Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw rijtuig Marklin 4268 : binneninrichting/verlichting/sluitlichten

Gestart door treinsmurf vrijdag 20 februari 2009, 16:58:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw rijtuig Marklin 4268 : binneninrichting/verlichting/sluitlichten
Jaaaaa.... weer LED's van Joost binnen. We kunnen dus weer verder met de nog resterende rijtuigen. :D

Hier weer een verslag van het rijtuig marklin 4268 Couchetterijtuig van de SBB.
We gaan de binneninrichting aanpassen, LED-verlichting inbouwen, stroomvoerende kortkoppelingen plaatsen en LED-sluitverlichting inbouwen in deze wagon.

Eerst even een kort verhaaltje over deze wagon.



In 1978 werden 20 van deze lig-rijtuigen geleverd aan de SBB-CFF-FFS. De coupé?s waren met ligbedden uitgerust. Het schilderwerk was in kobaltblauw met een witte streep, en paste daarmee goed bij de TEN slaaprijtuigen die een zelfde kleurschakering hadden. De rijtuigen werden rond 2002 helemaal omgebouwd en werden in staalblauw met een zwarte vernsterband geschilderd.

Enkele mooie foto?s van dit mooie rijtuig zijn te vinden op internet:
http://www.railfaneurope.net/pix/ch/SBB_CFF_FFS/car/night/Bcm/SBB_Bc_Linz.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/ch/SBB_CFF_FFS/car/night/Bcm/SBB_Bcm_Graz.jpg

Dit rijtuig vind ik mooi passen bij de oranje eurofima rijtuigen. Aangezien ik hem als laatste rijtuig van de stam wil gaan gebruiken, ga ik dus ook sluitverlichting inbouwen zodat het een mooi geheel wordt.

De ombouw:

We beginnen met het demonteren van het rijtuig.
Dit doen we door de raampjes aan de buitenkant van de wagon voorzichtig los te peuteren.

We trekken nu voorzichtige de kap van de wagon.
De binnenkant ziet er dan als volgt uit.


De binneninrichting is weer een saaie bruine kleur, en vraagt er om aangepast te worden.
Op internet gezocht naar hoe de binneninrichting van deze rijtuigen er uit hoort te zien.
Dit was wel een hele zoektocht, maar uiteindelijk heb ik op internet een paar voorbeelden kunnen vinden:



We beginnen met de vloer in een grijze kleur te schilderen:

Vervolgens de banken, wanden, leuningen.


Nu gaan we aan de slag met de stroomvoerende koppelingen, bedrading , massaveren en sleper.
Hiervoor hebben we een setje 72021 van marklin nodig.


Als eerste verwijderen we de kortkoppeling aan de voorkant en achterkant van de wagon.


Vervolgens verwijderen we de klem door deze voorzichtig naar de achterkant de duwen.


We plaatsen de contactveren door deze aan de achterkant van de NEM-schacht erin te schuiven en laten vervolgens de veer naar beneden vallen zodat deze mooi in de uitsparingen komt te liggen.




Nu brengen we de klemmen opnieuw aan door deze in de uitsparingen te leggen en deze weer voorzichtig naar voren te duwen zodat alles weer vergrendeld komt te liggen.


Nu draaien we de wagon om en plaatsen de stroomvoerende koppeling in de NEM-schacht.


Aan de achterzijde van de wagon verwijderen we een wielstel en plaatsen de massaveer uit setje 72021.
De draad van de veer brengen we door het gat naar binnen.
Vervolgens wordt het wielstel weer met beleid teruggeplaatst.


Aan de voorkant van de wagon heb ik nog een sleper geplaatst. Is niet echt nodig aangezien hij zijn stroom ook al van de stam krijgt via de stroomvoerende koppelingen, maar op deze manier kan ik hem ook nog als sluitrijtuig voor andere stammen gebruiken.
De sleper wordt netjes in het gat gedrukt.



We solderen nu een draad tussen de beide klemmen aan de voorkant en achterkant van de wagon, zodat de stroom netjes van voor naar achter gebracht wordt. Aan de voorste klem wordt ook de draad van de sleper gesoldeerd. De draad plakken we met een stukje tape vast.



Nu plaatsen we eventueel preisers in de binneninrichting welke we met een drupje superlijm vastlijmen.
Nu plaatsen we de binneninrichting terug in de wagon en halen de draden door de gaten van de binneninrichting.
De LED print die we gesoldeerd hebben, moet zo in de wagon komen dat de gelijkrichter aan de achterkant van de wagon komt te zitten. We solderen de draad van de massaveer aan de ene ~ ingang van de gelijkrichter op de print. Aan de andere ~ kant van de gelijkrichter solderen we een draad welke aan de andere kant op de klem van de wagon wordt gesoldeerd welke verbinding heeft met de sleper.

Inbouwen van de sluitverlichting
Voordat we de verlichtingsprint met dubbelzijdig kleefband gaan bevestigen aan de binnenkant van de wagon, gaan we eerst de sluitverlichting bouwen.

Hiervoor boren we eerst met een 1,8mm boortje de betreffende gaten uit door dit boortje tussen duim en wijsvinger voorzichtig rond te draaien. Vervolgens pakken we een 2mm boortje waarmee we de gaatjes nog iets wijder boren. (Niet helemaal doorboren, maar net zolang totdat de LED's er netjes in passen).



Nu zagen we een stukje experimenteerprint van 2 spoortjes breed. De onderste spoor onderbreken we op 2 plaatsen.


Vervolgens solderen we de weerstand van 1K2 en de 2 2mm LED's op de print. De LED's worden in serie gezet.


Voordat we verder gaan, schilderen we de zijkant en achterkant van de LED's van de sluitverlichting nog even met zwarte verf tegen eventueel doorschijnen.



De draden worden aan de + en - kant van de print gesoldeerd. De + gaat naar de + van de LED-print welke zich achter de gelijkrichter bevindt. De - gaat naar de - van de LED-print welke zich achter de gelijkrichter bevindt.
Nu duwen we de sluitlichten in de kap van de wagon en bevestigen de LED-print met dubbelzijdig kleefband aan de binnenkant van de wagonkap.





De Elco past mooi in de toiletruimte van de binneninrichting. Hiervoor moeten we wel de contactklem een beetje verbuigen, en voor de zekerheid een klein stukje dubbelzijdig kleefband ertegen plakken zodat er geen contact met het huis van de SMD Elco ontstaat.



Nu kan de kap erop geduwd worden, en plaatsen we de deuren terug als alles mooi sluit.
We kijken even of de LED's netjes zitten:


Nu wordt het tijd voor de testbaan.


De sluitverlichting doet het ook.


Weer een wagon klaar.  :P

Treinsmurf





Re: Ombouw rijtuig Marklin 4268 : binneninrichting/verlichting/sluitlichten
Kijk dit vond of vind ik nou es een leuk verslag.... helder!!
Re: Ombouw rijtuig Marklin 4268 : binneninrichting/verlichting/sluitlichten
brengt met op ideeen om dit te gaan doen met SBB ligrijtuigen 4168 wel een ander nummer :)
Re: Ombouw rijtuig Marklin 4268 : binneninrichting/verlichting/sluitlichten
Leuk om als leek zo'n verslag te lezen. Ik zou bijna durven stellen dat het best eenvoudig is! ;)
Re: Ombouw rijtuig Marklin 4268 : binneninrichting/verlichting/sluitlichten
Hallo,
Citaat :
"Aan de voorkant van de wagon heb ik nog een sleper geplaatst. Is niet echt nodig aangezien hij zijn stroom ook al van de stam krijgt via de stroomvoerende koppelingen, maar op deze manier kan ik hem ook nog als sluitrijtuig voor andere stammen gebruiken."

Een (mogelijk) problem met meerdere slepers i.c.m. stroomvoerende koppelingen is dat je op die manier een overbrugging maakt van rail-isolaties. Dat kan dan leiden tot ongewenste situatie : langdurige doorverbinding van
stroomkringen uit verschillende voedingen;  treinen die dwars door (nood-)stop-secties rijden ed.
Het laatste doet zich voor als je een lange trein hebt met stroomvoerende koppelingen, een sleper in het eerste draaistel recht achter de lok en een sleper ver naar achteren in de trein. Het noodstoptraject krijgt dan stroom via de stroomvoerende koppelingen... en de trein stopt niet meer, of hikt alleen maar even alvorens door te rijden.
  Is eigenlijk alleen (moeizaam) op te lossen door na de slepers diodes op te nemen, bv alleen de negatieve fase gebruiken, en dan elko's daar weer achter om toch geen geflikker te krijgen. De stroomvoerende koppelingen moeten dan dus alleen de gelijkgerichte negatieve spanning doorgeven. En natuurlijk oppassen dat ze niet via een stroomvoerende koppeling gekoppeld worden aan een wagon, die "klassiek" is geschakeld, want dan gaan er weer dingen fout....

Dus volgens mij is het niet zo eenvoudig om een "fail-safe" systeem te maken met de combinatie van meerdere slepers en stroomvoerende koppelingen.. Het is jammer, want het zou een aardige manier zijn om de toch wat "aarzelende"
stroomtoevoer naar de wagonverlichting wat stabieler te maken. Tijdens het rijden brandt, bij mij althans, de standaard Marklin verlichting ( een sleper en een massacontact per wagon)  niet zo erg stabiel... En dat ondanks drifting poetsen van wielen en rails.

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Ombouw rijtuig Marklin 4268 : binneninrichting/verlichting/sluitlichten
Een oplossing voor dit probleem van de voeding kan zijn het aanbrengen van busjes die ook in printplaatsen van sommige marklin loks zitten om te kunnen schakelen tussen sleper en bovenleiding.
Je zou hier 3 polige 2,54 raster busjes voor kunnen gebruiken en dan de middelste gebruiken voor de voeding van de binnen verlichting en de buitenste voor de sleper en de stroom doorvoerende koppeling en verbinding kun je maken met een koperdraadje wat je buigt zodat die in de busjes past en dit alles zou je in de bodem van de wagon kunnen maken zodat je er altijd goed bij kunt en het niet zichtbaar is.