Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

5106 - ontstoorcndensator

Gestart door hermanvk zondag 19 november 2023, 22:56:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
5106 - ontstoorcndensator
Lid sinds: 2023

offline
5106 - ontstoorcndensator
Bij het opnieuw opbouwen van een M-rail Marklin, kom ik vele onbekenden tegen, onder andere deze twee verschillende 5106 rechte rails.
Bij het opzoeken onsite, kwam ik dit tegen:

5111   Aansluitrail zonder ontstoorcondensator   180 mm   voor het aansluiten van een transformator (Delta of Digitaal)   
5131   Aansluitrail met ontstoorcondensator   180 mm   voor het aansluiten van een transformator (Analoog)

Het lijkt alsof dit de reden is, maar ik ben niet zeker, omdat de nummering verschilt...

Is dit inderdaad het verschil tussen beide 5106? (foto's in bijlage)
En dan een tweede vraag: is het al dan niet hebben van die ontstoorcondensator belangrijk voor mijn analoge treinen?
Al bedankt op voorhand...
Herman
Re: 5106 - ontstoorcndensator
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 5106 - ontstoorcndensator
voor analoog is hij belangrijk voor ontstoring.Voor digitaal MAG hij er NIET opzitten.Verder identieke rail
Re: 5106 - ontstoorcndensator
Bedankt voor de snelle reactie..
Ik blijf echter met twee vragen zitten, wat die ontstoring nu precies doet of moet doen?
En heb ik echt die onstoringsrail nodig voor mijn analoge treinsets?
Re: 5106 - ontstoorcndensator
Nodig is de condensator niet voor je treinen. Die functioneren zonder het ding gewoon, storingsvrij ;)
Wel kan het zijn dat je treinen radio ontvangst of wifi en bluetooth verstoren tijdens het rijden.
Weet je zeker dat je bij analoog bedrijf blijft, dan kun je de aansluitrails met onstoringscondensator gebruiken.
Overweeg je digitaal te gaan rijden, gebruik de condensator dan niet!
Hij stoort dan het digitale signaal. En schijnbaar stoort een digitale centrale de omgeving niet.

Groet,

Peter

Re: 5106 - ontstoorcndensator
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: 5106 - ontstoorcndensator
Vonkvorming bij wielen, sleper en koolborstels veroorzaken HF stoorsignalen; ik zou eigenlijk niet weten waarom dat bij digitaal rijden niet voor zou komen.

Als ik me goed herinner was de storing met name op de middengolf hoorbaar en daar luistert toch -bijna- niemand meer naar, wat de condensator opeens minder belangrijk maakt lijkt me.
Re: 5106 - ontstoorcndensator
Tot zolang ik maar met 1 transfo rij, zal ik dan toch maar die condensator-5106 gebruiken...
Maar ik hoef mij dus niet echt ongerust te maken om dan toch die andere rails te gebruiken.... later :thumbup:
Re: 5106 - ontstoorcndensator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 5106 - ontstoorcndensator
Goed idee.  :thumbup:

Nog wat toelichting. De motor veroorzaakt de stoorsignalen, maar de rails zijn een geweldige antenne om die signalen de omgeving in te sturen. Vandaar niet alleen ontstoring in de loc - spoeltjes en een condensator - maar ook in de aansluitrail.

Tegenwoordig is er wel wat veranderd.
- De motortjes veroorzaken heel wat minder stoorsignalen dan de oude veldspoelmotoren.
- Een decoder - indien aanwezig - verbreekt de directe verbinding tussen motor en rails. De rails is dus geen antenne meer.
- Er valt minder te storen, omdat er nauwelijks nog tv's en radio's zijn die er last van kunnen hebben. Ons huizen zitten tjokvol draadloze apparatuur, maar dat kan er kennelijk goed tegen.

Ontstoring in de loc is nog steeds wettelijk verplicht. Dat gezegd hebbende, zijn heel wat modellen naar digitaal verbouwd, waarbij de onstoorcomponenten werden verwijderd zonder nadelige gevolgen.

Als je wilt weten waarvoor het was. Men neme een oude Märklinloc, verwijdert de ontstoorcomponenten uit de loc en uit de rails en zet een middengolfradiootje in de buurt. Dan kan je de loc op de radio horen rijden.  :-)