Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

voeden C wissels?

Gestart door Dimitri maandag 23 februari 2015, 15:46:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voeden C wissels?
Dimitri
gast

voeden C wissels?
Hey beste leden,
Kleine vraag,
Ben al heel wat gaan zoeken,ook op wiki maar vind geen echt antwoord,,,
Mijn baan rijd digitaal C rail met station 2.
Ik wil nu 11 wisselaandrijvingen 74491 plaatsen maar analoog besturen met 72710 schakelkastjes.
Mag ik deze voeden daar stroom te nemen op mijn ringleiding of moet ik uitkijken naar een voeding ?
Ivm eventuele overbelasting,er rijden 6 treinen op mijn baan.
Met dank Dimitri.
Re: voeden C wissels?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: voeden C wissels?
Je ringleiding is een voedingsbron met een beperkt vermogen, dus kun je beter de gele draden op een aparte trafo zetten.

grt Piet.
Re: voeden C wissels?
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: voeden C wissels?
als je doet wat Piet aangeeft zorg dan wel dat je ook de massa's samen doet en je trafo's goed gepoold staan

verder is dat de beste oplossing

Gr Ed
Re: voeden C wissels?
zolderbaan
gast

Re: voeden C wissels?
Ik bedien mijn wissels met een aparte trafo waarvan de wisselspanning is omgezet naar een afgevlakte gelijkspanning, dit voorkomt het brommen.
gr Frits
Re: voeden C wissels?
Dimitri
gast

Re: voeden C wissels?
Bedankt voor jullie reactie,
Als ik het goed heb zou dan de Marklin 6631 transfo ideaal moeten zijn?
Re: voeden C wissels?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: voeden C wissels?
Persoonlijk ben ik er niet voor om deze trafo's te gebruiken, ze zijn gemaakt voor 220 volt.
En wij hebben al een hele tijd 230 volt op het lichtnet staan.
Maar het zou er mee kunnen.

grt Piet.
Re: voeden C wissels?
Dimitri
gast

Re: voeden C wissels?
Hey Piet,
Wat voor transfo of voeding is volgens u de beste oplossing voor mij.
Ik moet er sowieso een kopen.
Met dank Dimitri.
Re: voeden C wissels?
Lid sinds: 2013

offline
Re: voeden C wissels?
Een oude Märklin 6002 zou mij ideaal lijken, maar dan heb je alsnog AC. Er waren destijds ook DC modellen in de 6000-serie, maar dat zou ik thuis na moeten kijken voor je. Is AC dan zo storend, voor het moment van schakelen voor je?

Re: voeden C wissels?
Lid sinds: 2006

offline
Re: voeden C wissels?
Hoi Dimitri en PietB,

Wat voor voltage is af te lezen op de bovenste regel van deze trafo?
Dus Dimitri zal zich hier geen buil aan vallen.
Trafo ziet er keurig uit dus zal naar behoren functioneren, dus goed bruikbaar voor je.
Er zijn zat handleidingen hoeveel stroomverbruikers je er maximaal op aan kunt sluiten.
Mocht je daar vragen over hebben dan is er voldoende kennis hier om je van een antwoord te voorzien.

In een ander topic worden oude trafo's uit elkaar geschroefd.
Daar ben ik dan weer geen voorstander van, zeker niet aan te raden voor mensen die bv. in hun leven
nog geen lamp hebben opgehangen of bv. nimmer een steker aan een snoer hebben gemonteerd.
Een beetje nieuwer exemplaar is voor een paar 10-jes te scoren.
Re: voeden C wissels?
nobody
gast

Re: voeden C wissels?
Neem een lichttransformator. Zie ===> klik
Re: voeden C wissels?
Dimitri
gast

Re: voeden C wissels?
Neen AC of DC maakt niet uit voor mij.
Heb juist gelezen op het forum dat er met AC iets meer gebrom is bij het verzetten.
Over dit laatste wil ik wel nog even iets zeggen.. op het werk (Siemens) maken wij oa de echte wisseltrekkers voor de NMBS en die worden bij ons dus ook getest voor ze geleverd worden,,,, jullie willen echt niet weten wat voor lawaai die dingen maken bij het verzetten van een wissel,,, dus als dit op je baan ook zo is .,,,,,,,,
Re: voeden C wissels?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: voeden C wissels?
Citaat van: Dimitri op dinsdag 24 februari 2015, 10:25:44
dus als dit op je baan ook zo is .,,,,,,,,
Ja maar dan schaal 1:87  :D
Re: voeden C wissels?
Lid sinds: 2014

offline
Re: voeden C wissels?
dat met 220v klopt niet omdat er is sommige EU landen al veel langer een spanning van 230v word gebruikt als ik me niet vergis moeten EU goedgekeurde apparaten minimaal een spanning van 250 aan kunnen! al is het wel zo dat oudere trafo's goed warm kunnen worden en sommige zijn niet geschikt voor continu gebruik!