Hallo allemaal

Het strooisel is amper droog en er moet nog wat gesleuteld worden aan details, maar het achterterrein is nu eindelijk zover klaar dat ik een update kan plaatsen! :-D
Toen ik echter de gedurende de afgelopen maanden gemaakte foto's ging verzamelen, bleek het al snel
erg veel te worden. Ik doe het daarom in twee delen:
Eerst Deel 2 van De Werkplaats (zie
hier voor Deel 1) en daarna Het Achterterrein.
De fotootjes staan inmiddels klaar, inclusief een aantal plaatjes geschoten door vriend Bernd, dus daar gaat-ie dan:
De Werkplaats (Deel 2)Eens even kijken.... waar waren we ook al weer?

De loodsen en hun directe omgeving zijn klaar en de eerste lading betonplaatjes is gelegd. Het wachten was hier op asfalt...
In afwachting van het bestelde plakasfalt (van Busch, op de rol) ben ik begonnen aan de omheining, waarvoor ik twee van deze doosjes van Faller heb gebruikt:

Ze zijn bedoeld om een rechthoekige omheining mee te bouwen, dus ik moest e.e.a. wat aanpassen om er één lang hek van te kunnen maken. Met de onderdelen van de twee doosjes is het gelukt het hele hek te bouwen, compleet met beweegbare hoofdpoort én een achterdeur

Het laat zich eenvoudig in elkaar zetten. Het gaas (metaal) kun je prima knippen met een schaar. De palen heb ik donkergrijs geschilderd, de onderrand wordt bruin.

Je knipt het gaas en legt het op een segment van het hek. De dunne latjes aan de voorkant van de palen lijm je er op en aan de uiteinden lijm je het gaas simpelweg aan de paal vast. Met de Revell plasticlijm (die je gedurende mijn verslag reeds her en der in beeld hebt zien staan

) gaat dat uitstekend.

Alle segmenten zijn klaar, ik heb hierna alleen nog wat verdunde roestkleurige verf op het gaas aangebracht, omdat het er wel
erg nieuw uit zag

Iets anders wat nog ontbrak aan de werkplaats is een beetje aankleding, bijvoorbeeld op het kleine plaatsje achter de dieselloods (zie deel 1 en verderop in deze update).
Deze 1:87 pallets zijn ideaal om allerhande spulletjes op te zetten. Als je ze stapelt kun je een palletvoorraadje maken en je kunt ze als lading aan een vrachtwagen of zelfs vorkheftruck toevoegen

Ook heb ik er een stel op elkaar gelijmd om een paar stapels te vormen.

Ze zijn zo uit het doosje te gebruiken (het zijn gelukkig geen bouwpakketjes

) maar ze zijn dan wel erg plastiekerig... Dus: Een wash eroverheen van bruin, roest en oker, slechts weinig gemengd om vlekken en strepen te krijgen. Ik ben tevreden met het resultaat, ze zien er nu echt uit als gebruikte Europallets

Daar kun je dus vanalles op zetten. De buffers heb ik van een oud, plastic sloopwagonnetje gehaald, de vaten en kisten komen uit een setje laadgoed van Conrad.

Achter het hek komt een pad te lopen naar het achterterrein, en dat gaat bestaan uit dezelfde betonplaten als ik rondom de loodsen heb gebruikt. En dus werd de betonplatenfabriek voor de derde keer opgestart. Weet U het nog? Eerst voorsnijden, niet er doorheen. Dit wordt de onderkant.

De andere kant wordt geschilderd met matte, betongrijze verf.

Als dat droog is, kun je de plaat in tegeltjes breken.

Daarna worden de zijkantjes in een mengsel van roestkleurige en zwarte verf (beiden mat) gedoopt. Dit gebeurt in twee fasen: Eerst twee zijkantjes, dan drogen, dan de andere twee.
Ik heb dit keer wat meer zwart gebruikt, hetgeen een realistischer kleur voor de stalen rand oplevert, zo bleek na nadere bestudering van hun 1:1 voorbeeld

Twee zwarte stipjes met een fijne stift dienen als hijsogen en dan zijn ze klaar om gelegd te worden

Ondertussen is een hele vrachtwagen met 'aankleding' gearriveerd bij de werkplaats, waar nog altijd geen asfalt ligt...

Maakt niet uit, voordat er asfalt gelegd kan worden, zal er eerst een keermuurtje moeten komen aan de linkerkant van de oprit naar de sporen. Ook zal het eerste stuk hek geplaatst moeten worden - tot daar komt asfalt te liggen.

Met grote Zwaluw lucifers heb ik net zo'n muurtje gebouwd als aan de andere kant van de oprit.

Een mislukte betonplaat en een uitgezaagd stukje trap vormen een met het muurtje geïntegreerd trappetje. Als je dat allemaal betongrijs flotst zie je er niks meer van dat het bij elkaar geraapt is

Het fietsenrek plus bodemplaatje komen van het bouwpakketje van de bushalte in de Analoge Speeltuin (zie
De Losweg).

Dit is eigenlijk een perronkiosk, maar ik heb besloten dat het een portiershokje is wat bij de ingang van de werkplaats komt te staan

Het is in dezelfde kleuren geschilderd als de Eloc-loods en ik heb er een Miep in gezet. Later heb ik achterin nog een plantenbak met plant gefrommeld.

Miep is wel een beetje ouderwets met haar typmachine

Ik besef me nu dat ik geen foto heb van het hokje op zijn plek, met het dak erop. Die houden jullie nog tegoed!

Ein-de-lijk is dan het bestelde asfalt binnen! :-D
Ik wilde het hele terreintje uit één stuk, inclusief de oprit. Dat werd nog een hele puzzel... Ik heb eerst de vorm grofweg (en te ruim natuurlijk) uitgeknipt.

Vervolgens ben ik achterin, bij de plantenbak, begonnen om het steeds nauwkeuriger op maat te knippen. Uiteraard met de beschermlaag er nog op

Het ging wonderwel allemaal goed

Gelukkig is het spul behoorlijk rekbaar dus je kunt een beetje sjoemelen hier en daar zonder dat je daar wat van ziet. Hierboven ligt het er helemaal in! De vrachtwagen van de betonplatenfabriek is ondertusen ook al gearriveerd voor het pad naar het achterterrein.

Het pad volgt de sporen en loopt in een bocht. Om dat op te vangen heb ik het pad op een paar punten een knikje gegeven, waarbij ik de onstane ruimte heb opgevuld met een op maat gesneden stukje bouwplastic. Grijs geschilderd, uiteraard

De ruimtes naast het pad worden opgevuld met strooisel.
Het gaat aardig hard met die betonplaatjes...

Gelukkig heb ik er flink wat gemaakt in deze batch

Het vervolg van dit pad zit in het tweede deel van deze update

In een fietsenrek moeten natuurlijk wel fietsjes staan!

Deze zijn van Artitec, evenals de motorfiets rechts. Erg mooie modelletjes. De uitstekende delen van de motor zijn van metaal. Hij staat met zijn standaard
in het asfalt geprikt, zodat ik 'm niet vast hoef te lijmen

Gaandeweg zullen er nog details bijkomen. Zo moet er nog wat personeel komen en misschien nog wat spulletjes links en rechts.
Hieronder volgen enkele sfeerplaatjes, genomen rondom de twee loodsen:

Het eerdergenoemde plaatsje achter de dieselloods, waar enkele van de pallets hun plek hebben gevonden. Het spoor op de voorgrond is nog niet van ballast voorzien omdat dat waarschijnlijk nog omhooggebracht gaat worden.

Museumloc 1219 staat momenteel bij de werkplaats omdat deze zijn magneet is verloren... En zonder magneet kan-ie niet meerijden in de schaduwstationschakeling. Ik heb alleen geen magneetjes meer en ik heb 'm nog niet teruggevonden... Hij is in ieder geval niet aan één van de blikken Plan E's blijven plakken, wat ik eigenlijk hoopte

De oude, mast- en vorkloze heftruck is definitief terzijde gesteld (en elders in de baan verwerkt) en vervangen door deze nieuwe. Ik wil er nog zeker twee bij hebben

Hieronder enkele van de foto's die gemaakt zijn door Bernd:

Het tweede deel van de update, wat ik aansluitend (ik denk morgen) zal plaatsen, gaat over waar het betonplatenpad heen gaat: Het Achterterrein. Elke werkplaats heeft zo'n rommelhoekje met onderdelen en terzijde gesteld materieel - een leuk onderdeel om te doen!
Wordt dus spoedig vervolgd...

Martijn