Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De esu profi prufstand 51900

Gestart door Meine zaterdag 17 januari 2009, 20:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De esu profi prufstand 51900
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
De esu profi prufstand 51900
Vandaag heb ik in Houten een 'esu profi prufstand 51900' gekocht.
Nooit geweten dat dat ding zo heet. :D :D



Thuis gekomen had ik gelijk een probleem.

Ik rij Marklin Digitaal met een 6021.
Nu is mijn vraag:
Op welke van de twee bussen sluit ik de rode en de bruine draad aan, of maakt dit niet uit?
het zelfde geld voor de 'Track in' Ook hier staat niet bij welke de plus en welke de min is.

Meine
Re: De esu profi prufstand 51900
volgens mij vind je hier de gevraagde info ...

http://www.esu.eu/support/faq/zubehoer/profi-pruefstand/

daar staat bij FAQ een schema met alle kleuren van de kabels, ook staat er vermeld dat de kleuren van M enigszins afwijken.

Re: De esu profi prufstand 51900
Hallo Meine,

Rechts zit een 2-polige schroefklem, hier op sluit je het digitale systeem of Lokprogrrammer op aan.
Ook zitten aan dezelfde zijde nog 2 stekkerbussen. Deze aansluiting(en) is als alternatief voor het digitale systeem of Lokprogrammer.

Mvg,
Peter
Re: De esu profi prufstand 51900
buckfast_beekeeper
gast

Re: De esu profi prufstand 51900
Hallo Meine,

Als je de handleiding bekijkt op blz 2 staat er bij Track in dat het niet uitmaakt hoe je aansluit. Er wel voor zorgen dat of de schroefklemmen gebruikt worden of de 2.6mm aansluitingen. Om storingen te vermijden niet beide gelijktijdig.

Ik hoop dat hiermee je vragen zijn opgelost.
Re: De esu profi prufstand 51900
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: De esu profi prufstand 51900
Bedankt voor de reactie's.

Ik heb het nu ook gevonden.
In de Nederlandstalige handleiding stond er niets over vermeld.

In de Duitse handleiding staat inderdaad op pagina twee : "Die Polung ist egal"

Dus ik kan beginnen

Meine
Re: De esu profi prufstand 51900
buckfast_beekeeper
gast

Re: De esu profi prufstand 51900
Bij twijfel steeds de originele handleiding. Daar zijn ze hopelijk niets in vergeten.
Re: De esu profi prufstand 51900
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: De esu profi prufstand 51900
Hij doet het goed.

Bedankt

Meine
Re: De esu profi prufstand 51900
Kan dit ding niet, wat doet hij en wat is de meerwaarde?
Erwin
Re: De esu profi prufstand 51900
Blausee-Mitholz
gast

Re: De esu profi prufstand 51900
Decoders testen op alle functies voor dat je hem inbouwd. Loksound decoders kun je van te voren instellen op geluiden ect.

Mvg, Johan
Re: De esu profi prufstand 51900
Dank voor de snelle reactie Johan. Is inderdaad een handig ding.
Groet,
Erwin
Re: De esu profi prufstand 51900
Citaat van: Re460 op zondag 18 januari 2009, 08:18:09
Kan dit ding niet, wat doet hij en wat is de meerwaarde?
Erwin

Buiten het testen voor inbouw is er nog een groot voordeel.
Er zijn veel nieuwe Marklin MFX loc's waarvan weinig instellingen met een CS, ECoS of Lokprogrammer aangepast kunnen worden. In dat geval haal ik de decoder uit de lok, plaats deze op de prufstand en met de Lokprogrammer kan je alles aanpassen.

Werkt perfect

Rene
Re: De esu profi prufstand 51900
Hallo
Ik vind de 51900 al achter haalt, er staat namelijk geen controle op voor de Aux uitgangen 3 en 4 welke meer en meer worden gebruikt  :(
Het enige voor deel wat je hier hebt is dat je er allerlei decoders kan op aan pluggen en bij 21 P direct de speaker er bij hebt, anders kan het even goed zoals ik het voor een deed met een lok met contrastekker gewoon ergens op het spoor zonder kap.

Jos
Re: De esu profi prufstand 51900
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: De esu profi prufstand 51900
Citaat van: Break302 op zondag 18 januari 2009, 15:18:38
Hallo
Ik vind de 51900 al achter haalt, er staat namelijk geen controle op voor de Aux uitgangen 3 en 4 welke meer en meer worden gebruikt  :(
Het enige voor deel wat je hier hebt is dat je er allerlei decoders kan op aan pluggen en bij 21 P direct de speaker er bij hebt, anders kan het even goed zoals ik het voor een deed met een lok met contrastekker gewoon ergens op het spoor zonder kap.

Jos

AUX 3 en 4 staan uit bij aflevering, de goede CV's opzoeken en dan kun je ze wel "aan" zetten hoor. Hoe dit te doen staat keurig omschreven in de beschrijving van de sleper wisselings printplaat (ESU 51966), hier moeten ze ook worden gebruikt.


Gr. Fred.
Re: De esu profi prufstand 51900
Citaat van: Marklindak op zondag 18 januari 2009, 16:07:55

AUX 3 en 4 staan uit bij aflevering, de goede CV's opzoeken en dan kun je ze wel "aan" zetten hoor. Hoe dit te doen staat keurig omschreven in de beschrijving van de sleper wisselings printplaat (ESU 51966), hier moeten ze ook worden gebruikt.


Gr. Fred.

Dag Fred

Ik weet wel hoe ze moeten worden aangezet, ik had het over het testen ervan wat via de 51900 niet optisch mogelijk is  :?

Jos
Re: De esu profi prufstand 51900
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: De esu profi prufstand 51900
Jos,

Er kan wel degelijk de Aux 3 en 4 getest worden. Ik heb even een foto gemaakt van mijn 51900.

Hier zie je duidelijk de aux 1 tot aux 4



Ik heb daarnaast ook even de print banen nagelopen. De onderste aansluitklem gaat naar pin 4 van de NEN652 toe.
Volgens de handleiding is dit de aansluiting van de Wielen en de 8 de aansluiting van het sleepcontact.
Ik heb even een likje verf op de aansluitklemmen gedaan. (of dit nu wel of niet nodig is weet ik niet)

Meine
Re: De esu profi prufstand 51900
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De esu profi prufstand 51900
Citaat van: RenevKl op zondag 18 januari 2009, 11:37:06
Er zijn veel nieuwe Marklin MFX loc's waarvan weinig instellingen met een CS, ECoS of Lokprogrammer aangepast kunnen worden. In dat geval haal ik de decoder uit de lok, plaats deze op de prufstand en met de Lokprogrammer kan je alles aanpassen.

Wat kun je dan wel met de Lokprogrammer aanpassen en niet met de CS?
Re: De esu profi prufstand 51900
Citaat van: Kappa op zondag 18 januari 2009, 20:25:20
Wat kun je dan wel met de Lokprogrammer aanpassen en niet met de CS?

Bij een aantal loks, zoals de nieuwe V200 en Rheingold kunnen niet alle instellingen middels een CS/ECoS worden aangepast. Ik weet niet meer precies welke, verschillen per lok, maar zeker het snelheids profiel en het dimmen van de verlichting bijvoorbeeld. Bij 1 lok kon ik zelfs de optrek en afrem vertraging niet uitschakelen en moest de hulp van de profstand en de lokprogrammer inroepen. Bij de V160 kon ik wel alle instellingen met de CS/ECoS veranderen.

Er is al een keer eerder over dit fenomeen op het forum gesproken, maar kan het niet zo snel meer vinden.

Rene
Re: De esu profi prufstand 51900
Ja jonges dan kan ik den deze weer in de vuilbak kieperen !  :(



Jos
Re: De esu profi prufstand 51900
Citaat van: Break302 op zondag 18 januari 2009, 21:01:24
Ja jonges dan kan ik den deze weer in de vuilbak kieperen
Jos,

Als je een beetje handig bent plak je er 2 ledjes bij met 2 weerstandjes en sluit deze aan op de TMC plug en je hebt je AUX3 en AUX4. 8)

Gr, Ben.
Re: De esu profi prufstand 51900
Citaat van: spoorman op zondag 18 januari 2009, 21:11:05
Citaat van: Break302 op zondag 18 januari 2009, 21:01:24
Ja jonges dan kan ik den deze weer in de vuilbak kieperen
Jos,

Als je een beetje handig bent plak je er 2 ledjes bij met 2 weerstandjes en sluit deze aan op de TMC plug en je hebt je AUX3 en AUX4. 8)

Gr, Ben.
:lol: Inderdaad Ben, zo had ik het nog niet bezien !
Ik zal 2 van die warm witte gebruiken van die onlangs gekochte hier via het forum  8) !
Bedankt voor de tip !

Jos