Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin 3051 ombouwen

Gestart door dafduck54 zondag 21 april 2024, 09:44:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2021

offline
Märklin 3051 ombouwen
Goedendag

Ik wil mijn oude Märklin 3051 graag ombouwen voor digitaal
Nu zijn mijn financiële middelen niet zo dat ik een hele dure decoder kan aanschaffen
Daarom is mijn vraag welke decoder kan ik dan het beste halen
Ik had een beetje begrepen dat esu wat goedkoper is dan Märklin
Dan is mijn vraag welke esu ik het beste kan aanschaffen
Het hoeft geen een te wezen met allerlei toeters en bellen
Mvrgr piet
Re: Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Neem dan de eenvoudigste esu decoder: LokPilot Standaard
Gebruik ik ook en voldoet prima
https://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-5-basic/

Cees
Re: Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Beste Piet,
De decoder die Cees aangeeft verstaat alleen DCC. Dus je besturingsapparaat moet dan wel (bv) een MS 2/3 zijn.
Een betere decoder is de 59610   LokPilot 5 (DCC/MM/SX/M4, 8-pin NEM652, Spurweite H0 ,0) deze kost zo een € 40,-.
Bij deze decoder (maar ook die Cees aanbeveelt) is ook nog een nieuwe motor nodig. (of een gedeeltelijke aanpassing)
Bij een nieuwe motor vervang je de wisselstroommotor door een nieuwe gelijkstroommotor met trommelcollector; (ca € 35-40) bij een aangepaste motor vervang je alleen de veldspooel door een gelijkstroom-uitvoering met permanentmagneet. (ca € 15,-)

Mocht dit je allemaal nog te duur worden, dan zou je ook een oude C80 decoder kunnen kopen. (ca € 10-20) Deze doet de basis, en verder niet, maar je kan nog steeds redelijk digitaal rijden. Hierbij blijft de motor hetzelfde.

Als je aangeeft wat te woonplaats is, kunnen andere forumleden in je buurt je misschien verder helpen.

mvg Marcel
Re: Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Of lees dat eens.
Re: Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Digitaliseren moet je op de langere termijn bekijken, anders krijg je ooit spijt van je keuze.
Een mld/3 of lokpilot 5 erin om te beginnen. De motor zo laten, maar met 2 diodes DC geschikt maken. Je zet in de decoders dan de lastregeling gewoon uit.

Later kun je er dan altijd nog voor kiezen om een HAMO magneet of een hoogvermogen motor erin te zetten.

Bart
Re: Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Vreemd dat ombouw van de seriemotor naar gelijkstroom met 2 simpele diodes hier zo goed als vergeten lijkt, iedereen adviseert steeds opnieuw 'ombouw van ezel naar dressuurpaard' ook als de topic starter het goedkoop wil houden en zegt niet in te zitten met de rij eigenschappen.
Ook het aanraden van een deltadecoder vind ik onzin, dat zijn decoders die vroeg of laat in de vuilbak belanden...
Re: Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Citaat van: Pt2/3 op zondag 21 april 2024, 09:46:35Neem dan de eenvoudigste esu decoder: LokPilot Standaard
Gebruik ik ook en voldoet prima
https://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-5-basic/

Als je alleen digitaal rijdt is dit een goede keuze, maar de dcc-only lokpilots kunnen niet tegen analoog AC (er komt alleen maar rook uit). Tenzij je zeker bent dat je nooit meer analoog rijdt zou ik toch de iets duurdere gewone lokpilot 5 aanraden...
Re: Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Citaat van: dafduck54 op zondag 21 april 2024, 09:44:07Goedendag

Ik wil mijn oude Märklin 3051 graag ombouwen voor digitaal
Nu zijn mijn financiële middelen niet zo dat ik een hele dure decoder kan aanschaffen
Daarom is mijn vraag welke decoder kan ik dan het beste halen
Ik had een beetje begrepen dat esu wat goedkoper is dan Märklin
Dan is mijn vraag welke esu ik het beste kan aanschaffen
Het hoeft geen een te wezen met allerlei toeters en bellen
Mvrgr piet

Beste Piet .
Er zal genoeg info worden aangereikt vwb de decoders.Dus daar hou ik mij van verre.Kostenplaatje is zeker belangrijk.En wat is je motief om digitaal te gaan rijden?


Mijn bijdrage is meer gericht op de rijeigenschappen van de 3051.
Immers is de lok niet een van jongste aan de loot van de Marklinstam.
Dus mijn advies is:
Kijk hoe de toestand is van de motor en aandrijving. Testen kun je analoog doen.
Zekeris mijn advies om de aandrijving ed goed te reinigen, enz.
Digitaal rijden is geen toverstafje.
Analoge rijeigenschappen slecht?
Dan zeker ook digitaal.

Dan heb je nog het punt van aansturing
Dat moet je ook meenemen in de begroting.

Verder las ik nog een bijdrage van jou ,uit 2021 ,ivm ombouw Fleischman lok.
Is dat nog vd grond gekomen ,want dan heb je al wat ervaring op kunnen doen.
Ik verwijs verder ook naar de 3 rail wiki met een schat aan info over het digitale tijdperk.
Er gaat een hele wereld voor je open.

Met vr groet, Koos
Re: Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Bedankt koos
Dat van die Fleischmann is niet door gegaan maar heb al wel enkele Märklin loks gedaan o.a. de 1100 de v200
Re: Märklin 3051 ombouwen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Mensen allemaal bedankt voor de info zodra ik weet wat ik ga doen laat ik het jullie weten
Alvast bedankt
Mvrgr piet
Re: Märklin 3051 ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3051 ombouwen
Citaat van: dafduck54 op zondag 21 april 2024, 09:44:07Nu zijn mijn financiële middelen niet zo dat ik een hele dure decoder kan aanschaffen
Daarom is mijn vraag welke decoder kan ik dan het beste halen
Hoi Piet,
Aangezien de meeste moderne decoders alleen DC motoren kunnen aansturen denk ik dat je meer bruikbare antwoorden krijgt als je ook een wensenlijstje mee geeft.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan:
- Welke centrale gebruik je en welk protocol wil je gebruiken?
- Wil je de motor ombouwen naar DC?
- Zo ja, met een ESU magneet, of met een 60944 motorombouw set. Je kunt dan kiezen uit bijvoorbeeld een ESU Lokpilot, of Märklin 60972 mLd decoder.
- Zo nee, dan beperk je de keuze in decoders al behoorlijk en zou je Märklin 60906 Allstrom decoder kunnen kiezen, want die kan de bestaande motor aansturen en onder mfx en DCC rijden.

Je kunt ook de truuc van Fem (spoorz) toepassen, maar door de extra diode in serie met de veldmagneetspoel creëer je wel een extra spanningsdrempel en neem voor de Elco's wel een voldoende hoog werkvoltage, anders overleven deze de schakelspanning bij eventueel analoog bedrijf niet. Verder heb ik met deze motoraanpassing geen ervaring.

En neem de raad van Koos ter harte en als de loc oud en versleten is, zal een ombouw naar digitaal waarschijnlijk teleurstellend kunnen uitpakken.
Dus test deze eerst goed en zorg dat de loc analoog goed rijdt en er geen abnormale speling/slijtage in tandwielen en assen is.