Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuw uiterlijk DD-AR

Gestart door Acido woensdag 11 november 2009, 22:25:48

Via het NS Panel is een onderzoek gestart onder reizigers naar het uiterlijk van "vernieuwde Intercities". Aangenomen mag worden dat het hier gaat om het tot IC-materieel op te waarderen DD-AR. De vraag staat onder de opties!
Kleurenschema 1
Kleurenschema 2
Kleurenschema 3

Re:Nieuw uiterlijk DD-AR

Dmnz

Hij ziet er echt helemaal niet verkeerd uit, heel erg mooi. :)
Laat maar komen, die nieuwe DDZ's.
(ben ook wel benieuwd naar het interieur)

Groetjes Daniël
Speciale Gast

Sr Trdl

Is 'ie een promo-rondje aan het doen? Zo ja, wanneer&waar?
En zit er al een interieur in?
Speciale Gast

Hij reed een testritje. Meer weet ik ook niet mensen. Kijk af en toe op Somda.  :)
Hij reed een testritje, maar hij staat nu  een poosje in LLSO voor proefritten en testen. Doe er je voordeel mee komende week.

Grt, JW (foeilelijk die constructie achter het voorraam en die ruitenwissers is helemaal onlogisch)
Misschien niet verkeerd, maar we kunnen het ons allemaal zoveel beter voorstellen... helaas blijft nsr steken in een mode die tegenwoordig weer erg in is onder, wellicht treinreizende, idealistische en bewuste consumenten en marktdeel (wrsch met geld in de broekzak en tijd wat pre-gepensioneerd): vintage en retro: jaren 60/70, juist ja: spoorslag 70!!!!

Uh?

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

Ik weet wat Spoorslag '70 is, maar wat heeft dat met vintage / retro te maken? Ik zie geen verband hoor...
Blausee-Mitholz
gast

Ut blijft geel met blauw..................  :O Wordt toch eens tijd voor frissere kleurtjes  :-)

Mvg, Johan
Gelukkig ben ik niet de enige die dat vind!
Groeten,
marc

Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 03 oktober 2011, 23:15:49
Ut blijft geel met blauw..................  :O Wordt toch eens tijd voor frissere kleurtjes  :-)

Mvg, Johan
Citaat van: timtrein op maandag 03 oktober 2011, 23:12:00
Ik weet wat Spoorslag '70 is, maar wat heeft dat met vintage / retro te maken? Ik zie geen verband hoor...
je kunt natuurlijk redetwisten over wat vintage/retro mode is, maar een hang naar de knusse modernheid van de jaren 60/70 lijkt me een aardige definitie. Direct daaruit komt de kleur geel voort, die heel goed past in binnen het destijds populaire kleurkader van bruin/oranje. De generatie die daarmee is groot geworden en goede herinneringen (welvaartsboom en grotere sociale/maatschappelijke vrijheden) aan heeft en tegenwoordig de ikea leegkoopt van remakes van toen vormt een interessante markt: ze gaan met prepensioen, hebben de centjes en de tijd, en het milieuvriendelijke idealisme wat bij openbaar vervoer hoort.
Vergelijk ook de motivering van deze uitdossing zoals geënquêteerd door nsr zelf en geciteerd door acido aan hete begin van dit topic

Welk kleurenschema past volgens jou het best bij een "comfortabele Intercity met een warme uitstraling en waar je je vrij in voelt"?

Maar inderdaad, je kunt deze redenering ook afwijzen en gewoon poneren dat de nsr goed bezig is want in 40 jaar geen rooie cent aan design heeft uigegeven, wat natuurlijk te preferen zou zijn als dat niet waar en nog grotere onzin was...  
ik heb hem vorige week al een keer voorbij zien rijden in kleurenschema 1 op duivendrecht  ;)
Inderdaad een leuke uitdaging en de redenering spreekt mij wel aan. Dus wat is dan inderdaad een fris kleurenschema met de warme uitstraling? Zelf vind ik de SNCF En Voyage kleuren mooi, warm en speels. Iets in die richting zou mij wel aanspreken.

Citaat van: ndb op zaterdag 08 oktober 2011, 11:31:10
Citaat van: timtrein op maandag 03 oktober 2011, 23:12:00
je kunt natuurlijk redetwisten over wat vintage/retro mode is, maar een hang naar de knusse modernheid van de jaren 60/70 lijkt me een aardige definitie. Direct daaruit komt de kleur geel voort, die heel goed past in binnen het destijds populaire kleurkader van bruin/oranje. De generatie die daarmee is groot geworden en goede herinneringen (welvaartsboom en grotere sociale/maatschappelijke vrijheden) aan heeft en tegenwoordig de ikea leegkoopt van remakes van toen vormt een interessante markt: ze gaan met prepensioen, hebben de centjes en de tijd, en het milieuvriendelijke idealisme wat bij openbaar vervoer hoort.
Vergelijk ook de motivering van deze uitdossing zoals geënquêteerd door nsr zelf en geciteerd door acido aan hete begin van dit topic

Welk kleurenschema past volgens jou het best bij een "comfortabele Intercity met een warme uitstraling en waar je je vrij in voelt"?

Maar inderdaad, je kunt deze redenering ook afwijzen en gewoon poneren dat de nsr goed bezig is want in 40 jaar geen rooie cent aan design heeft uigegeven, wat natuurlijk te preferen zou zijn als dat niet waar en nog grotere onzin was...  
bahnrunner
gast

had me dat al afgevraagd: zijn de rijtuigen omgenummerd of hebben ze hun oorspronkelijke nummers behouden (wellicht met alleen toevoeging 50 84 ervoor). Op bijgaande link heeft de fotograaf het nummer aangegeven. Het is een dwaas nummer. Het nummer past meer voor bakken van treinstellen dan voor losse rijtuigen die in een stam worden ingezet. Maar ja, je kunt natuurlijk discussieren over het verschil tussen treinstel-bedrijf en treinstam-bedrijf. Mijn mening is - wederom - dat het een rommeltje wordt met die UIC nummers. Opnieuw het wiel uitvinden en vervogens fout implementeren. Gemiste kans.

groeten
willem

ps. wel leuke foto !
Citaat van: marc-lin op zaterdag 08 oktober 2011, 20:38:55
Inderdaad een leuke uitdaging en de redenering spreekt mij wel aan. Dus wat is dan inderdaad een fris kleurenschema met de warme uitstraling? Zelf vind ik de SNCF En Voyage kleuren mooi, warm en speels. Iets in die richting zou mij wel aanspreken.

Citaat van: ndb op zaterdag 08 oktober 2011, 11:31:10

Mijn insteek was dus om de oorsprong van de vraagstelling te zoeken in dat ideaal, niet om vervolgens die te veralgemenen: er waren immers al 3 mogelijke antwoorden waaruit gekozen moest worden.

De UIC-nummers zijn gewoon conform de richtlijnen van IVW toegepast - 94 84 4 en dan het bakcodenummer. Dat is inderdaad de nummering voor treinstellen - en dat zijn het eigenlijk ook, want je kan ze niet solo inzetten. Groot voordeel is natuurlijk dat de bakcodenummers behouden blijven, je kan dan in elk geval de levensloop van de bak terugvinden!
Citaat van: timtrein op zondag 09 oktober 2011, 13:14:07
De UIC-nummers zijn gewoon conform de richtlijnen van IVW toegepast - 94 84 4 en dan het bakcodenummer. Dat is inderdaad de nummering voor treinstellen - en dat zijn het eigenlijk ook, want je kan ze niet solo inzetten. Groot voordeel is natuurlijk dat de bakcodenummers behouden blijven, je kan dan in elk geval de levensloop van de bak terugvinden!
ik snap het probleem niet. Het is toch ook een treinstel-rijtuig-deel? Alleen zal de db nu gedacht hebben dat het om een rijtuig gaat, klikklare onzin!

Het nummer op het rijtuig was fout - op de papieren stond wel het goeie nummer. Tsja dan krijg je problemen he...

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

het heeft iets moderns................waarvan ik denk: Het is wel goed zo! Blauw en geel past bij elkaar en hoort bij de NS
Speciale Gast

Zie voor meer en copyright: http://www.flickr.com/photos/68446493@N04/page1/

Robbert
Blausee-Mitholz
gast

Leuk gejat van de SBB  8o  :D

Mvg, Johan
Bedankt voor de interieurfoto's.

Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 27 oktober 2011, 12:11:23
Beter goed gejat dan slecht bedacht :wink:.

Die interieur is aardig mooi en ook de ddz zelf.
MarklinKoen
gast

Blegh!! :O :sad:  :neutral: :neutral: :question: :mad: :| :| :O

slecht ontwerp! Die buitenkant: oke, die gaat, maar interieur: nope!
die rare folie/wand met rondjes er op: te veel disco look, en doorkijk in de coupe. lelijk..
Die houten trappen: geeft te veel een bergwoning in zwitserland look
die rooie ruitjes stoeltje: het schotse ruitjestijdperk is ook al voorbij
ronde verlichting in het dag: geef mij maar tl buizen.
blauwe hoekbank: betaal je een 2eklas kaartje om met een dikke vieze zweterige man op een hoekbank te zitten, of gaan we een verjaardagsfeestje houden in de trein? zeg het maar..

dit is mijn mening hoor..
het ziet er mooi uit, maar niet in een trein naar MIJN mening..

Groetjes allemaal !! :D
Koen

Light My Train

Nice,

Ziet er stukken moderner uit. Met een groepje vrienden ergens heen in de trein wordt zo aantrekkelijker. Lekker op de loungebank (H).

Wil je gewoon normaal zitten? Dan zijn er gewoon normale stoelen voor, vind het alleen jammer dat er geen leuning tussen 2 stoelen is ingeplaast.

Een grote verbetering, en zorgt voor meer comfort in de trein.
Remkraan
gast

Prachtig bedacht zo'n bank met ronde gedeeltes, echter als er al mensen zitten op de rechte gedeeltes, waar moet je dan je voeten laten als je in de ronde hoeken gaat zitten......

(oeps, daar hebben ze even niet aan gedacht !!!)
MarklinKoen
gast

Bijvoorbeeld ja.
Die "loungebanken" mogen er uit van mij.

die loungebanken mogen van mij betreft wel uit. Ik vind het interieur wel mooi maar het lijkt nu met die houten vloer op een camping huisje :O
De DDz leeft :P
Beter goed gejat dan slecht gekopieerd.... :D

Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 27 oktober 2011, 12:11:23

Mvg, Johan

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

ik wel dat ze hier "pispotten"plaatsen! ;) :D :P

Hovia, een stad vol verrassingen!

bij dat filmpje, spiegelrefex ze te horen  O:-D >:-D

Dmnz

Ik vind het er echt niet verkeerd uit zien! Juist heel erg modern en leuk.

Nu maar snel in dienst bij NS! :D
Bedankt voor de foto's.

Interieurindeling is in ieder geval een heeeel stuk ruimer dan het was! Kan ik er eindelijk ook een beetje in zitten met mijn 2,05m.

Groetjes,
Kiezel :)
Eigenijk moet dit draadje niet nieuw uiterlijk maar "Nieuw innerlijk (interieur) DD-AR heten want het uiterlijk is alleen maar nieuw tov het oude uiterlijk maar niets nieuws sinds 1975...
Remkraan
gast

Citaat van: marc-lin op vrijdag 28 oktober 2011, 10:29:49
Eigenijk moet dit draadje niet nieuw uiterlijk maar "Nieuw innerlijk (interieur) DD-AR heten want het uiterlijk is alleen maar nieuw tov het oude uiterlijk maar niets nieuws sinds 1975...

Helaas, deze zin kan ik niet in één keer vloeiend lezen, en de rest van kantoor ook niet.............
Okay poging twee...

Het draadje heet nu "Nieuw uiterlijk DD-AR". Eigenlijk is het uiterlijk niet zo nieuw. Het gekozen uiterlijk is gewoon gebaseerd op de huisstijl uit 1975 en is hetzelfde als alle intercity's die al meer dan 30 jaar bij de NS rondrijden.

Wat wel echt nieuw (en mooi is ) is het interieur, de binnenkant. Vandaar dat ik in 1 zin probeerde aan te geven dat het draadje eigenlijk de naam "Nieuw Innerlijk DD-AR" zou moeten heten want daar in zit de echte vernieuwing & verbetering.

Groeten,
Marc

Citaat van: Remkraan op vrijdag 28 oktober 2011, 10:41:29
Citaat van: marc-lin op vrijdag 28 oktober 2011, 10:29:49

Helaas, deze zin kan ik niet in één keer vloeiend lezen, en de rest van kantoor ook niet.............
Speciale Gast

Stand 7 :-)

Citaat van: marc-lin op vrijdag 28 oktober 2011, 11:17:10
Het draadje heet nu "Nieuw uiterlijk DD-AR". Eigenlijk is het uiterlijk niet zo nieuw. Het gekozen uiterlijk is gewoon gebaseerd op de huisstijl uit 1975 en is hetzelfde als alle intercity's die al meer dan 30 jaar bij de NS rondrijden.

Het topic start met een poll over het toe te passen uiterlijk bij renovatie en voor DD-AR is dat wel degelijk nieuw. Twee van de drie ontwerpen zijn ook nieuw, die twee zijn het alleen niet geworden...

Citaat van: MarklinKoen op donderdag 27 oktober 2011, 14:52:46
Blegh!! :O :sad:  :neutral: :neutral: :question: :mad: :| :| :O

slecht ontwerp! Die buitenkant: oke, die gaat, maar interieur: nope!
die rare folie/wand met rondjes er op: te veel disco look, en doorkijk in de coupe. lelijk..
Die houten trappen: geeft te veel een bergwoning in zwitserland look
die rooie ruitjes stoeltje: het schotse ruitjestijdperk is ook al voorbij
ronde verlichting in het dag: geef mij maar tl buizen.
blauwe hoekbank: betaal je een 2eklas kaartje om met een dikke vieze zweterige man op een hoekbank te zitten, of gaan we een verjaardagsfeestje houden in de trein? zeg het maar..
Nee, dan kun je beter dat gifgroen hebben, met een uitstraling die in 1880 al verouderd was ;)
MarklinKoen
gast

tja, ieder zn smaak! ;) :)
Speciale Gast

Sr Trdl

Toch vind ik het een erg mooi stel geworden.

Wel een gemiste kans dat ze 'm niet de DD-ARm noemen. >:-D
Blausee-Mitholz
gast

De nieuwe naam voor dit materieel wordt NID - Nieuwe Intercity Dubbeldekker.
Bron NS

Mvg, Johan
MarklinKoen
gast

Twas DZZ toch??
Remkraan
gast

Het was DDZ (dubbel dekker zones) en is nu NID

DDZ was slechts een werknaam binnen Nedtrain, NID is de naam welke NSR als eigenaar aan dit materieel geeft.
MarklinKoen
gast

Oké!
treintje1234567890
gast

over 10 jaar is ie niet zo nieuw meer duss zullen ze de naam dan toch weer moeten aanpassen
De trein ziet er van buiten wel mooi uit maar de binnenkant vind ik persoonlijk niks. Die rode stoelen doen zo kil plastic aan vind ik.
mathijs-spoor3
gast

als ze er plastic uitzien worden modeltreinen een stuk realistischer! :D

gr

Light My Train

Citaat van: treintje1234567890 op zaterdag 29 oktober 2011, 18:25:07
over 10 jaar is ie niet zo nieuw meer duss zullen ze de naam dan toch weer moeten aanpassen

Waarom? Het is slechts een benaming, en die gaan ze echt niet opnieuw aanpassen. Over ~25/30 jaar zullen deze stellen wel richting de sloper gaan.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.