Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw Modelbaan Joost

Gestart door joosthartgers zaterdag 26 februari 2011, 14:56:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw Modelbaan Joost
joosthartgers
gast

Bouw Modelbaan Joost
Na veel ontwerpen, nadenken, informatie lezen, nog mee nadenken en lezen en nog meer ........ 8o is het dan toch eindelijk zo ver. Ik ben op zolder begonnen met de bouw van mijn nieuwe modelbaan. Aangezien de zolder ook nog verbouwd wordt, maak ik de eerste gedeeltes in stukken van 1,40 m x 1,40 m. Deze kan ik dan makkelijk nog even naar de andere kant van de zolder zetten als het plafond en de vloer nog worden geïnstalleerd.
Wat info over de baan:
Afmeting: ca. 7,5m x ca 2,5m (in u-vorm)
Tijdperk: Eigenlijk alles wat ik mooi vind, van oude stomers tot ICE
Rails: Marklin M-Rail.
Besturing: Digitaal (Marklin 6021)
Compurterbesturing: I-train
Waar moet het aan voldoen?
- Voldoende verdekte opstelmogelijkheden
- Lange trajecten (paradesporen)
- Minimaal 2 grote stations
- Groot rangeerterrein
- Groot BW voor stoomlocs

Ben op dit moment de 2e "module"aan het bouwen en voorbereiden om daarna alle sporen van het eerste schaduwstation aan te sluiten en te gaan testrijden met Itrain. Heb afgelopen week eindelijk mijn benodigde contactrails binnen gekregen, nu nog wel bezetmelders kopen. Ik zit te denken aan LDT ziet er goed uit en niet al te duur. Iemand hier nog suggesties voor?
Eerst nog maar even het baanplan met de rode vakken die ik op dit moment aan het bouwen ben.
Rest van de foto's volgen nog. Mijn digitale camera "spoort" even niet :D

Gr Joost

Re:Bouw Modelbaan Joost
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Bouw Modelbaan Joost
Ziet er al indrukwekkend uit, veel succes ermee!

Groetjes Daniël
Re:Bouw Modelbaan Joost
joosthartgers
gast

Re:Bouw Modelbaan Joost
Nog even wat extra info. Het baanplan zoals hierboven staat, klopt niet helemaal met wat het gaat worden straks. Ben nog een paar dingen aan het uitzoeken met name de 3 opstelsporen van het kopstation. deze moeten iets verlegd worden zodat hier een toegangsluik tussen kan. Ook de verbinding tussen de ene en de andere helft van de baan klopt nog niet helemaal, omdat ik straks pas weet hoe ik met de schuine balken van de zolder uit ga komen, dus laat ik dit nog even zo. Al wel vast een paar foto's gemaakt met mijn mobiel.
Jullie zien:
foto1: overzicht van de eerste module. Links ingang naar schaduwstation ( 5 opstelsporen van 2,9 meter+ keerlus)
foto2: ingang naar schaduwstation, hier komt net voor de pantograafvanger een tunnel ingang en de rest van het spoor blijft dus zichtbaar. (ps. bovenleiding is puur decoratief op zichtbare gedeeltes)
foto3: detail van pantovanger. ( getest en werkt perfect)
foto4: overzicht van de tweede module. lengte van de sporen 1,40 meter. Voor het idee alvast wat treinstellen erbij gezet.

De baan wordt opgedeeld in blokken van +/- 3,00 meter. ik kan dus met lange treinen rijden. Ook wordt het kopstation nog iets aangepast zodat ik hier ook zulke lange perronsporen heb en dus alle treinen hier kunnen staan.

Graag jullie reacties.

Gr Joost