Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar

Gestart door metpo maandag 11 december 2006, 12:15:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
hello,
mijn analoge hag loc 180 heeft bij t rijden een tof geluid... maar:
als ik wissel van richting met de transfo dan beweegt deze heel bruusk..
soms heb ik de indruk dat hij slipt..is dit te wijten aan de slipwieltjes???
In de HAg site heb ik gelezen dat deze loc tijdens de jaren 60 geproduceerd werd (tot nu)... ik neem aan dat de oudere locs minder verifjnd rijden en misschien bij omschakelen van richting met het relais minder verfijnd zijn??
Kan iemand me helpen?

Het geluid van de loc is anders dan andere locs die ik heb.. wel een tof geluid, dat wel.... het is meer als een bij een zoemgeluid...
Re: hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
Probeer eerst een met een trafo van voldoende vermogen (32VA of groter) het rijrichting relais af te stellen.
Door hier iets meer Veerspanning op te zetten kun je al veel bereiken.

Lukt dat niet dan moeten we verder zoeken naar de kwaal.

John
Re: hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
rijrichting afstellen met een trafo?  daar begrijp ik echt niks van....??
Re: hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
Is het niet handiger om dat met een 10VA trafo te doen? Want als de lok nauwelijks een sprong maakt bij 10VA doet die dat al helemaal niet bij 32VA. Je kan dan wel krijgen dat als je de lok met een 32VA trafo bestuurd dat als je er teveel spanning opzet die relais opeens omschiet omdat die 'te licht' staat afgesteld.

Een relais kan je afstellen door het haakje waar het veertjeaan 'trekt' naar voren of naar achter te buigen met een schroevendraaier. Dan komt er dus meer spanning of meer spanning op de veer te staan (trekspanning, dus geen spanning van stroom). Als je de relais goed afsteld kan je de spronk heel erg minimaliseren. Mijn analoge loks hebben bijna geen bokkesprong omdat ik ze zo goed mogelijk heb afgesteld.

Let wel op dat je niet al te veel heen en weer buigt, want anders breekt die af en moet je of het plaatje vervangen of het hele relais  :lol:.
Re: hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
en het "zoemende "geluid?  is dat normaal voor een loc van die tijd?  Ik vind het wel iets tof, zo n zoemend geluid..aangezien niet alle locs in het echt hetzelfde geluid hebben..maar ik vraag me wel af of het normaal is voor die "speelgoedloc" of niet..
Re: hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
Het "zoemende" geluid zullen alle loc's in meer of mindere mate maken. Zolang het geen kraken of schuren is zou ik mij geen zorgen maken.

Overigens in mijn beleving zijn ook heel oude HAG-locs niet echt als speelgoed te classificeren. Daar zijn ze mij altijd "te duur" voor geweest.

John
Re: hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
als ik kijk betr. de HAG loc die ik heb op de HAG internet site, dan zie ikd at die tussen 1964 en 1990 gemaakt is..tis wel spijitg om te weten wanneer die juist gemaakt is geweest... ik neem aan dat de oudere motoren meer lawaai maken en dat het relais bruusker is...
Re: hag loc van de jaren 60 doet een beetje raar
Hallo,

je kan de rijrichstingsschakelaar ook vervangen door de reeds lang gebruikte electronische rijrichtingsschakelaar van HAG. Hoef je niets meer te stellen, springt niet bruusk weg, alleen moet de lok wel stil staan voordat je van rijrichting schakeld.