ik denk dat ik toch je advies ga opvolgen 8). In principe hoef ik maar een paar latjes te plaatsen. Een stuk of 4, denk ik.

Misschien ga ik het morgen al veranderen, maar zodra ik het gedaan zie je de foto's wel :lol: :lol:.

Bedankt voor het advies :?(ben ik weer effe zoet mee :D)

groeten Sander
Re:Baan van Seinwezen(Sander) / de klimspiraal....
Hallo,

Dit ziet er prima uit allemaal. Succes met de bouw!

Groeten,
Frank