Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Ombouw verlichting Märklin Plan E

Gestart door JR dinsdag 19 augustus 2025, 20:46:59

eddyflame en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw verlichting Märklin Plan E
Met Symoba-kortkoppelingmechanisme had ik 5 plan E-rijtuigen omgebouwd. Werkt perfect en staat natuurlijk waarheidsgetrouw. Nu heb ik stroomvoerende koppelingen ingebouwd en ook dat werkt perfect, MAAR het is net of de loc nu te weinig spanning krijgt. Ik heb gewoon de originele verlichting (7320) laten zitten en doorgelust. Elke wagen maakt op zich massa. Omdat ik geen elektricien ben, leg ik de vraag hier maar neer: wat is de oorzaak dat de loc niet trekt? Is dat een kwestie van stroom of van massa? Of wat heb ik misschien fout gedaan?
Re: Ombouw verlichting Märklin Plan E
En als de loc zonder de wagons rijdt is dan het probleem verdwenen?
Groet, Erwin

BLIJ dat ik analoog RIJ

Rij je analoog of digitaal en is je trafo/voeding zwaar genoeg?
5 binnenverlichtingen 7320 is dus 10 lampjes a 1 a 1,5 VA. Tel daar het vermogen van je locomotief bij en zit je al gauw aan ruim 20 VA.
wat zijn er nog aan verdere verbruikers en wat is het vermogen van je voeding?
Denk al snel aan een vermogensprobleem.
Groet, Erwin
In het verlengde van de post van Erwin: de te dunne daadjes van 0,14mm² (standaard Märklin draad) bij een slordige 25VA (ca 1,5A) wil best wat spanning verliezen en daarmee snelheid van de trein.

Advies uit de autowereld: 1mm² draad niet zwaarder dan 8A belasten (gelijkspanning!); als je dat terug rekent, zou je door 0,14mm² ca 1A kunnen jagen en dan neem je al genoegen met enig spanningsverlies.

Ik schat in dat deze combi wel ongeveer de verklaring is.
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik rij digitaal. De voeding is inderdaad het probleem. Gaan we aanpassen. Nogmaals bedankt voor de feedback.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Al eens nagedacht over het plaatsen van ledlampjes in de 7320 armaturen.

Geeft zeer goed wit licht in de rijtuigen waarin TL buizen waren gemonteerd, neemt veel minder vermogen op.
.
Ik rijd ook digitaal met een TEE stam van 6 en een plan E-stam van 6 rijtuigen, gaat prima!

Linkje Conrad item: KLIK
Kijk dat is weer een handige tip.
Kunnen deze LED lampjes omgaan met de digitale spanning? Zonder te gaan knipperen?
Groet, Erwin
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Als ik op de link van Fred klik krijg ik ledlampjes voor 12V DC te zien en die lijken me minder geschikt.
Je kunt ook deze overwegen. >>> LED Birne BA5S Steckfassung Warmweiß 12V-22V DC Märklin 600150 Loks Waggons S522 <<<
Die lijken me een stuk goedkoper.
Citaat van: Kappa op Vandaag om 17:40:49Als ik op de link van Fred klik krijg ik ledlampjes voor 12V DC te zien en die lijken me minder geschikt.
Je kunt ook deze overwegen. >>> LED Birne BA5S Steckfassung Warmweiß 12V-22V DC Märklin 600150 Loks Waggons S522 <<<
Die lijken me een stuk goedkoper.
Ik weet niet hoe jij het leest maar als ik de link van Fred aanklik, krijg ik 24-28V lampjes te zien die maar net duurder zijn.
doe je dat een beetje handig, kom je waarschijnlijk goedkoper uit door geen verzendkosten....

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.