Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender voor beurzen, open dagen en meer!

ESU Lokpilot: licht voor/achter omwisselen?

Gestart door AnalogDriver zondag 08 augustus 2010, 19:45:19

ESU Lokpilot: licht voor/achter omwisselen?

Help, ik kan dit niet in de handleiding vinden:

Na solderen van een nieuwe 52610 ESU lokpilot decoder (vorige afgefikt, onder garantie vervangen)
en exact zelfde kleurcodes aanhouden, blijken de lichtfuncties voor en achter omgedraaid.

Omsolderen is nogal wat werk en aangezien ik net de smaak van het programmeren te pakken heb (moest max speed en middle speed al omlaag zeten en analoog bedrijf lampen aan zetten), wil ik liefst de lichtfunctie ook digitaal omdraaien zodat ie weer netjes voor aan gaat als lok vooruit rijdt.

Ook de motor draden omwisselen is veel werk: ik moest 1 draad verlengen anders haalde die het niet. Dus 'even' omsolderen betekent ook hier weer krimpkaus er af e.d.

Hoop dat iemand dit al eens gedaan heeft of weet waar dit te vinden is.

Ik gebruik een 6021 om te programmeren (nog wel, want ik zag al dat analoog snelheid beperken op adres >80 zit, dus waarschijnlijk wil ik toch een keer een ESU lokprogrammer voor aan de PC)

Hajo
Re:ESU Lokpilot: licht voor/achter omwisselen?
Probeer dit: CV 29 = 5 (fabrieksinstelling = 4)
Zie handboekje pag. 51
Het gaat om een lokpilot 3.0; mijn boekje heeft maar iets van 32 pagina's.

CV 29 lijkt over hele andere dingen te gaan  :?.
Lokpilot V3.0   
7. Auflage, December 2008, 72 pagina's
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hajo, jouw boekje behandeld waarschijnlijk alleen de CV's voor Motorola, maar de gebruiksaanwijzing die Nobody aangeeft is er één die voor alle decoders geldt.
Dus gewoon bit 0 in CV 29 op 1 zetten.

EDIT: CV waarde gecorrigeerd.
Citaat van: Kappa op zondag 08 augustus 2010, 23:21:42
Hajo, jouw boekje behandeld waarschijnlijk alleen de CV's voor Motorola, maar de gebruiksaanwijzing die Nobody aangeeft is er één die voor alle decoders geldt.
Dus gewoon bit 0 in CV 92 op 1 zetten.
CV 92 is een CV in de range 67-94, die over de snelheidstabel gaat. Kappa bedoelt kennelijk CV 29.
Zoals ik al aangaf in een eerder bericht.
Citaat van: AnalogDriver op zondag 08 augustus 2010, 21:26:13
Het gaat om een lokpilot 3.0; mijn boekje heeft maar iets van 32 pagina's.

CV 29 lijkt over hele andere dingen te gaan  :?.
ja, rijrichting.

komt op het zelfde neer tog??
Motor aansluitingen omwisselen, simpeler kan het niet.
Citaat van: AnalogDriver op zondag 08 augustus 2010, 19:45:19

Ook de motor draden omwisselen is veel werk: ik moest 1 draad verlengen anders haalde die het niet. Dus 'even' omsolderen betekent ook hier weer krimpkaus er af e.d.

Niet vervelend bedoeld maar men dient soms toch wel enige moeite te doen om een "probleempje" op te lossen.
Vanzelf gaat het niet en er zullen toch wat handelingen moeten worden verricht.

Inderdaad zou Esu de bedrading van de decoder best wat langer kunnen maken (+/- 5 Cm).
Maar ja, dan verkopen ze de Nem 652 (51950) kabels weer niet. :(
Na beoordeling van een type loc pas ik deze meestal wel toe, mits er ruimte voor is, en daar komt dan bij dat ik ze zelf niet hoeft te betalen   :lol:
Citaat van: Nobody op maandag 09 augustus 2010, 01:12:34
Citaat van: Nobody op zondag 08 augustus 2010, 22:37:32
Lokpilot V3.0   
Zie ===> http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/

Aha, nu begrijp ik het: even om de DCC opmerkingen heen lezen en 1e kolom is niet waarde maar de bit. Dus niet naar de '5' kijken  :o

1ste bit is richtingsverwandering, dus binair 4 (default) + binair 1 optellen is 5 (0000 0101)

Zal hem vanavond omzetten  :P
Citaat van: AnalogDriver op maandag 09 augustus 2010, 07:09:12
Citaat van: Nobody op maandag 09 augustus 2010, 01:12:34
Citaat van: Nobody op zondag 08 augustus 2010, 22:37:32
Lokpilot V3.0   
Zie ===> http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/

Aha, nu begrijp ik het: even om de DCC opmerkingen heen lezen en 1e kolom is niet waarde maar de bit. Dus niet naar de '5' kijken  :o

1ste bit is richtingsverwandering, dus binair 4 (default) + binair 1 optellen is 5 (0000 0101)

Zal hem vanavond omzetten  :P
Dat merkte ik in m'n eerste berichtje reeds op:
Zie handboekje pag. 51
Denk dat deze misschien duidelijker is in het NL.

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/lokpilot-lokpilotdcc-v2-5260x-nl.pdf

Volgens de kaart CV129 pagina 13

Mvg: Alex
Citaat van: Nobody op maandag 09 augustus 2010, 15:28:48

Dat merkte ik in m'n eerste berichtje reeds op:
Zie handboekje pag. 51

Yep. Alleen keek ik naar verkeerde, 5e bit ipv de waarde.
Ik sta versteld: heb de programmeer cyclus 3x doorlopen, enkel register 29 waarde 05, maar heeft geen effect  :shock:.

Hoewel dit een nieuwe decoder was, zelf zegel verbroken, bedenk mij nu net dat ik maar eens waarde 04 moet proberen.
Ten slotte heb ik bij verwijderen kapotte dekoder een kort stukje van de oude draad laten zitten en exact dezelfde kleuren gesoldeert. Dus had licht moeten kloppen.
Nu zit hier een oudere handleiding bij (augustus 2006; wellicht een exemplaar van andere aankoop en niet die ik als garantie heb gekregen), wellicht waren ze toen verkeerd geprogrammeerd :?

Heb wel gezien dat de lichtgeleider vóór helaas erg dof is  :(

Wordt vervolgd,
Hajo
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit in deze deze handleiding niet goed leest/begrijpt.  :P 

Inderdaad, DCC config, grotendeels, CV29.
Maar lees nog eens wat er bij '1' als in eerste positie  :P
Rijrichtingswissel  :shock: Aha dacht ik toen, hebbes.

Overigens is de handleiding link die er staat naar de 2.0 ESU versie, hier gaat het om een 3.0, weet niet of dat nog verschil maakt.

Tja, of ESU wisselt dan rijrichting én licht om met dit bit. :?
Dan werkt het ook niet wat ik wil en moet ik inderdaad aparte CV registers hebben die licht bij vooruit en licht bij achteruit bedienen.
CV29 lost je probleem niet op. De rijrichting verandert wel, maar de verlichting verandert vrolijk mee, zoals je al had bedacht. Komt niet door ESU, CV29 is vastgelegd in het DCC-protocol.

Voor jouw probleem moet je functie meppen, vanaf CV113.
Zet CV141 op 2 en CV144 op 1 (waarden omdraaien dus) en het werkt zoals je wil (als ik me goed herrinner).
Alleen gaat dat niet met de 6021. Dan toch maar goed aansluiten.  :mrgreen:

Nou, dat klinkt als toch eens een ESU lokprogrammer 'nodig'  :P

Maar inderdaad, korte termijn oplossing toch maar even krimpkous openknippen en omsolderen.
Moet voor jou geen enkel probleem zijn.....heb er vertrouwen in... :lol:

Mvg: Alex
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 10 augustus 2010, 07:54:18
Tja, of ESU wisselt dan rijrichting én licht om met dit bit. :?
Dan werkt het ook niet wat ik wil en moet ik inderdaad aparte CV registers hebben die licht bij vooruit en licht bij achteruit bedienen.
Sorry ende excuus voor het op het verkeerde been zetten met m'n gebazel over CV29.
Hajo,
misschien mosterd na ...
waarom krimpkous open knippen? zet gewoon aan de andere draad ook een verlengstukje en wissel de draden.. Heb je wel wit voor en geel achter aangesloten? Zo ja dan begrijp ik ook niet wat er aan de hand is.
Kan je niet via cv 5 bv. op 30 te zetten de snelheid ook analoog temperen?

groet Hennie

Draad omsolderen is gister gelukt.
Was toch interessant om te zien of dit ook eenvoudig digitaal kan. Niet dus  :o

CV 5 en 6 beide gehalveerd, maar weet niet of dit ook op analoog effect heeft.
Vond het trouwens ook geen zichtbaar goed effect hebben.

Kwam er gister wel achter dat hij nu bij digi aanstuding er op max snelheid vandoor gaat, ook als de regelaar op 0 staat.  :shock:

Moet van de week nog maar eens controleren of isolatie na omsolderen in orde is en anders maar een 'reset to factory' defaults doen.

Daar zou ik maar snel mee beginnen. cv 8 op 8 zetten. Kan je de cv wel uitlezen op de 6021? Als je behoefte hebt aan een scan van de lopi 3.0 cv's uit het boekje met 72 pagina's dan maak ik dat wel even. Heb ook nog een stuk of 20 exemplaren liggen.

groet Hennie

ps. hoe zou je eenvoudig  digitaal kunnen omsolderen?   :lol: :lol:

Volgens het boekje 5.2.3. Analogbetrieb kan je niet alleen de Anfahrt und Hochstgeschwindigheid en welke functies actief zijn. Zelfs de lastregeling is aktief. Eindelijk kan je nu de oude veel te snelle loks remmen.....

Toch eerst maar even de handleiding goed lezen. Mijn lopi's (multi) hebben als software versie 104 in cv 7. De programmering moet met de 6021 electronisch geregeld kunnen worden. märklin geel is geel en grijs is wit.

ps2 heb je nog een ontstoringscondensator in de baanaansluiting zitten? Die moet er wel uit! Wil je bij de 6021 de F1 -F4 activeren moet je wel dipswitch 2 naar boven op aan zetten
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 11 augustus 2010, 08:20:14

Draad omsolderen is gister gelukt.

Vind ik toch wel. Alleen is de 6021 niet meer zo geschikt voor het huidige digitale bedrijf met al zijn instelmogelijkheden. Die instellingen zijn als het goed is analoog ook effectief.

Gewoon in één keer goed insolderen is natuurlijk ook een optie.  :wink:
Forum Moderator

Na solderen van een nieuwe 52610 ESU lokpilot decoder (vorige afgefikt, onder garantie vervangen)
en exact zelfde kleurcodes aanhouden, blijken de lichtfuncties voor en achter omgedraaid.

Hajo, heb je soms tijdens de ombouw de motor ook uit elkaar gehad en per ongeluk de magneet omgedraaid?
Nee, motor is niet meer uit elkaar geweest.

Citaat van: henkv op woensdag 11 augustus 2010, 08:45:43
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 11 augustus 2010, 08:20:14

Vind ik toch wel. Alleen is de 6021 niet meer zo geschikt voor het huidige digitale bedrijf met al zijn instelmogelijkheden. Die instellingen zijn als het goed is analoog ook effectief.

Gewoon in één keer goed insolderen is natuurlijk ook een optie.  :wink:

Eens, goed solderen en controleren is toch nog makkelijker.
6021 vind ik qua digi bedienng overigens behoorlijk handig.

Qua programmeren ongeschikt eigenlijk. Ik zit te kijken naar ESU lokprogrammer, hoop dat dat bi-directioneel is, dus met uitlezen ESU, dan lijkt mij dat heel handig.

Overigens goed te horen dat instellingen (max snelheid e.d.) ook analoog effectief moeten zijn  :lol:
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 13 augustus 2010, 07:45:10
Ik zit te kijken naar ESU lokprogrammer, hoop dat dat bi-directioneel is, dus met uitlezen ESU, dan lijkt mij dat heel handig.
Ik heb je een e-mail gestuurd met als bijlage de Nederlandse handleiding van de Lokprogrammer. Veel leesplezier!

Werkspoor Amsterdam

Hajo je mag mijn lokprogrammer wel een keer lenen.
Forum Moderator

Met een CS1 lukt het ook.
In het menu FUNCTION MAPPING vewissel je namelijk simpelweg de vinkjes onder licht voor/licht achter.
Citaat van: Nobody op vrijdag 13 augustus 2010, 12:16:20
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 13 augustus 2010, 07:45:10
Ik zit te kijken naar ESU lokprogrammer, hoop dat dat bi-directioneel is, dus met uitlezen ESU, dan lijkt mij dat heel handig.
Ik heb je een e-mail gestuurd met als bijlage de Nederlandse handleiding van de Lokprogrammer. Veel leesplezier!
Voor andere liefhebbers: zie ===> http://www.modelspoorh0.nl
Kijk bij downloads.
Re:ESU Lokpilot: licht voor/achter omwisselen? LokProgrammer gekocht

Vinysie dank voor het aanbod; ik heb gister zelf maar een lokprogrammer
gekocht.

Sinds vanochtend op mijn laptop en zeller rollenbank aangesloten en jemig, wat is dat makkelijk. 6021 is handig om snel nummers in te typen en te rijden, maar programmeren zo aan de PC, geweldig.

En dat voor een analoog rijder  :). Maar ja, her en der wat ombouwers/andere merken en HAMO, Fleischmann analoog met defecte schakelaars, tja, dan is simpelste oplossing een chipje er in.

De BR53, Reset wel gedaan nu. Maar bleek nog wel een ander probleem te hebben, decoder werd niet goed uitgelezen als de lokkap er helemaal op zat  :oops:.  Ergens een contactje dat er niet hoort te zijn, ik denk dat ik wel weet waar, zo maar eens oplossen.

Mocht dat licht omgewisseld moeten worden, is dat nu echt kinderlijk eenvoudig.

Als test wel mijn geliefde BR 94 ingesteld. Licht langzaam aan/uit, max snelheid verlaagd (nog niet gemeten), en omdat dit voornamenlijk een rangeerlok is, licht voor én achter tegelijk aan, naar Duits voorbeeld heb ik begrepen.
Misschien kan ik dat ook nog wel onder een F1-4 toets hangen, licht v/a tegelijk aan.

Nou ja, ik heb weer een nieuw speeltje en dankzij ESU is er bij analoog bedrijf ook veel mogelijk, ook met LokSound die ik onlangs heb gekocht en ingebouwd, nou ja, laten inbouwen. Die kan ik nu ook zo instellen dat hij analoog geluid naar wens maakt.

Allen dank voor de reakties en NoBody in het bijzonder voor de NL handleiding van de ESU lokprogrammer (verder ook een mooiee site trouwens waar je naar verwees).

Hajo
Re:ESU Lokpilot: licht voor/achter omwisselen? LokProgrammer gekocht
Citaat van: AnalogDriver op zondag 15 augustus 2010, 19:39:56
Allen dank voor de reakties en NoBody in het bijzonder voor de NL handleiding van de ESU lokprogrammer (verder ook een mooiee site trouwens waar je naar verwees).
Hajo
Graag gedaan. We saan op de wereld om mekaarr te helluppe niewaarr...
Veel plezier met de nieuwe mogelijkheden.
Forum Moderator

Misschien hier nog een interessante link voor NL handleiding van ESU producten.
http://www.loksound.be/manual/index.htm
Citaat van: Kappa op maandag 16 augustus 2010, 11:51:14
Misschien hier nog een interessante link voor NL handleiding van ESU producten.
http://www.loksound.be/manual/index.htm
Bedankt! Is zeer bruikbaar!

mooie 44er bij de VSM

Help, ik kan dit niet in de handleiding vinden:

Omsolderen is nogal wat werk en aangezien ik net de smaak van het programmeren te pakken heb (moest max speed en middle speed al omlaag zeten en analoog bedrijf lampen aan zetten), wil ik liefst de lichtfunctie ook digitaal omdraaien zodat ie weer netjes voor aan gaat als lok vooruit rijdt.

Hoop dat iemand dit al eens gedaan heeft of weet waar dit te vinden is.

Ik gebruik een 6021 om te programmeren (nog wel, want ik zag al dat analoog snelheid beperken op adres >80 zit, dus waarschijnlijk wil ik toch een keer een ESU lokprogrammer voor aan de PC)

Hajo

Hallo Hajo,

Hiervoor gebruik ik de meest eenvoudige methode (die tot nu toe altijd werkt) je draait de magneet die in de permanent magneet zit om en dan zit je verlichting weer goed. Ik weet niet of iemand anders deze tip ook al gaf, maar het is de meest eenvoudige oplossing.

Groet, Jasper

Briljant, 2 schroefjes los-vast en klaar.
:lol:

Forum Moderator

Citaat van: Jasperkc op zaterdag 28 augustus 2010, 12:53:34
Ik weet niet of iemand anders deze tip ook al gaf.....
Min of meer in #25, maar ja........ :? :wink: