Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

hoe sluit je k rails aan ?

Gestart door dennis29 dinsdag 25 mei 2010, 21:32:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe sluit je k rails aan ?
beste medespoorders

Ik ben bezig met het uitdenken en tekenen van mijn nieuwe baan die ik volledig uit Krails wil optrekken.
Ik heb een teststukje geprobeerd aan te sluiten, maar het solderen aan de rails is niet echt een success. Zeker niet als het gaat om de middenrail.
De aansluitrail van marklin is lelijk en gaat een beetje in de papieren lopen met een aantal blokken en terugmeldingen.
Ondanks ik de Crail niet mooi vind, kun je ze wel makkelijk aansluiten met kabelschoentjes.
Enig idee hoe je k rail nog meer kan aansluiten ?



alvast bedankt!
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Blausee-Mitholz
gast

Re:hoe sluit je k rails aan ?
Solderen aan de middenrail van K-rail gaat super goed  8)
Solderen aan de lipjes aan de uiteinden is gaan probleem.
Ik maak trouwens secties waar ik alle lipjes doorsoldeer zo heb ik na 10 jaar nog een zekere stroomafname.
Aan de railstaaf kun je niet solderen, wel aan de raillassjes, dat gaat prima.

Succes, Johan
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Met speciale Sommerfeldt soldeerolie kun je ook prima aan de (roestvrijstalen) rails solderen. Zonder deze olie lukt het inderdaad niet!

Suc6! :)

Groetjes,
Menno
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Hoi,

Ik heb gisteren nog gesoldeerd aan K-rails. Ik gebruikte S-39 RVS. Werkt perfect, niet teveel erop doen, want het spul is bijtend.

Groeten Daan
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Dennis,

om iets preciezer te zijn, onder de laatste biels zit is in het midden een uitsparing waar een klein stukje van het brons van de contactlipjes van de middenrail is te zien. Als je dat schoonmaakt kun je dara perfect je middengeleideraansluiting aan solderen.
Zoals Johan al aangeeft kun je ook perfect aan de raillasjes solderen, aan de onderzijde of aan de binnenkant, en direct een klien gaatje naar beneden, dan zie je naa het aanbrengen van de ballast er helemaal niets meer van.

Walter
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Hier een voorbeeld.

Klik 2x op de foto's voor een vergroting.







Re:hoe sluit je k rails aan ?
Blausee-Mitholz
gast

Re:hoe sluit je k rails aan ?
Citaat van: daanknoben op dinsdag 25 mei 2010, 22:22:14
Hoi,

Ik heb gisteren nog gesoldeerd aan K-rails. Ik gebruikte S-39 RVS. Werkt perfect, niet teveel erop doen, want het spul is bijtend.

Groeten Daan

S39 welke soort dan ook raad in ten zeerste af te gebruiken.

Mvg, Johan
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 25 mei 2010, 22:31:47
S39 welke soort dan ook raad in ten zeerste af te gebruiken.

Mvg, Johan

Helemaal mee eens en daar heb ik dus niets aan toe te voegen.
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Thanks voor de reacties mensen, hier kom ik een heel eind mee!

@madmenno
Goede tip van de soldeerolie, enig idee waar ik dat kan krijgen, electrospeciaalzaak ???

met googlen op raillasjes kwam ik ook de volgende site tegen:
http://www.modelspoorh0.nl/baan12.htm
[edit: oh riny , ik zie nu dat het jouw site is  :D ]
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 25 mei 2010, 22:31:47
Citaat van: daanknoben op dinsdag 25 mei 2010, 22:22:14
Hoi,

Ik heb gisteren nog gesoldeerd aan K-rails. Ik gebruikte S-39 RVS. Werkt perfect, niet teveel erop doen, want het spul is bijtend.

Groeten Daan

S39 welke soort dan ook raad in ten zeerste af te gebruiken.

Mvg, Johan

Waarom als ik vragen mag? Als je het na het solderen toch goed schoonmaakt, en niet teveel gebruikt is het toch goed?

Groeten Daan
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Hoi Daan,

Gebruik GEEN S-39. Het beste kun je eerst een puntje soldeer op de raillas doen; daarna het draadje voor-vertinnen; en het draadje daarna aan de raillas solderen. Werkt perfect!!
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Citaat van: dennis29 op dinsdag 25 mei 2010, 22:52:12
Thanks voor de reacties mensen, hier kom ik een heel eind mee!

@madmenno
Goede tip van de soldeerolie, enig idee waar ik dat kan krijgen, electrospeciaalzaak ???

met googlen op raillasjes kwam ik ook de volgende site tegen:
http://www.modelspoorh0.nl/baan12.htm
[edit: oh riny , ik zie nu dat het jouw site is  :D ]

De betreffende soldeerolie is Sommerfeldt 082.



Je kunt dit bij elke handelaar en webshop kopen die Sommerfeldt bovenleiding in het assortiment heeft. Ook Conrad.nl bijvoorbeeld heeft het!

Groetjes,
Menno
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Citaat van: loc-driver op woensdag 26 mei 2010, 08:21:23
Hoi Daan,

Gebruik GEEN S-39. Het beste kun je eerst een puntje soldeer op de raillas doen; daarna het draadje voor-vertinnen; en het draadje daarna aan de raillas solderen. Werkt perfect!!

Ik zal het eens gaan proberen. Maar wat is er mis dan met S-39 als je het naderhand goed schoonmaakt met spiritus ofzo. Hetgeen ik tot nu toe gesoldeerd heb ziet er prima uit. Ook geen oxidatie ofzo.

Groeten, Daan
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Hoi Daan,

Er zal niks mis mee zijn, maar je hebt het niet nodig om te solderen aan K-rails.

Re:hoe sluit je k rails aan ?
Ok duidelijk. De rails in mijjn schaduwstation ga ik zowieso niet ballasten. Dan ga ik toch maar eens die sommerfeld olie halen. Of is de harskern voldoende om aan de rails te solderen. Ik kan ook wel aan die lasjes solderen, maar dat is zon gepiel:).

Thanks voor de info.

Groeten Daan.
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Blausee-Mitholz
gast

Re:hoe sluit je k rails aan ?
Citaat van: daanknoben op woensdag 26 mei 2010, 11:50:16
Ik kan ook wel aan die lasjes solderen, maar dat is zon gepiel:).

Dat is nu juist het makkelijkste wat er is  8)

1- raillasje even schoonkrabben met een mesje of schroevendraaiertje
2- ter plaatse even vertinnen
3-draadje vertinnen
4- draadje solderen aan het raillasje

Bout temparatuur van 325 graden, een kind kan de was doen  :P

Ik heb zo al vele honderden malen draadjes aan raillasjes gesoldeerd.

Dat zuur s39 moet je niet aan je rails willen hebben dat breekt je later op.

Mvg, Johan
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Als je niet wil beginnen aan solderen aan de rails: Zelf steek ik het vertinde uiteinde van de massadraad in een las alvorens de rails in elkaar te drukken. Dat zit komt zó klem te zitten dat het net zo goed is als een soldering - misschien wel beter als het solderen niet lekker lukt.

Het spreekt voor zich dat deze techniek alleen rijdens de aanleg te gebruiken is en niet achteraf. Kwestie van je aansluitingen vantevoren goed plannen ;-)

De rijstroomdraden soldeer ik wel, precies zoals Riny dat doet: op dat open stukje in het midden.
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Hoi allen,

Ik heb ook nog een kleine opmerking. Als je aan de lipjes soldeer, wat ik ook doe, moet je erg goed uitkijken, dat er geen verbinding met de railstaaf komt, want ik heb al twee keer een dergelijke kortsluiting gehad in de baan. Achteraf is het erg lastig zoeken, want het gebeurde vaak als er een trein over reed, die de railstaaf naar beneden drukte.

Ik gebruik vaak korte vaste stukjes K-rails om de blokken op de juiste plek te kunnen scheiden en solderen.


Groetjes,
Bert
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Zelf soldeer ik aan de lassen vvor de massa. Geen probleem.
Wat ook goed gaat, maar dat kost je weer geld is gebruik maken van de standaard aansluitclip voor K rails (7504).
Clip er af knippen, draad aan de aansluiting solderen en je hebt een prima, verplaatsbare, aansluiting.
Na het aanbrengen van de ballast zie je er niets meer van.
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Hoi,

Het aansluiten van de stroom en massa heb ik op de volgende manier opgelost. Nikkelzilverdraad van 0,7 mm, een hulsje en de stroomdraad van 1.0 mm doorsnede vormen de basis. De stroomdraad wordt in het hulsje geschoven en met een tang vervolgens geklemd. De nikkelzilverdraad wordt vervolgens aan de andere kant in het open metalen uiteinde geschoven en vastgesoldeerd.

De nikkelzilverdraad wordt voor de massa-aansluiting tussen de biels en de rail geschoven en op maat geknipt. Voor de stroomtoevoer soldeer ik het staafje op de koperen lipjes van de verbinding tussen twee k-rails. Je kan dit ook op elke andere plek van de k-rails doen wanneer je er maar voor zorgt dat je de verflaag wegschuurt. Via een geboord gat van 6 mm tussen twee bielsjes worden de beide nikkelzilverdraadjes onder de plaat geleid.

Voor de terugmelding zorg ik ervoor dat het staafje slechts onder een railstaaf wordt geklemd.

Foto?s van de gebruikte methode staan in post 82 en 137 van mijn topic.


Groetjes,
Rob
Re:hoe sluit je k rails aan ?
matthijs popken
gast

Re:hoe sluit je k rails aan ?
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 26 mei 2010, 12:19:30
Dat zuur s39 moet je niet aan je rails willen hebben dat breekt je later op. Mvg, Johan

toen ik net begonnen was met deze hobby (+- 5 jaar geleden).
ik had net van mijn vader leren solderen.
ik had toen geleerd hoe je bijv. ijzerstaafjes aan elkaar kon solderen met s39.
ik kreeg de smaak goed tepakken waardoor ik (toen nog) mijn m-rails ook ging solderen met s39.
de draadjes zaten muurvast en het wou prima.
totdat ik er achter kwam dat ik bijna geen rails meer over hielt .......
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Voor het solderen van de K-railstaven gebruike men Sonderlöt!
zie ook deze link

Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Goed draadje, kan zo in de wiki...
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Heb die sonderlöt maar eens meteen besteld.

Gr. Daan
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Citaat van: Jan22 op donderdag 27 mei 2010, 19:45:03
Goed draadje, kan zo in de wiki...

Sascha!

Misschien interessant om het draadje dat inmiddels weg is terug te zetten en vervolgens te gebruiken voor de WIKI om een nieuw art. te maken voor de WIKI dit vind je nl. verder bijna nergens terug.
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Als ik het goed begrijp, is de hoge temperatuur van de soldeerbout het geheim van de smit. Ik heb altijd gedacht dat het wattage van de soldeerbout bepalend is maar heb al wat bielzen laten smelten.
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Hoewel er heel veel adviezen langskomen over dit onderwerp, wil ik toch even mijn ervaring van het solderen aan de K-rails weergeven.

Ruim 20 jaar geleden heb ik verschillende pogingen gedaan om goed contact te krijgen met de railstaven van de K-rail. 

Ik heb verschillende modules gebouwd. Deze modules zijn in het verleden in  zeer veel plaatsen opgeslagen of gebruikt. Daarbij waren ook zeer vochtige en/of warme ruimten.

Mijn verbindingen heb ik gemaakt door eerst met een dremel iets af te slijpen van de buiten staande zijde van de railstaaf. Daarna S39 aangebracht met een punt van een naald. (IS DUS ZEER ONTZETTEND WEINIG) Gelijk, zeer kort verwarmd met een grote soldeerbout   (100W) en soldeer toegevoegd. Na afkoeling met en kleine soldeerbout de voorgesoldeerde draad er aanvast gesoldeerd.  Verbindingen zitten na 10-20 jaar nog steeds goed. In het begin gebruikte ik teveel S39, zodat er nu en beetje roest te vinden is. Maar de railstaven zijn nu nog compleet aanwezig!!
Lodewijk
Re:hoe sluit je k rails aan ?
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15937.msg256930#msg256930

De oplossing van ene "Spoorman". Na 8 jaar geen roest te bekennen. :P

Gr, Ben.
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Vandaag de sonderlöt binnengekregen, dit weekend laat ik jullie mijn ervaringen horen.

Gr. Daan
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
De "duurtest" die ik heb uitgevoerd op de roestvorming van een met Sonderlöt gesoldeerde K-Railstaaf (in juni 2008) heb ik zojuist voor de zekerheid even gecontroleerd op roest, oxidatie en binding. Het is twee jaar geleden dat ik de draadjes aan de railstaaf heb vastgesoldeerd zonder toevoeging van vloeimiddelen, zonder het schoonmaken van het oppervlak. Gewoon flink warm gestookt en het Sonderlöt laten vloeien. Niet schoongemaakt met water of iets anders, alleen met een droog doekje afgeveegd.
Na twee jaren geen roest of sporen van oxidatie. Voor mij is dit prima spul.
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Hoi allemaal,

Ik snap er niks van, maar met die sonderlot, krijg ik NIKS vast aan die K-rails. Het vloeit werkelijk voor geen meter. Doe ik iets verkeerd?

Gr. Daan
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Raar dat het niet wil, ik heb de bout ook niet extra heet staan en het soldeert gewoon als normale tin.
Meestal maak ik het te solderen punt op de rail even schoon met een glasvezelpotlood , maar het werkt ook goed zonder schoon te maken. Vermoedelijk is jouw soldeerbout te zwak zodat het oppervlak van de rails niet warm genoeg wordt.
Probeer het eens met een andere zwaardere bout.
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Daar we allen weten wat een ellende het solderen is op de K Rail   :( hier nog een tip.
Ik bezit een staander om van een dremel een kolomboormachine te maken. Hierop leggen we de k rail op zijn kop en boren met een fijn boortje aan de binnenkant van de railschoen een klein gaatje. Dan draadje lang genoeg strippen en beetje vertinnen. Vervolgens door gaatje steken en onderaan tegen de railschoen leggen. Nog klein beetje soldeer toevoegen bij het aanleggen van de soldeerbout en klaar is kees. De soldering zit muurvast doordat het soleersel ook netjes in het gaatje loopt zodat we een dubbele bevestiging krijgen van de soldering.
Geen probleem met de flenzen, die raken ons draadje mits we het draadje mooi tegen de binnenzijde van ons railprofiel leggen. Nog een likje verf en de soldering valt niet meer op.
Op de lippen solderen ging niet daar deze beweeglijk moesten blijven. Het stukje K moest immer op een metalen brugje over een beek dienen. deze brug moest afneembaar blijven daar ze net daar zit waar twee modules aan mekaar zitten. Met aan de binnenzijde te solderen zie je amper nog dat er een draadje loopt.
Oh ja ,overigens gewone soldeer gebruikt.
Groetjes,
Puko
Re:hoe sluit je k rails aan ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:hoe sluit je k rails aan ?
ik soldeer al mijn K-rail op de lipjes en aan de onderkant middenleider.Nog NOOIT problemen gehad met een soldeerstation op 460 graden.Ik gebruik wel fijn soldeer voor smd.Koop het op een grote rol.Dan kost het amper 15 euro (500 gr).Gewoon gedult hebben op het lipje tot je soldeer echt vloeit.Ook het korte draadje koper eerst vertinnen.Daarna terug rail verhitten (lipje) en draadje tegenduwen.