Op dit forum en op het benelux forum kom ik gelukkig veel enthousiaste Märklin rijders tegen en ook vele hele serieuze spoorders.
Mijn vraag: waarom gebruikt haast niemand die Märklin rijd de slanke wissels en kruisingen? Logisch dat je begint met de krappe bogen en wissels uit een startset aangezien dat meestal de uitgangspositie is. Maar daarna ga je toch zelf een catalogus halen en keuzes maken lijkt mij?
Ik rijd al langer märklin op slanke wissels en mijn 3 dealers waren stuk voor stuk verbaasd als ik er 1 koop. Als een winkel ze al heeft, dan hoor je telkens: we verkopen ze nooit ondanks dat ze veel mooier zijn...
Hoe komt dit? Is dit hollandse krenterigheid of onbekendheid met de mogelijkheden? (in de folders van de startsets werden de slanke wissels tot ca. anderhalf jaar terug niet eens genoemd). Ook nu nog niet opvallend in beeld. Anderzijds: er zitten ook onder de Märklin rijders vele spoorders die zo natuurgetrouw mogelijk willen rijden en dat dan zonder de problemen van het 2 rail gelijkstroom systeem. Mijn wens zou zelfs zijn om nog slankere wissels te kunnen kopen voor de C-rail. Als de gewone slanke wissels al bijna niet verkocht worden, dan is dat laatste zeker utopie. Ook opvallend: de dealers vragen niet eens spontaan er naar of je de aanvulstukjes, tegenbogen en rechte rails nodig hebt die je absoluut moet hebben om bijvoorbeeld een eenvoudig ovaal weer rond te krijgen. Meer dan eens vond ik bij een winkel (anders dan mijn vaste dealer) wel de wissel, mar niet de aanvulstukken, tegenbogen of rechte rail. Voor de zekerheid heb ik nu maar een doos met slanke wissel aanvullingen op eBay gekocht en uit Duitsland laten komen, zodat ik niet steeds hier op hoef te wachten als ik een nieuwe wissel koop. Als dealer zou ik in een proefbaantje juist de slanke wissels tonen en klanten die een "oude" scherpe wissen kopen terloops eens vragen of ze wel eens de slanke wissels hebben gezien.
Argumenten die ik hoor: ruimte. Klopt, iets meer ruimte in lengte, maar zelfs op mijn kleine baan kan ik door een combinatie van slanke en meegebogen wissels nog aardig vooruit. Daarnaast hobbelt alles er prettig overheen, met name rollend materieel van andere merken is een stuk probleemlozer.
Kosten: ja prijziger dan standaard, vooral omdat ze haast niet uit startsets etc. aangeboden worden. (wat bij de gewone wissels wel het geval is en dat scheelt in prijs). Anderzijds, je rijd niet slechts 1 jaartje met zo'n wissel, dus in verhouding tot andere wissels is de meerprijs per jaar hoogstens een paar dubbeltjes.
Is mijn conclusie juist dat velen de slanke wissels gewoon niet kennen of bij hun dealer niet makkelijk kunnen krijgen? Zou Märklin ze niet beter ook in de startsets kunnen gaan stoppen?
Of moet mijn conclusie zijn dat op dit moment de tijd pas rijp blijkt te zijn voor slanke wissels en ruime bogen en dat eigenlijk velen met mij nu pas gaan beslissen dat slanke wissels mooi en prettig zijn?
Graag jullie reacties.