Hoog tijd om mijn eigen draadje weer eens leven in te blazen! De afgelopen dagen heb ik eindelijk weer eens tijd gehad om met mijn modelbaan aan de slag te gaan. Nu de opstelsporen er liggen, zijn de op- en afrit naar de zichtverdieping aan de beurt. Dus de MDF-plaat er weer bij pakken, de juiste vormen uitzagen en de bezemsteel in stukjes hakken voor de pijlers.
Eerst moest er nog een aanloopstukje voor de afrit gemaakt worden met kurk:
Daarna de afrit met een mooi percentage (2,5-3.0%) omhoog laten lopen:
Intussen werd ook de oprit verder afgewerkt:
En nog een stukje aan de afrit toegevoegd:
Om te kijken of mijn baanplan nog wel netjes paste, heb ik de verdere rails weer eens provisorisch neergelegd. En gelukkig, alles klopte nog zoals gepland: de hellingen blijven maximaal 3% omhoog gaan en er is overal - op één plekje na, maar dat wist ik van te voren - genoeg ruimte om met volledig omhoog geplaatste panto's rond te rijden.
Voor wie in de bovenstaande chaos de weg kwijt is geraakt (ik kan het me helemaal voorstellen), nog even het baanplan.
Het schaduwstation:
En de zichtverdieping. Twee opmerkingen daarbij: de binnenste ovaal met het stationsgedeelte en de twee opstelspoortjes is uiteraard
boven de lus/afrit geplaatst en niet eronder zoals op de afbeelding. Verder passen de drie losse stukjes wel, maar heb ik ze voor een betere leesbaarheid er een beetje los bij geplaatst.
[
Intussen is er ook al een begin gemaakt met het hoogste gedeelte van de baan:
Als het een beetje meezit kan er in de komende tijd nog wat geklust worden. Een volgende update zou dus wat sneller moeten kunnen komen...
Groet, Marc