Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Informatie over de 3102?

Gestart door Marklinboy zondag 12 november 2006, 12:33:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Informatie over de 3102?
Marklinboy
gast

Informatie over de 3102?
Ik heb afgelopen week op een kleine beurs hier in de regio een 3102 op de kop getikt. Ik had nog niet eerder van de loc gehoord. Maar was direct verkocht het is echt een grote zware loc. Hij is nu nog analoog maar rijd als een zonnetje dus ombouwen wordt geen probleem! Nu kon ik op de marklinsite geen info vinden. Dus wie o wie kan mij vertellen op welke loc deze is gebasseerd en waarvoor hij is gebruikt. Alvastbedankt. (kon geen foto uploaden) dus ff googlen op marklin 3102 zorgt voor wat mooie plaatjes.
Re: Informatie over de 3102?
Hallo,

De 3102 is een model van de bouwserie 53 van de toenmalige Reichsbahn.
Dit is een model van een prototype,is in het echt nooit gebouwd.
Marklin heeft indertijd toch besloten om er een model van uit te brengen.
Het gaat hier eigenlijk om een ontwerp van een verbeterde oorlogslocomotief (dus beter dan de serie 52),vanwege de rampzalige situatie aan het oostfront en de toenemende materiaalschaarste is de loc nooit verder dan de tekentafel gekomen.
De oudste Marklin catalogus die ik heb is van 1982/83 en daar staat hij al in,het is dus niet iets van de laatste jaren.
Het blijft een mooi model!
Groet,
Paul.
Re: Informatie over de 3102?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Informatie over de 3102?
Dat is dan deze loc. De foto komt van de Duitse eBay site.



Gr, Charlie.
Re: Informatie over de 3102?
Ja,dat is hem!
Nog even ter verduidelijking,bedoeling was om met deze locs materieel zoals tanks etc.,en voorraden voor het Duitse leger tot diep in Rusland af te leveren,hier is gelukkig niets van terecht gekomen!
De bijbehorende zes-assige zware lading wagens zijn wel gebouwd,Marklin heeft ze in de uitvoering tot 1945 (Reichsbahn) en na 1945  (Bundesbahn) uitgebracht.
De wagens zouden mooi staan achter de 53,bijvoorbeeld beladen met een aantal Tiger (wogen 60 ton!) tanks?
Re: Informatie over de 3102?
Wow,

Dat is snel idd deze loc bedoelde ik! Hij is inderdaad oud. Maar vreemd genoed heb ik met deze oude beestjes na ombouw naar digitaal betere ervaringen dan met de nieuwe locs. Nu wordt ik even brutaal welke wagons bedoelt u precies?
Ik vind de loc zo intressant dat ik nu ook de bijbehorende wagons erbij ga zoeken.

Alvast bedankt allemaal!!! :D
Re: Informatie over de 3102?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Informatie over de 3102?
Heey,

Voor achter de BR 52 gaat het om de wagens met het artikel nummer 4867.
Hier onder een plaatje van zo een wagon:



Groetjes,

Marce;
Re: Informatie over de 3102?
Dit is inderdaad het juiste type.
Let op dat je niet per vergissing een na-oorlogse versie koopt,Marklin heeft deze zware lading wagens in een aantal uitvoeringen geleverd.
In de catalogus 2006 staat de 4867 (juist) maar ook de 48676 als na-oorlogse versie speciaal voor de Marklin museum vrachtwagens!
En ook nog de 48756 met een brandweermateriaalwagen,en dan nog de 48672 (twee stuks met gietblokken) en 48664 (twee stuks met staalplakken).
Als er op de zijkant de letters DR (Deutsche Reichsbahn) staan dan zit je goed.
Dit type wordt nog steeds gebruikt,als je met de trein van Utrecht naar Groningen gaat dan kom je langs legerplaats Het Harde,daar staan er meestal wel een stel te wachten tot het oorlog wordt,of zo.
Re: Informatie over de 3102?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Informatie over de 3102?
Heey,

Het foto voorbeeld stamt uit 1942.
En ja wat onze amerikaanse vriend boven mij allemaal neerzet is allemaal waar maar ja zoals die ook al zei was het na 1945 dus heb ik der lekker niet bijgezet :P.

Marcel
Re: Informatie over de 3102?
Voor een paar mooie foto's van Tiger tanks op de zesassige wagons zie de site www.reichsbahn.nl,ga naar het hoofdstukje wagons,kies dan voor het zesassige type Koln,kies dan voor de Tiger tank.
Deze formidabele tank met zijn dodelijke 88 mm kanon kon alleen op deze wagons worden vervoerd,de rupsbanden staken dan aan beide zijden uit.
Let op,deze site geeft ook informatie over diverse stoomlocomotieven,waaronder de serie 53,hierbij lijkt het alsof deze locs echt zijn ingezet,het verhaal wat verteld wordt slaat echter op de getoonde modelbaan,de Russen zijn immers nooit door de Duitsers in Siberie terug geslagen!
De loc 53 heeft nooit gereden,de Tiger tank wel,tot groot verdriet van de geallieerden,de Amerikaanse Sherman was geen partij en de Russische T-34 moest een paar maatjes meenemen om een enkele Tiger aan te kunnen,sorry ik dwaal een beetje af.
Re: Informatie over de 3102?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Informatie over de 3102?
Citaat van: powerf7 op maandag 13 november 2006, 20:24:48sorry ik dwaal een beetje af.
Nee hoor ( vink ik ),

Kan je allemaal zien als extra ( ? ) info voor bij de wagon en dus voor achter de loc ;).

Marcel
Re: Informatie over de 3102?
Tsjah super al die info. Ben even de winkels in mijn buurt afgegaan maar nergens een set te koop voor achter deze trein. Iemand een idee waar ik er een zou kunnen vinden. Of heeft iemand ergens een aanbieding gezien ik hou me aan bevolen!
Re: Informatie over de 3102?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Informatie over de 3102?
Citaat van: Marklinboy op dinsdag 14 november 2006, 21:49:54Iemand een idee waar ik er een zou kunnen vinden.
Je kan een advertentie op marktplaats zetten en op de marklinsite kijken ( www.marklin.nl ) bij de dealers en dan die winkels mailen / bellen en daar informeren of ze die nog hebben daar.

Marcel
Re: Informatie over de 3102?
De 4867 is wellicht nog niet leverbaar,staat in de 2006 catalogus,Marklin kennende kan het even duren voor dat het in de winkels ligt.
Op een beurs kom je ze ook wel tegen,wel eens op de beurs in Houten geweest?
Overigens nog even terug naar de foto's van de tanks op de wagons,dit zijn niet allemaal Tiger tanks.
De Tiger herken je aan het vertikale schot onder het kanon,de tank doet een beetje vierkant aan.
De Panther tank heeft een hellingachtige bepantsering onder het kanon,dit om inkomende granaten te laten afketsen,dit kunstje had men van de Russische T-34 afgekeken.
Volgens mij heeft Roco deze tanks in schaal 1:87 uitgebracht,een beetje modelbouwwinkel heeft ze wel.
Re: Informatie over de 3102?
Surf naar www.ebay.de,
kies voor Modellbau,
kies voor Modelleisenbahn Spur Ho,
kies voor Wechselstrom waggons,
vul in de balk in 4867,
druk op Finden,
staan er een paar te koop,je kan bieden maar je kan ook Sofort kaufen (direct kopen),staat er een voor Euro 25.80,nieuwstaat,vraag wel van te voren wat de verzendkosten naar Nederland zijn en hoe je het geld moet overmaken.
Let ook even op de betrouwbaarheidsscore van de verkoper,meestal is deze gewoon 100 procent (tevreden kopers).
Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met Duitse verkopers van Marklin op E-bay,laatst nog een driedelige F7 in de Alaska MHI uitvoering gekocht,werd na ruim een week keurig verpakt en zonder schade thuis bezorgd,ik had het aankoopbedrag plus afgesproken verzendkosten via mijn rekening op Postbank.nl overgemaakt.
Voor dat je koopt moet je wel bij E-bay geregistreerd staan,aanmelden kan allemaal op dezelfde site.
De verkoper gaat namelijk ook over jou als koper een oordeel afgeven.
Dit systeem vind ik erg goed werken,zo worden oplichters zo veel mogelijk buiten de deur gehouden.
Veel succes en een prettig weekeinde!
Paul.
Re: Informatie over de 3102?
Bedankt voor al jullie info. De trein ligt inmiddels bij de reperateur en wordt digitaal gemaakt. Het zoeken blijft nog naar de juiste wagons. Helaas is de beurs in Houten afgelasten volgend weekend (BZN schijnt belangrijker te zijn dan treinliefhebbers  :? Maar ik heb nog niks kunnen vinden. Ik zoek namelijk een set van minimaal 6 wagons. Wie weet is sinterklaas dit jaar nog een beetje aardig en anders de kerstman maar eens leif aanspreken.  :lol:
Re: Informatie over de 3102?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Informatie over de 3102?
Volgens mij is de beurs in Arnhem afgelast. Niet in Houten.

Citeervan www.modelspoorbeurs.nl
Tevens maken wij u erop attent dat de beurs (van 2 december te Arnhem) die eerder dit jaar werd aangekondigd NIET doorgaat. Op deze dag is namelijk in de hal een afscheidsconcert van BZN.
Re: Informatie over de 3102?
Jep my mistake