Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

spoorwegovergang M7292

Gestart door j.b woensdag 30 december 2009, 20:56:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
spoorwegovergang M7292
Hulp gevraagd!

Ik heb vanmiddag een spoorwegovergang voor M rails van Marklin gekocht, de M 7292.
Daar zitten 2 rails bij waarvan één spoorstaaf is onderbroken, nu wil ik die 2rails wat verder plaatsen dan vlak voor de overweg.
Als ik dat doe blijven de bomen van de overweg dicht, ze gaan al dicht als ik de gele stekker in de trafo stop.
Is het de bedoeling dat ik alle rails tussen de overweg en de onderbroken rail ( die er bij geleverd zijn ) aan de zelfde kant ergens onderbreek?
En als dat zo is moet ik dan het koppelstukje van de rail halen?

Bedankt alvast, John.   
Re:spoorwegovergang M7292
Lid sinds: 2008

offline
Re:spoorwegovergang M7292
Je zal inderdaad die ene spoorstaaf moeten onderbreken, zodat ie geen verbinding meer heeft met de andere. Als er een trein op staat, zal de trein als schakelaar dienen en zal de 2 staven doorverbinden.

de speciale rails moet je inderdaad opschuiven en alle er tussen liggende gewone rails zal je moeten behandelen.

Re:spoorwegovergang M7292
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:spoorwegovergang M7292
John,

Op de rails van de overweg zie je rode streepjes aan de uiteinden staan.
Betekent dat de gemerkte spoorstaven van massa zijn afgesloten, totdat de wielen van een wagen of loc er op staan.

Massa doorverbonden en de bomen gaan dicht!

Wil je de (halve) railsjes iets verder weg leggen dan moet je van alle tussenliggende rails de spoorstaven isoleren aan de merk kanten isoleren.

Er bestaan verlengende contactrails met ik dacht nummer 5114 o.i.d. deze zijn zeer moeizaam te vinden.

Gr. Fred

P.S. ik zie dat Huub me net voor is, inhoud is hetzelfde wat de spoorstaven betreft.

Gr. Fred.
Re:spoorwegovergang M7292
Lid sinds: 2008

offline
Re:spoorwegovergang M7292
Eerst nog een vraag: gaat het nou over M-rails of C-rails ?

Het principe blijft hetzelfde maar van C-rails kan je wel een speciale kontaktrails maken en bij M-rails is dat erg moeilijk zoniet onmogelijk...
Re:spoorwegovergang M7292
Bedankt Huub en Fred,

Kan ik de rails onderbreken door de insteekmof aan één kant  te verwijderen, of bestaat er een andere mogelijkheid.
Nog een vraag,  gaat de overweg weer open als de laatste wagon de laatste onderbroken rail gepasseerd, of gaat hij open als de loc erover gaat.
Het gaat over M rail.
Re:spoorwegovergang M7292
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:spoorwegovergang M7292
John,
Je schrijft M-rails en dat isoleren gaat niet zo eenvoudig, neem een contactrail en kijk even naar de constructie hoe de spoorstaaf zit vastgeklemd. Met name de onderkant!

Door de isolatie van de spoorstaaf zal de boom dicht blijven totdat de massaverbinding van de laatste wagon het circuit verbreekt. Je zal zien dat de spoorwegovergang met gelijkstroomwielen in wagens open zal blijven.

Zelf maken vraagt nogal een behoorlijke hoeveelheid inventiviteit denk ik.
Zomaar de mof er uit trekken is niet genoeg.

Gr. Fred.
Re:spoorwegovergang M7292
Ik moet dan maar eens gaan kijken of ik nog ergens verlengde contactrails heb, ik heb nogal wat rails van mijn zwager gekregen, misschien zit er wat tussen.

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Re:spoorwegovergang M7292
Lid sinds: 2008

offline
Re:spoorwegovergang M7292
Wat Fred ook al vertelde heb je echt wel die speciale rails nodig.
Ik heb begrepen dat ze ook schaars zijn.

Er staat op het forum ergens iets door/over iemand die de betreffende railstaaf losgepeuterd en voorzien heeft van een open gesneden buisje isolatiemateriaal, maar volgens mij is de kans op mislukken erg groot. Alleen al om de railstaven weer op de correcte afstand goed vast te zetten zonder verbinding.......

M-rails is zoals de naam al doet vermoeden van metaal  :lol:
De railstaven zitten gewoon aan de rest van het metaal geklemd en de contactrails hebben een sleuf in het metaal en die sleuf is voorzien van isolerend materiaal, waar op de railstaaf dan weer vast zit.

Je had al begrepen dat er meerdere soorten isolatie-rails zijn ?
Die stukjes die bij de overweg zitten zijn speciale eindstukken en zijn de verbinding tussen het contactrailgedeelte en de rest van de baan. De betreffende railstaaf is in het midden ook nog eens onderbroken en dat is niet zo bij de rails die jij nodig hebt; daar is de gehele staaf geisoleerd.

De rode stippen horen inderdaad bij elkaar te zitten, allemaal aan dezelfde kant van de rails.
Elke M* lok, trein of wagon zal op het baanstuk met die speciale rails zorgen dat de bomen sluiten en dicht blijven, maar ook dat heeft Fred al duidelijk gemeld.

Fred en ik zijn het weer eens roerend eens  :D
Alleen is 5114 niet het correcte nummer, dat is een kruispunt.
Je zoekt 5115 (recht) en/of 5116 (bocht).

Het systeem bestaat al heel lang (staat in mijn oudste catalogus 1964), het is simpel van opzet en bijzonder effectief in z'n werking ! Mooi spul !

grv Huub
Re:spoorwegovergang M7292
Dag Huub, ik ben de rail eens gaan bekijken aan de onderkant maar het is inderdaad geen doen om er wat aan te veranderen.
Het zal mij in ieder geval niet lukken om de rail aan te passen, zo veel geduld heb ik nou ook weer niet.
Ik ga maar eens op zoek naar een paar rails met nr. 5115 o f5116.
Het is inderdaad een leuke overweg, alleen jammer dat de bomen vlak voor of na de trein opengaan.
Dat had iets eerder of later moeten gebeuren, maar hij is in ieder geval leuker dan zo'n overweg waar de trein er al op moet staan voordat hij dicht gaat.
Bedankt voor je reactie en een goede jaarwisseling toegewenst.
Re:spoorwegovergang M7292
Hallo treinkenners,
Ik wil weer is een beroep doen op jullie kennis, ik heb eenzelfde tweedehands overgang op de kop kunnen tikken.
Ziet er goed uit en werkt ook nog, maar er doet zich een klein probleempje voor, als één van de slagbomen dicht is gaat hij niet vanzelf omhoog.
Als ik hem met de hand beweeg gaat hij wel, ik hoef er bij wijze van spreken maar naar te kijken en hij gaat omhoog, zo licht gaat hij.
Ik heb de contactpunten schoongemaakt, maar dat helpt niet, wat zou ik er verder aandoen?
Als ik hem vergelijk met de andere slagboom zie ik op het oog geen verschil.
Bedankt, John.
     
Re:spoorwegovergang M7292
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:spoorwegovergang M7292
Hallo,

Jouw overweg, 7292
(met zg. electromagnetische halve bomen en kunststof grondplaat)
functioneerd waarschijnlijk niet omdat
1) één van de twee lagerpunten (kunststof pennetjes) van je halve boom beschadigd of versleten is. Hierdoor schrankt de boom en loopt vast.
2) De lagerpunten van je halve boom niet meer exact op één lijn met elkaar zitten
3) de electromagneet nakleeft,
4) magnetisch vuil tussen zit.
Als de spoel bekrachtigd wordt, dient de boom gelijk naar beneden te komen; (á lá guiotine) en bij het opheffen van het electrische spanning door de spoel, komt de boom door het contragewicht aan de boom weer omhoog. Als de boom dus niet functioneerd, komt dit bijna altijd door teveel wrijving. Bomen zijn na te bestellen. (ik heb ook nog een voorraadje)

M.vr.gr. Marcel
Re:spoorwegovergang M7292
Hallo Marcel,
Zoals ik aangaf in mijn bericht werkt alles naar behoren , de boom gaat prima naar beneden als de trein passeert, maar gaat niet omhoog.
Ik hoef de boom maar aan te raken en hij gaat omhoog, het lijkt wel of hij een beetje vastkleeft, dus ik zal eens naar de magneet kijken, alhoewel ik niet zou weten wat ik daar aan kan doen.
Bedankt. 
Re:spoorwegovergang M7292
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:spoorwegovergang M7292
Hallo,

Blijkbaar is de kracht van het contragewicht te klein, tov de wrijving.
Kijk ook eens naar de pennetjes, waarin/om de boom schaniert.

M.vr.gr. Marcel
Re:spoorwegovergang M7292
Hoi Marcel,
Daar heb ik ook aan zitten denken om het contragewicht iets te verzwaren.
Er zit een gaatje in het gewicht daar kan ik misschien een stukje vislood in lijmen, ook weer niet te zwaar maken natuurlijk.
De pennetjes zien er nog gaaf uit, als ik de boom met de hand bedien gaat hij vloeiend op en neer.
Ik denk dat als ik het gewicht wat verzwaar hij wel werkt, ik hou je op de hoogte.
Bedankt voor je advies, gr. John.   
Re:spoorwegovergang M7292
Hallo allemaal,
Ik heb van een visloodje een stukje afgesneden en in het gaatje van het contragewicht gedaan toen ging de boom af en toe open.
Het stukje eruit gehaald en een iets groter stukje er weer in en hij doet het weer prima, probleem opgelost.
Hopelijk blijft hij het nu doen, het is altijd maar weer afwachten.
Groeten John.
Re:spoorwegovergang M7292
Hallo John
Misschien mosterd na ..
Ik ben voor de bezetmelding bij M rails begonnen met het isoleren van één van de railstaven. Het kan, maar is wel veel werk. Had het idee gezien ergens bij een Zwitser. Wat je doet is het volgende: Aan één kant de staaf losmaken door de haakjes voorzichtig terug te buigen. Als de staaf los is deze in een krimpkous schuiven en weer monteren. Vervolgens de bovenzijde van de krimpkous met een scherp mesje verwijderen waardoor de wielen weer contact maken. Ziehier een isolatierail. Uiteraard moet je de verbinding met de niet ge-isoleerde rails nog wel de originele rail gebruiken of van een ge-isoleerde rail één staaf ergens doorslijpen. Voor bezetmelding werd mij dit teveel werk en ben ik er vanaf gestapt maar voor verlenging van de spoorwegovergang is het n.m.m. wel te doen.

Succes Hennie
Re:spoorwegovergang M7292
Dag Hennie,
Dat is een goed plan, zoiets moet met wat geduld toch te doen zijn.
Ik ga er mee aan de slag, bedankt.
En zo als ze zeggen, "beter laat dan nooit".
M.v.g John.