Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Waardes Märklin H0 Modellen
| | |-+  zoektocht naar een taxateur
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: zoektocht naar een taxateur  (gelezen 505 keer)

Jimmy

• Nieuwe Gast
zoektocht naar een taxateur
« Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 15:28:27 »

Voor een bevriende relatie ben ik op zoek naar een taxateur voor een recent nagelaten Marklin erfenis, bestaande uit meer dan 30 locomotieven, tientallen personen- en goederenwagons en toebehoren. De collectie is opgebouwd van begin jaren 60 tot heden en is grotendeels gedigitaliseerd. Alles is uitgebreid gedocumenteerd. De collectie bevindt zich in Winsum (Groningen). Wie kan en wil helpen?

Jurrien

• Forum Moderator
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Re: zoektocht naar een taxateur
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 15:34:48 »

Hoi.

Ik weet niet of er bevoegde taxateurs voor dit soort verzamelingen bestaan. Maar wat ik zou doen, is drie handelaren uitnodigen en een bod laten uitbrengen. Dan weet je ongeveer de handels waarde. Dat is dus niet de waarde die je van een particulier krijgt.
En daarna kun je beslissen hoe je het wilt gaan verkopen.

mvg
Jurrien

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 15:47:00 »

Of een gok nemen en contact opnemen met Catawiki als je alles wilt verkopen of gaat het om een waarde bepaling alleen?
Je zou ook de Koll als richtlijn kunnen aanhouden dan weet je ongeveer de waarde,maar dat betekend niet dat je dat ook krijgt bij een eventuele verkoop.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 augustus 2020, 15:49:38 door hmmglaser »
Mvg Mark

Mijn baan

Olav

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 16:43:05 »

Op zich heeft het een voordeel als je de koll gebruikt. Daar staan namelijk ook de varianten in die zelfs een handelaar niet altijd weet. En het kromme is dat een variant van een bepaalde lok soms weinig waard is maar ook soms veel ten opzichte van dezelfde modellen.

En de waarde aangegeven in de koll gaat uitban 100% conditie met 100% nette verpakking. Maar het is in ieder geval een richtlijn.

Bedenk wel dat een handelaar vaak rond de 25% biedt voor wat jij ervoor zou kunnen krijgen met een beetje moeite en tijd erin steken. Een handelaar moet er ook aan verdienen. Het klinkt wel lekker als een handelaar zegt 5000 euro terwijl je er misschien wel meer dan 15000 voor zou kunnen krijgen. Hou ik mijn kinderen ook voor, voor als mijn tijd is gekomen  ;)
Groeten

Olav

ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

RobertoetGrunn

• Zeer Toffe Gast
  • lievehond.nl "Het boek dat je raakt".
    • Lieve hond, wat doe je met me?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 17:03:10 »

Bij Bol is een investering van ongeveer €33,- een juiste in deze. Een avondje uitzoeken met het www erbij loont de moeite.

ACTS.zuid

• Nieuwe Gast
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 17:25:30 »

Google is je beste vriend Jimmy, je hebt die rare boekies helemaal niet nodig.

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 18:59:58 »

Je kunt ook contact opnemen met CC Rail in Belgie, zie https://www.cc-rails.com/
Ze staan ook vaak in NL op beurzen.
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

loc1200

• Stamgast
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 19:30:57 »

Ik heb een pb gestuurd.
Mvg. Marcel
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

Olav

• Stamgast
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 20:28:32 »

Google is je beste vriend Jimmy, je hebt die rare boekies helemaal niet nodig.

Ik denk dat je daar niet de varianten van elk model goed ziet. Soms zijn de verschillen minimaal. De koll omschrijft ze gewoon. Zeker oude modellen kennen veel varianten/verschillen
Groeten

Olav

svvander

• Toffe Gast
  • You never fail until you stop trying
    • De Locloods
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 09:15:17 »

Of als je heel veel tijd hebt, neem je de gok door ze één per één te koop te zetten en vooraf grondig rond te kijken op het net en op beurzen wat deze gaan. Fora zoals deze zijn ideaal. Heb ooit als vriendendienst eens iemand geholpen met het (probere) te verkopen van al zijn locomotieven en wagons. Het waren er meer dan 100. Heb er weken ingestoken om alles op te zoeken en te catalogiseren. Ik had een schatting gedaan op de toen meest courante vraagprijs van Ebay, 2de hands, marktplaats, beurzen en kennissen in het wereldje en daar 5% onder gebleven. Volgens de erfgenaam was deze prijs helemaal niet correct en zeker 50% hoger. Hij ging mijn prijzen niet hanteren... Hij heeft ondertussen nog meer een stuk of 5 zaken verkocht (Bijna allemaal exact aan de vraagprijs die ik had vooropgesteld). Ik spreek van over meer dan 15 jaar geleden.   Toen zochten mensen nog achter specifieke Märklin modellen. Het vervelende is dat als ze bespeeld zijn, omgebouwd (in mijn specifiek geval reden alle e-loc's op bovenleiding) en van veel zaken geen originele verpakking meer is, dan heeft dit ook weer een enorme negatieve invloed op de prijs.

Weet dat veel mensen de waarde van hun eigen spullen vaak veel hoger inschatten en dat de verzamelwaarde van de gemiddelde loc, nu ook een pak lager ligt dan toen. (Dat is één van de redenen waarom ik Koll's niet meer gebruik). De tijd dat een treinenverzameling een investering was die opbracht op termijn, geldt helaas niet meer voor alle modellen (of nog sterker, veel van de nieuwe modellen halen de aankoopprijs ook niet meer bij verkoop). Vraag en aanbod speelt nu eenmaal ook mee. Als je bijvoorbeeld een DHG500 van de allereerste reeks, quasi nieuw en on-vertimmert in de originele verpakking liggen hebt, dan is de kans groot dat je de €56 (fictief voorbeeld) uit de Koll's nooit gaat halen, omdat 1) er een overaanbod van is en 2) de vraag naar dit model zelf niet zo hoog is (om te verzamelen dan toch).

In elk geval: heel veel plezier met het uitzoeken van alles. Het is leuk om er mee bezig te zijn. Ik heb toen ook het één en ander geleerd over de modellen en over de denkwijze van mensen  :?
Sven Vandersmissen HO en H0f en H0e - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI - Märklin CS3+

https://de-locloods.webnode.nl/

ACTS.zuid

• Nieuwe Gast
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 09:36:00 »

Ik denk dat je daar niet de varianten van elk model goed ziet. Soms zijn de verschillen minimaal. De koll omschrijft ze gewoon. Zeker oude modellen kennen veel varianten/verschillen

Koll's boekies zijn slechts voer voor geneuzel op fora, in de echte wereld heerscht google......

Zilte

• Nieuwe Gast
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 09:46:46 »

@citaat

Ik hoop, dat ik uw uitspraken iets te kort door de bocht mag vinden. Klaarblijkelijk heeft u een redelijke ervaring met het opzoeken van waarden van modelspoorspullen op het (g)orakel. Mogelijk kunt u in die lijn een aantal zinvolle links plaatsen, waar Jimmy iets aan heeft mij wij ook.
De vraag over de waarde van iets, komt namelijk vaker voorbij en dan zijn handige links, waarnaar verwezen kan worden erg praktisch. In ieder geval mijn dank daarvoor.

Edit: Onvolkomenheid aangepast
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 augustus 2020, 11:24:11 door Zilte »
Met vriendelijke groet,

Gerrit

ACTS.zuid

• Nieuwe Gast
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 09:57:04 »

Ik hoop, dat ik uw uitspraken iets te kort door de bocht mag vinden.

Prima hoor.  :)

Eric-Paul

• Stamgast
  • Wiebe-Lok Nr. 4
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 10:53:21 »

Voor een bevriende relatie ben ik op zoek naar een taxateur voor een recent nagelaten Marklin erfenis, bestaande uit meer dan 30 locomotieven, tientallen personen- en goederenwagons en toebehoren. De collectie is opgebouwd van begin jaren 60 tot heden en is grotendeels gedigitaliseerd. Alles is uitgebreid gedocumenteerd. De collectie bevindt zich in Winsum (Groningen). Wie kan en wil helpen?
Om terug te komen op de originele vraag, antwoorden daarop zijn via Google te vinden, o.a.:

Een Koll zou ik daar inderdaad niet voor aanschaffen.

Filmpjes op YouTube     

loc1200

• Stamgast
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 11:10:49 »

Tja.
Een trein brengt pas wat op als je er een echte koper voor hebt gevonden, en geen tussenhandelaar.
En dan nog zal de prijs marktconform moeten zijn. Want iemand die te duur koopt is een dief van zijn eigen poromonee.
En marktconform is: waarvoor is de trein kort geleden verkocht; was die in hele goede staat; met verpakking enz..
En met partijen moeten de snoepjes de onverkoopbare rommel goed maken.
Ook iets om rekening mee te houden.

Mvg. Marcel
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;

Olav

• Stamgast
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 11:10:56 »

Beetje negatief over koll. Niet de waarde die erin staat waar ik het mee eens ben dat dit soms een slechte afspiegeling is van de werkelijkheid, wel alle varianten en verschillen van modellen, omschrijvingen enzovoort. Die ga je er niet uit google-en.

Knappe jongen als je dat lukt  ;)

Dus zo slecht is de koll ook niet
Groeten

Olav

Olav

• Stamgast
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 11:23:53 »

...............Volgens de erfgenaam was deze prijs helemaal niet correct en zeker 50% hoger. Hij ging mijn prijzen niet hanteren... Hij heeft ondertussen nog meer een stuk of 5 zaken verkocht (Bijna allemaal exact aan de vraagprijs die ik had vooropgesteld). Ik spreek van over meer dan 15 jaar geleden.   Toen zochten mensen nog achter specifieke Märklin modellen. Het vervelende is dat als ze bespeeld zijn, omgebouwd (in mijn specifiek geval reden alle e-loc's op bovenleiding) en van veel zaken geen originele verpakking meer is, dan heeft dit ook weer een enorme negatieve invloed op de prijs.

Weet dat veel mensen de waarde van hun eigen spullen vaak veel hoger inschatten en dat de verzamelwaarde van de gemiddelde loc, nu ook een pak lager ligt dan toen. (Dat is één van de redenen waarom ik Koll's niet meer gebruik). De tijd dat een treinenverzameling een investering was die opbracht op termijn, geldt helaas niet meer voor alle modellen (of nog sterker, veel van de nieuwe modellen halen de aankoopprijs ook niet meer bij verkoop). Vraag en aanbod speelt nu eenmaal ook mee. ..........

In elk geval: heel veel plezier met het uitzoeken van alles. Het is leuk om er mee bezig te zijn. Ik heb toen ook het één en ander geleerd over de modellen en over de denkwijze van mensen  :?

Helemaal mee eens. Dat zie je ook op marktplaats bijvoorbeeld. Voor een doos oude troep wordt een hoge vraagprijs ingegeven. En dan beledigd als je aangeeft dat dit echt teveel is. Ik heb het ook gezien bij iemand bij mij in het dorp. Vond mijn bod te laag, had nog aangeboden te helpen met verkoop op marktplaats, niets meer gehoord.

Vaak denkt men: het is oud en dus veel waard.

Mooi voorbeeld de northlander. Was ooit NLG 3000 en meer. Nu mag je blij zijn als je een euro of 800-900 vangt
Groeten

Olav

loc1200

• Stamgast
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 12:09:21 »

Idd. Koll is een goed naslagwerk, maar dekt ook wel eens niet de lading.
Maar dan heb je het over enkele procenten.
En er word ook vergeten dat de interesse verschuift, en daardoor ook het aantal kopers.
Daarnaast overlijden er meer treinenliefhebbers/verzamelaars dan dat er bij komen. En er wordt ook nog nieuw geproduceerd. Wie moet al dat aanbod kopen? Dus de vraag zakt, en daarmee ook de prijzen.
Wees realistisch.

Mvg. Marcel

Jimmy

• Nieuwe Gast
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 13:14:35 »

Dank aan allen voor jullie input. Ik zal de resultaten met de erfgenaam gaan delen en hij mag de keuze maken hoe het verder gaat.
Top dat op dit forum zo snel gereageerd wordt!

ACTS.zuid

• Nieuwe Gast
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 13:28:40 »

Knappe jongen als je dat lukt  ;)

Bedankt voor het compliment.

Vorig jaar kocht ik op dit forum via de achterdeur een Marklin verzameling, mix van net spul en oud, loks, rijtuigen, wagons, setjes, een CS3, rail, wissels, decoders, scenery, etc.. Met geduld, goed beschrijven, veel foto's, enz. verkocht ik de boel op 2 fora zelfs naar Marokko nadat ik de waarde had bepaald via google. Door gelijk een realistische vraagprijs te stellen en niet het onderste uit de kan te willen gaat het rap. Hoewel ik gelukkig niet mijn brood er mee hoef te verdienen zaten wij van de opbrengst 8 dagen in Zwitserland.  :)

Ik zie jouw spullen bij de buren te koop staan Olav, al sinds november vorig jaar.....

Succes Jimmy. :thumbup:

Olav

• Stamgast
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 14:43:23 »

En wat wil je daarmee zeggen?

Staan ook hier voor wat van toepassing is.

En knappe jongen slaat op varianten. De kleine verschillen vindt je echt niet zo 123 als je die niet weet  ;)

Ps: toch wel leuk om gewoon je voornaam te weten  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 augustus 2020, 14:48:02 door Olav »
Groeten

Olav

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2020, 23:23:09 »

Vorig jaar kocht ik op dit forum via de achterdeur een Marklin verzameling, mix van net spul en oud, loks, rijtuigen, wagons, setjes, een CS3, rail, wissels, decoders, scenery, etc.. Met geduld, goed beschrijven, veel foto's, enz. verkocht ik de boel op 2 fora zelfs naar Marokko nadat ik de waarde had bepaald via google. Door gelijk een realistische vraagprijs te stellen en niet het onderste uit de kan te willen gaat het rap. Hoewel ik gelukkig niet mijn brood er mee hoef te verdienen zaten wij van de opbrengst 8 dagen in Zwitserland.  :)
Dit zijn toch niet echt berichten waar ik blij van word.
Modeltreinen is een hobby net zoals vele andere hobby's waar je elkaar helpt met kennis en soms met inkopen of verkopen.
Maar om een verzameling te kopen puur om er zelf geld me te verdienen,dat vind ik persoonlijk niet netjes.
Om deze reden koop ik ook bijna nooit iets bij een handelaar tenzij het nieuw is of omdat het nergens anders te koop is.
Mvg Mark

Mijn baan

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 01:46:52 »

Daar vind ik niets mis mee, integendeel. De verkoper is in één keer van z'n verzameling af. De koper stopt er tijd in om het allemaal uit te zoeken en houdt er uiteindelijk wat aan over voor de moeite. En aangezien ACTS.zuid er niet van hoeft te leven, kan hij meer bieden dan een handelaar. Lijkt me een win-win gevalletje.
Groeten, Rob                              Mijn baan
Pagina's: [1]   Omhoog