Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing (alle merken)
| | |-+  Digitale Besturing Märklin
| | | |-+  digitaal maken van wissels en verlichting cs3
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: digitaal maken van wissels en verlichting cs3  (gelezen 375 keer)

DA79

• Zeer Toffe Gast
  • *
digitaal maken van wissels en verlichting cs3
« Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 11:56:27 »

Ik heb sinds kort een cs3.
Met de ms2 heb ik zowel de wissels/wissellamp als overige verlichting via toets schakelaars aangebracht en werken met een viessmann 10/16V adapter.
Nu wil ik verder met het digitaliseren van mijn baan door eerst de wissels met de cs3 te gaan bedienen.
Ik wou hiervoor m83 decoders gebruiken, heb deze inmiddels besteld, eerst maar 2 stuk.

Deze decoders kwam ik het meest tegen als het onderwerp ging om wissels te digitaliseren.
Daarbij, ik heb geen ingebouwde decoder, en wil nieuwe decoders onder de tafel bevestigen en met de 2 blauwe draden aansluiten zodat ik de wissels kan laten zitten.

Is er een mogelijkheid om de viessmann trafo te gebruiken als voeding?
Wat is wijsheid; Gebruik van boosters op de ringleiding bij verdere uitbreiding, of een adapter op de m83 en daarna deze van m83 naar m83 door koppelen.

Want ik zag dat men op de m83 nog een marklin adapter aangesloten kan worden?, maar als ik de viessmann adapter kan blijven gebruiken zou mooi zijn.
Want had de 16Volt voor de wissels+licht en 10 volt voor de overige ledverlichting, aangezien de meeste leds op 10 volt zijn gebaseerd.

Ik weet niet of er ergens een overzicht is qua aansturen van wissels en lichten en wat je daarvoor o.a. kunt gebruiken wat een beetje up to date is.
decoders voor wissels, seinen, licht e.d.
Baan gaat niet via pc voorgeprogrammeerd bestuurd worden, alleen via cs3 en eventueel laptop als hulpmiddel.
Wil zelf de controle houden en niks geautomatiseerd. (nog niet tenminste)

Ben nog nieuw in deze onderdelen en techniek dus verbeter mij als ik het niet goed heb;
S88 voor terugmelding; bijvoorbeeld bezet of sein aansturing? En automatisch rijden via pc? Spoorwegovergang (tenminste iets met detectie erin?)
M83 decoder voor wissels bedienbaar via cs3, ms2, Mfx/mm/dcc
M84 decoder voor wissels, licht, sein e.d.? bedienaar via cs3/ms2, mfx/mm/dcc

Tips voor andere decoders ook welkom zolang ze dezelfde functie en gemak hebben.

M.v.g.  Derk

BlikkenTinus

• Stamgast
Re: digitaal maken van wissels en verlichting cs3
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 12:38:59 »

Nou, dat zijn nogal wat vragen...

Even beginnen met de simpelste: de wissellantaarns kun je ijven voeden met de Viessmanntrafo, lijkt mij. Nu verbruiken die ledjes niett veel, dus de winst is beperkt.
De m83 decoders kun je apart voeden voor de schakelpuls en het functioneren van de decoder zelf; dat kost dan geen 'digitale' baanstroom.
Het probleem is dat Märklin daar een heel eigen oplossing voor bedacht heeft met een powerpack die met een geschakelde voeding van stroom wordt voorzien. Alles zit ook met aparte stekkertjes en kabels aan elkaar.

Digikeijs maakt een universele decoder om wissels te schakelen en ook Rosoft doet dat. Just to name a few. En die kun je voeden met een simpele Meanwell voeding of misschien ook wel een oude lichttrafo van M. Niks powerpack of gekke stekkertjes... En (hopelijk) ook geen slechte batch zoals bij de m83 die af fabriek gewoon niet werken. Tot slot, deze decoders zijn goedkoper dan de trits spullen die M bedacht heeft.

Ik heb al mijn wissels, seinen en wat dies meer zij aan een aparte booster hangen. Een kleine LDT (DB2) met de gedachte dat de oude k83 decoders dan makkelijker apart te voeden zijn. Immers, geen soldeerwerk nodig. En daarbij zit het op een gescheiden circuit. Dat leek mij ook fijn. Maar nodig is het niet. Wel is het separaat voeden van de servo-decoders voor mij een must. Die willen genoeg stroom bij het opstarten. Een dingetje van de digikeijs servo-decoders, maar die hoef jij niet.

De rest laat ik even wat het is. Als je niet wilt automatiseren, is de meerwaarde van S-88 niet zo groot. Met je CS kun je ook hele wisselstraten en seinen schakelen met een knop en dat is misschien genoeg automatisch voor jou.

DA79

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 14:08:54 »

Ha bedankt  :thumbup:

Zoek een basis uitgangspunt om mee te beginnen, waarbij je kan voortborduren zonder dat de helft straks niet meer nodig is.
Dat is zonde van de centen..... :D :D ;)

De bedoeling is id om niet meer te schakelen met de oude bekende druk toetsen. (schakelbord)
Maar om alles via de cs3 display te kunnen aan klikken waarna ze van rood naar groen gaan en vice versa.
Zo kan ik dan ook een baanplan invoeren wat dan functioneert.

Vandaar ook dat ik 2x de m83 had besteld, maar kunnen de volgende keer ook andere merken zijn als ze hetzelfde doen.
Ik had gelezen dat de m83 via een externe voeding kan lopen en zo de baanstroom ontziet, zou het alleen jammer vinden als deze niet via een gescheiden trafo kan. En alleen met de marklin trafo'tje
Nu zou dit misschien opgelost kunnen worden om de marklin trafo's te vergeten en later dan een booster op de baanstroom bij te zetten?
Met de viesmann trafo wil alleen als ik deze op de decoder kan gebruiken qua voeding, faller heeft dit volgens mij wel in hun servo decoder waarbij je digitaal en externe voeding kunt scheiden in de aansluiting

Ben het eens, veel gebruiken de leds niet, en het eenmalig omschakelen zal ook wel mee vallen.
Maar heb geen idee wat deze in stilstand van de baanstroom af snoepen.
Vandaar ook mijn vraag wat wijsheid is, of gangbaar is om wissels, seinen, licht etc etc verder te digitaliseren door dit alles te bedienen met alleen de cs3.
Externe voeding zoals de viesmann of toch boosters tussen baanspanning gebruiken.

Ik ga eens kijken naar die van digikeijs, prijs is bij mij maatgevend als de functie en gemak het zelfde is.

Maar ben nog een leek in alles gaan aansturen via de cs3 en wat ik daar dan voor nodig heb.
Verder dan mijn 3 loods deuren van de ringloods en mijn draaischijf op mijn scherm was ik nog niet.
Nu zijn de wissels aan de beurt, tot nu toe 12 stuk en er komen nog meer bij als ik met tafel 2 en 3 verder ga.
Ik wou geen ingebouwde decoder in de wissel, deze zitten er dus ook niet in en wou met een decoder onder de tafel werken aangestuurd door een ms2 of cs3.
Liefst op een manier waarbij je kan werken met eventueel een booster of extern trafo i.v.m. de baanspanning.

Heb 3 ringleidingen lopen nog van de ms2 , baanspanning  -  16Volt t.b.v. wissel -  10Volt t.b.v. led verlichting overige (viesmann trafo 16-10v)
M.v.g.  Derk

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 15:23:27 »

Op bijna alle magneetartikeldecoders kun je eenvoudig een voeding of trafo aansluiten voor de schakelstroom, maar de m 83 is nou net de grote uitzondering. Märklin heeft de 'universele voedingseenheid k 83/m 83/m 84' 60822 in het programma, die biedt wat mogelijkheden. Om precies te zijn, als je die tussen een m 83 en een netvoeding als de 66360 of 66361 zet, wordt die netvoeding gebruikt voor de schakelstroom. Met één 60822 plus netvoeding kun je een hele reeks van m 83's voeden, vooropgesteld dat ze direct naast elkaar staan.

Tot zover de bedoeling van Märklin, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat hiervan het idee is. Ik denk dat de marketingafdeling even niet opgelet heeft. Waarom niet gewoon een aansluiting voor een externe voeding op de m 83, zoals bij magneetartikeldecoders van andere fabrikanten? En waarom noemen ze de 60822 een voedingseenheid terwijl het helemaal geen voeding is? Wat dóet dat ding eigenlijk?* Als 'ie nu bijna niets zou kosten, zou ik het nog wel acceptabel vinden, want wie is begonnen met een startset met MS 2 en later is overgestapt op een CS 3, kan dan de werkeloze voeding uit die startset nog gebruiken, maar daarvoor is een adviesprijs van € 59,99 voor de 60822 veel te hoog.

Overigens staan mijn m 83's verspreid om de draadjes tussen decoders en wissels/ontkoppelrails kort te houden. In combinatie met een 60822 gaat dat niet, dan moeten de m 83's die daarmee gevoed worden allemaal bij elkaar staan. Nog een reden om geen 60822 te kopen.

Ik heb mijn m 83's gewoon aangesloten op de ringleidingen voor de baan. Ongeveer de helft van mijn baan krijgt stroom van de CS 3, de andere helft van een booster 60175. Dat is dus drie ringleidingen: bruin voor massa, rood/oranje voor baanstroom van booster/CS 3. De m 83's zitten via korte, dikke draden aan de ringleiding zodat er geen spanningsverlies is als er even een piekstroom loopt tijdens het schakelen. Met jouw twee m 83's raad ik aan om ze gewoon aan jouw ringleidingen te hangen. Zolang er niets geschakeld wordt, trekt een m 83 nauwelijks stroom. Een tijd geleden heb ik het eens gemeten: 0,023 A.

Ook als er heel wat treinen rijden, is er altijd nog ruim voldoende vermogen over. Een alternatief waar ik destijds nog wel aan heb gedacht is om een eenvoudige booster te kopen, eentje die geen mfx hoeft te begrijpen. Dan zou ik de hele baan met de CS 3 kunnen voeden, en alle m 83's met die booster. Da's wat goedkoper, maar daar staat tegenover dat er voor de treinen 'maar' 3 A beschikbaar is. Aangenomen dat de piekstroom bij het schakelen hooguit 1 A is, heb ik nu voor elke baanhelft minstens 2 A. Voor mijn handmatig bestuurde baan is dat ruim voldoende.

*Zie ook decoder m83 en voedingseenheid 60822.
Groeten, Rob                              Mijn baan

DA79

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 20:09:03 »

Bedankt voor de uitleg. :thumbup:

Had al z'n vermoeden dat dit niet via externe spanningsbron wou. (mijn viessmann 16-10V)

Denk ook dat in 1e instantie via baanspanning niet z'n probleem zal opleveren.
De 1e tafel is 3,5m bij 1,22m, de 2e tafel is 3 bij 1,2m.
De bedoeling is om een U vorm de tafels te zetten en dan per tafel verder borduren, totaal eerst 3 tafels met mogelijkheid tot een 4e.
Dus ring doorleggen van baanspanning-16V-10V

Dus het meest logische is om dan de wissel decoders via de baanspanning te laten lopen en dan bij tafel 2 een booster?
De booster is niet goedkoop zie ik......................
He werkt dat met de 60822, komt die bij 1 m83 en dan met een computerstekker verder naar andere m83 of 84?

En andere wisseldecoders? zoals de viessmann 5280?
Deze hebben dcc en mm, wel wat duurder dan de m83, maar zoals ik lees wel toepasbaar met aparte voeding?

Ben zoals je leest nog niet echt bekend met de decoders voor wissels en verlichting.
Kwam de m83 tegen bij veel berichten en leek mij in 1e instantie een logische keuze.

M.v.g.  Derk

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 20:22:09 »

@citaat Waarom Märklin? Er zijn zat decoders van andere merken die (mogelijk) beter zijn dan de meuk van Märklin en nog eens goedkoper. En net zo goed met je CS3(+) of MS2 werken. Märklin heeft ook geen goede reputatie op het gebied dat alles vlekkeloos met elkaar werkt.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 27 mei 2022, 20:35:29 »

Of je voor de tweede tafel een booster nodig hebt, ligt er vooral aan hoeveel treinen je op de baan hebt, en dan met name rijdende treinen. Stilstaande treinen trekken niet zo veel stroom en met 3A kan er heel wat rijdend materiaal z'n gang gaan. Jouw eerste twee tafels bij elkaar zijn ruim 7 m2. Het zal heel lastig worden om daar zoveel treinen te laten rijden dat de CS 3 het niet meer aan kan.

Bij de aanleg kun je er eenvoudig rekening mee houden: als je de baan alvast in twee (of meer) secties splitst, bijvoorbeeld met middenleider-isolaties 74030, kun je per sectie kiezen hoe je hem wilt voeden. Voor elke sectie maak je voor de baanstroom een aparte ringleiding, de massa wordt gedeeld. Om vergissingen te voorkomen, hebben mijn twee ringleidingen voor de baanstroom verschillende kleuren: rood en oranje. Als jij ook zoiets doet kun je in eerste instanties beide secties gewoon op de CS 3 aansluiten. Mocht je op een gegeven moment merken dat de baan meer stroom nodig heeft dan de CS 3 kan leveren, kun je er altijd nog een booster bij kopen. Plus bijbehorende voeding. Kost wat, dat is waar, maar per rijdende trein valt het best mee.

De m 83 heeft een speciaal soort stekkerverbinding aan weerszijden van het kastje waarmee je ze aan elkaar kunt koppelen, direct naast elkaar. De 60822 heeft ook zoiets, dat wordt dan de eerste van het rijtje.

Märklin heeft ook geen goede reputatie op het gebied dat alles vlekkeloos met elkaar werkt.
Dit herken ik niet. Weliswaar kun je niet alles met alles combineren, maar heel veel van wat Märklin in het verleden heeft gemaakt werkt nog steeds prima in combinatie met allerlei nieuwere artikelen. Er zijn wel incidentele uitzonderingen, maar dat staat doorgaans duidelijk vermeld.

Ik heb destijds voor m 83's gekozen omdat ik nu eenmaal bijna alles van Märklin heb en mijn leverancier een flinke korting gaf. Ik lees hier op het forum ook goede berichten over Rosoft. Die zijn veel goedkoper en kun je wél simpel met een externe voeding gebruiken.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 01:48:46 door speeltmettreintjes »

basjuh1981

• Stamgast
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 00:05:57 »

@citaat En de Rosoft WDD kan 8 wissels schakelen, terwijl de M83 er maar 4 kan schakelen.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 10:27:09 »

Beste,

Neem van mij één ding aan, vergeet die m83's. Er zijn veel betere producten op de markt die ook nog eens veel goedkoper zijn. Digikeys bijvoorbeeld of Rosoft. De laatste heeft mijn absolute voorkeur gekregen. Alleen als er wat bijzondere dingen geschakeld moeten worden (bijv. licht of een ontkoppelrail) dan neem ik Digikeys omdat deze uitvoerig programmeerbaar is voor 1001 toepassingen. Beide decoders kunnen met aparte voedingen voor de schakelspanning werken en hebben geen rare stekkertjes nodig.

Citaat
een eenvoudige booster te kopen, eentje die geen mfx hoeft te begrijpen.
En wat is daar de grote gedachte achter? Een booster is niet meer dan een versterker, die hoeft niks te "begrijpen". Bijvoorbeeld gebruik ik oude Delta kastjes als booster, dat werkt prima. En ik gebruik alleen maar DCC! Die hele Märklin/Motorola meuk heb ik overboord gegooid. Gaf niks anders dan problemen, die niet meer voorgekomen zijn sinds de omschakeling. De nieuwe Märklin decoders die in locs geleverd worden praten ook DCC, dus geen enkel probleem. De toegevoegde waarde van Mfx vind ik nihil, van nul en generlei waarde.
Vriendelijke groet, Henk

DA79

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 14:10:00 »

@citaat

Laat ik het daar nou niet helemaal mee eens zijn. ;)
Mfx en mm als ook dcc hebben bij mij wel toegevoegde waarde.

Qua sturing heb ik liever mm/dcc comptabel.

De faller servo sturing liet zich sneller en eenvoudiger aanmelden en programmeren in mm dan in dcc (met ms2 )
Deze heeft wel weer een eigen 16V voeding van mijn 16V/10V Viessmann trafo.
mfx en mm protocol laten zich eenmaal snel en simpel aanmelden bij marklin apparatuur is mijn ervaring.

Mijn Marklin C- draaischijf waar iedereen de zijne van dacht is plug en play, en ben al bezig om net als Seb (zie youtube/stummi) alles te weatheren.
Werkt met mfx en bevalt prima, en werkt uitstekend met de cs3 met muis.
Had 1 mis alignement na het verven, maar na het wisselen van de tipjes is deze weer top.
Mijn fout, had ik die tipjes er maar uitmoeten halen met verven, waarschijnlijk verf in de tipjes.

Wel sta ik open voor andere merken die hetzelfde doen voor minder geld en die kwalitatief net zo goed zijn.
Vandaar dat ik deze vraag ook gesteld had wat ik hier het best voor kan gebruiken.
Of in ieder geval wat een gangbaar goed systeem is waarmee je in losse stappen verder kan borduren.

Ik neem aan dat het ook geen probleem is om met 2x m83 te schakelen en de rest met een ander merk?
Zolang het geen kwaad kan m.b.t. de magneet schakeling van de wissels van marklin.

Ik ga mij in dat van rosoft en digikeys ook even verdiepen,  ben ook nog niet zo bekend met wissel, sein en licht decoders.
Heeft iemand een link van de rosoft?
Niet dat ik naar de verkeerde loop te kijken.

M.v.g.  Derk

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 14:46:52 »

mm dat zich aanmeldt... dat is nieuw voor mij...
Groeten,

Leen

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 17:01:20 »

En DCC? Meldt zich ook niet aan, maar moet gewoon een adres krijgen en eventueel wat nader ingesteld, waar je wilt. Het functioneert dan betrouwbaar, niks meer aan doen.

Met mfx is dat helaas wel anders. Enkele lucky shots met mfx rechtvaardigen overigens niet de conclusie dat het dan verder goed werkt. Ooit komt er een moment dat een mfx-item (loc, sein, whatever) ineens niet meer reageert. Het lijkt een kwestie van volkomen willekeur dat het betreffende apparaat het ooit toch weer doet. Verwijderen uit je centrale, van de baan afhalen, locomotief eens analoog inzetten, machine op een andere centrale laten werken.... Na een uitputtende regendans heb je soms nog niks bereikt. Tot het ding zich zomaar ineens wel weer aanmeldt. Of niet. En dan ben je blij als je over kunt naar DCC. Zelfs mm is betrouwbaarder, want het is zo simpel dat het haast niet fout kan. Alleen sommige decoders zijn wat labiel van aard, storingsgevoelig.

Die twee functionerende m83 decoders kun je gebruiken en verder zijn je suggesties genoeg gedaan voor (betere) alternatieven. Rosoft vind je op de site van Rosoft. Ik zie niet wat daar mis kan gaan.

Groet en succes,

Peter

DA79

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 17:14:33 »

LeenVdab
Dank je voor de zeer nuttige bijdrage. 8o
Liet zich sneller vinden dan (als je begrijpt wat ik bedoel ;)), tenminste dit is mijn ervaring bij mfx-mm-dcc instellingen op mijn bediening instellingen. ;)

Voorbeeld; de volgens sommigen te dure faller servo sturing liet zich bij mij sneller onder mm vinden en programmeren dan in dcc.
Dit zonder de instellingen van de ms2 aan te passen naar dcc only.
De cs3 neemt de instellingen uit deze servo besturing automatisch over na het wisselen van ms2/3 besturing naar een cs3.
Heb niks opnieuw hoeven installeren of programmeren.

Misschien als je compleet overstapt naar dcc, waarbij je de instellingen op dcc only hebt het anders is.
Tenminste dit moest ik steeds met de ms2 doen als ik wat in dcc instellingen wil aanpassen of een dcc artikel wil toevoegen/ programmeren.

Tot nu toe gebruik ik voor als nog alleen dcc voor inrijritten van omgebouwde loks.
En een dapol zuiger heb ik via dcc moeten toevoegen anders deed die het niet, en gelijk maar op een lokkaart gezet voor het gemak.
Niet dat ik wat tegen dcc heb, maar snap ook niet de felle reactie tegen mfx en mm.
Voor sommigen mensen werkt dit prima.

Ik wil de graag de keuze hebben tussen mm en dcc bij wissel, servo e.d. type decoders. dus mm/dcc decoder liefst met universele voeding. 16V
Bij loks mfx, (dus beide op decoder; mfx en dcc) zoals msd3 en esu nu aan bied.

M.v.g.  Derk

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 17:33:36 »

(...) Niet dat ik wat tegen dcc heb, maar snap ook niet de felle reactie tegen mfx en mm.
Voor sommigen mensen werkt dit prima.

Heel veel Märklin liefhebbers zullen ongetwijfeld mfx gebruiken, al is het maar omdat dat al vele jaren de standaard is voor Märklin locs.Tegenwoordig zet Märklin bijna overal mfx/DCC-decoders in, maar dat is nog maar een paar jaar zo. Daarvoor was het meestal op z'n best mfx(+). Als je DCC wilde, moest je er zelf maar een geschikte decoder in zetten. Ik denk dat de meeste hobbyisten daar niet aan beginnen. Hoeft ook niet: als je DCC wilde, kocht je gewoon géén Märklin locs. Er zijn genoeg andere fabrikanten, ook voor 3-rail, en er is ook nog zoiets als 2-rail.

Op dit forum zie ik wel vaker discussies tussen voor- en tegenstanders van mfx die met welhaast religieus fanatisme gevoerd worden.  Uit interesse in de voor- en nadelen van de verschillende protocollen lees ik dat wel eens. Amusant, maar je hebt er weinig aan. Het is één ding als iemand zegt dat 'ie DCC gebruikt, maar waarom mfx dan ook nog eens afgekraakt moet worden, ontgaat me. De één is er blij mee, de ander verfoeit het, zo lijkt het wel. Ik snap dat iemand die er slechte ervaringen mee heeft het niet meer wil gebruiken, maar waarom moeten die discussies zo fel zijn? Als iemand met grote stelligheid iets beweert, gaat er bij mij steevast een waarschuwingslampje branden. Kortom, als je mij ergens van wilt overtuigen, moet je dat niet van de daken schreeuwen, maar met een goede onderbouwing komen. Is die grote stelligheid misschien een truc om te verbloemen dat de argumenten eigenlijk niet zo sterk zijn? Zijn het misschien alleen persoonlijke ervaringen? Misschien vind jij die belangrijker dan die van anderen, maar waarom zou ik dat ook moeten vinden? Tellen mijn eigen ervaringen dan niet mee?

Afijn, wat mij betreft mag iedereen voor zichzelf beslissen, al dan niet met argumenten. Wat telt is dat Derk blij is met mfx. Da's mooi toch?

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 19:00:01 »

Ik wil de graag de keuze hebben tussen mm en dcc bij wissel, servo e.d. type decoders. dus mm/dcc decoder liefst met universele voeding. 16V

Waarom wil je dat, het is toch helemaal niet van belang dat een decoder zowel naar MM als ook naar DCC luistert? Ik zou zeggen kies voor DCC, goedkoop, veel verkrijgbaar en je bent dan in adressering veel flexibeler dan met MM.

Gr, Ben.

DA79

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 19:47:31 »

Het is ook niet de bedoeling om dit steeds uit te discuteren lijkt mij.
Iedereen zijn ding en keuze, en voor mijn vraag niet echt van toegevoegde waarde.
En als Marklin echt zo slecht was zitten velen hier op een verkeerde forum als 3-railer

Zelf gebruik en zoek ik multi-protocol (mm/dcc) voor baan artikelen zoals wissels, licht, sein e.d.
Mijn Marklin loks hebben of hun originele decoder (fx/mfx) of delta>msd3(=multi), en er zit ook dcc tussen.
Zo kan ik zelf mijn voorkeur bepalen.

Maar even terug on topic :D :D :D

Die van digikeijs, is dat de decoder DR4018?

Zoals ik lees is dit ook een multiprotocol decoder, dus mm en dcc en aansluitbaar via digitaalspanning en externe spanningsbron.
Mits ik dit goed lees.
Is deze ook gewoon geschikt voor de marklin magneet wisselaandrijving?
Iets waar ik mij zorgen om maak i.v.m. de magneetschakeling in de marklin wissel aandrijving.
Dit is ook de reden waarom ik ook zoals anderen deels bij marklin onderdelen bleef i.v.m. afstemming op onderdelen.
Met de drukschakelbord heb ik tot nu toe nooit geen schakeling stuk gekregen, zelfs niet van mijn meer dan 20 jaar oude m rail wissels.

Die van digikeijs lijkt wel zoals ik graag mijn wissel decoders wil gaan hebben, ik neem aan dat ze gewoon comptabel zijn om naast de m83 of m84 te gebruiken.
En verder geen kwaad kunnen bij magneetschakeling zoals die in de marklin C-rail K-rail wissels?

s.v.p.  Ben; ik wil zelf de keus kunnen maken tussen mm of dcc.  mm heeft ook soms zijn voordelen (bij mij dan)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:52:40 door DA79 »
M.v.g.  Derk

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 19:56:16 »

@citaat

Alles wat je weten wilt over de DR4018 staat in de handleiding, heb je die al gelezen?

Ik kan je wel alvast verklappen dat de DR4018 bij voorkeur naar DCC luistert. Niet omdat ik dat verstandig vind  :P maar omdat het MM adres vaak weer vergeten wordt.  Da's weer zo'n eigenaardigheidje van een combi decoder. ;)

Gr, Ben.
Pagina's: [1]   Omhoog