Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Wissel aandrijving

Gestart door Luuk BR01-1075 zaterdag 03 oktober 2026, 19:42:44

Wissel aandrijving

Terug naar toen het beste!!!!!!!!!!

Wissel aandrijving
Goedeavond
Ik ben bezig met een nieuwe marklin baan.
Ik ben op zoek naar wissel aandrijving voor de 22715/16 ik heb wat gezocht op internet ik heb twee keuze's de markkin 7549 en 75491.
Op internet staat dat die oudere versie de 7549 niet lang mee gaan en als je een decorder er bij doet en intensief gebruik dat ze er snel mee stoppen of zelf door branden

Wie heeft er ervaring
Tips welke ik moet kopen

Gr.
Luuk
Re: Wissel aandrijving

Luuk, Koop de 74491. Doorbranden zal niet gauw gebeuren. Een probleem wat mettertijd gebeurd is, dat de microschakelaars niet meer werken. Deze kun je dan eruit solderen en vervangen door een PTC. Ik zoek even de link en zet hem straks hierbij.

Link en dan naar beneden scrollen naar Überbrücken der Endschalter

De ervaringen met de aandrijvingen zijn heel veel gebaseerd op de 74480. Die gingen wel eens kapot. Het grote probleem is dat de contacten van de microschakelaars verbranden door de hoge stroom, die er doorheen ging. Deze is vaak te lang. Märklin gebruikt standaard 250 ms en dat is eigenlijk te lang. 100 ms is voldoende.

De microschakelaars schakelen de stroom door de spoel na het omgaan van de wissel van de wissel uit. Deze stroom kan meer zijn dan de microschakelaars aankunnen. Deze kunnen 500 mA aan en het komt voor, dat bij een wat moeizame wissel de stroom boven de 500 mA komt. Vuil en stof kunnen uiteindelijk het moeizaam omgaan van het wissel veroorzaken. Door de inschakeltijd te verkorten valt eerder op, dat een wissel moeizaam gaat en kun je maatregelen nemen door het te smeren.
Rainer Lüssi heeft uitgedokterd dat de microschakelaars ook vervangen kunnen worden door PTC's. Daarmee los je het probleem op. 1200blauw heeft hier positieve ervaringen mee.

Beste cor
Bekant voor uw reactie
Hoelang duurt het of hoe veel kan dat die
Kapot gaat want er zit een behoorlijk prijs verschil in

Gr.
Luuk

Luuk, mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Ik was even uit het oog verloren, dat je was overgegaan naar k-rail. Dan zul je inderdaad de 7549 moeten hebben. Maar inwendig, zoals je ook kunt zien op de site van Rainer Lüssi is het gelijk. Dus een eventuele reparatie ook.

Er zijn ook modelspoorders die servo's gebruiken of wisselmotoren (bv. MTB). je zou je daar ook in kunnen gaan verdiepen.

Sorry voor het ongemakt nu snap ik het niet meer
Je heb de 7549 en de 75491
En nu

Gr.
Luuk

Laat die spoelen links liggen en neem bv MTB wisselmotoren.

Of servo's.

Goedeavond
Hoe werkt dat als ik die op marklin k baan wissel 22715 aan sluit welke decoder heb je er voor nodig
Kan ik die ook handmatig besturen met een wissel blokje

Beste cor
Welke zou ik kopen mijn buget is niet heel groote moet ook nog andere dingen kopen
Want je heb de 7549 en de opvoger 75491 de oudere zijn rond 5 a 10 en 75491 rond de 30 euro

Gr.
Luuk

Je kunt wissels aansturen met een wisselblokje, maar die heeft drukknoppen en de inschakelduur is daarvan best lang. Eigenlijk zou je de wisseldecoder k83 moeten gebruiken, maar deze moet je aansturen met een digitale centrale zoals de CS2/CS3.

Een andere optie zou het aansturen met een Arduino of rashperry kunnen zijn. Maar daar zul je je dan in moeten verdiepen.
Als je drukknoppen wilt gebruiken (wat het simpelste is) dan zou ik de aandrijvingen gaan voorzien van een PTC. Dan heb je minder kans op het doorbranden van de spoel. 

Verder kun je eens gaan struinen op beurzen of veiling/verkoopites voor tweedehands. k-rail is wat dat betreft lastiger dan c-rail.

Oke weet miss de nummer van die ptc merk want ik weet niet presies welke ik moet kiezen
Dus dan wordt het die 7549 met een nieuwe ptc er in

Bedankt zo ver al

Gr.
Luuk

Beste Luuk,

Gebruik servo's, is veel goedkoper en bedrijfszeker.
Voor sturing kijk eens naar Arcomora.
Mvg
Olivier 77

Citaat van: Luuk BR01-1075 op zaterdag 03 oktober 2026, 20:52:28Oke weet miss de nummer van die ptc merk want ik weet niet presies welke ik moet kiezen

Littlefuse 60R020XPR

Ik kan hem zo snel  niet vinden

Klopt het dat het is
Moet ik deze er in solderen
Dus deze in combie van de marklin 7549 voor de makelijke oplossing

Gr.
Luuk

Zo lang de schakelaar goed is laat je hem toch gewoon zitten?

Goedeavond
Bedankt voor uw reactie denkt het wel wat is het slimts
Ik heb nog wel wat tijd dus miss kan ik het op voorhand er in zetten

Gr.
Luuk

Er zijn er veel die er 10-tallen hebben die nooit kapot gegaan zijn, laat je niet gek maken  ;)

Bedankt voor uw reactie
Dus het wordt 7549 en als ze het midder gaan doen dan een nieuwe snel zekkering
Bedankt voor iedereens hulp

Gr.
Luuk

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

De 75491 is een verbeterde uitvoering van de 7549 volgens de product beschrijving, ik was hem aan het testen op levensduur toen mijn vrouw plotseling overleed, dus einde hobby.

Groet, Anne W

Wat Franky al aangeeft. Pas doen als de aandrijving kapot is. Dan de microschakelaars los solderen en de PTC erin. Wel handig als je een aantal PTC's alvast op voorraad hebt. Meestal lijkt het dan net alsof aandrijvingen dan niet kapot gaan, vreemd genoeg.  :D  :D

Hoeveel zouden er in gebruik zijn? Misschien wel 1.000.000. En ja, dan zal er af en toe eentje kapot gaan 😉

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Voor product beschrijvingen zie https://www.maerklin.de/de/service/produktdatenbank

Groet, Anne W