Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

kan m rails ook gewoon op karton

Gestart door marklin1992 maandag 15 maart 2010, 11:21:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kan m rails ook gewoon op karton
een domme vraag mischien maar kan m rails ook gewoon op karton zonder dat je brand krijgt
Re:kan m rails ook gewoon op karton
zolang je er geen brandende lucifer bijhoudt......... :mrgreen:

ff serieus, volgens mij is dit absoluut geen probleem.
Re:kan m rails ook gewoon op karton
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:kan m rails ook gewoon op karton
Citaat van: marklin1992 op maandag 15 maart 2010, 11:21:53
een domme vraag mischien maar kan m rails ook gewoon op karton zonder dat je brand krijgt
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Goed dat je het vraagt toch? Ik heb dat in een proefopstelling zelf zo gehad, om te testen of het een goede geluiddemping zou zijn. Het heeft een aantal maanden gefunctionneerd, zonder het geringste spoortje van brand. Dat kan ook niet hoor, omdat karton geen stroom geleidt en de rails ook geen warme ontwikkelt. Het enige (grote) nadeel dat ik heb gevonden is dat het vreselijk stoft na verloop van tijd. Het trekt stof aan en er komen ook kleine vezeltjes los. Daarom wordt vaak kurk aangeraden. Ook piepschuim wordt vaak gebruikt, maar mijn ervaring is dat dat versmelt met de isolatie van de bedrading na verloop van tijd. Bij mij trad dat op na een aantal jaren in bedrijf. Ik denk dat dat komt door de weekmaker in de isolatie, die kennelijk ook het piepschuim verweekt.
Re:kan m rails ook gewoon op karton
ik gebruik boekbinders karton en de delen die je ziet werk ik weg met kleine kolen
Re:kan m rails ook gewoon op karton
Volgens mij moet dat geen probleem zijn.

Ik weet uit ervaring van vroeger toen ik nog klein, jong en onbezonnen was, dat ik met opzet kortsluiting veroorzaakte met M-rails en rollend materiaal.
Kleine vonkjes en het stonk heel even, maar goed dat de trafo beveiligd was tegen kortsluiting.

Maar nooit brand uitgebroken, dus is het wel veilig om karton onder m-rails te leggen.