Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 10 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Dag Peter,

Ik heb de discussie vanaf de zijkant gevolgd maar ik denk dat je nu een mooie vloeiende oplossing hebt.

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,


Citaat van: Peter Alex op zondag 13 februari 2022, 11:41:09
Hoi Peter, ik vind het wel een dappere actie, met een uitstekend resultaat! Ik blijf je volgen. Gr. Peter
Hoi Peter,
Of het dapper is weet ik niet, net zoals ze met scenery zeggen is het een kwestie van gewoon doen.
Nu zaag ik alleen in gewone rails en verzaag je hem dan is er niet zoveel aan de hand behalve dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen.

Ooit eens een hosentrager gemaakt en dat was andere koek Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).



Citaat van: Trainhenk op zondag 13 februari 2022, 14:33:27
Dag Peter,

Ik heb de discussie vanaf de zijkant gevolgd maar ik denk dat je nu een mooie vloeiende oplossing hebt.

Henk
Ik ben er ook blij mee Henk, dit gedeelte zit naar mijn zin maar het moet ook nog aan gaan sluiten aan de linker en rechterkant waarbij links gevoelsmatig het lastigste wordt.



Citaat van: ACTS.zuid op zondag 13 februari 2022, 19:35:51
Nou, de vaart zit er in zo te zien. Ik blijf je ook volgen.
Fijn dat je weer mee gaat lezen Ben, vergeet je de notificatie niet aan te zetten, dan mis je niets  ;)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,

Vanavond een kort stukje rails aan de slanke wissel gemaakt doormiddel van profiel-verbinders van Marklin ( 74994 )
Op deze manier liggen de railstaven in een lijn.

Ik zie op de foto dat ik nog een klein stukje kunststof bij de spoorstaaf zit, dat ga ik gelijk even weghalen.




Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Indrukwekkend weer , kan niet wachten op een totaal overzicht en dan een klein filmpje van de trein dit stuk spoor mag inwijden   :thumbup: :thumbup: :)
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
haal gewoon de vastzetting links ook weg en schuif de verbinder naar links.Zal steviger zijn.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Ziet er netjes uit! Zulke nette creaties heb ik nooit voor elkaar gekregen. Leuk om je draadje met alle uitdagingen te volgen.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Citaat van: Barry1972 op maandag 14 februari 2022, 20:03:59
Indrukwekkend weer , kan niet wachten op een totaal overzicht en dan een klein filmpje van de trein dit stuk spoor mag inwijden   :thumbup: :thumbup: :)

Heel indrukwekkend inderdaad hoe iemand twee wissels ergens tussen past.  :D :D
Moet in deze denken aan de standaard tekst van Harald in het voorstelhoekje:

Citaat van: Haradigi op vrijdag 11 februari 2022, 11:29:41
Op dit Forum is veel te lezen, te zien en te leren.
En wat je niet weet, gewoon even vragen en antwoorden komen dan vast wel.

Nou, dat is inderdaad zo! Het bewijs is hier. Zo leuk.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Citaat van: bellejt op maandag 14 februari 2022, 20:40:31
haal gewoon de vastzetting links ook weg en schuif de verbinder naar links.Zal steviger zijn.
Dit doet helemaal niks meer.

Peter: Even een vijltje erlangs zodat ie strak ligt? En even een knipje aan je railverbinder.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,


Citaat van: Barry1972 op maandag 14 februari 2022, 20:03:59
Indrukwekkend weer , kan niet wachten op een totaal overzicht en dan een klein filmpje van de trein dit stuk spoor mag inwijden   :thumbup: :thumbup: :)
Hoi Barry,
Ik zal er een filmpje van maken als het klaar is, ik hoop vandaag net zoals gisteren op tijd thuis te zijn zodat ik verder kan bouwen.



Citaat van: bellejt op maandag 14 februari 2022, 20:40:31
haal gewoon de vastzetting links ook weg en schuif de verbinder naar links.Zal steviger zijn.
Hoi Johnny,
Dat gaat helaas niet meer, ik heb de railverbinders ingekort en nadat het zat zoals op de foto te zien is heb ik voor de stevigheid de rails aan elkaar gelijmd.



Citaat van: BeerBot_3000 op maandag 14 februari 2022, 20:46:20
Ziet er netjes uit! Zulke nette creaties heb ik nooit voor elkaar gekregen. Leuk om je draadje met alle uitdagingen te volgen.
Hoi Jan,
Ik ben ooit begonnen na de aanmoediging van Laurent, die zetten overal de zaag in  :)
Soms is het niet anders en moet je de boel verbouwen, ook aan de linkerkant van het station zijn een aantal op maat gemaakte railzen en wissels te vinden.



Citaat van: Laurent op maandag 14 februari 2022, 22:18:01
Citaat van: bellejt op maandag 14 februari 2022, 20:40:31
haal gewoon de vastzetting links ook weg en schuif de verbinder naar links.Zal steviger zijn.
Dit doet helemaal niks meer.

Peter: Even een vijltje erlangs zodat ie strak ligt? En even een knipje aan je railverbinder.
Hoi Laurent,
De twee delen zitten aan elkaar gelijmd  8o wat bedoel je met een knipje in de railverbinder?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Op de foto's is lastig het lastig te zien hoe ver de 912 tussen de wissels is ingekort. Het lijkt me net iets meer dan 8°. Met dat als uitgangspunt zou de onderstaande binnenbocht wel eens kunnen passen. Het idee is dat je het rode bochtje op maat maakt.

Als de gele rail een tot 160 mm ingekorte 912 is, past de binnenbocht met een stukje van 46 à 47 mm uit een 912. De gele rail is dan 8,2°, de rode 2,4°. Als de gele rail een paar mm korter of langer is, moet het ook best kunnen, uiteraard wel met een iets kortere of langere rode rail. Hoe lang het precies moet worden, kun je nameten door eerst de andere rails van de binnenbocht te leggen. Als je nog wat meer berm van de gele aangepaste 912 haalt, hoeft er geen 071 zonder baanbermdeel naast maar past de 188 er waarschijnlijk meteen. Zo niet, dan moet je ook van de 188 een stukje berm halen, net zoals je al bij de 077 hebt gedaan.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Is het een idee om vanuit wissel 24711 (rechtsonder) naar links meteen met een (zeer) flauwe boog te beginnen? Daarmee mis je dan een recht stuk tussen twee linker bogen.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Een idee is het zeker, daarom had ik dat eerst geprobeerd. Met als uitgangspunt dat de gele rail ongeveer 160 mm is, kwam ik daar echter niet goed uit zonder ergens anders weer een stukje recht tussen twee gebogen rails te moeten leggen. Dat sluit niet uit dat het toch mogelijk is; bijvoorbeeld als de gele rail duidelijk korter of langer is dan die 160, of als je zelf een bochtje maakt met een andere boogstraal dan een van de beschikbare in C-rail.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 15 februari 2022, 08:28:02
Op de foto's is lastig het lastig te zien hoe ver de 912 tussen de wissels is ingekort. Het lijkt me net iets meer dan 8°. Met dat als uitgangspunt zou de onderstaande binnenbocht wel eens kunnen passen. Het idee is dat je het rode bochtje op maat maakt.

Als de gele rail een tot 160 mm ingekorte 912 is, past de binnenbocht met een stukje van 46 à 47 mm uit een 912. De gele rail is dan 8,2°, de rode 2,4°. Als de gele rail een paar mm korter of langer is, moet het ook best kunnen, uiteraard wel met een iets kortere of langere rode rail. Hoe lang het precies moet worden, kun je nameten door eerst de andere rails van de binnenbocht te leggen. Als je nog wat meer berm van de gele aangepaste 912 haalt, hoeft er geen 071 zonder baanbermdeel naast maar past de 188 er waarschijnlijk meteen. Zo niet, dan moet je ook van de 188 een stukje berm halen, net zoals je al bij de 077 hebt gedaan.



Hallo Rob,

Ik heb dat onderste stuk rails er op dit moment al inliggen.
Links vanaf kruiswissel heb ik nu de 24188-24064-24215-24315-24172-24071 daarna sluit ik aan op het slanke wissel.

Het gebogen overloopstuk uit de 24912 heeft een lengte van 12,5 cm.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Citaat van: mphoi op dinsdag 15 februari 2022, 10:52:23
Is het een idee om vanuit wissel 24711 (rechtsonder) naar links meteen met een (zeer) flauwe boog te beginnen? Daarmee mis je dan een recht stuk tussen twee linker bogen.

Hierboven staat beschreven hoe dit gedeelte nu loopt Martin, ik ga nu eerste even eten en zal straks even een foto plaatsen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,

Hierbij de foto, dit gedeelte zit er naar mijn gevoel strak in, de volgende stap is het aansluiten op de R9 bocht.
Beiden sporen lagen redelijk ver uit elkaar, ik wil nu proberen om de hartafstand van beiden R9 bogen dichter bij elkaar te brengen.




Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Ziet er goed uit Peter  :thumbup: nou alle andere "gewone" wissels er ook nog uit ....... >:-D >:-D
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Bij Prorail halen ze nagenoeg alle wissels weg in en bij het stationsgebied, geen (ver)storingen meer.....
Dus minimaliseren is het motto Peter,  :P

Gr. Jan
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Ben,

Ik ben het niet vaak met je eens, maar
deze keer ben ik het helemaal met je eens!

Sorry Peter, ik vind dat het er ook niet uitziet.
Deze schitterende baan verdiend veel meer.
Dit ziet er erg slordig uit! Maar het belangrijkste
is dat jij het mooi en goed vind. Maar ik zou hier
zeker nog maar eens heel goed naar gaan kijken,
want ik weet zeker dat jij je hier later ook aan gaat
storen.

Mvg Peter van Oosterom.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
valt mee maar is het niet mogelijk de onderste baan ook wat vlotter te laten verlopen ipv die korte knik nu ? Zou stukken beter ogen.Mss ook de rechterkant die niet is aangesloten minder knikken
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Is het niet zo dat de hartafstand verschilt omdat de stationsporen in het station verder uit elkaar liggen?
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Ik zie het, ik had geen zin om terug te zoeken naar het station.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hoi Peter, ik lees nu pas je verhaal over de aanpassing bij het station met de slanke wissels. Maar heb je de binnenbocht ook al eens uitgelegd geprobeerd met R9 bochten. zoals Ben eerder al opmerkte met geprinten 1:1 rails. Dan krijg je een vloeiend verlopende bocht.

Even uitgeprobeerd in wintrack:



is maar een idee :)

Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo Dirk / Peter


Naar mijns inziens klopt de tekening niet tov de werkelijke situatie,  het aantal graden van de binnen bocht komt niet overeen met het aantal graden van de buiten bocht , binnenbocht is 4x 912?? = 48,4 graad en de buitenbocht is 24,3+ 12,1 +6 van de opmaat gemaakte bocht = 42,4 graad .

Tenzij er graden van de bochten in de tekening zijn aangepast , maar dat kan ik niet uit de tekening opmaken.

Maar anders moeten Peter de graden van de R9 bochten aanpassen om het passend te krijgen.

Niet om te zeuren , maar met een kritische blik, als je naar de foto kijk met de aanpassing die gemaakt is, ligt de rails onder spanning wat aangeeft dat het niet helemaal klopt, als ik kijk naar het 2de spoor vanaf de kleine wissel en daarop volgend de slanke wissel sluit het bedding aan de binnen kant niet mooi aan tov de buitenkant.

Peter jij geef aan dat je de h.o.h afstand van de ruime bocht , rechts van de slanke wissels, wil verkleinen, maar met die halve 912 tussen de wissels ga je juist de afstand verruimen of zie ik dit verkeerd?

Mvg, Richard
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,

Het blijft lastig om een mooi verloop te maken, ik was niet tevreden over twee gewone overloop wissels en wilde dat aanpakken.

Nu heeft Ben net een baanoverzicht geplaatst wat niet overeenkomt met de huidige werkelijkheid.
Het station heeft geen 8 maar zeven sporen liggen en vanaf de bovenste twee sporen loopt er nog maar een spoor naar de middelste sporen van het station.

Ik zal morgen ( sorry drukke dag gehad ) een serie foto's maken en plaatsen van de huidige situatie.
Toch ga ik alvast reageren op jullie reacties.


Citaat van: robert39 op dinsdag 15 februari 2022, 21:09:51
Ziet er goed uit Peter  :thumbup: nou alle andere "gewone" wissels er ook nog uit ....... >:-D >:-D
Hoi Robert,
Tijdens het ontwerpen lang geleden hebben we naar allemaal slanke wissels gekeken maar bleek dat onhaalbaar en is er gekozen voor deze opzet  :)



Citaat van: 44er op dinsdag 15 februari 2022, 21:15:11
Bij Prorail halen ze nagenoeg alle wissels weg in en bij het stationsgebied, geen (ver)storingen meer.....
Dus minimaliseren is het motto Peter,  :P

Gr. Jan
Hoi Jan,
Dit ontwerp stampt nog van voor dei tijd  :D
Wat er nu ligt is volledig gebouwd, dus dat haal je niet 1 2 3 meer weg.
Toch kijk ik met belangstelling naar de ideeën die aangeboden worden, daarbij moet ik wel opletten dat de R9 bochten zo'n beetje op deze plek blijven liggen want ook die constructie is volledig gebouwd.



Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 februari 2022, 08:43:11
Mooi slank Peter maar kijk eens goed: optisch klopt het niet. De hartafstanden zwabberen en da's niet zo fraai.



Je bent als het ware op het verkeerde spoor gezet.

Gr, Ben.
Hoi Ben,
Ik ben het wel met je eens, dit zou mooier moeten kunnen, ik zag net het idee met 3 stuks R9 bochten en dat maakt het wel een stuk vloeiender.



Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 februari 2022, 11:09:38
Wat ik zou doen (als die slanke wissels er in moeten blijven): de afstand zo veel als mogelijk gelijk zien te maken. Ik heb Peter eerder geattendeerd op het 1:1 printen van wissels en railstukken en daar mee gaat "leggen".

Als dat halve stukje boog waar dat witte briefje bij ligt naar links schuift wordt de afstand al groter op het punt waar ik het middelste groene balkje heb getekend. Dan past weliswaar het stukje spoor niet meer dat verzaagd is tussen de twee slanke wissels maar da's opnieuw te maken toch. Zo kun je langzaam toewerken naar een tenminste ongeveer gelijke hart op hart afstand van links naar rechts.


Gr, Ben.
Ja die slanke wissels wil ik behouden daar was het allemaal om te doen.
Ik heb best een hoop rails op voorraad maar R9 bochten helaas niet, het toewerken van een zo goed mogelijke gelijke hart afstand ga ik wel proberen.



Citaat van: LeenVdab op woensdag 16 februari 2022, 11:12:32
Ik wil ook niet zeuren maar ik vind die mix van korte en slanke wissels op zich al niet echt OK, maar als 'overgangsboog' naar R9 stukken R2 gebruiken is toch wel de omgekeerde wereld, dat zal toch nooit mooi zijn een trein die uit een R9 bocht komt via zo een knik het station binnen duwen?
Maar over schoonheid valt niet te twisten, je moet doen wat je zelf het beste vindt, maar ik zou het in ieder geval zeker niet op deze manier doen.
Ik hoop dat we dat hier mogen zeggen.
Hoi Leen,
Natuurlijk mag jij ( net als iedereen ) je mening zeggen, als dit op een nette manier gebeurd zoals o.a. jij doet is het toch alleen maar een goede manier om mee te denken / praten.

Helaas is mijn ruimte niet onbeperkt en is er jaren geleden besloten om een combinatie van korte en slanke wissels te maken, zelf had ik ook graag alles met slanke wissels gedaan maar dat zat er niet in.



Citaat van: PetervO op woensdag 16 februari 2022, 11:23:52
Ben,

Ik ben het niet vaak met je eens, maar
deze keer ben ik het helemaal met je eens!

Sorry Peter, ik vind dat het er ook niet uitziet.
Deze schitterende baan verdiend veel meer.
Dit ziet er erg slordig uit! Maar het belangrijkste
is dat jij het mooi en goed vind. Maar ik zou hier
zeker nog maar eens heel goed naar gaan kijken,
want ik weet zeker dat jij je hier later ook aan gaat
storen.

Mvg Peter van Oosterom.
Hoi Peter,
Leuk van jou weer iets te lezen  :thumbup:
Ook ik ben het eens met de meeste kritiek eens en wil binnen de mogelijkheden van de huidige constructie kijken wat er allemaal mogelijk is.
Ik ga een doosje 24912 halen om verder te passen en te meten, dat onderste gedeelte moet zeker strakker kunnen.



Citaat van: bellejt op woensdag 16 februari 2022, 11:36:07
valt mee maar is het niet mogelijk de onderste baan ook wat vlotter te laten verlopen ipv die korte knik nu ? Zou stukken beter ogen.Mss ook de rechterkant die niet is aangesloten minder knikken
Hoi Johnny,
Ik wil een eerste poging gaan doen met het idee van Dirk, dus met de 3 R9 bochten, die rechterkant die nu nog niet aangesloten is zou de stap daarna zijn maar daar ben ik ook zeker niet tevreden over maar ben er nog niet mee bezig geweest.



Citaat van: flyerman op woensdag 16 februari 2022, 12:25:14
Is het niet zo dat de hartafstand verschilt omdat de stationsporen in het station verder uit elkaar liggen?
Hoi Martin,
Die sporen in het midden liggen nagenoeg gelijk van elkaar hart op ongeveer 8 cm.



Citaat van: Dirk59 op woensdag 16 februari 2022, 17:20:25
Hoi Peter, ik lees nu pas je verhaal over de aanpassing bij het station met de slanke wissels. Maar heb je de binnenbocht ook al eens uitgelegd geprobeerd met R9 bochten. zoals Ben eerder al opmerkte met geprinten 1:1 rails. Dan krijg je een vloeiend verlopende bocht.

Even uitgeprobeerd in wintrack:



is maar een idee :)
Hoi Dirk,
Ik vind dit gedeelte met de 3 R9 bochten er erg mooi uitzien, helaas hebben wij geen printer meer in huis maar ik ga een doosje 24912 bochten halen zodat ik kan passen en meten.



Citaat van: LeenVdab op woensdag 16 februari 2022, 18:47:56
Wat jij vloeiend noemt lijkt mij nog altijd de omgekeerde wereld, op de binnenbaan overgaan van recht naar R9 en op de buitenbaan van recht naar R2, ik noem dat eerder een knik.
De buitenbaan zou ook met R9 gemaakt moeten worden Leen.



Citaat van: rzande op woensdag 16 februari 2022, 19:13:52
Hallo Dirk / Peter


Naar mijns inziens klopt de tekening niet tov de werkelijke situatie,  het aantal graden van de binnen bocht komt niet overeen met het aantal graden van de buiten bocht , binnenbocht is 4x 912?? = 48,4 graad en de buitenbocht is 24,3+ 12,1 +6 van de opmaat gemaakte bocht = 42,4 graad .

Tenzij er graden van de bochten in de tekening zijn aangepast , maar dat kan ik niet uit de tekening opmaken.

Maar anders moeten Peter de graden van de R9 bochten aanpassen om het passend te krijgen.

Niet om te zeuren , maar met een kritische blik, als je naar de foto kijk met de aanpassing die gemaakt is, ligt de rails onder spanning wat aangeeft dat het niet helemaal klopt, als ik kijk naar het 2de spoor vanaf de kleine wissel en daarop volgend de slanke wissel sluit het bedding aan de binnen kant niet mooi aan tov de buitenkant.

Peter jij geef aan dat je de h.o.h afstand van de ruime bocht , rechts van de slanke wissels, wil verkleinen, maar met die halve 912 tussen de wissels ga je juist de afstand verruimen of zie ik dit verkeerd?

Mvg, Richard
Hoi Richard,
De tekening die Ben liet zien klopt inderdaad niet meer, ik zal morgen proberen een aantal overzicht foto's te maken hoe het er nu bij ligt.
Dan moet ik wel eerst puin ruimen maar dat komt goed  :D

De binnenbocht heeft 3 R9 bochten.
Het klopt dat de rails ligt iets onder spanning ligt, met het gezaagde overloop stuk kom ik nu goed uit op de binnenste R9 bocht.
De buitenbocht zou ik graag op een kleinere hart afstand willen leggen, dan kom ik bij mijn fly-over ook iets beter uit.



Conclusie:
Ik ga ermee aan de slag, probeer morgen rails te halen en ga foto's maken van de huidige situatie.
Normaal ben ik in het weekend druk met mijn baantje alleen aankomend weekend staan er andere activiteiten in de planning maar probeer in de avonden wat te doen.

Iedereen bedankt voor de inbreng  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hi Peter,

Wat een dilemma's en vele ideeën maar je komt er vast wel uit.
Zelf ben ik blij, en lijkt het een stuk makkelijker, dat er hier alleen slanke wissels worden gebruikt (heb er een krat vol van).

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Peter

Ik bedoel met de tekening die van Dirk,  dit kan niet kloppen met 3 x 912 + 1 x 912 in de wissel
Ik kijk er zo naar 2 x 912 voor de bocht van de kleine wissel is beide 24 graad , dus dit klopt,
Echter 1x 912 + 1x 912 vande wissel is ook 24 graad maar in de buitenbocht heb je 1x 912 van de wissel + 1x het door jouw op maat gemaakte 912 van circa 6 graad is samen 18 graad , dus hier uit kun je de conclusie trekken dat in de tekening van Dirk: 1 of het kleine bochtje is getekend als 12 graad of optie 2, de bochten van het onderste spoor zijn aangepast.

Als ik naar de tekening van Dirk kijk lijken de bochten 912 van het onderste spoor gelijk aan die van de wissels , dus denk ik dat er verschil zit in het door jouw opmaat gemaakte halve 912 en de  halve 912 die Dirk getekend heeft.

Kortom ,je kunt het wel passend krijgen zoals er getekend is,  maar je zult dan ook 1x 912 ook aan moeten passen , dus geen 3 x 912 maar 2 x912 en 1 halve zoals in de buiten bocht , anders gaat het niet passen omdat de onderste bocht 6 graden te ver door draaid.

Ik hoop dat het duidelijk is zoals ik het beschrijf, succes met het aanpassen

Gr, Richard
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 16 februari 2022, 20:56:54Ik ben het wel met je eens, dit zou mooier moeten kunnen, ik zag net het idee met 3 stuks R9 bochten en dat maakt het wel een stuk vloeiender.
Die hint had ik al gegeven:
Citaat van: mphoi op dinsdag 15 februari 2022, 10:52:23Is het een idee om vanuit wissel 24711 (rechtsonder) naar links meteen met een (zeer) flauwe boog te beginnen? Daarmee mis je dan een recht stuk tussen twee linker bogen.
Met de tekening van Dirk wordt het helderder:
Citaat van: Dirk59 op woensdag 16 februari 2022, 17:20:25
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Ik val in herhaling, probeer geen meegebogen wissel te maken van een rechte (slanke) wissel.
Denk niet dat je zo een realistische boog kan maken.

Gewoon binnen rijden met R9, wens van velen, ik kom niet verder dan R3, en dan de wisselstraat inrijden..
Denk dat dat het mooiste beeld geeft
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
 @citaat @citaat
Helder? Integendeel, dit noem ik misleidend. Richard schreef het ook al, zij het in iets andere bewoordingen. De verbindende bocht tussen beide slanke wissels klopt niet. Met 3x912 in de binnenbocht moet die verbinding 12 graden zijn, anders kloppen de hoeken niet, maar het is overduidelijk véél korter een 912. Als je toch een 912 zou pakken en zou inkorten zodat het in de buurt komt, komt het uit op ±9 graden, een afwijking van ±3 graden. En dat terwijl Peter er een ingekorte 912 heeft liggen van ongeveer 6 graden.

Ik vind het lastig om een alternatieve, mooiere binnenbocht te ontwerpen want Peter heeft flink gesmokkeld, maar het is me niet duidelijk waar. Hij heeft aangegeven dat hij vanaf de kruiswissel met 24188-24064-24215-24315-24172-24071 de binnenbocht naar de slanke wissel heeft gemaakt. Dat is 30 graden, wat betekent dat de ingekorte 912 tussen de twee slanke wissels 5,7 graden zou moeten zijn om perfect uit te komen met de hoeken. Een R9-bocht (boogstraal 1114,6 mm) van 5,7 graden is echter maar 111 mm lang, geen 125 mm zoals hij zelf schreef. Een R9-bocht van 125 mm levert een hoek op van 6,4 graden. Er is dus een afwijking van 0,7 graden en het is dus geen wonder dat het nogal wringt. Wat hij heeft gedaan om de rails toch zo te kunnen leggen, kan ik alleen maar naar raden. Toch heb ik nog maar eens een poging gewaagd om een mooiere binnenbocht te ontwerpen, met zoveel mogelijk R9.

Misschien past het onderstaande patroon, met een op maat gemaakte, ingekorte 912. In WinTrack wringt dat behoorlijk, maar niet erger dan wat Peter heeft gelegd. Bij het inkorten van de 24912 moet je er rekening mee houden dat het zo goed mogelijk aan moet sluiten op een 077 dan wel een ander kort recht passtukje.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo

Om dit deel passend te maken blijft een lastig verhaal mede doordat, wat ik al eerder aan heb gegeven , je op een relatief klein stukje het passend wil maken en ook nog eens met extra 6 graden, tov de wissels hierin wil verwerken . We weten allemaal als modelspoor hobbyisten dat er nog al eens een compromis moet worden genomen in de hobby om het doel te halen zoals we het voor ogen hebben.

  Tevens  zie ik toch ook wel wat tegenstrijdig heden ontstaan in dit verhaal , wat er gewenst wordt en wat er gecreëerd wordt, dit spreek elkaar nog al eens tegen , naar mijn bescheiden mening. Maar het allerbelangrijkste is de vraag, wat wil Peter is de flauwe binnen bocht het doel of wil je het spoor zo paralel mogenlijk hebben. Waar enkele al de voorkeur aangaven.

Je kunt je eigen nu heel druk maken om die flauwe bocht passend te krijgen , maar aangezien het een bewuste keuze van Peter is geweest om tijdens het ontwerpen van het spoor kleine wissels te gebruiken , hoe belangrijk is dan deze flauwe bocht?

Peter kun jij aangeven wat voor jouw belangrijk is , als jij een compromis wil nemen en de onderste spoor wil uitvoeren met een 24 graden bocht denk ik dat het mogenlijk is om het mooi passend te krijgen, waarbij  de sporen paralel lopen en rechts van de slanke wissels de zelfde h.o.h.maat hebben zoals bij de kleine wissels, zoals het er oorspronkelijk bij lag( hierbij moet je de 6 graden verwerken rechts van de slanke wissels , ik heb op dit deel geen zicht hoe dat uitkomt , maar het lijkt mij stug dat je dit niet passend krijgt aangezien de lengte van dit deel.)


Als dit voor jouw eventueel een optie is laat het dan even weten , dan ga ik proberen of ik het hier middels een plaatje inzichtelijk kan krijgen, ik heb hier geen ervaring mee dus moet ik het even uitzoeken hoe ik dat het beste voor elkaar krijg.

Voel je eigen  niet verplicht , als je het niet zie zitten om die 6 graden rechts van de slanke wissels te verwerken , even goede vrienden

Gr,  Richard
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Even een zijlijn: Peter, ken je dit merk? Veel STEF :-)
https://www.ree-modeles.com/catalogue/catalogue-h0/38-wagons-h0/ufr
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,

Het is er gisteren niet van gekomen om het station op de foto te zetten, hier zijn de plannen voor dit weekend 180 graden gedraaid en kan ik toch met de baan verder ( iets met wind ).

Ik rij zo eerst naar Amersfoort om een doosje 24912 bochten te halen.



Citaat van: Haradigi op woensdag 16 februari 2022, 22:09:45
Hi Peter,

Wat een dilemma's en vele ideeën maar je komt er vast wel uit.
Zelf ben ik blij, en lijkt het een stuk makkelijker, dat er hier alleen slanke wissels worden gebruikt (heb er een krat vol van).

groet
Harald
Hoi Harald,
Een dilemma noem ik het niet, er wordt volop meegedacht en dat waardeer ik erg.
Straks weer passen en meten, je weet wel waar de meeste tijd mee wordt versleten  :)



Citaat van: rzande op woensdag 16 februari 2022, 22:29:53
Peter

Ik bedoel met de tekening die van Dirk,  dit kan niet kloppen met 3 x 912 + 1 x 912 in de wissel
Ik kijk er zo naar 2 x 912 voor de bocht van de kleine wissel is beide 24 graad , dus dit klopt,
Echter 1x 912 + 1x 912 vande wissel is ook 24 graad maar in de buitenbocht heb je 1x 912 van de wissel + 1x het door jouw op maat gemaakte 912 van circa 6 graad is samen 18 graad , dus hier uit kun je de conclusie trekken dat in de tekening van Dirk: 1 of het kleine bochtje is getekend als 12 graad of optie 2, de bochten van het onderste spoor zijn aangepast.

Als ik naar de tekening van Dirk kijk lijken de bochten 912 van het onderste spoor gelijk aan die van de wissels , dus denk ik dat er verschil zit in het door jouw opmaat gemaakte halve 912 en de  halve 912 die Dirk getekend heeft.

Kortom ,je kunt het wel passend krijgen zoals er getekend is,  maar je zult dan ook 1x 912 ook aan moeten passen , dus geen 3 x 912 maar 2 x912 en 1 halve zoals in de buiten bocht , anders gaat het niet passen omdat de onderste bocht 6 graden te ver door draaid.

Ik hoop dat het duidelijk is zoals ik het beschrijf, succes met het aanpassen

Gr, Richard
Hoi Richard,
Ik heb zo meteen 7 stuks 24912 liggen en kan dus naar harte lust zagen en verpruts ik er eentje dan is er geen man overboord.
Wordt vervolgd  :)



Citaat van: mphoi op donderdag 17 februari 2022, 17:12:15
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 16 februari 2022, 20:56:54Ik ben het wel met je eens, dit zou mooier moeten kunnen, ik zag net het idee met 3 stuks R9 bochten en dat maakt het wel een stuk vloeiender.
Die hint had ik al gegeven:
Citaat van: mphoi op dinsdag 15 februari 2022, 10:52:23Is het een idee om vanuit wissel 24711 (rechtsonder) naar links meteen met een (zeer) flauwe boog te beginnen? Daarmee mis je dan een recht stuk tussen twee linker bogen.
Met de tekening van Dirk wordt het helderder:
Citaat van: Dirk59 op woensdag 16 februari 2022, 17:20:25
Hoi Martin,
Ik ben het met je eens dat een tekening of foto een stuk meer informatie geeft dan alleen tekst.
Straks de nieuwe rails neerleggen en kijken hoe we uit gaan komen.



Citaat van: Barry1972 op donderdag 17 februari 2022, 18:09:50
Ik val in herhaling, probeer geen meegebogen wissel te maken van een rechte (slanke) wissel.
Denk niet dat je zo een realistische boog kan maken.

Gewoon binnen rijden met R9, wens van velen, ik kom niet verder dan R3, en dan de wisselstraat inrijden..
Denk dat dat het mooiste beeld geeft
Hoi Barry,
We vergeten wel eens dat de baan al voor zo'n 98% afwas voordat ik de overloop wissels wilde aanpassen, ik ben dus tot op zekere hoogte gebonden aan de huidige constructie.
De constructie zelf ga ik niet meer aanpassen.



Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 17 februari 2022, 19:48:11
@citaat @citaat
Helder? Integendeel, dit noem ik misleidend. Richard schreef het ook al, zij het in iets andere bewoordingen. De verbindende bocht tussen beide slanke wissels klopt niet. Met 3x912 in de binnenbocht moet die verbinding 12 graden zijn, anders kloppen de hoeken niet, maar het is overduidelijk véél korter een 912. Als je toch een 912 zou pakken en zou inkorten zodat het in de buurt komt, komt het uit op ±9 graden, een afwijking van ±3 graden. En dat terwijl Peter er een ingekorte 912 heeft liggen van ongeveer 6 graden.

Ik vind het lastig om een alternatieve, mooiere binnenbocht te ontwerpen want Peter heeft flink gesmokkeld, maar het is me niet duidelijk waar. Hij heeft aangegeven dat hij vanaf de kruiswissel met 24188-24064-24215-24315-24172-24071 de binnenbocht naar de slanke wissel heeft gemaakt. Dat is 30 graden, wat betekent dat de ingekorte 912 tussen de twee slanke wissels 5,7 graden zou moeten zijn om perfect uit te komen met de hoeken. Een R9-bocht (boogstraal 1114,6 mm) van 5,7 graden is echter maar 111 mm lang, geen 125 mm zoals hij zelf schreef. Een R9-bocht van 125 mm levert een hoek op van 6,4 graden. Er is dus een afwijking van 0,7 graden en het is dus geen wonder dat het nogal wringt. Wat hij heeft gedaan om de rails toch zo te kunnen leggen, kan ik alleen maar naar raden. Toch heb ik nog maar eens een poging gewaagd om een mooiere binnenbocht te ontwerpen, met zoveel mogelijk R9.

Misschien past het onderstaande patroon, met een op maat gemaakte, ingekorte 912. In WinTrack wringt dat behoorlijk, maar niet erger dan wat Peter heeft gelegd. Bij het inkorten van de 24912 moet je er rekening mee houden dat het zo goed mogelijk aan moet sluiten op een 077 dan wel een ander kort recht passtukje.
Hoi Rob,
Er staat wel iets onder spanning maar dat lijkt mij niet zo'n probleem eerlijk gezegd, straks hoop ik het de voorgestelde r9 bochten een mooi resultaat te behalen.



Citaat van: rzande op donderdag 17 februari 2022, 23:33:12
Hallo

Om dit deel passend te maken blijft een lastig verhaal mede doordat, wat ik al eerder aan heb gegeven , je op een relatief klein stukje het passend wil maken en ook nog eens met extra 6 graden, tov de wissels hierin wil verwerken . We weten allemaal als modelspoor hobbyisten dat er nog al eens een compromis moet worden genomen in de hobby om het doel te halen zoals we het voor ogen hebben.

  Tevens  zie ik toch ook wel wat tegenstrijdig heden ontstaan in dit verhaal , wat er gewenst wordt en wat er gecreëerd wordt, dit spreek elkaar nog al eens tegen , naar mijn bescheiden mening. Maar het allerbelangrijkste is de vraag, wat wil Peter is de flauwe binnen bocht het doel of wil je het spoor zo paralel mogenlijk hebben. Waar enkele al de voorkeur aangaven.

Je kunt je eigen nu heel druk maken om die flauwe bocht passend te krijgen , maar aangezien het een bewuste keuze van Peter is geweest om tijdens het ontwerpen van het spoor kleine wissels te gebruiken , hoe belangrijk is dan deze flauwe bocht?

Peter kun jij aangeven wat voor jouw belangrijk is , als jij een compromis wil nemen en de onderste spoor wil uitvoeren met een 24 graden bocht denk ik dat het mogenlijk is om het mooi passend te krijgen, waarbij  de sporen paralel lopen en rechts van de slanke wissels de zelfde h.o.h.maat hebben zoals bij de kleine wissels, zoals het er oorspronkelijk bij lag( hierbij moet je de 6 graden verwerken rechts van de slanke wissels , ik heb op dit deel geen zicht hoe dat uitkomt , maar het lijkt mij stug dat je dit niet passend krijgt aangezien de lengte van dit deel.)


Als dit voor jouw eventueel een optie is laat het dan even weten , dan ga ik proberen of ik het hier middels een plaatje inzichtelijk kan krijgen, ik heb hier geen ervaring mee dus moet ik het even uitzoeken hoe ik dat het beste voor elkaar krijg.

Voel je eigen  niet verplicht , als je het niet zie zitten om die 6 graden rechts van de slanke wissels te verwerken , even goede vrienden

Gr,  Richard
Hoi Richard,
Ik ben gebonden aan de bestaande constructie van de baan, dat wil ik niet meer veranderen, dus de flauwe bochten liggen op hun plaats ( wil alleen proberen het buitenste spoor dichter bij het binnenste te krijgen ).
Die lopen onder een fly-over door en dat wil ik zo behouden.



Citaat van: Dibbes op vrijdag 18 februari 2022, 08:04:49
Even een zijlijn: Peter, ken je dit merk? Veel STEF :-)
https://www.ree-modeles.com/catalogue/catalogue-h0/38-wagons-h0/ufr
Hoi Jos,
Ik heb net gelijk gekeken en daar zitten modellen bij die ik nog niet heb, meteen even naar de prijzen gekeken  8o
55€ voor een redelijk kleine wagon en dan komen de AC assen er nog bij.
Ik zal op de beurs ( die beginnen nu vast wel weer ) eens kijken of ik ze tegen kom voor een leuke prijs.
Bedankt voor de tip  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Ik wil even verduidelijken dat de tekening die ik eerder in post #23625 heb geplaats een idee was :idea: of wel een tekening los uit de pols. Maar dit is blijkbaar bij sommige niet duidelijk overgekomen daarom hier onder een opzet die wel eventueel is toe te passen :).
De blauwe delen zijn aangepaste 24912 op 6,4 grd. Is gelijk aan degene die Peter al heeft liggen tussen beide slanke wissels. Het rode rechte deel is een recht passtukje van 45 mm. De flauwe bocht is HOH 71 mm te krijgen als je het 24071 stukje aan de buitenste slanke wissel laat vervallen.



Is maar een voorstel.

Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
 @citaat
Hoi Dirk en alle anderen,
Bedankt weer voor de duidelijke tekening, ik heb ondertussen een doosje 24912 bochten in huis en ga er zo mee aan de slag.

Ik had er al eerder aan willen beginnen maar heb onze tuin voorbereid op de aankomende storm.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,

Even 3 foto's.
We beginnen links met de 24094




Dan 2 stuks 24912 en een stukje van 18cm 24912 rail ( had ik nog liggen ).
Als ik dat over de bestaande rails neerleg komt het er zo uit te zien.




Bovenstaande puur ter indicatie.

Ik zit even te schuiven aan de linkerkant met dat 24094 stukje, ik heb het gevoel dat dit te lang is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 18 februari 2022, 14:36:02Ik zit even te schuiven aan de linkerkant met dat 24094 stukje, ik heb het gevoel dat dit te lang is.

Ja, dat dacht ik al. Ik zou het maar eens met een 071 of 077 proberen, daarmee zal het wel lukken.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
 @citaat
Ga ik doen Rob, die stukjes heb ik nog liggen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,

Ik heb even 3 verschillende rechte stukjes toegepast.

Dit is met de 24064






Dit is met de 24071






Dit is met de 24077





Wat is de beste optie volgens jullie?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hoi Peter

Dat stuk 912 wat je nu als 18cm heb liggen , maak deze net zo lang als die andere die tussen de slanke wissels ligt.maak je hem langer of korter dan zul je spanning in het onderste spoor krijgen.

Dan heb je voor allebei de bochten de zelfde graden , ( voor de Piet lutten mis je 0,1 graad maar dat ga je niet terug zien )
Je zult dan aan beide kanten , bij de wissels,  een recht stukje krijgen voor de aansluiting , wellicht die 0,94 bij de kruiswissel zoals Dirk getekend heb en bij de slanke wissel die 45 mm.

Haal eerst de rails die je nu tussen de beide wissels heb liggen weg , maak de 912 op lengte , leg een willekeurig recht stukje rail aan de slanke wissel bv een 077, nu begin je met een 094 bij de kruiswissel , 2x 912, en nu het opmaat gemaakte 912, deze komt op die 077 bij de slanke wissel te liggen,  kijk nu naar de bedding , deze moeten van bovenaf gezien exact gelijk liggen en de gezaagde kant van de 912 moet haaks op de 077 zijn.

Zit er afwijking in de bedding tov elkaar dan zul je die lengte van de 094 aan moeten passen ,( wijk de kleine 912 te veel af richting de andere  912,,tussen de slanke wissels,, dan zul je de 094 moeten inkorten, ) als de bedding netjes boven elkaar ligt dan heb je de goede lengte om het kleine pas stukje bij de slanke wissel opmaat te maken.

Succes gr, Richard
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo Leen

Je hebt helemaal gelijk dat is de simpelste weg en de makkelijkste manier, in de basis had het inderdaad beter gekund, maar vanaf het begin dat er de slanke wissels in beeld kwamen zijn er gaande weg verschillende opties voorbij gekomen en was het uiteindelijke plan nog niet in beeld , maar er was alwel die halve 912 gecreëerd,  en is hierop verder geborduurd .


Als je er realistisch naar kijk had dit bij de oorspronkelijke planning van het spoorplan al bekeken moeten worden, het is nu ook nog de vraag of de aansluiting van het rechtse deel van de slanke wissels  mooi en passend te krijgen is,  naar mijn mening gaat dit ook niet zonder slag of stoten als ik kijk wat er aan rails lag en zoals het nu wordt zal het mij verbazen als het 1op 1 passend is .

Gr , Richard

Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Hallo allemaal,

@citaat
@citaat @citaat

Leen en Richard, ik ga er een nachtje over slapen en morgen gaat de zaag erin.
Wat er nu ligt past misschien niet op de millimeter, toch ben ik hier niet ontevreden over.
Zoals eerder vermeld heb ik geen printer in huis dus probeer ik het op deze manier uit te vogelen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 18 februari 2022, 21:06:37Wat er nu ligt past misschien niet op de millimeter, toch ben ik hier niet ontevreden over.
Zoals eerder vermeld heb ik geen printer in huis dus probeer ik het op deze manier uit te vogelen.

Als je naast de engelse wissel een 077 of 071 legt, en ook de 071 die je al bij de slanke wissel gebruikt laat liggen, kun je die voormalige 912 van 18 cm nog wat extra inkorten. Hoewel dat nog wel een beetje zal wringen, denk ik dat het wel past.
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
 @citaat

Hoi Rob,

Daar ga ik straks mee beginnen, wil vandaag proberen het geheel af te ronden.
Ik moet nog even geduld hebben voordat ik herrie kan maken, Saskia ligt nog op een oor en die wil ik niet wakker maken met mijn herrie  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Aanpassing met de slanke overloop wissel gestart.
 @citaat
Het gaat niet om de kosten Leen, je moet zo'n ding ook weer ergens neerzetten.

Ondertussen begonnen om de rails weg te halen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 24912 deel 1 is klaar met de slanke overloop wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 24912 deel 1 is klaar met de slanke overloop wissel
Hallo allemaal,

Het onderste stuk is op maat en naar mijn zin  :)
We beginnen links met een 24071 daarna twee 24912 bochten, een op maat gezaagde 24912 bocht ( met dezelfde lengte als tussen de overloop wissels ) en tot slot een 24071.




Nu weer loshalen en aansluiten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 24912 deel 1 is klaar met de slanke overloop wissel
ziet er goed vloeiend uit.Wat ik me afvraag is of het bovenliggend opstelspoor ook niet mooier zou zijn als je ipv de bocht daar een wissel legt dan zou het bovenste spoor alvast langer zijn en parallel lopen met het spoor waar de trein nu staat
Re: De baan van een geluidsman - 24912 deel 1 is klaar met de slanke overloop wissel
 @citaat: als ik Ben z'n opmerking goed begreep was dat ook zijn eerste suggestie. Maar, ben het met je eens!

Groet Dennis
Re: De baan van een geluidsman - 24912 deel 1 is klaar met de slanke overloop wissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 24912 deel 1 is klaar met de slanke overloop wissel
 @citaat  @citaat
@citaat

Over dit gedeelte ben ik tevreden ( onderste spoor ), het opstelspoor staat op de todo lijst.
Maar eerste de aansluitingen van de overloop wissels afmaken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 24912 deel 1 is klaar met de slanke overloop wissel
Dit zal zo ongeveer 't hoogst haalbare zijn. Echt parallel krijg je het toch niet dankzij dat korte wissel in de buitenbocht.
Re: De baan van een geluidsman - 24912 deel 1 is klaar met de slanke overloop wissel
Heb je het over dat to-do lijstje wat bij elk ding dat je afvinkt, 3 andere items langer wordt? Zo'n lijstje heb ik ook namelijk😉

Groet Dennis