Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuweling

Gestart door peter de baere maandag 29 juni 2009, 12:00:30

Nieuweling
peter de baere
gast

Nieuweling
Hoi,

Samen met mijn zoon ben ik een c railbaan aan het uitbouwen.
Aangezien de locs van Marklin nogal prijzig zijn vraag ik mij af of er de locs van piko op die rails rijden. Ook had ik graag geweten of de personenwagen van lima en pico op de c rails passen.

Graag had ik ook geweten hoe je een aantal sporen spanningsvrij kunt maken, zodat er een trein rijd en de rest in de steltplaats blijft staan.
Heb dat al eens geprobeerd met een bakje van viesmann maar zonder suxes, de trein reed trager of elemaal niet.
Is zo een speciale transfo van Marklin beter?

bedankt
Peter
Re:Nieuweling
Märklinliefhebber jr.
gast

Beste Peter,

ik neem aan dat je 3-rail rijdt (wisselstroom) dit word toegepast bij M* , en die locs en dingen kunnen wel rijden op je baan alleen zal je ze moeten ombouwen met andere wielen en evt. een sleper. Als ik jou was als je de viesmann niks vind, gewoon een MS nemen, dit is het goedkoopste digitale besturingssysteem van M* . Als je het moet kopen ben je ong. 180 euro kwijt, de MS startssets kosten rond de 240 en dan zit er een loc en wagonnen bij en uiteraard rails

Hoop dat je hier iets mee kan, MVG Wesley

in het geval dat je niet weet wat MS is : Mobile Station

Citeeren die locs en dingen kunnen wel rijden op je baan alleen zal je ze moeten ombouwen met andere wielen en evt. een sleper.
bijna goed , collega .

Piko heeft standaard ongeveer 90 % klaar voor Marklin ( incl decoder zelfs ) Hobby loc's zijn er reeds voor 100 euro en veel versie's . Zelf ben ik in bezit van een ER 20 dispolok en een G1700 MWB ( de 57381 en 59202 )
Speciale Gast

Dag Peter.
Van harte welkom op ons gezellige en vaak ook nog, bijzonder informatieve forum! 8)
Voor vragen kun je het beste een apart topic starten, dar krijg je dan ook het meeste en vaak ook beste antwoord.

Veel plezier en succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Remie
gast

een tweede hands mobielestation (oude versie) wordt al gedumpt op marktplaats voor 50 ongeveer. Op eurospoor zag ik nieuwe voor 50 euro dacht ik. En altijd beginnen met veel startsets kopen, is goedkoper naar verhouding. Roco, piko, en andere 2railers maken vaak loc's die voor 3rail geschikt zijn. En een stuk isoleren  kan altijd. Een stroom schakelaar kan je zetten bij en dan komt er spanning op dat stuk dat je wilt. Maar las je digitaal gaat rijden is het niet zo nodig denk ik.
WillemV
gast

Remie, dan zit je wel met net zoveel trafo's, misschien net niet de loc die je wil, rails waar je niets mee kunt omdat je net R2 npdig had ipv R1...
Gewoon een mooie loc uitzoeken en aan de winkelier vragen of hij past. Alle merken maken eigenlijk wel locs voor op het 3rail systeem.
digi-jacques
gast

hier een beschrijving hoe je de rails moet knippen, zodat er een stroomloos gedeelte ontstaat.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15940.0

tevens kun je ook over de massa aansluitingen van de rail,  twee kant en klaar verkrijgbare rode isolatoren duwen, dan heb je in principe al een stroomloos stuk....

als je er vervolgens weer stroom op wilt krijgen zul je de stroom van de "normale rail" moeten halen met een draad, hier een schakelaar tussen plaatsen, et voila, weer stroom

Peter,

Ik heb ooit van de Marklin-nl-site het handboek elektrotechniek gedownload.
Dit is ideaal om in de materie te geraken.
Ik kan het niet meer op de site vinden maar heb het wel hier.
Als je het hebben wil, moet je me even een PB sturen - dus niet op het forum vermelden ! - een emailadres waar ik het naartoe kan sturen. NB het is een PDF-file van ca. 14 Mb groot.

grv Huub

een relevant stukje er uit:

Remie
gast

Citaat van: WillemV op donderdag 02 juli 2009, 20:58:02
Remie, dan zit je wel met net zoveel trafo's, misschien net niet de loc die je wil, rails waar je niets mee kunt omdat je net R2 npdig had ipv R1...
Gewoon een mooie loc uitzoeken en aan de winkelier vragen of hij past. Alle merken maken eigenlijk wel locs voor op het 3rail systeem.
ik heb een profi startset met een stoomloc en 3 wagens voor 379 nieuw. Zie jij maar eens een stoomloc te kopen full-sound en 3 wagons voor 379 nieuw! De rails kan je altijd nog weg doen.
Het handigste is gewoon diegitaal rijden
digi-jacques
gast

Citaat van: Remie op vrijdag 03 juli 2009, 17:35:34
Citaat van: WillemV op donderdag 02 juli 2009, 20:58:02
ik heb een profi startset met een stoomloc en 3 wagens voor 379 nieuw. Zie jij maar eens een stoomloc te kopen full-sound en 3 wagons voor 379 nieuw! De rails kan je altijd nog weg doen.
Het handigste is gewoon diegitaal rijden

reeds eerder is deze discussie geweest. Tevens verwijderd, iedereen vindt zijn ding en idee natuurlijk het best en heeft zelf gelijk...  8)

Peter heeft al eens aangegeven analoog te willen en blijven rijden, dus nu weer on topic.