Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?

Gestart door ucsdcom zondag 05 oktober 2008, 11:31:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Op dit forum en op het benelux forum kom ik gelukkig veel enthousiaste Märklin rijders tegen en ook vele hele serieuze spoorders.

Mijn vraag: waarom gebruikt haast niemand die Märklin rijd de slanke wissels en kruisingen? Logisch dat je begint met de krappe bogen en wissels uit een startset aangezien dat meestal de uitgangspositie is. Maar daarna ga je toch zelf een catalogus halen en keuzes maken lijkt mij?
Ik rijd al langer märklin op slanke wissels en mijn 3 dealers waren stuk voor stuk verbaasd als ik er 1 koop. Als een winkel ze al heeft, dan hoor je telkens: we verkopen ze nooit ondanks dat ze veel mooier zijn...

Hoe komt dit? Is dit hollandse krenterigheid of onbekendheid met de mogelijkheden? (in de folders van de startsets werden de slanke wissels tot ca. anderhalf jaar terug niet eens genoemd). Ook nu nog niet opvallend in beeld. Anderzijds: er zitten ook onder de Märklin rijders vele spoorders die zo natuurgetrouw mogelijk willen rijden en dat dan zonder de problemen van het 2 rail gelijkstroom systeem. Mijn wens zou zelfs zijn om nog slankere wissels te kunnen kopen voor de C-rail. Als de gewone slanke wissels al bijna niet verkocht worden, dan is dat laatste zeker utopie. Ook opvallend: de dealers vragen niet eens spontaan er naar of je de aanvulstukjes, tegenbogen en rechte rails nodig hebt die je absoluut moet hebben om bijvoorbeeld een eenvoudig ovaal weer rond te krijgen. Meer dan eens vond ik bij een winkel (anders dan mijn vaste dealer) wel de wissel, mar niet de aanvulstukken, tegenbogen of rechte rail. Voor de zekerheid heb ik nu maar een doos met slanke wissel aanvullingen op eBay gekocht en uit Duitsland laten komen, zodat ik niet steeds hier op hoef te wachten als ik een nieuwe wissel koop. Als dealer zou ik in een proefbaantje juist de slanke wissels tonen en klanten die een "oude" scherpe wissen kopen terloops eens vragen of ze wel eens de slanke wissels hebben gezien.

Argumenten die ik hoor: ruimte. Klopt, iets meer ruimte in lengte, maar zelfs op mijn kleine baan kan ik door een combinatie van slanke en meegebogen wissels nog aardig vooruit. Daarnaast hobbelt alles er prettig overheen, met name rollend materieel van andere merken is een stuk probleemlozer.

Kosten: ja prijziger dan standaard, vooral omdat ze haast niet uit startsets etc. aangeboden worden. (wat bij de gewone wissels wel het geval is en dat scheelt in prijs). Anderzijds, je rijd niet slechts 1 jaartje met zo'n wissel, dus in verhouding tot andere wissels is de meerprijs per jaar hoogstens een paar dubbeltjes.

Is mijn conclusie juist dat velen de slanke wissels gewoon niet kennen of bij hun dealer niet makkelijk kunnen krijgen? Zou Märklin ze niet beter ook in de startsets kunnen gaan stoppen?

Of moet mijn conclusie zijn dat op dit moment de tijd pas rijp blijkt te zijn voor slanke wissels en ruime bogen en dat eigenlijk velen met mij nu pas gaan beslissen dat slanke wissels mooi en prettig zijn?

Graag jullie reacties.

Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik rij k-rails met in het zicht alleen maar flex en slanke wissels. Ze zijn mij overigens nog niet slank genoeg. Als ik morgen de staatsloterij win gaat het hele 3-rail eruit om met name die reden en de puko's (maar nu dwaal ik af).

Als ik de foto's en baanverslagen hier lees met name in C-rails krijg ik de kriebels. Er wordt zoveel mogelijk spoor op een veel te klein oppervlak gepropt maar ieder zijn keus. Het is tenslotte hobby en als je er maar plezier aan beleeft.

Prijs i.r.t. startsets is overigens geen overweging. Overal en met name op beurzen zie je handelaren die startsets uit elkaar trekken.

Gr, Ben.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ook ik rij met K rail en voor mijn sporenplan voor mijn aanstaande baan heb ik vooral veel slanke wissels in combinatie met ruime bogen en flexibele rails opgenomen.

Meegebogen wissels behoren daar naar mijn mening niet bij omdat ze zijn samengesteld op basis van krappe bogen én omdat ze niet thuishoren in een hoofdspoor (vanwege het ontbreken van verkanting).

Uit zicht gelden deze regels natuurlijk niet, krappe bogen en meegebogen wissels kunnen daar goed uitkomst bieden.

Bij een gebrek aan lengte op een baan ontstaat echter bij het gebruik van slanke wissels het probleem dat er bijna geen perronlengte meer overblijft (in een station). Als je zover gaat dat je slanke wissels toepast moet je ook tussen een boog en de eerste wissel een recht stuk opnemen, de bogen in zicht ruim maken etc. Niet iedereen heeft daarvoor de ruimte.

Het belangrijkste is toch dat ieder plezier heeft van zijn eigen baan, slanke wissels of niet. 8)

Groet,
Ronald
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: spoorman op zondag 05 oktober 2008, 11:42:01
Ze zijn mij overigens nog niet slank genoeg.

Gr, Ben.

Klopt als een bus. Bij Blausee-Mitholz ligt een wissel voor de deur. Wij hebben het station en de loods op schaal gemaakt. Bij het plaatsen kwam ik er achter dat met het slanke wissel met de bijbehorende tegenboog ik 8 cm in lengte te kort kwam. Met schuifen, passen en meten heb ik uiteindelijk optisch een bevredigend resultaat kunnen bereiken maar ik kom nog steeds 8 cm te kort

Wat in het zicht komt is met slanke wissels en de boog heeft een doorsnede van meer dan 2 meter. Voor de rest incl schaduwstation is korte wissels en standaard bogen.

Mvg, Johan
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: rorail op zondag 05 oktober 2008, 11:51:47
Ook ik rij met K rail en voor mijn sporenplan voor mijn aanstaande baan heb ik vooral veel slanke wissels in combinatie met ruime bogen en flexibele rails opgenomen.

Meegebogen wissels behoren ........ omdat ze niet thuishoren in een hoofdspoor (vanwege het ontbreken van verkanting).

Groet,
Ronald

Kan je vele voorbeelden in 1:1 geven waar wissels en meegebogen wissels met verkanting in het hoofdspoor liggen.

Mvg, Johan
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: rorail op zondag 05 oktober 2008, 11:51:47
Als je zover gaat dat je slanke wissels toepast moet je ook tussen een boog en de eerste wissel een recht stuk opnemen, de bogen in zicht ruim maken etc.
Mee eens. Wat ik toepas bij standaard bogen 2241 en 2251: neem geen 3 maar 2 booglengtes en gebruik flex als overgang naar de standaard booglengte. Rijtuigen ogen dan ook beter als deze de boog in gaan.

Maar het blijft inderdaad woekeren met de ruimte.

Gr, Ben.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: rorail op zondag 05 oktober 2008, 11:51:47

Het belangrijkste is toch dat ieder plezier heeft van zijn eigen baan, slanke wissels of niet. 8)

Groet,
Ronald

Inderdaad, dat is het belangrijkste. Daarom laat ik iedereen in zijn waarde om zijn eigen keuzes te maken. Zelf merk ik dat ik een ontwikkeling doorgemaakt heb van "zoveelmogelijk rails op een zo klein mogelijk oppervlak" (zoals hierboven ookal genoemd werd) naar juist een wat natuurgetrouwer beeld  in rails zodat het vanzelf minder "speelgoedachtig" toont voor vriend en vijand. (en in practische zin het mooi doorlopen van lange rijtuigen). Gezien mijn ruimtegebrek was ik zelfs even overgestapt naar N-spoor digitaal. Opvallend goede rijeigenschappen voor het formaat, maar nooit een echt bevredigend gevoel gehad wat je bij de metalen Märklin H0 loks wel heb.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?

Alleen het donker blauw geleurde spoor blijft in het zich en is dus met slanke wissels en een ruime boog.

Mvg, Johan
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Beste hobbygenoten,

Wat denk ik ook meeweegt in het niet gebruiken van slanke wissels is het ontbreken van een slanke kruiswissel.

Of heb ik iets gemist en is hij er inmiddels?

Vr Gr,

Paul
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
In K Rails wel, in C rails niet.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 05 oktober 2008, 12:19:05
Alleen het donker blauw geleurde spoor blijft in het zich en is dus met slanke wissels en een ruime boog.

Ik zie ook een (slanke) wissel in de hoofdbaan waarbij de hoofdbaan in de afgebogen stand bereden wordt (rechtsonder). Dat vind ik persoonlijk erger dan normale/boogwissels i.p.v. slanke wissels...
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: EgMaf op zondag 05 oktober 2008, 13:02:59
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 05 oktober 2008, 12:19:05
Alleen het donker blauw geleurde spoor blijft in het zich en is dus met slanke wissels en een ruime boog.

Ik zie ook een (slanke) wissel in de hoofdbaan waarbij de hoofdbaan in de afgebogen stand bereden wordt (rechtsonder). Dat vind ik persoonlijk erger dan normale/boogwissels i.p.v. slanke wissels...


Ik moest even zoeken, en zie hem inderdaad nu ook. Persoonlijk vind ik dat juist wel een aardige oplossing, de slanke wissels zijn slank genoeg om ook in afgebogen toestand als hoofdbaan bereden te kunnen worden zonder dat dit echt stoort. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dit in de praktijk toont met bijvoorbeeld kortgekoppelde rijtuigen. De meegebogen wissels horen bij R1. De ruime bogen die ik in bovenstaand baanplan zie hebben voor mij duidelijk ook de voorkeur met zo'n slanke wissel boven R1 met een meegebogen. Het toont echter wel aan dat het prettig zou zijn als Märklin wat meer flexibiliteit weet te creëren met betrekking tot het gebruik van grotere boogstralen + slanke wissels.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ze zijn ook zo lekker goedkoop :roll: :mrgreen:, heb er 5  8)
Ben er niet kapot van, de treinen waggelen er een beetje overheen , ik heb C-rails.
Ik heb 4 hoofdsporen, C5 , C4, C3 en C2, dus wel mooie ruime bochten.

Mvg Gert
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Inderdaad niet voordelig helaas. De wissels zelf vallen wel mee, maar die aanvulstukjes met verwijderbare zijkant zijn nogal prijzig. Als je je afvraagt waarvoor deze nodig zijn: je kan hierdoor kiezen om de afstand tussen de sporen klein te houden als je 2 wissels tegen elkaar aanhoud. En door het aanklikbare tussenstuk (zit bij de wissel bijverpakt) en de verwijderbare zijkanten van de aanvulstukken kan je toch een massieve verbinding maken.

Voor wat betreft de startsets: in premium startverpakkingen willen veel fabrikanten juist klanten kennis laten maken met hun beste producten. Daar zouden eigenlijk dus de slanke wissels goed bijpassen. De oude wissels met korte hoek ik de hobby sets en de slanke wissels dan in de premium sets zou ik zeggen. Voordeel voor ons: de wissels zijn in de geplukte pakketten te vinden op internet voor een aantrekkelijkere prijs en nieuwe klanten maken meteen kennis met de slanke wissels. Als je klanten een bepaalde wissel geeft in een startset zal deze toch al snel geneigd zijn hetzelfde type wissel bij te gaan kopen. Past de prijs niet, dan kan de winkelier de klant altijd nog wijzen op de gewone wissel met korte hoek.

Tot nu toe heb ik de slanke C-rail wissels helaas in slechts 1 of 2 dure premium startsets gezien.

Märklin wil vast wel een slanke engelsman (dus met wisseltongen) ontwikkelen als zij er zeker van zijn dat deze ook verkocht gaat worden. In K-rails worden er vermoedelijk al niet zoveel verkocht. Als in C-rail de slanke wissels en slanke kruisingen ook blijven liggen, dan krab je je als fabrikant wel 3 keer achter de oren om een slanke engelsman uit te brengen. Anderzijds: als een railsysteem niet compleet is, stap je dan zo makkelijk over? Wil ik nu een slanke engelsman gebruiken, dan moet ik een K-wissel inpassen met overgangsrails of soldeerwerk. Vervolgens ziet het er vast niet uit.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: ucsdcom op zondag 05 oktober 2008, 13:17:50
Citaat van: EgMaf op zondag 05 oktober 2008, 13:02:59
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 05 oktober 2008, 12:19:05
Alleen het donker blauw geleurde spoor blijft in het zich en is dus met slanke wissels en een ruime boog.

Ik zie ook een (slanke) wissel in de hoofdbaan waarbij de hoofdbaan in de afgebogen stand bereden wordt (rechtsonder). Dat vind ik persoonlijk erger dan normale/boogwissels i.p.v. slanke wissels...


Ik moest even zoeken, en zie hem inderdaad nu ook. Persoonlijk vind ik dat juist wel een aardige oplossing, de slanke wissels zijn slank genoeg om ook in afgebogen toestand als hoofdbaan bereden te kunnen worden zonder dat dit echt stoort.

Zo ligt het in werkelijkheid (1:1) bij Blausee-Mitholz. waarom zou het dan storend zijn, het is de werkelijkheid en niet mijn oplossing.

Mvg, Johan
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik gebruik ook bijna alleen slanke wissels en grote bogen in mijn baan, maar ik heb wel een paar compromissen gesloten met twee gebogen wissels.
Anders houd ik namelijk weinig perronlengte meer over.
Maar liefst gooi ik ze eruit.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
ik denk dat het c rail programma niet compleet is
bijv er zijn alleen maar meegebogen wissels voor r1 en r2
raar dat er geen andere meegebogen wissels zijn voor de andere rijbogen.dat scheelt weer veel ruimte op je rechte stuk

ik denk dat c rails slanke wissels weinig gebruikt worden om je baan dan raar uitkomt.en veel kleine stukjes nodig hebt
er zijn wel tussenstukjes voor maar dat is niet goedkoop
en de onwetend heid. ik snap dus niet waarom er geen meerdere meegebogen wissels zijn rocco heeft dat wel
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: marklinfan op zondag 05 oktober 2008, 16:40:02
ik denk dat c rails slanke wissels weinig gebruikt worden om je baan dan raar uitkomt.en veel kleine stukjes nodig hebt
er zijn wel tussenstukjes voor maar dat is niet goedkoop
en de onwetend heid.
Waarom maken jullie je wisselstraten en stationsporen niet met k-rail en flex? Je kunt dit ballasten met ongeveer dezelfde kleur als de c-rail en met een beetje vervuiling met de airbrush zie je weinig verschil lijkt me. Juist een beetje gebogen perron is een stuk spannender als die rechte.

Gr, Ben.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Hallo,

Op mijn vorige baan lag zoveel mogelijk spoor. Zoals al aangegeven, wilde ik wat meer natuurgetrouwere spoorvoering. Daar heb ik bij de planning van de nieuwe baan rekening gehouden. Er ligt dus nu minder spoor, daarvoor liggen er nu wel slanke wissels in het plan. Een kruiswissel mis ik niet zo. Inderdaad, ze zijn niet goedkoop, ziet er wel beter uit. Ik heb ook tussen 2 wissels een stukje recht spoor liggen. Dat had overigens een andere reden dan hier al aangegeven: in mijn geval wilde ik een grotere hart-op-hart afstand tussen de sporen. Deels had dat te maken met de te gebruiken loodsen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
In Nederland wordt een engels wissel (geen "kruiswissel") de laatste tientallen jaren niet meer toegepast in trajecten die met hoge snelheid worden bereden. Dit is in verband met overmatige slijtage die lijdt tot meer onderhoud en dat is duur. :mrgreen:

Daarom zijn meegebogen wissels met verkanting in trajecten voor hoge snelheid ook uit den boze in ons land; het onderhoud wordt te duur.
@ Johan: Ongetwijfeld zullen er voorbeelden te vinden zijn waar deze wissels met verkanting wél bestaan, doch ik redeneerde even te simpel vanuit de Nederlandse situatie (vanwege mijn belangstelling daarvoor). :oops:

Groet,
Ronald
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 05 oktober 2008, 16:15:12
Citaat van: ucsdcom op zondag 05 oktober 2008, 13:17:50
Citaat van: EgMaf op zondag 05 oktober 2008, 13:02:59
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 05 oktober 2008, 12:19:05
Alleen het donker blauw geleurde spoor blijft in het zich en is dus met slanke wissels en een ruime boog.

Ik zie ook een (slanke) wissel in de hoofdbaan waarbij de hoofdbaan in de afgebogen stand bereden wordt (rechtsonder). Dat vind ik persoonlijk erger dan normale/boogwissels i.p.v. slanke wissels...


Ik moest even zoeken, en zie hem inderdaad nu ook. Persoonlijk vind ik dat juist wel een aardige oplossing, de slanke wissels zijn slank genoeg om ook in afgebogen toestand als hoofdbaan bereden te kunnen worden zonder dat dit echt stoort.

Zo ligt het in werkelijkheid (1:1) bij Blausee-Mitholz. waarom zou het dan storend zijn, het is de werkelijkheid en niet mijn oplossing.

Mvg, Johan

In een dubelsporig stuk hoofdlijn, op de vrije baan? Ik geloof je meteen, maar het verbaasd me wel.
Foto?
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: rorail op zondag 05 oktober 2008, 19:26:12
In Nederland wordt een engels wissel (geen "kruiswissel") de laatste tientallen jaren niet meer toegepast in trajecten die met hoge snelheid worden bereden. Dit is in verband met overmatige slijtage die lijdt tot meer onderhoud en dat is duur. :mrgreen:

Daarom zijn meegebogen wissels met verkanting in trajecten voor hoge snelheid ook uit den boze in ons land; het onderhoud wordt te duur.
@ Johan: Ongetwijfeld zullen er voorbeelden te vinden zijn waar deze wissels met verkanting wél bestaan, doch ik redeneerde even te simpel vanuit de Nederlandse situatie (vanwege mijn belangstelling daarvoor). :oops:

Groet,
Ronald
Inderdaad worden engelse wissels in sporen die met hogere snelheden bereden worden, zoals bij Delft (100 km) tegenwoordig zo veel mogelijk vermeden en waren vroeger juist meegebogen wissels taboe. Tegenwoordig zie je deze laatste echter steeds meer, bijvoorbeeld bij Woerden westzijde. Een nadeel van dit soort heel specifiek voor een bepaald situatie gebouwde wissels is dat je ze niet in grote aantallen op resereve kan leggen. Dus als er een in puin gereden wordt....
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: paul op zondag 05 oktober 2008, 12:54:17
Beste hobbygenoten,

Wat denk ik ook meeweegt in het niet gebruiken van slanke wissels is het ontbreken van een slanke kruiswissel.

Of heb ik iets gemist en is hij er inmiddels?

Vr Gr,

Paul

Sluit me hier helemaal bij aan maar ondanks dat ben ik zeker in mijn nopjes met de meegebogen wissels en ook de slanke wissels.

Groet Wim.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
CiteerMee eens. Wat ik toepas bij standaard bogen 2241 en 2251: neem geen 3 maar 2 booglengtes en gebruik flex als overgang naar de standaard booglengte. Rijtuigen ogen dan ook beter als deze de boog in gaan.

Maar het blijft inderdaad woekeren met de ruimte.

Gr, Ben.

Idd. Dit ga ik ook doen. Ik vind het alleen raar, dat de 224* en de 223* niet elkaar opvolgen. Er mist een stuk tussenin. Stel dat ik in de buitenbaan geen 225* kan gebruiken, dan neem ik een 224*. Maar dan moet ik de binnenbaan met flexrails gaan maken, omdat het merk met de puntjes daar niks voor heeft. Ik begin dan met 1x2251, vervolgens *x2241 en dan om af te sluiten weer een 2251. De  2251 kun je dan ook vervangen door flexrails.

En waarom ik geen slanke wissels gebruik? Ik zou graag willen, maar heb nu al een ruimtegebrek, dus met slanke wissels al helemaal.

Roy
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: EgMaf op zondag 05 oktober 2008, 19:28:56
In een dubelsporig stuk hoofdlijn, op de vrije baan? Ik geloof je meteen, maar het verbaasd me wel.
Ik kan Johan alleen maar bijvallen. Ik ben een aantal keren met de trein naar Zwitserland en Duitsland geweest. En dan had ik de gewoonte om in het achterste rijtuig bij de achterdeur te gaan zitten, zodat ik het spoor achter me weg zag vliegen. En dan zie je die meegebogen wissels bij bosjes voorbij komen, in de hoofdlijn en verkant. Helaas heb ik er nooit een foto van gemaakt.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Op mijn baan heb ik zowel gewone als slanke wissels. Overigens rijd ik op K-rails. Ik ben begonnen met de gewone wissels al zaten in m'n startersset al wel slanke wissels. Toen waren het nog krengen omdat de rest allemaal krap was. Tegenwoordig is de verhouding 50-50 maar bij een nieuwe baan wil ik op de zichtbare gedeelte alleen maar slanke wissels en kruiswissels gaan toepassen :) Overigens kan dit ook gewoon een kruising zijn, dat zie ik t.z.t. wel. Overigens heb ik ook nog 4 bochtwissels echter hier wil ik dan ook vanaf. Ondanks dat je ze in het buitenland tegen kan komen ga ik ze niet gebruiken. Ten eerste omdat ik Nederlands rijdt, maar vooral omdat de boogstraal veel te klein is.
Heb op dit moment zelfs rijtuigen die ik nog niet eens op m'n baan kan zetten omdat ze de bocht niet doorkunnen. Kortom,.. ik ben wijzer geworden en heb m'n lesje geleerd  8) Volgende baan alleen nog maar grote bogen (ook in het schaduwstation,.. anders zit ik dus alsnog met die rijtuigen) en slanke wissels op het zichtbare gedeelte en krappe wissels in het schaduwstation.

Groeten,
Herman
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
interesant draadje zeg!
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
ik kan ze niet gebruiken ivm ruimtegebrek....

Dennis
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ruimtegebrek geldt voor mij ook en ik denk voor 80% van de hobbyisten..

Als ik gebruik zou maken van slanke wissels en ruime bogen wordt mijn baanplan 2 tot 3 keer groter worden in iedere richting.
Dus de benodigde oppervlakte 4 tot 9 x groter.
Dit is niet haalbaar.

Als ik meer ruimte had, zou ik eerst de lengte van mijn stationssporen verlengen, voordat ik slanke wissels ging gebruiken. Mijn sporen zijn nu +/- 1,80 m lang (ruimte voor 1855+4 ICR's of 5-delige ICE3).

Iedere modelbaan is en blijft een compromis.
Mijn modelbaan is een echte rijbaan met de nadruk op rijden en rangeren.

groetjes
Henk
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: KlaasZ op maandag 06 oktober 2008, 15:30:17
Citaat van: EgMaf op zondag 05 oktober 2008, 19:28:56
In een dubelsporig stuk hoofdlijn, op de vrije baan? Ik geloof je meteen, maar het verbaasd me wel.
Ik kan Johan alleen maar bijvallen. Ik ben een aantal keren met de trein naar Zwitserland en Duitsland geweest. En dan had ik de gewoonte om in het achterste rijtuig bij de achterdeur te gaan zitten, zodat ik het spoor achter me weg zag vliegen. En dan zie je die meegebogen wissels bij bosjes voorbij komen, in de hoofdlijn en verkant. Helaas heb ik er nooit een foto van gemaakt.

Ik had het niet over meegebogen wissels, maar over normale (of slanke) wissels in een dubbelsporige hoofdbaan die op volle snelheid bereden mogen worden, terwijl voor de hoofdbaan het wissel afbuigend bereden moet worden.... (wat een zin  :shock:)
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: EgMaf op zondag 05 oktober 2008, 19:28:56
In een dubelsporig stuk hoofdlijn, op de vrije baan? Ik geloof je meteen, maar het verbaasd me wel.
Foto?

Duurde even voordat ik tijd had maar bij deze toon ik je graag de foto's


Gezien vanaf de lok bij bediening van het raccordement. Deze foto's behoren bij dit verhaal
Dubbelsporige hoofdlijn met een wissel in gebogen toestand doorgaand bereden. Voor dit bergtraject geld een snelheid van 80 Km/h, de Cisalpino ETR 470 mag de boog met 90 Km/h berijden i.v.m. zijn kantelmechanisme.


Wij zitten achter de grendel terwijl het bewuste wissel in het doorgaande hoofdspoor bereden wordt door een IC op de foto in dit draadje zien we de retourslag van de FvdM
Op mijn modelbaan ligt één spoor van wege de krappe ruimte in werkelijkheid ligt op het raccordement 3 sporen. Achter het bewuste wissel liggen dus nog twee handwissels.


De situatie bekeken met de beide benen op de grond. De grendels zijn in het handwissel te zien

Lijkt mij duidelijk aangetoond dat de genoemde situatie in de praktijk voorkomt.

De buitenboog in model maak ik dus van de radius die het slanke wissel van Märklin heeft. Het tweede spoor er naast wordt van Flexrail gemaakt.

Mvg, Johan

Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik ben overtuigd: Zwitsers zijn rare mensen  8)
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Zwitsers hebben hetzelfde probleem als modelspoorders: te weinig ruimte. Na een paar meter zit er weer zo'n berg in de weg.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik kan het toch niet nalaten om als M-rail rijder te reageren op dit draadje... :P

In mijn baan gebruik ik, ondanks enorm ruimtegebrek (ben zo iemand waar het hele plan vol met sporen ligt omdat er zoveel mogelijk meters rails op weinig vierkante meters oppervlak moeten komen), gebruik ik voor het hoofdtraject op een aantal plaatsen de slanke M-rails (3900/3800).

Ik ben wel blij met het Zwitserse verhaal van Johan, want onderstaand wisselstraatje komt ook in mijn baan! :D



Ook hier is op het bovenste spoor de (gebogen) 'aftakking' het doorgaande spoor.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Hallo,

Gebruik ook de slanke wissels en kruising; maar alleen in de zichtbare gedeelte vd baan. Blijft toch altijd de ruimte waar het om gaat.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Een met onderstaande vergelijkbare wisselverbinding (253A/B) ligt in de splitsing van de sporen naar Den Haag en Rotterdam bij Moordrecht. Dit zijn zeer slanke hogesnelheidswissels die zowel recht als krom met 140 km/h bereden kunnen worden. Mooi trouwens die slanke M-wissels.


Citaat van: kiezel op dinsdag 07 oktober 2008, 07:26:41
Ik kan het toch niet nalaten om als M-rail rijder te reageren op dit draadje... :P

In mijn baan gebruik ik, ondanks enorm ruimtegebrek (ben zo iemand waar het hele plan vol met sporen ligt omdat er zoveel mogelijk meters rails op weinig vierkante meters oppervlak moeten komen), gebruik ik voor het hoofdtraject op een aantal plaatsen de slanke M-rails (3900/3800).

Ik ben wel blij met het Zwitserse verhaal van Johan, want onderstaand wisselstraatje komt ook in mijn baan! :D



Ook hier is op het bovenste spoor de (gebogen) 'aftakking' het doorgaande spoor.

Groetjes,
Kiezel :)

Een met onderstaande vergelijkbare situatie is/was te vinden bij Utrecht-Zuidzijde (wissels 231 en 233). Rechtdoor was naar Utrecht GE en krom de hoofdsporen van/naar CS. De wissels liggen er nu nog steeds maar leiden nu naar twee goedwrenwachtsporen en spoor 18 en 19.


Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 06 oktober 2008, 22:30:05
Citaat van: EgMaf op zondag 05 oktober 2008, 19:28:56
In een dubelsporig stuk hoofdlijn, op de vrije baan? Ik geloof je meteen, maar het verbaasd me wel.
Foto?

Duurde even voordat ik tijd had maar bij deze toon ik je graag de foto's



p mijn modelbaan ligt één spoor van wege de krappe ruimte in werkelijkheid ligt op het raccordement 3 sporen. Achter het bewuste wissel liggen dus nog twee handwissels.


Lijkt mij duidelijk aangetoond dat de genoemde situatie in de praktijk voorkomt.

De buitenboog in model maak ik dus van de radius die het slanke wissel van Märklin heeft. Het tweede spoor er naast wordt van Flexrail gemaakt.

Mvg, Johan



Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: mDDM op dinsdag 07 oktober 2008, 08:59:07
Een met onderstaande vergelijkbare wisselverbinding (253A/B) ligt in de splitsing van de sporen naar Den Haag en Rotterdam bij Moordrecht. Dit zijn zeer slanke hogesnelheidswissels die zowel recht als krom met 140 km/h bereden kunnen worden.
Ja, maar de wissels die Kiezel laat zien voldoen bij lange na niet aan deze beschrijving. In geval van ruimtegebrek wil je zo'n 140km/h wissel niet op je baan hebben, want dat is in H0 meer dan een meter lang.  :)
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 07 oktober 2008, 09:44:08
Citaat van: mDDM op dinsdag 07 oktober 2008, 08:59:07
Een met onderstaande vergelijkbare wisselverbinding (253A/B) ligt in de splitsing van de sporen naar Den Haag en Rotterdam bij Moordrecht. Dit zijn zeer slanke hogesnelheidswissels die zowel recht als krom met 140 km/h bereden kunnen worden.
Ja, maar de wissels die Kiezel laat zien voldoen bij lange na niet aan deze beschrijving. In geval van ruimtegebrek wil je zo'n 140km/h wissel niet op je baan hebben, want dat is in H0 meer dan een meter lang.  :)

Tja, daar heb je natuurlijk gelijk in... :?
In vergelijking met de radiussen van de slanke wissels van K-rails (902,4 mm) en C-rails (1114,6 mm) zijn de 'slanke M-wissels' trouwens ook niet echt slank te noemen natuurlijk (namelijk 585 mm). Maar slanker dan dit kun je het in M-rail gewoon niet krijgen... En hoeft voor mij ook niet. :P

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik gebruik wel enkel slanke wissels en ik heb ook grote boogstralen in het zicht. Ik heb zelfs een grote boog waarbij ik 24912 dubbelsporig gebruik. Echter is de beperkte ruimte de voornaamste oorzaak waarom ik de slanke wissels en de grote bogen niet ovveral toepas. Het ontbreken van een engelse wissels en een slanke tegenhanger van de 24649 vind ik ook een gemis.

Nu wissel ik in mijn baanplan regelmatig tussen de slanke en de normale geometrie.

Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 07 oktober 2008, 00:01:13
Zwitsers hebben hetzelfde probleem als modelspoorders: te weinig ruimte. Na een paar meter zit er weer zo'n berg in de weg.

Nou Klaas, weet je nu waarom het Zwitsers thema zo gelieft is bij modelspoorders  :mrgreen: 8)

Mvg, Johan
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: spoorman op zondag 05 oktober 2008, 17:59:51
Citaat van: marklinfan op zondag 05 oktober 2008, 16:40:02
ik denk dat c rails slanke wissels weinig gebruikt worden om je baan dan raar uitkomt.en veel kleine stukjes nodig hebt
er zijn wel tussenstukjes voor maar dat is niet goedkoop
en de onwetend heid.
Waarom maken jullie je wisselstraten en stationsporen niet met k-rail en flex? Je kunt dit ballasten met ongeveer dezelfde kleur als de c-rail en met een beetje vervuiling met de airbrush zie je weinig verschil lijkt me. Juist een beetje gebogen perron is een stuk spannender als die rechte.

Gr, Ben.

Om te antwoorden: ik heb in het verleden met K-rails gereden, nu rijd ik met C-rails. De belangrijkste reden daarvoor is de contactzekerheid (na jaren tapijt rijden of rijden in een bak onder het bed krijg ik eindelijk wat ruimte voor een vaste baan). Ik heb getwijfeld om inderdaad weer terug te gaan naar K-rail in de vorm van K-Flexrail en K slanke wissels. Mijn ervaringen die ik "noodgedwongen" heb opgedaan met de C-rail zijn zoveel beter, met name in de contactzekerheid dat ik besloten heb toch bij C-rail te blijven. Bij K-rail is de bovenkant van het railprofiel plat. Gevolg: stof en vuil blijft er volgens mijn theorie op liggen en wordt door de rijdende treinen "aangestampt" en ingebrand. De C-railprofielen zijn net als de M-rail profielen aan de bovenkant rond. Het vuil wordt gewoon naar de zijkanten gedrukt en dus is er zonder veel poetsen bij C en M rail meer contactzekerheid. (bij M-rail heb ik dit letterlijk zien gebeuren: een schone bovenkant van de rail en een vette plaque naast de rails).
Daarbij komt ook nog eens de kwetsbaarheid van K-rail, het mogelijk slechte contact tussen de metalen lipjes voor de middenleider na enkele keren uitelkaar en in elkaar zetten van de rail. Ook met de K-wissels met name de slanke met bewegende tong had ik regelmatig problemen. (de tong bewoog slecht). Die laatste zijn niet meer te koop en de huidige versies van de slanke K-wissels zijn vele malen beter.

Optie kan nog zijn de K-rail naast de C-rail te gebruiken. Ik weet niet of de overgangen mooi worden zonder de dure overgangsrails. Met ballast er bij in de C-rail kleur is er misschien een poging te wagen. Maar op dit moment wil ik graag nog zo flexibel zijn mijn baanplan maandelijks weer wat aan te passen, zodat ik niet voor vastgelijmd ballast wil kiezen.

Nog een reden om slanke C-rail wissels te gebruiken: je kan er zo mooi de decoders en aandrijvingen onder wegklikken, zodat je ook bij tapijtrijden digitale wisselaansturing hebt zonder draden naar de wissels toe.

De C-flexrail zal vermoedelijk nooit komen, ik denk echter wel dat Märklin er goed aan doet wel de slanke Engelsman als wissel voor C-rail uit te gaan brengen.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: ucsdcom op zondag 05 oktober 2008, 11:31:25

Mijn vraag: waarom gebruikt haast niemand die Märklin rijd de slanke wissels en kruisingen? Logisch dat je begint met de krappe bogen en wissels uit een startset aangezien dat meestal de uitgangspositie is. Maar daarna ga je toch zelf een catalogus halen en keuzes maken lijkt mij?
Ik rijd al langer märklin op slanke wissels en mijn 3 dealers waren stuk voor stuk verbaasd als ik er 1 koop. Als een winkel ze al heeft, dan hoor je telkens: we verkopen ze nooit ondanks dat ze veel mooier zijn...


Ik hoor dan ook weer niet bij de groep die geen slanke wissels gebruikt op één na zijn al de wissels slank, daarnaast heb ik ook een aantal meegebogen wissels. Ook gebruiken nagenoeg al de mensen die ik ken slanke wissels.
De groep die dus met slanke wissels rijdt is dus groter dan er wordt gedacht en of beweerd.
Mijn baan is echt niet groot maar als je ze een beetje slim inpast kost het niet zoveel meer extra ruimte, voordeel en ruimte winnend is zeker als je ook flexrail gebruikt de minimale rail afstand die je kan bereiken.
Het rail systeem dat ik gebruik is trouwens Märklin K-rail.

Gr. Bert :)


Johan trouwens erg mooie foto's van de zwitserse spoorwegen.
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik gebruik voor het zichtbare gedeelte van mijn baan slanke wissels, in het schaduwstation liggen normale wissels.
Verder zijn vrijwel alle bochten R4 en R5, op de uiterste binnenbochten van het station na.

Edgar
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Als ik dit zo lees, dan zijn het voornamelijk K-rail rijders die de slanke wissels kiezen of heb ik dit mis?
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Ik heb 5 x slanke C-rails wissels en het vervelende is dat 9 van de 10 loco's daar dus met de sleper sluiting maken :shock:

Ja echt, heb het net eens goed bekeken door zeer langzaam over de wissel te rijden, op het moment dat de sleper de wisseltong voorbij is, maakt de sleper contact met de afbuigende spoorstaaf en dan heb ik kortsluiting en slaat de boel af.
Nou kan ik er overheen racen, dan gaat het wel goed, maar ik ga die krengen er toch maar uithalen denk ik, snap er geen zak van, zijn nieuwe wissels, alle 5 !.
Meeste problemen heb ik met locs met een lange sleper.
Bij geen enkele gewone wissel heb ik dit probleem, alleen bij de 2 sporen waar dus 5 slanke wissels in zitten.

Zucht.............................. :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: v200marklin op donderdag 09 oktober 2008, 10:40:23
Nou kan ik er overheen racen, dan gaat het wel goed,
Slanke wissels zijn bedoeld om er met hoge snelheid overheen te rijden.

Of, zoals Bill Gates gezegd zou kunnen hebben: This is not a bug, this is a feature!
:mrgreen:
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: EgMaf op donderdag 09 oktober 2008, 10:44:08
Citaat van: v200marklin op donderdag 09 oktober 2008, 10:40:23
Nou kan ik er overheen racen, dan gaat het wel goed,
Slanke wissels zijn bedoeld om er met hoge snelheid overheen te rijden.

Of, zoals Bill Gates gezegd zou kunnen hebben: This is not a bug, this is a feature!
:mrgreen:

Ja, lach maar :?, kan wel janken  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
hoi leuk draadje en zeer mooie foto,s van ch van johan.
vraagje waar was dat in ch.

ook ik maak gebruik van de slanke wissels en ja ook ik rij zoals een groote groep met k rail helaas kon ik mijn spiraal niet met de groote rail radius maken omdat die alleen al 1,50  bij 1,50 cm plus houtwerk in beslag zou nemen met de andre radius zou ik rond de 1,20 a 1.30 ziten.
maar de slanke wissel die gebruik ik zeker wel en met puntstuk dze worden ook met ptt relais geschakeld.
het schaduw station woord daarin tegen ook met de ptt relais gestuurt alleen deze zijn dan de normale k rail wissels zonder de wissel stuuring spoelen.

groetjes bas
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
Citaat van: DB bas op donderdag 09 oktober 2008, 20:23:53
vraagje waar was dat in ch.

groetjes bas

Hi Bas,

Ben jij vlak langs gekomen  :P Blausee-Mitholz  8)

Mvg, Johan
Re: Waarom gebruiken jullie geen slanke wissels en ruime bogen?
ja zoiets dacht ik al johan kon er even niet op komen maar de rotsen bergen structuur komt me wel zeer bekent voor :lol:.
ooo was ik er maar weer alleen al voor de bollentjes in de ochtend :lol: :lol:.
zal kijken of bas nog een mooi plaatje hebt.

groetjes even de travo stil zeten anders gaat het mis