Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Liliput NS 6400 (2-motoren) digitaliseren

Gestart door Willem E donderdag 07 februari 2013, 12:18:34

Ooit.....

Van een mede-forummer heb ik een de bovengenoemde loc overgenomen.
Het ding lag deels uit elkaar...

Gistermiddag kwam-ie binnen.
En zoals altijd, ik kan het niet laten, moest-ie zo snel mogelijk rijden.
Dus met de aanwezige onderdelen de eerste testjes gedaan en ja, al na het aansluiten van 2 draadjes kwam er een motortje tot leven!
De 2e motor ook ingebouwd en aangesloten: ja hoor! Hij rijdt!
Maar oh-ooh, wat een geluid... Zeker is dat er geen geluidsdecoder in hoeft en komt. Was wel wat gewend met Delta-locs, maar deze kan het nog veel 'beter'... Ik vermoed dat het wat wringt omdat de motortjes niet helemaal synchroon lopen.

Deze loc is niet echt onderhoudsvriendelijk: zeer fragiele bevestigingen van draaistellen en motortjes. Daarvan waren er dan ook al enkele gebroken.

Het was mij al voor de aanschaf bekend dat deze loc geluid maakte, dus voel me zeker niet bekocht ofzo.
Ik hou wel van een uitdaging en wil hem gaan digitaliseren. Daarbij stuit ik op de vraag of dit kan met 1 decoder. De diverse forums zijn nogal verschillend en/of onduidelijk. Zo zou er een probleem ontstaan met de lastregeling: de decoder raakt "in de war" van de 2 motoren.
Daarnaast moet de verlichting verbeterd worden, wellicht met ledjes.

Zijn er al Forum-leden die ervaringen in deze hebben?

Mvg.
Willem E.
Re: Liliput NS 6400 (2-motoren) digitaliseren
Hoi William,

Op beneluxspoor forum staat hier ook een stukje over de inbouw van de decoder.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20016.0

Groet Tinus
Lastgeregelde decoder heeft geen moeite met twee motoren (mits de decoder het vermogen aan kan)
Je mag zowel paralel als in serie aansluiten
Ik sluit altijd paralel aan.

Succes  :thumbup:

Mvg, Johan
De link waar Tinus naar verwijst gaat over de latere versie van het model met één motor. Die is ook digitaal voorbereid en dat is de tweemotorige versie niet. Je kunt een hele technische verhandeling houden over het aansluiten van twee motoren op een decoder, maar in de praktijk levert het geen problemen op.
Nu is dit wel een apart geval. Als dit model niet lekker zou lopen, dan ligt het vermoedelijk gewoon aan het model.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.