Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

ontwerp gevraagd

Gestart door pkrijgsman zondag 06 september 2026, 12:35:05

ontwerp gevraagd

ontwerp gevraagd
Beste forumleden,

Al een tijdje heeft onze 2e zoon een hoeveel Marklin M en C rails. Nu zijn we zover dat hij een eigen hoekje in het huis heeft waarop een modelbaan gerealiseerd kan worden. Echter, we merkten dat dat niet eenvoudig is om 'zomaar eventjes' een leuke baan te ontwerpen/te realiseren. Dus hierbij ben ik zo vrij om een oproep te doen of jullie ideeen, danwel een ontwerp zouden kunnen aanleveren.

De eisen/voorwaarden:

Het oppervlakte is 90cm * 232cm * 122cm. Ofwel, het is een trapeziumvormig oppervlak. De 232 cm is de rechte zijde die haaks staat op de korte zijdes van 90 en 122 cm.

Er zijn geen wensen t.a.v. 'koopstation', schaduwbaan, etc. (Ik kwam zulke termen tegen bij het doorlezen van verschillende berichten).

Er zijn 3 locs aanwezig, digitaal aan te sturen.

Er is zijn de volgende baanstukken aanwezig. Graag zouden we met de bestaande stukken iets willen realiseren, maar als er iets bijgekocht moet worden om een baan ' net iets mooier te maken', dan is dat geen probleem. Op Marktplaats zijn veel aanbieders, dus dat is een goede voorziening.

De volgende baanstukken zijn aanwezig:

c-rails
6x tegenbocht 24224
3x wissel links 24611
3x wissel rechts 24612
4x eindstuk 24001
24x bocht 24130
1x stootblok
7x rechten 180
10x rechten 172
4x overgangstuk 24951

m-rails
16x bocht
2x wissel links
2x wissel rechts
8x rechten
1x spoorwegovergang

Ik ben benieuwd of hier iets mee gedaan kan worden...uiteraard zijn vragen, tips aanbevelingen etc. van harte welkom!

Alvast bedankt!

PS> Het is niet uit een zeker luiheid dat ik dit jullie vraag, maar we lopen regelmatig vast (ook door gebrek aan kennis) en een gebrek aan onderdelen, hoewel we hier misschien een leuke startvoorraad hebben. Bovendien is hier heel veel kennis aanwezig, dus...stel ik maar de vraag....
Re: ontwerp gevraagd

Wanneer je op internet het woord Gleispläne intikt, dan krijg je veel voorbeelden. Op sommige websites die dat leveren kan je op afmetingen zoeken. Bv groot, middel en klein. 

Misschien dat daar iets bij zit, of eventueel aanpassen aan eigen wensen.

Citaat van: pkrijgsman op zondag 06 september 2026, 12:35:05m-rails
16x bocht

Welke bocht?
5120
5100
5101
5102
5103
5104
5116
5200
5201
5205
5206

Ah, dat is misschien nog een goede tip. We hebben bijvoorbeeld wel zo'n boekje van Marklin, maar toch, dan is het algauw best ingewikkeld, met hoogteverschillen, of een opstelspoor onder baanniveau. Maar ik zal er eens naar kijken, bedankt!

Citaat van: pkrijgsman op zondag 06 september 2026, 12:35:05De volgende baanstukken zijn aanwezig:
Binnen Wintrack, ook de gratis versie, (mogelijk ook binnen andere programma's) kun je je bestand aan rails invoeren. Maak je dan een plan, dan zie je direct of je rails te kort komt of overhoudt.

Citaat van: pkrijgsman op zondag 06 september 2026, 13:31:36Ah, dat is misschien nog een goede tip. We hebben bijvoorbeeld wel zo'n boekje van Marklin, maar toch, dan is het algauw best ingewikkeld, met hoogteverschillen, of een opstelspoor onder baanniveau. Maar ik zal er eens naar kijken, bedankt!
Die hoogteverschillen hoef je niet toe te passen, als je iets leuks ziet pas je dat aan op 1 nivo. Idem met de schaduwstations, die laat je weg.

Het bouwen van een leuke baan is ook gewoon experimenteren, zeker op die leeftijd.

Dua leg gewoon wat neer, en ga rijden. Is het niet leuk, dan pas je het aan.

Ga eens aan de gang met wat rangeersporen en kijk of dat leuk is.

Niet per se voor het baanplan van nu, maar kies voor één railsoort, mede ivm de geometrie.
Ik zou zeggen C rails vanwege de betrouwbaarheid. Koop gewoon wat meer rechte rails 24172 en 24188 en wat bochten nummer 24230 met een grotere radius dan de 24130, dan kan je ook 2 sporen netjes parallel in de bocht laten lopen.

In Houten kan je genoeg gebruikte C rails scoren, hoeft niet de hoofdprijs te kosten.

Ik ben even wezen puzzelen, maar het is voor het beschikbare oppervlak te veel rail. In dit probeersel zit wel een mengsel van m- en c-rail, maar ik zou toch willen adviseren op langere termijn voor één van beide te gaan.

Onder in beeld de stukken, die niet zijn gebruikt. Voor de bogen van m-rail ben ik uitgegaan van de 5100.