Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Kan adres Marklin locomotief niet uitlezen met Ecos

Gestart door Supertrack zaterdag 06 september 2025, 13:31:27

Kan adres Marklin locomotief niet uitlezen met Ecos
Dag collega's.

Ik ben bezig om van al mijn locomotieven het adres te wijzigen via de ESU Ecos en als DCC lok te gebruiken zodat ik af ben van de mfx problemen.  Dat omzetten gaat over het algemeen prima via de Ecos, behalve bij drie stoomlocomotieven. Bij 1 loc krijg ik een foutmelding als ik die willen uitlezen op CV 1, bij de andere 2 locs krijg ik steeds een foutmelding als ik het nieuwe adres probeer te schrijven naar de loc. Het zijn locs uit de periode 2018 tot 2021 dus met de mfx. Andere locs van Marklin met mfx geven geen problemen en kan prima omzetten naar DCC met nieuw adres. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
Re: Kan adres Marklin locomotief niet uitlezen met Ecos
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Beetje lastig daar een goed antwoord op te geven, dus ik stel maar eerst wat checkvragen:

1. Is mfx in de loc wel uitgeschakeld als je het adres wilt wijzigen?
2. Staat M4 op de ECoS uit als je de loc van mfx afhaalt?
MFX kan ik nu niet uitschakelen in deze locs omdat ik in dit geval waarde 4 niet kan schrijven op CV 50. MFX heb ik sowieso uitgeschakeld anders gaat de Ecos die direct inlezen zodra ik de loc op het programmeer spoor zet. Ook de tip die op dit forum tegen kwam om eerst de loc via mfx aan te melden en daarna adres te wijzigen en dan mfx uit te zetten werkt niet helaas.

graag een glaasje wijn

MFX ecos uitschakelen en kijken in handleiding lok of die wel DCC aan kan.Antwoord ja dan benaderen via gewoon adres en dcc programmeren. In het boekje staat steeds een vast adres naast het MFX adres waarop de loc onder MM benaderbaar is
Wiki Redactie

Citaat van: Supertrack op maandag 08 september 2025, 17:14:12MFX heb ik sowieso uitgeschakeld anders gaat de Ecos die direct inlezen zodra ik de loc op het programmeer spoor zet.
Dat duidt erop dat je M4 (=mfx) in de ECoS niet hebt uitgezet. Dan gaat de loc direct mfx praten met de ECoS en worden de CV's geblokkeerd. Zet dus M4 uit in de ECoS, wis de loc uit de loclijst en begin opnieuw.

Daarna kun je dit doen:
Citaat van: Supertrack op maandag 08 september 2025, 17:14:12MFX kan ik nu niet uitschakelen in deze locs omdat ik in dit geval waarde 4 niet kan schrijven op CV 50.
...en het adres wijzigen.

Citaat van: Supertrack op maandag 08 september 2025, 17:14:12Ook de tip die op dit forum tegen kwam om eerst de loc via mfx aan te melden en daarna adres te wijzigen en dan mfx uit te zetten werkt niet helaas.
Die methode heb ik nooit geprobeerd. Het lijkt me ook vreemd dat dat werkt, omdat de loc na aanmelden met mfx eenmaal met een fictief adres in de ECoS staat.
Praten deze locs wel DCC? De eerdere MFX generaties konden toch helemaal geen DCC?

Koen
Hoi
Geef het Märklin nummer van de loks.
Zoals gezegd oudere MFX loks  verstaan geen DCC.
groet digibert
Hé Digibert.

Heb even gekeken de br 18.1 (37119) ondersteund DCC. Uitlezen wil wel bij deze loc, schrijven niet
De br 50 (37898) ondersteund DCC. Uitlezen wil wel, schrijven niet.
De br 03 (37956) ondersteund geen DCC en begrijpelijk kan ik die dus niet uitlezen, laat staan schrijven. Blijft over de eerste twee loc, wel lezen, niet schrijven. Geen idee hoe dat kan.

graag een glaasje wijn

37119 en 37898 = mfx dus eerst dat uitschakelen voor je kan CV's schrijven
37898 = MFX dus zelfde opmerking
Hé Bellejt helaas. Ook het uitschakelen mfx wil niet. Als op
CV 50 waarde 4 probeer te schrijven krijg ik een foutmelding in de ecos. Ik ga het nog proberen via de lokprogrammer, kijken of dat wel werkt.

graag een glaasje wijn

locprogrammer (esu) op marklin decoder. Doe je dat in DCC of in marklin protocol ? Probeer eerst eens CV 50 uit te lezen
Uitlezen cv 50 wil prima, krijg waarde 12 als resultaat. Maar die naar waarde 4 schrijven doet ie niet.
Esu lokprogrammer heb ik nog niet geprobeerd. Ga kijken of de decoder kan uitlezen en dan of ik mfx kan uitzetten en daarna het adres kan veranderen in dcc
Wiki Redactie

@citaat
Citaat van: 1200Blauw op maandag 08 september 2025, 18:08:03... Dan gaat de loc direct mfx praten met de ECoS en worden de CV's geblokkeerd.
Je kunt de CV's op je ECoS uitlezen, ernaar zwaaien zelfs, maar niet wijzigen. Daarom:
Citaat van: 1200Blauw op maandag 08 september 2025, 18:08:03Zet dus M4 uit in de ECoS, wis de loc uit de loclijst en begin opnieuw.

Citaat van: Supertrack op donderdag 02 oktober 2025, 20:16:30Esu lokprogrammer heb ik nog niet geprobeerd. Ga kijken of de decoder kan uitlezen en dan of ik mfx kan uitzetten en daarna het adres kan veranderen in dcc
Het zou me verbazen als dat lukte met een Märklin-decoder, omdat de Lokprogrammer specifiek bedoeld is voor ESU-decoders, maar wie weet...
Wat gaat er mis bij de procedure boven de streep?