Hoi Niek,
bedankt voor je compliment en toevallig gaat deze update over de boosters en trafo's
Zoals eerder aangegeven in dit topic had ik problemen met het in- en uitschakelen van de boosters. Tot en met 8 stuks ging het goed maar daarboven kwamen er weer problemen. Toen ik ze laatst allemaal aangesloten had (18 stuks) was het een ramp
Boosters schakelden zelfs helemaal niet meer uit. Daarnaast ontstond er ook een behoorlijke piekspanning bij het inschakelen van de trafo's. Het is zelfs één maal gebeurd dat de automaat in de meterkast uit sloeg toen ik wat te snel alle 20 trafo's uit- en weer inschakelde. De afgelopen week zijn deze problemen getackeld en opgelost
De trafo's waren al verdeeld over 3 stekkerdozen maar waren doorgelust naar één aan/uit schakelaar. Dit allemaal losgemaakt, de kabels verlengt en iedere stekkerdoos apart aangesloten op een dubbelpolige inbouwschakelaar. Een vierde schakelaar ingebouwd voor het in-/uit-schakelen van de centrale en de trafo van het resetpaneel. Niets bijzonders maar hier toch een foto:
Daarna waren de boosters aan de beurt en met de hulp van Peter zijn we tot de volgende oplossing gekomen:
De 10K weerstanden staan in serie met de boosters en zorgen ervoor dat de totale belasting op de dataleiding lager wordt. De 4K7 weerstand is ervoor om het voltage op de dataleiding omlaag te trekken als de centrale op "stop" staat. Hiermee wordt voorkomen dat de boosters niet meer ongewild inschakelen. De relais op de boosters hebben een spanning nodig van ongeveer 4Volt. Deze weerstand trekt de spanning omlaag tot zo'n 3 Volt waardoor deze relais dus niet meer aangesproken worden
Dit is allemaal proef ondervinderlijk gekozen dus niet één op één copieerbaar
Dit is trouwens ook alleen maar van toepassing bij gebruik van meer dan 8 boosters.
Hier een close-up waar de inbouw van de 10K weerstanden te zien zijn:
Vervolgens ook nog alle resetknoppen aangesloten waarmee alle boosters comfortabel vanaf het bedieningspaneel inschakelbaar zijn:
De krachtcentrale met 20 trafo's en 18 boosters is nu volledig operationeel en omdat het zo gaaf uitziet, hier nog 2 foto's:
Dit is toch wel weer een belangrijke mijlpaal. Een goede voeding is immers een voorwaarde voor een goed werkende modelbaan.
Citaat van: de Hoeve op woensdag 02 februari 2011, 22:14:13
de detectieschakeling zou zo moeten zijn afgesteld dat je wel een melding te krijgen bij 100 ohm (of minder) tussen de railstaven, en geen melding bij 1000 ohm tussen de railstaven.
als je geen melding krijgt van weerstanden boven de 1000 ohm, zul je ook geen meldingen krijgen van viesigheid want die ligt ergens bij de 10.000 of 100.000 ohm.
ik heb er alle vertrouwen in dat peter (Freak) met dit elektronica probleem vast wel raad weet!
(een verbetering/aanpassing van de detectieschakeling? zo eenvoudig en goedkoop mogelijk)
Hessel,
de komende weken gaan we ons in dit probleem verdiepen. Nou ja, het is niet echt een probleem maar als het (nog) beter kan
Groetjes en allemaal een fijn weekend, John