Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?

Gestart door WFR MärklinFan vrijdag 07 mei 2010, 19:56:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en heb al meteen een paar vraagjes. Ik weet niet precies onder welke subcategorie dit zou moeten, maar heb maar deze gekozen.

Mijn eerste vraag is of Lima en ViTrains wagons op normale H0 rails van Märklin passen. Wat voor'n problemen zou ik ondervinden, en welke onderdelen zou ik moeten vervangen? En hoeveel kost zoiets?

Ik ben 13 jaar, dus nog niet heel erg professioneel maar vind het wel leuk om een variatie van treinen te hebben en dus misschien ook een (vrij goedkope - ?55! -) Lima loc - zoals http://lima.hornbyinternational.com/all-products/locomotives/hl-2011/ en http://lima.hornbyinternational.com/_assets/files/SS%20No.00035C%20loco%20elet%20E%2044-Hobby%20line.pdf

Is het (vooral op mijn leeftijd) moeilijk om zo'n loc, ViTrains of Lima om te bouwen om op een AC Märklin baan te kunnen rijden? Hoeveel zou dat kosten en wat heb ik ervoor nodig? Of kan een modeltreinen zaak het voor me ombouwen, en hoeveel zou dat kosten?

Sorrie dat ik al zo snel zo veel vragen heb, en alvast bedankt!
Wout
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Hallo Woutje,

Bij modellen van deze genoemde fabrikanten,komen waarschijnlijk eerst de assen aan de beurt.
Het zijn ook fabrikanten die zich voornamelijk bezig houden met de 2-rail modellen,en dat komt doordat er veel fabrikanten zijn die de 3-rail markt bedienen (concurentie).

Vaak is de afstand tussen de wielen groter bij 2-rail (14,3mm),dan bij 3-rail (14mm).
Het zijn maar een paar honderdste,maar bij de wissels ga je het merken,en dan vooral bij het hartstuk.
De wielen kunnen soms dichter naar elkaar worden gedrukt,waardoor de modellen beter gaan sporen :D
Mocht je dit niet zelf kunnen ,dan kun je dit het beste overlaten aan de vakman 8)

De lok's zijn op zich leuk geprijst,maar dan ben je er nog niet,want dan heb je tenminste nog een omschakelrelais nodig,en niet te vergeten de sleper.
Tenzij het al een 3-rail model is :)
Tenminste want als je digitaal rijd heb je een decoder nodig.

Het is niet onmogelijk om de modellen van Lima/Vitrains op een Märklin AC baan te laten rijden.
Het gaat alleen niet direct vanuit de doos,tenzij het al een 3-rail model is.

De bijkomende kosten,heb ik zelf niet ervaren,maar medeforummers misschien wel.

Of je dit zelf kunt of niet,ligt eraan in hoeverre je technisch onderlegt (handig) bent.
Weet je bijv. hoe een schuifmaat werkt,en hoe je hem afleest?
Een wielpers kom je ook tegen,net zoals een soldeerbout,en een multimeter.
En om niet te vergeten de elektrische en bouwkundige tekeningen/schema's.

Als je om kunt gaan met deze gereedschappen en tekeningen,en weet hoe je ze juist moet gebruiken,dan zal geen enkele lok een probleem vormen :D
Of de winkel de modellen voor je ombouwt,daar zul je net als de prijs naar moeten informeren,en niet elke winkelier doet dit zelf.

De hoeveelheid vragen valt wel mee,en daar is het forum juist voor :D

Mvg Hans V200.0
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Wisselstroom of gelijk digitaal moet je ook over nadenken.
Digitaal word uiteraard steeds meer gebruikt.
Ik denk dat het verstandiger is om is bij de diverse winkels / markplaats / of id te kijken naar reeds al (wissel stroom) modellen incl: decoders.
Als je goed rond kijkt heb je voor rond de 100 euro echt mooie modellen die je zo kan gebruiken op het marklin systeem.
Echt nieuw en door de fabriek al omgebouwd voor op je marklin baan.
Roco - Piko en nog wat merken leveren ook diverse omgebouwde modellen.
Had ook veel wisselstroom modellen van vroeger die omgebouwd zijn naar digitaal. Ik denk dat je beter gelijk naar digitaal kunt gaan,aansluit rail en en trafo en bedieningskastje kosten tegenwoordig ook niet zo veel meer.
Scheelt je mijns inziens een boel rompslomp en ergenis en niet onbelangrijk voor je denk ik geld.

Wens je heel veel suc6 op je zoek tocht,en als je het niet meer weet of verdere info wilt,kijk is of er niet iemand dicht bij je in de buurt woond om je van advies en kennis overdracht bereid is je te helpen.

Mvg: Alex
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 07 mei 2010, 21:28:57De lok's zijn op zich leuk geprijst,maar dan ben je er nog niet,want dan heb je tenminste nog een omschakelrelais nodig,en niet te vergeten de sleper.
Tenzij het al een 3-rail model is :)
Tenminste want als je digitaal rijd heb je een decoder nodig.

Het omschakelrelais is echt van vroeger. Altijd een decoder gebruiken, of je nu analoog of digitaal rijdt, dat doen Märklin en de merken die drierailvarianten uitbrengen ook. In het verleden heb ik regelmatig tweerailmodellen omgebouwd. Het verschilt natuurlijk wel per loc, maar bij dergelijke hedendaagse modellen gaat het in ieder geval om de volgende stappen.

1. Een passende sleper zien te vinden. Veel modellen van Europese tweerailmerken zijn overigens voorbereid op het plaatsen van een specifieke sleper. Soms is het dan nodig een deel van de aandrijving op te offeren, zoals Roco dat vaak zelf doet.
2. Zo'n hedendaags model heeft vrijwel altijd een print aan boord waarop je goed kan zien op welke twee printsporen de beide stroomafnamepolen zijn aangesloten. De stroomafname van alle wielen op één kant aansluiten en het draadje van de sleper op de andere kant.
3. Op die print vind je ook een zogenaamde nem-stekker. Daarin kun je eenvoudig een decoder prikken, bijvoorbeeld een LokPilot van ESU. Dan rijdt het al, zowel analoog als digitaal.
4. Proberen en bij problemen op wissels kun je de wielen nog op de juiste afstand zetten. Naar ik begrijp - rij zelf tweerail - zijn er op C-rails eigenlijk erg weinig problemen te verwachten. Op de oude M-rails of K-rails wat meer.

Juist bij hedendaagse modellen van het huidige Lima, Vitrains, Roco, Fleischmann of welk tweerailmerk dan ook, is ombouwen relatief eenvoudig. Bij oudere modellen kan het meer hoofdbrekens kosten.
Verder heeft Alex gelijk dat veel modellen ook door de fabrikanten als dierailmodel worden geleverd.
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
als ik jou was zou ik eens op houten gaan kijken.
daar zijn best leuke analoge locs voor 50 euro te koop.ze zijn dan alleen 2de hands.

maar ik weet niet of je analoog wil rijden
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Beste Hans,

Als je informatie geef zorg dan wel voor de juiste.

Het is 14 mm tussen de wielen voor 3 rail en 14,3 mm voor 2 rail.
Bron: Morop normen.

Mvg

Olivier 
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Sorrie, ik was dus nog vergeten te zeggen dat ik dus Marklin Digital rijd, met een Mobile Station. Verkopen ze op houten alleen maar analoog dan?

Bedankt aan iedereen voor hun hulp!
Wout
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
waarom zou je naar andere merken gaan ? Er zijn genoeg Marklin/Roco/Ls models/Piko enzovoort in 3 rail uitvoeringen.Ze kosten meestal in 2de hands niet te duur.Marklin brengt ze zelfs uit voor minder dan 100 euro (type 96 belgie).Piko brengt recente locs uit voor minder dan 100 euro en volledig digitaal.Deze rijdne ook op analoge banen zonder problemen.
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
@bellejt

Dus Piko werkt meteen op m'n Mobile Station 1? Hoe moet ik die dan daarop installeren?
Bedankt alvast!
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
kijken in de handleiding van de loc.Meestal staat die op adres 03 of 78.Dan gewoon de instructies van je MS volgen om een loc met hetzelfde adres te kiezen (of er 1tje verwijderen en toevoegen).
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Okee, fantastisch, bedankt! Nu maar sparen en met de Sint meebetalen aan deze - hopelijk :D - http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=5&child_id=5&id=52216

Ziet er mooi uit toch?

Nogmaals bedankt,
Wout
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
mooi stelletje.Misschien brengen andere merken dit ook uit ? En soms goedkoper.
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Hallo iedereen,

Alweer een vraagje... wat is de minimum radius van een marklin baan? Dus kan een trein van een 'minimum recommended radius' van 358 op een marklin baan rijden?

@bellejt
Inderdaad best wel aan de dure kant ;)
Hopelijk binnenkort andere fabrikanten die hem ook gaan maken.

Wout
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
358 mm (R1) is de krapste standaardboog, niet alleen bij Märklin maar bij de meeste railsystemen. Dus normaal wel, ja.
Als je nog bezig bent met een baan, probeer als het even kan R1 te vermijden. Misschien beter gezegd, gebruik de ruimste bogen die je kwijt kan. Als dat R1 is, dan is het niet anders.
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Citaat van: Olivier77 op zaterdag 08 mei 2010, 12:17:00
Beste Hans,

Als je informatie geef zorg dan wel voor de juiste.

Het is 14 mm tussen de wielen voor 3 rail en 14,3 mm voor 2 rail.
Bron: Morop normen.

Mvg

Olivier 

Sorry voor de onjuistheid  :oops:,maar dit heb je alweer rechtgezet

Mvg Hans V200.0
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Dat is een mooie set. Als ik jou was zal ik ook naar de qualiteit (hoe schrijf je dat...) kijken. Je hebt meer aan een loc die jaren mee gaat, dan een lok die sneller stuk is. Waarom neem je niet een folderwijk? Dat mag als je 13 ben. Toen ik 13 was geworden ben ik er ook mee begonnen. Je kan metteen veel meer kopen. Je staat er van te kijken wat je meer kunt kopen dan sparen. Zo kan je misschien wel duurdere dingen kopen, en vaker.

Remie
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Citaat van: WFR MärklinFan op zaterdag 08 mei 2010, 17:05:57
@bellejt

Dus Piko werkt meteen op m'n Mobile Station 1? Hoe moet ik die dan daarop installeren?
Bedankt alvast!

Als je een Piko wisselstroom digitaal koopt nieuw dus - staat ie standaard op adres 03.

Mvg; Alex
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Citeerqualiteit (hoe schrijf je dat...)

nou gewoon;

kwaliteit...............  :lol:
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Bedankt iedereen!

Binnenkort verhuis ik en zal ik, zoals aanteraden door Remie, maar een folderwijk nemen of een half jaartje wachten en dan vakken vullen bij de ah.

Wout
Re:Lima en ViTrains modellen op Märklin C-rails?
Citaat van: WFR MärklinFan op zondag 23 mei 2010, 12:32:22
Bedankt iedereen!

Binnenkort verhuis ik en zal ik, zoals aanteraden door Remie, maar een folderwijk nemen of een half jaartje wachten en dan vakken vullen bij de ah.

Wout
Heel slim. Ik vul ook vakken. Dat is toch 3,30 per uur. Als je 6 uur in de week werkt dan heb je nog tijd zat voor andere dingen. En 19,80 euro per week. Per vier weken is dat bijna 80 euro. Moet je zien wat je dan allemaal kan kopen  8) 8)



Citaat van: digi-jacques op zondag 16 mei 2010, 17:51:42
Citeerqualiteit (hoe schrijf je dat...)

nou gewoon;

kwaliteit...............  :lol:
Soms is het zo makkelijk dat het moeilijk wordt. :lol:
Remie