Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: Bouw station D (update 06-12-2025)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen, de oplossing nabij?
Hoi John,

Nadat ik dit met een half oog gevolgd heb. Kun je niet "even" de probleem melders opnieuw aan leggen? Met nieuwe kabels diodes etc. Weet niet of het al een keer is aangegeven door iemand anders.

mvg

Leon
Citaat van: br 86 132 op zondag 18 september 2011, 13:00:01
Hoi John,

Nadat ik dit met een half oog gevolgd heb. Kun je niet "even" de probleem melders opnieuw aan leggen? Met nieuwe kabels diodes etc. Weet niet of het al een keer is aangegeven door iemand anders.

mvg

Leon

Dit is al gebeurd heb ik begrepen van John.

Het meest akelige is dat het probleem gewoon verspringt naar een andere baansectie - met ook andere terugmeldnummers.
Leon,

dit heb ik inderdaad al geprobeerd.

Citaat van: kazango op zondag 18 september 2011, 12:31:08

Maar nu zie ik ineens een zeer handige tool die je gemaakt hebt in koploper. Is daar een voorbeeld van hoe je dat maakt? Denk dat veel gebruikers dit wel handig vinden... ik zeker :thumbup:

Hoi Rien,

dit ziet er indrukwekkender uit dan het is. Gewoon punten "waar in blok" aanmaken en toekennen aan de ingangen. De rest bestaat uit tekst en lijnen.

Groetjes, John
zoals Peter (Freak) en Huub ook al aangeeft: die 5V had je NIET moeten meten. Je kunt de geisoleerde rail pas weer aansluiten als er geen spanning meer wordt gemeten tussen deze en de andere rail en tussen deze en de middenrail.

zolang er spanning op het geïsoleerde spoor gemeten wordt, kan er stroom door de opto's worden gestuurd als het weer wordt aangesloten op de detector.

als de ingangen los zijn, kun je geen spookmeldingen meer ontvangen (echt niet) als de hardware goed is.

groeten,
Hessel.
Ik kan dit topic alllang niet meer volgen, weet niet wat zoal geprobeerd is en ben ook niet van plan het allemaal te gaan lezen. ;)

Elders las ik: zet eens een C'tje van 10 nF dicht bij de print tussen detectoringang en V+ om de antennewerking / interferentie er uit te filteren.

Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op maandag 19 september 2011, 14:47:16
Elders las ik: zet eens een C'tje van 10 nF dicht bij de print tussen detectoringang en V+ om de antennewerking / interferentie er uit te filteren.
Over wat voor een antenne hebben we het dan ?. Een draadantenne ?, een lusantenne (loopantenne) ?.

Interferentie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Interferentie (natuurkunde)

Mvg,
Peter
in telefonie noemt men dit diafonie : overspraak van de ene draad op de andere.
Citaat van: Freak op maandag 19 september 2011, 19:37:55
Citaat van: Spoorman op maandag 19 september 2011, 14:47:16
Over wat voor een antenne hebben we het dan ?. Een draadantenne ?, een lusantenne (loopantenne) ?.

Interferentie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Interferentie (natuurkunde)

Volgens mij weten de lezertjes precies wat ik bedoel. ;)

Gr, Ben.
Heren.

zojuist even wat metingen verricht maar het wordt er niet makkelijker op :(

Met alles uitgeschakeld en sectie losgekoppeld van de terugmeldmodule enkele weerstanden doorgemeten:
- Tussen massa-railstaaf en terugmeld-railstaaf zit geen verbinding dus ok.
- Tussen massa-railstaaf en midden-rail zit geen verbinding dus ok.
- Tussen terugmeld-railstaaf en midden-rail zit geen verbinding dus ok.

De booster van betreffende sectie ingeschakeld en voltages gemeten:
- Tussen massa-railstaaf en midden-rail 18V dus ok.
- Tussen terugmeld-railstaaf en midden-rail 5V 8o

Hier begrijp ik dus geen hol van, kan iemand mij dit uitleggen????

Groetjes, John
Tja, die 5Volt, waar komt die nou vandaan?
die moet dus weggehaald worden.

zit die terugmeld rail echt nergens aan vast?

is het 5V gelijk of wisselspanning?

Zonder teveel op de materie in te gaan. dit gaat me nog net een stapje te ver. Ik meet exact dezelfde waarden als tilly. (ik werd zelf even nieuwsgierig) Op mijn eigen testbaantje. ( delta ombouw booster)

Tussen terugmeldrail en middenrail 5volt (DC) Gelijkspanning dus.

Maar ik kan die vijf volt wel verklaren denk ik. Die komt vanuit de terugmeld decoder. Hij heeft die vijf volt toch nodig om te kunnen meten wanneer er massa is? Dan zal iedereen toch 5 volt meten tussen de terugmeldrail en de middenrail. Net zoals er 5 volt (DC) staat tussen de terugmeld rail en de tegenoverliggende massa railstaaf.

Als ik wat verkeerds heb gezegd hoor ik t graag. Maar voor mij klinkt dit redelijk logisch. ;)

Groet Sebas
Citaat van: de Hoeve op maandag 19 september 2011, 21:26:01
Tja, die 5Volt, waar komt die nou vandaan?
die moet dus weggehaald worden.

zit die terugmeld rail echt nergens aan vast?

is het 5V gelijk of wisselspanning?

Waarom MOET deze weggehaald worden  :help:
Is het zeker dan dat hier de (spook)meldingen door gegenereerd worden  :help:
Als dit inderdaad zo is heb je een punt maar ik denk dat het eerst duidelijk zou moeten worden dat de (spook)meldingen ook daadwerkelijk veroorzaakt worden door deze 5V.

Zelf heb ik te weinig kennis van zaken om er een duidelijk antwoord op te kunnen geven maar dit is wel mijn eerste gedachte vandaar mijn opmerking.  O:-D

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject: Spookmeldingen of spoken?
Goedeavond,

zojuist de sectie compleet losgemaakt:

De groene kabel is de terugmeldleiding, en wat denken jullie: 5Volt 8o 8o 8o

Ik word gek!

Groetjes, John
die 5 volt vind ik wel erg raar, je hebt immers s88 melder met optocopler's, dus met de  volt van de s88 bus heb je niks te maken. trek eens de utp kabels los van de s88 module's. als dan in eens de 5 volt weg is dan zou je denken dat er in 1 van de s88 module's wat mis is.
Jan,

op de foto kun je zien dat de groene terugmeldleiding gewoon los ligt, hij zit echt nergens aan vast 8o 8o 8o

Groetjes, John
precies, hij zit nergens aan vast en toch staat er spanning op! rara.
dit moet eerst verklaard worden.

het gaat er niet om om die spanning van je baan te verbannen, maar we willen geen spanning op dit moment, nu alles los ligt.

wat denk je trouwens als die spanning er normaal staat en opeens heel even weg valt? juist, dan voert de opto misschien wel stroom!

Dus eerst uitzoeken waar dit vandaan komt.

groeten,
Hessel.

Citaat van: Janvis op maandag 19 september 2011, 22:17:26
die 5 volt vind ik wel erg raar, je hebt immers s88 melder met optocopler's, dus met de  volt van de s88 bus heb je niks te maken
Zie onderstaand antwoord.

Citaat van: Freak op maandag 12 september 2011, 19:04:30
Citaat van: efl045 op maandag 12 september 2011, 17:56:02
En waar zit de galvanische scheiding dan nog ergens? Waarom dan die optocouplers? Nu kan ik niet meer volgen...
S88 modules worden normaal met zijn massa aan de baanmassa gelegd. Galvanische scheiding ja indien op geen enkele wijze de led-aansluitingen elektrisch verbonden is met de transistor.
Vraag: is dat ook zo ?. Antwoord hierop: zet het geheel in een schema. En zet dat eens om naar het wisselstroomschema.

Hallo John,

Citaat van: Tilly op maandag 19 september 2011, 22:21:03
op de foto kun je zien dat de groene terugmeldleiding gewoon los ligt, hij zit echt nergens aan vast
Wat is de hoogste weerstand die je met je multimeter kunt meten ?. zie daarvoor even de handleiding van je meter.

Mvg,
Peter
Hey John,

Is dat geen inductiespanning welke wordt gegenereerd door de beide railstaven?
Als je nu 1 railstaaf los maakt meet je dan nog steeds 5 volt?

En natuurlijk niet minder belangrijk welke is de plus?
De terugmeldrail of de middenrail.

Groetjes Harry
rooie isolatie lipje (beetje) defect ??  lipje verbogen ?? draadbrug niet doorgeslepen ?? .. als je iets meet moet die railstaaf toch met de massa verbonden zijn...  gr koen
Veroorzaakt die optocoupler geen spanningsverschil ?
Of is de hele terugmelddecoder ook losgehaald.

Robin
Citaat van: Freak op maandag 19 september 2011, 22:48:52

Wat is de hoogste weerstand die je met je multimeter kunt meten ?

Peter,

volgens mij 2000K.

Citaat van: yrrah40 op maandag 19 september 2011, 22:51:12

Is dat geen inductiespanning welke wordt gegenereerd door de beide railstaven?
Als je nu 1 railstaaf los maakt meet je dan nog steeds 5 volt?

En natuurlijk niet minder belangrijk welke is de plus?

Harry,

geen idee, kan dat?

Zojuist de terugmelddraad en de massa aansluiting compleet verwijderd. Alleen de middenrail is nu aangesloten aan de voeding(rode draad)

Op beide railstaven meet ik nu 5V 8o

Citaat van: 3railkoen op maandag 19 september 2011, 23:03:51

rooie isolatie lipje (beetje) defect ??  lipje verbogen ?? draadbrug niet doorgeslepen ?? .. als je iets meet moet die railstaaf toch met de massa verbonden zijn...  gr koen

Koen, met mijn multimeter meet ik geen verbinding.

Citaat van: Hero op maandag 19 september 2011, 23:14:20

Veroorzaakt die optocoupler geen spanningsverschil ?
Of is de hele terugmelddecoder ook losgehaald.

Robin,

alles zit los. Er ligt alleen een losse rail met daaraan een aangesloten middenrail, thats it!

Groetjes, John
John,

Zou zo maar eens kunnen dat je zoveel machnetische velden in je baan hebt zitten dat er in een metalen stangetje (railstaaf) een spanning gegenereerd wordt.

Als je een staaf op en neer beweegt in een machnetisch veld ontstaat er een kleine spanning.

Draden van jouw baan lopen allemaal door kabelgoten maar deze zitten wel ergens aan vast geschroefd. Ik dacht tegen de onderkant van de platen?

Middenrail is de voeding en je gaat meten tussen de railstaven en de midden rail en dan meet je 5 volt?
Welke is nu de plus? Of kun je dat niet aflezen op je multi meter?

Groetjes Harry
Citaat van: yrrah40 op maandag 19 september 2011, 23:23:58
Zou zo maar eens kunnen dat je zoveel machnetische velden in je baan hebt zitten dat er in een metalen stangetje (railstaaf) een spanning gegenereerd wordt.
Die is dan wel zo klein dat je het nauwelijks kan meten en zal echt geen 5 volt opwekken.

CiteerZojuist de terugmelddraad en de massa aansluiting compleet verwijderd. Alleen de middenrail is nu aangesloten aan de voeding(rode draad)
Als je meter een weerstand kan meten van 2000K (2 Mohm) is dat vrij laag. Een weerstand van b.v. 3 Mohm kun je dan niet meten maar is ook geen isolatie.

Vervang je stuk rail eens door een andere en meet dan vervolgens nog eens.

Mvg,
Peter
Harry,

dat is net het vreemde. Bij het nivo "erboven" liggen de voedingsleidingen samengevoegd in een goot 3cm onder het plaatopervlak. In het nivo waar ik problemen heb(het onderste nivo) liggen de draden los op de kasten zo'n 10cm onder het nivo. Dit kan dus volgens mij niet het probleem zijn.

Citaat van: Freak op maandag 19 september 2011, 23:30:46

Als je meter een weerstand kan meten van 2000K (2 Mohm) is dat vrij laag. Een weerstand van b.v. 3 Mohm kun je dan niet meten maar is ook geen isolatie.

Peter,

wat wil je hier nu mee zeggen :?

Groetjes, John
als er geen stroom loopt is er ook geen magnetisch veld en dus ook geen inductie.......
John,

Kan er een lampje op branden op die 5 volt? Dan weet je ook gelijk of er wat power achter zit.

Groetjes Harry

See you tomorro sta bij F6
Hallo John,

Als je over isolatie(weerstand) spreekt dan spreek je over een weerstand van vele tientallen Megaohms.
Sluit je b.v. een zijde van een weerstand van enkele Megaohms aan op spanningsbron en je meet aan de andere zijde (en massa) zal je dezelfde spanning meten als op de spanningsbron. Aangenomen dat ingangsweerstand van je multimeter een behoorlijk hoge ingangsweerstand heeft.

Mvg,
Peter
Heren,

ik heb zojuist deze rails verwijderd en een nieuwe genomen. Nu meet ik 0,2V. Het moet dus iets zijn aan deze rails, wel heeeeeel toevallig :?

Groetjes, John
John,

ff door de e mannen laten meggeren, kijken of het materiaal 100% isolerend is.. Misschien is ie wel vervuild waardoor er een doorslag is van de middenrail naar de railstaven..

Groetjes Harry

maarre.. moet je niet gewoon 0 .00 meten ??
Citaat van: Freak op maandag 19 september 2011, 23:30:46
Vervang je stuk rail eens door een andere en meet dan vervolgens nog eens.

Citaat van: Tilly op maandag 19 september 2011, 23:42:38
ik heb zojuist deze rails verwijderd en een neiuwe genomen. Nu meet ik 0,2V. Het moet dus iets zijn aan deze rails, wel heeeeeel toevallig :?
En nu bouw je het weer terug. Kun je weer gaan loggen  :D

Mvg,
Peter
Peter,

Ja, ja :D :D

Citaat van: 3railkoen op maandag 19 september 2011, 23:45:53

maarre.. moet je niet gewoon 0 .00 meten ??

Koen,

dat vraag ik mij ook af. Nog enkele secties nagemeten en bij sommige meet ik 0.2V of 1.1V of 0.08V, hoe zit dit nu?

Groetjes, John
hi, geen idee, maar m.i. moet er gewoon 0 uitkomen als je aan de ene kant je meter aan de baanspanning houdt en aan de andere kant aan een zwevend stuk rails dat op het eerste gezicht nergens aan hangt ...   slijpsel ?
Wat voor meter gebruik je? nieuwe batterijen nodig?
zat ik ook net aan te denken
Citaat van: Tilly op maandag 19 september 2011, 23:17:30
Zojuist de terugmelddraad en de massa aansluiting compleet verwijderd. Alleen de middenrail is nu aangesloten aan de voeding(rode draad)

Op beide railstaven meet ik nu 5V 8o

Hallo John en anderen,

Je hebt alleen de voedings draad aan het stukje rail vast zitten, voor de rest ligt het stukje rail helemaal los, dat klopt toch!
Als dat zo is dan mag/kan je daar toch helemaal NIETS (of te wel 0.0 volt) meten, of zie ik dat nou verkeerd.
Er is toch immers geen massa en dus geen stroomkring.

Wel vreemd dat je met de ééne rail 5volt meet en met een ander stukje rail 0.2volt.
Kan je niet een meter van iemand anders even gebruiken?

Groetjes Jac.

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi John en anderen,

Ten eerste even een vraag aan John: Hoe meet je de spanning? Is dat met een universeel meter op DC of AC? Als het DC is, heb je dan de polen van de meter omgedraaid? Dit kan een verschil geven.

De ingang van een massa-detector is vrijwel altijd hoog (meestal 5V), omdat de massa de detectie omlaag brengt naar nul en dit gemeten wordt door de ingang. Op mijn baan is het nog veel hoger, omdat ik 12 V wissel voor detectie gebruik. De ingang wordt dan ook eerst gelijkgericht, voordat ik er een relais mee aanstuur. Het principe is verder gelijk.

Groet,
Bert
Citaat van: treinbert op dinsdag 20 september 2011, 21:41:56
Ten eerste even een vraag aan John: Hoe meet je de spanning? Is dat met een universeel meter op DC of AC? Als het DC is, heb je dan de polen van de meter omgedraaid? Dit kan een verschil geven.
Als je bij een universeel meter de polen omdraait zal alleen de polariteit veranderen, dus + wordt -.

CiteerDe ingang van een massa-detector is vrijwel altijd hoog (meestal 5V), omdat de massa de detectie omlaag brengt naar nul en dit gemeten wordt door de ingang. Op mijn baan is het nog veel hoger, omdat ik 12 V wissel voor detectie gebruik.
John gebruikt modules met optocouplers aan de ingang(en). Is al meerdere malen geschreven.

Mvg,
Peter
Citaat van: wacojaco op dinsdag 20 september 2011, 20:25:38
Wel vreemd dat je met de ééne rail 5volt meet en met een ander stukje rail 0.2volt.
Kan je niet een meter van iemand anders even gebruiken?
Als John nu echt hoge weerstandsmetingen wil meten kan hij wel een (professionele) multimeter van me lenen, deze kan weerstanden tot 300 MegaOhm meten.

Mvg,
Peter
Hallo allemaal,

vandaag het stukje rails meegenomen naar mijn werk en eerst met een multimeter aldaar door laten meten. Vervolgens deze rails ook nog een laten "meggeren" en alles was ok. Ik begin nu toch sterk te twijfelen aan mijn multimeter. Morgen ga ik even een andere meter halen want nu vertrouw ik het voor geen meter meer. Zojuist opnieuw gemeten en opnieuw meet ik 5V met de terugmelddraad los :?

Bert,

ik meet dus niet op de decoder want deze is immers losgekoppeld.

Peter,

misschien moeten we weer eens een keer samen afspreken ;)

Groetjes, John
bij dit soort gevallen maakt het wel eens uit wat het ingestelde meetbereik is van de multimeter.
probeer 20V aan te houden. en geen mV (zie ook het betreffende wiki artikel om het goede meetbereik te kunnen kiezen).

meet ook eens de weerstand tussen de twee rails en de weerstand tussen de rails en de middenrail van het "kapotte" stuk rails. dit doe je als je alle draden van de rails hebt verwijderd.

die rare 5V zou best eens het gevolg van een kruipstroom kunnen zijn, maar bij mijn weten heb je toch geen ballast tussen de sporen gelijmd? gaat deze spanning weg als je de middenrail los gooit?

hoe isoleer je de blokken eigenlijk van elkaar? dr zit toch niks dan lucht tussen de sectiescheidingen? dit laatste is van belang als het railsegment in de baan is opgenomen, niet als je het segment los op tafel hebt liggen.

je kunt de detectors ook anders aansluiten, zodat je wat minder last van storingen hebt. bijv. stroomdetectie is een stuk betrouwbaarder, maar dan meet je alleen stroomverbruikers. je kunt ze ook geïnvertereerd aansluiten.

groeten,
Hessel.

Hoi Hessel,

Betreffende het meten:
ik heb begrepen dat uit de boosters een ?digitale? wisselstroom komt die met een ?gewone? multimeter alleen te meten is door de meter op gelijkstroom in te stellen(20V) in combinatie met het gebruik van een bruggelijkrichter. Is dit correct? Dit kan ik helaas niet terugvinden in het betreffende Wiki artikel.

De weerstanden tussen de railstaven onderling en tov de middenrail wordt inderdaad gemeten met alle bekabeling los en de multimeter op stand 2000K(max).

Ik heb geen ballast tussen de sporen gelijmd. Zodra de middenrail los gemaakt wordt meet ik geen spanning.

Secties(blokken) worden gecreëerd door het isoleren van één spoorstaaf. Hiervoor gebruik ik van die rode ?schoentjes en daarnaast wordt de railstaaf op de sectiescheiding nog eens ingeslepen om er zeker van te zijn dat de spoorstaven elkaar niet raken. Massa- en middenrail zijn alleen geïsoleerd tussen boosterkringen.

Ik blijf bij massadetectie. 344 van de 352 terugmeldingen werken perfect, bij slechts 8 heb ik problemen.
Wat bedoel je trouwens met ?je kunt ze ook geïnverteerd aansluiten??

Nu heb ik gisteren nog een ander probleem gevonden. Bij een uitgeschakelde installatie meet ik tussen verschillende boosterkringen (rode draad) een weerstand. Dit zou niet mogen! Maar goed, ik vertrouw mijn multimeter niet meer en ga nu eerst op zoek naar een andere.

Groetjes, John

graag een glaasje wijn

waarom zijn je massa bij de boosterkringen geisoleerd ? Het is normaal bij digitaal juist de bedoeling dat deze aan elkaar verbonden worden.Dus één gemeenschappelijk massaleiding na de boosters.Enkel de middenleider is gescheiden tussen de boosters.
Hoi Johnny,

toen ik begon met het bouwen van de baan was de overweging om een CSII te kopen in combinatie met boosters 60173. Mocht dit door zijn gegaan dan waren volledige scheidingen vereist. Bij de nieuwe 60174 boosters is dit trouwens ook niet meer noodzakelijk.
Zoals jullie gezien hebben ben ik door de tijd een andere weg ingeslagen waarbij een volledige scheiding niet meer noodzakelijk is. Alle massa's zijn nu direct bij de boosters aan elkaar geknoopt ;)

Groetjes, John
Hi, ik heb hetzelfde gedaan. Alle massa is direct achter de boosters doorverbonden. Tussen elke booster sectie scheiding zijn alle 3 de railstaven geisoleerd. Ook met TAMS boosters is dit dus niet perse noodzakelijk maar het maakt eea wel overzichtelijk, rechtlijnig en ook makkelijker om problem determination te doen. Het maak trouwens niks uit voor de s88 spookmeldingen want dat is ook getest (in het begin was alles overal doorverbonden (muv de middenrail natuurlijk)).

mvg koen
Citaat van: Tilly op dinsdag 20 september 2011, 22:16:30
Ik begin nu toch sterk te twijfelen aan mijn multimeter. Morgen ga ik even een andere meter halen want nu vertrouw ik het voor geen meter meer.

Je  moet om normaal en betrouwbaar te kunnen meten eerst eens die brugcel verwijderen.
Die brugcel heb je alleen nodig als je de (topwaarde van de) rijspanning wil controleren en verder is ie onbruikbaar; de meter geeft dan alleen nog 'vreemde' dingen aan.

Grv Huub
Huub,

daar was ik ook al achter gekomen :?

Zonder brugcel op stand DC meet ik 11,4 Volt tussen de middenrail en de massa-railstaaf en 0 Volt tussen de middenrail en de railstaaf die zorgt voor de terugmelding. Ik neem aan dat dit goed is.

Groetjes, John
dat klinkt al beter. dus de 'vreemde' spanning is nu weg?

volgens mij is het digitale signaal een pulserende gelijkspanning. dit kun je meten met een diode en een condensatorretje om er gewone gelijkspanning van te maken.

volgende stap zou kunnen zijn om de draden weer op de rail aan te sluiten en de geïsoleerde railstaaf met hetzelfde schakelingetje als bij de meter, plus nog een weerstand van 10K te verbinden met de middenrail.

(dus: van middenrail naar diode naar weerstand naar +elco en van +elco naar de ingang van de detector. -elco aan de aangesloten massarail). neem voor de elco 35V en 10uF.

een paar mensen die dit schakelingetje kritisch kunnen beoordelen worden uitgenodigd om het te verbeteren en toch zo goedkoop mogelijk te houden.

Hessel
Citaat van: de Hoeve op woensdag 21 september 2011, 22:19:30
volgens mij is het digitale signaal een pulserende gelijkspanning. dit kun je meten met een diode en een condensatorretje om er gewone gelijkspanning van te maken.
Het digitaal signaal is een wisselspanning die schakelt tussen +18V en -18V. Deze spanning kun je meten door gebruik te maken van een bruggelijkrichter en de multimeter in de stand DC.
De spanning van 5V waar men spreekt is een gelijkgerichte spanning en kan alleen afkomstig zijn van de 5V voedingsspanning voor de terugmeldmodules.

Wil je het daadwerkelijke signaal meten zal men gebruik moeten maken van Oscilloscoop of van een speciale multimeter die zowel tegelijkertijd en het gelijkspannings- en wisselspanningscomponent kan meten en tonen.

Mvg,
Peter
Citaat van: de Hoeve op woensdag 21 september 2011, 22:19:30

dat klinkt al beter. dus de 'vreemde' spanning is nu weg?

Hoi Hessel,

de "vreemde" spanning is weg maar het is mij nog steeds niet duidelijk waar deze vanaf gekomen is. Was het inderdaad een "vreemde" spanning of een ordinaire meetfout door foutief gebruik van mijn multimeter of afwijking van diezelfde meter. De multimeter(Fluke 77) die ik nu gebruikt heb komt van mijn buurman(Mark, bedankt!) en ziet/voelt een stuk professioneler aan dan de mijne.

Je gaat trouwens veel te snel want ik heb pas één sectie gecheckt waarbij de terugmeldleiding losgekoppeld is van de module. Nu ik toch aan de gang ben wil ik gelijk alle secties van module 5 en 6 checken en dat brengt me gelijk bij het volgende:
de meeste van deze secties zitten nog via de diodetruck verbonden met de modules. Als ik nu een sectie meet die bezet is en aangesloten zit op de diodetruck, dan meet ik met dezelfde methode(gelijkstroom zonder brugcel) een voltage van 14.7Volt. Is diezelfde sectie niet belegd dan meet ik 11,4Volt wat gelijk is aan de spanning over de middenleider en massarail. Als ik hierop verder redeneer dan is dus dit verschil van 14.7 - 11.4 = 3.3 Volt bepalend voor de terugmelding. Klopt deze beredenering en is dit spanningsverschil groot genoeg of zou dit groter moeten zijn?

Peter,

bedankt voor de uitleg maar heb wel nog een vraag betreffende dit:

Citaat van: Freak op woensdag 21 september 2011, 23:26:40

De spanning van 5V waar men spreekt is een gelijkgerichte spanning en kan alleen afkomstig zijn van de 5V voedingsspanning voor de terugmeldmodules.

De 5Volt die gebruikt wordt voor de voeding van de modules is er alleen maar voor de data overdracht van de modules naar de PC(S88N-bus). Deze spanning staat toch volledig los van de spanning gemeten op de terugmeldleidingen?
De terugmeldmodules worden immers gevoed vanuit een aparte booster die een (referentie)spanning levert van zo'n 18V. Door gebruik van een ontstoordiode zal de werkelijke spanning iets lager liggen maar toch zeker geen 5Volt.

Groetjes, John