Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hamo V160 op Profi Rails

Gestart door arentjan donderdag 19 oktober 2006, 21:14:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hamo V160 op Profi Rails
arentjan
gast

Hamo V160 op Profi Rails
Sinds vandaag ben ik een heuse Marklin lok rijker! Mijn eerste...al...het is wel een Hamo.

Nu ratelt de machine met de niet aangedreven assen over de dwarsliggers in plaats van de spoorstaven; de flenzen zijn te hoog. Verdorie! Ik heb Fleischmann Profi Rails.

Mijn vraag is: is het mogelijk er andere wielen onder te zetten?
Re: Hamo V160 op Profi Rails
Nou onder het aandrijfdraaistel zijn alle wielen voorzien van anti-slip ringen. Dat is maar een halve millimeter extra maar dat doet 't m dus wel.

Wie niet-aangedreven stroomafnemende wielen lijken me goed vast te zitten...ik vrees dat die niet veel rondjes op mijn rails zal rijden als er geen andere wielen onder kunnen.
Re: Hamo V160 op Profi Rails
Citaat van: arentjan op donderdag 19 oktober 2006, 22:17:28
Nou onder het aandrijfdraaistel zijn alle wielen voorzien van anti-slip ringen. Dat is maar een halve millimeter extra maar dat doet 't m dus wel.

Wie niet-aangedreven stroomafnemende wielen lijken me goed vast te zitten...ik vrees dat die niet veel rondjes op mijn rails zal rijden als er geen andere wielen onder kunnen.

Zet je onder de rest toch ook anti-slipbandjes.
Re: Hamo V160 op Profi Rails
Blausee-Mitholz
gast

Re: Hamo V160 op Profi Rails
Citaat van: Freak op donderdag 19 oktober 2006, 22:31:46
Als de flenzen te hoog zijn kun je kijken of ze iets afgedraaid kunnen worden.
Een draaier moet dat altijd kunnen.

Mvg,
Peter

Afdraaien lijkt voor de hand liggen maar is m.i.z. geen goede optie.

Een modelspoorwiel van Märklin bestaat uit zacht materiaal. Het is zachter dan aluminium. Volgensmij is het een soort witmetalen legering. Op het wiel is een harde laag opgedamp of neergeslagen. Die laag is echt hard. (Met een vijltje heb je toch even moeite om er door te komen is mijn ervaring).

Als je nu de flens iets afdraait (een hardmetalen draaibeitel heeft geen moeite met de harde laag) draai je op de punt van de flens de harde laag weg. Daar ben ik niet zo kapot van. Op den duur zal dat toch nadelig zijn. Immers de flens is bij modelspoor toch de geleiding langs de rail (in tegenstelling van het 1:1 voorbeeld waar het wiel in princiep alleen op het loopvlak zijn weg zoekt op de spoorstaaf)

Betere optie is om te kijken of er wielen met een lagere flens van een ander merk te krijgen zijn die passen of pas te maken zijn.
Dat lijkt mij een veiliger weg dan afdraaien.

Btw, ook van andere merken zijn de wielen van zacht materiaal met een harde laag voorzien.

Hier vindt je een voorbeeld hoe een hobby-ist zijn oude wielen zelf vernikkelt dus van een hardere laag voorziet.

Mvg, Johan.
Re: Hamo V160 op Profi Rails
Citaat van: Fonzo op vrijdag 20 oktober 2006, 00:01:01
Citaat van: arentjan op donderdag 19 oktober 2006, 22:17:28
Nou onder het aandrijfdraaistel zijn alle wielen voorzien van anti-slip ringen. Dat is maar een halve millimeter extra maar dat doet 't m dus wel.

Wie niet-aangedreven stroomafnemende wielen lijken me goed vast te zitten...ik vrees dat die niet veel rondjes op mijn rails zal rijden als er geen andere wielen onder kunnen.

Zet je onder de rest toch ook anti-slipbandjes.


1: opzich een leuk idee, alleen hoe wordt er dan stroom afgetapt
2: als ik die ringetjes er al omkrijg kan ik net zo goed nieuwe wielen er onder zetten, zo goed zitten ze vast

Aan iedereen bedankt voor de tips. Afdraaien kan misschien maar een setje nieuwe wielen zal beter resultaat boeken denk ik. En omdat ik zelf geen wielentrekker heb zal de handelaar dit voor me moeten doen.

Wordt goedkoop toch nog een duurkoop...dammit.
Re: Hamo V160 op Profi Rails
Citaat van: arentjan op vrijdag 20 oktober 2006, 11:33:10
1: opzich een leuk idee, alleen hoe wordt er dan stroom afgetapt

Daar had ik als verstokte 3-rail rijder even niet aan gedacht !
Re: Hamo V160 op Profi Rails
Citaat van: Fonzo op vrijdag 20 oktober 2006, 13:43:41
Citaat van: arentjan op vrijdag 20 oktober 2006, 11:33:10
1: opzich een leuk idee, alleen hoe wordt er dan stroom afgetapt

Daar had ik als verstokte 3-rail rijder even niet aan gedacht !


Ook op 3 rail zal de lok dan geen millimeter meer rijden. Volledig geisoleerde massa.

Leuk he.