Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Prijslijsten van Märklin

Gestart door Quickcoin donderdag 25 januari 2024, 14:19:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2023

offline
Prijslijsten van Märklin
Ik ben op zoek naar Märklin prijslijsten

1990, 1992, 1993, 1994, 1997, 1998.

2000 en 2001

Verder heb ik zo'n beetje van elk jaar wel een prijslijst vanaf 1970. Dus als iemand anders nog wat zoekt ?
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Zijn prijslijsten van winkels specifiek ook goed als er de Marklin adviesprijs op staat?
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Prijslijsten van Märklin
zal allemaal van winkels zijn want normaal gaf marklin pas eigen prijslijsten uit na 2002.Ik heb er een gans pak gescand en naar mtdb gestuurd die inmiddels er op staan.Kwamen van de vergane winkel in BXl op de grasmarkt
Re: Prijslijsten van Märklin
Ja, is om een beeld te krijgen, vooral voor Spoor 1 maar ook voor mijn inventarisatie Spoor H0
Re: Prijslijsten van Märklin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Citaat van: bellejt op donderdag 25 januari 2024, 15:07:18zal allemaal van winkels zijn want normaal gaf marklin pas eigen prijslijsten uit na 2002.Ik heb er een gans pak gescand en naar mtdb gestuurd die inmiddels er op staan.Kwamen van de vergane winkel in BXl op de grasmarkt

Ergens hier in huis ligt nog een volgens mij Märklin-prijslijst uit de jaren '70, op oudroze papier gedrukt, dus ik neem voorzichtig de vrijheid dat in twijfel te trekken. Mocht ik de lijst binnenkort weer tegenkomen dan zal ik 'm hier laten zien. Misschien vergis ik me, misschien jij :) :thumbup:

EDIT: Even het www afgeschuimd en dit gevonden:


mikado-katalog.de
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Prijslijsten van Märklin
deze heb ik gescand en doorgestuurd.De lijsten werden gedrukt onder licentie van marklin door de handelaars.Daarom dat er verschillende prijzen gevonden worden in hetzelfde jaar
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Zelf heb ik ook nog ergens van die oude catlogi met bijbehorende prijslijsten.
Ik dacht dat die door de importeur werden georganiseerd en dat de winkels daar hun eigen gegevens bij konden laten zetten.
De prijzen in het hele land hier leken gelijk. Ik heb ze uit het noorden, van destijds m'n opa, maar ook uit het zuiden van NL. Dat is wat ik me er van herinner.
Re: Prijslijsten van Märklin
Precies dat staat ook mij bij: in de catalogi lag steeds een inlegvel. Op gelig of roze papier met de firmabaan 'Märklin' erop en soms een stempel van de winkelier stonden alle artikelen met hun prijzen afgedrukt.
Toen was verticale prijsbinding nog gewoon toegestaan. De fabrikant of importeur bepaalde tegen welke prijs de winkelier moest verkopen. Zo beconcurreerden ze elkaar niet en kon je een netwerk van dealers maken met een nette regionale spreiding.
Dat mag nu niet meer van de vrije markt denkers binnen de EU en de USA. Om vrij te kunnen concurreren moet je regels stellen die elke prijsafspraak verbieden (paradoxale logica). Want dat is in het belang van de consument. Zeggen ze.
Daarmee verlies je wel servicepunten en houd je dozenschuivers zonder kennis van zaken over, als je niet oppast.

Groet,

Peter
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Peter verteld het helemaal correct. Tot ergens eind zevetiger, begin tachtiger jaren was er nog een "verbindliche Preis". De winkelier was verplicht deze te vragen. Daarna kwam de "unverbindliche Preisempfehlung" en was het hek van de dam. Voor de consument leverde het een klein voordeel op want de prijzen af fabriek werden er niet lager door. Alleen de winkelier kreeg minder winstmarge door concurrentie. En dat had weer tot gevolg dat velen het bijltje erbij neergooiden.
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
@citaat Dat verhaal ontweken ze destijds in Duitsland op een inventieve variant van klantenbinding. Zo was er een modeltreinwinkeltje in KLeve dat gerund werd door twee oude dames.
Als je meer dan een bepaals bedrag aan Märklin artikelen kocht dan kon je naar keuze een extra M artikel gratis meekrijgen.
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
 @citaat Veel nederlanders wisten dit winkeltje te vinden destijds.
Re: Prijslijsten van Märklin
De prijslijst zat bij iedere catalogus. inderdaad aan de achterkant een stempel van de winkelier.
De meeste winkels hanteerden tot in de jaren '80 nogal strikt de prijzen.
Toch kon ik destijds één uitzondering: de Lattenkoning, Zeugstraat Gouda gaf standaard 5% korting op deze prijzen.
Dat was al in de jaren '70.

Eind jaren '70 (ouder maar nauwelijks wijzer >:-D ) ook Duitse catalogi met de Duitse prijslijst, ondanks de hogere koers D-Mark
was Märklin in Duitsland toch wat goedkoper en dan praat ik over zo 5 tot max 10%.

Verzoek:
1200Blauw kun jij ook pagina 2 van de prijslijst plaatsen, ik wil uit nieuwsgierigheid wel eens weten wat
de toen gangbare locs destijds moestEN kosten. Dank al vast.

Re: Prijslijsten van Märklin
Hoi Dick

Ik kwam er ook vaak.
De dames leverde veel als bouwpakket.
Bij mijn 3047 als bp kreeg je dan nog een wagon als bouwpakket.
Service met grote S

digibert
Re: Prijslijsten van Märklin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Citaat van: Baanloos op vrijdag 26 januari 2024, 14:32:27Verzoek:
1200Blauw kun jij ook pagina 2 van de prijslijst plaatsen, ik wil uit nieuwsgierigheid wel eens weten wat
de toen gangbare locs destijds moest kosten. Dank al vast.

Ik heb op afbeelding gegoogled met deze criteria: prijslijst Märklin 1971
Toen kwamen er een aantal afbeeldingen naar boven. Of daar ook de achterzijde bij was durf ik niet te zeggen. Dan moet je zelf even puzzelen, of wachten tot ik toevallig mijn eigen prijslijst weer tegenkom.
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Misschien ook wel een aardige:







Re: Prijslijsten van Märklin
Leuk Hans!
Standaard korting 25% da's een mooie korting.
Die zaak timmerde toen hard aan de (spoor)weg.
Adverteerde veel in Railhobby, Miniatuurbanen.

Aan de catalogusnrs. zie je de locs met electronische rijrichtingschakelaars: die beginnen met 33
Digitale en Deltalocs tref je nog niet aan in deze prijslijst, dat was een jaartje later dacht ik.
Introductie in 1984.
(Waar blijft de tijd...)

Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Citaat van: Baanloos op vrijdag 26 januari 2024, 16:35:34(Waar blijft de tijd...)

Nou, zeg dat wel.

Was trouwens een "gewoon" woonhuis. Een flink deel van hun bovenverdieping stond vol met stellingen waar de modelspoorartikelen gesorteerd op merk en artikelnummer te vinden waren. Als je precies wist wat je nodig had hoefde je niet lang te zoeken. Een wat ouder stel runde de boel met behulp van een assistente. Was altijd gezellig en ik kwam er vaak. Was niet ver van mijn woonplaats. Zoals gezegd, ze waren al wat ouder en een poosje daarna stopten ze ermee. Helaas.

Maar inderdaad, toen ze actief waren deden ze er veel aan.

Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Vlak na de intrede van de "unverbindliche Preisempfelung" waren er, vooral in Duitsland nogal wat "verzamelaars" die een handeltje begonnen om zo hun verzameling goedkoop compleet te krijgen. Net genoeg bestellen om de hoogst mogelijke inkoop korting te verkrijgen plus alle bijzonder modellen. En wat je an over hebt verkoop je tegen diezelfde inkoopprijs. Daarop kwamen veel klachten van reguliere winkeliers over oneerlijke concurrentie. Märklin (en andere fabrikanten) heeft toen enkele voorwaarden gesteld om voor levering in aanmerking te komen. Eén daarvan was de aanwezigheid van een etalage van bepaalde afmeting. Dat was voor veel van deze lieden een onoverkomelijk punt.
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2007

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
De oudste prijslijst die ik tegenkom is uit 1969. Daarvoor zullen er niet veel zijn, omdat de prijzen werden meegedrukt in de catalogi.
Nog iets opmerkelijks, prijzen werden lager.  :D
De Franse versie van de 1100 moest in de jaren vijftig als SEF 800 nog 79 gulden kosten en een jaar of tien later als 3012 slechts 53 gulden. Het verschil geldt eigenlijk voor alle producten die in beide catalogi voorkomen. Mogelijk dat Märklin zich op een bredere doelgroep wenste te richten. Kan ook een wisselkoersdingetje zijn geweest.

Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Citaat van: Baanloos op vrijdag 26 januari 2024, 16:35:34Digitale en Deltalocs tref je nog niet aan in deze prijslijst, dat was een jaartje later dacht ik.

Helemaal goed getuige deze scans.

Op de prijslijst duiken de eerste 60.. nummers op. Bijna alles daarvan heb ik nog. Wat een tijd...  :)


Afbeelding: ©Märklin Catalogus 1985 / 1986



Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2021

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Was een goede winkel, de graanmarkt in Brussel.
Re: Prijslijsten van Märklin
Lid sinds: 2021

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Dag allemaal,

Het is mij niet helemaal duidelijk, maar is er een website waarop alle Märklin *adviesprijzen* te vinden zijn vanaf ongeveer het jaar 2000?
Mag ik de deze link van iemand ontvangen?

Groetjes,

Jozef
Re: Prijslijsten van Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Prijslijsten van Märklin
Hi Jos,

Een beetje googelen doet wonderen. :)  ==> Klik <==