Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

ESU signalpilot schakelen met LokProgrammer

Gestart door bvk007 woensdag 28 mei 2025, 22:15:46

ESU signalpilot schakelen met LokProgrammer
Hallo,

Wij (Wim en Bas) hebben in februari een Signalpilot aangeschaft (wij hebben verder decoders van Digikeijs, maar hadden een alternatief nodig). Aangezien we al een lokprogrammer hebben voor onze Locs leek dit de prima keuze. Echter we hebben deze aangesloten volgens de handleiding en hij kan uitgelezen worden. Als we een sein/lampje oid aansluiten via de software en deze willen schakelen met de "driver cab" mogelijkheid in de software gaat er letterlijk geen lampje branden.

Het lampje is aangesloten op uitgang 1 en de U+. Het sein waarmee we testen is een viessmann lichtsein waarbij we de Common Cathode op de GND aansluiting zetten en de configuratie van het sein zetten we op Pull in de software ook dit werkt niet.

We hebben de de decoder al opgestuurd gehad naar ESU waar deze is nagekeken, maar niet defect is bevonden.

Heeft iemand enig idee wat wij fout doen? Of kan ik 'm alleen maar programmeren met een lokprogrammer maar moet het daadwerkelijke aansturen van de decoder toch op de baan gebeuren?

Alvast bedankt voor de reacties

Wim en Bas
Re: ESU signalpilot schakelen met LokProgrammer
Denk dat het zit in de gnd en de cathode. Dat gaat niet goed. Hij schakelt mogelijk de cathode. Hrt seintje heeft een gezamenlijke plus. De decoder een gezamenlijke min. Kijk even hoe dan aan te sluiten.
Dan moet je m op pull zetten. Hadden we al gedaan. Om de complexiteit van een sein weg te halen en het ons makkelijker te maken hebben we dus ook geprobeerd een lampje te laten branden. Die gebruikt 1 uitgang en de u+ van de decoder. Maar dat werkt ook niet
Laat eens zien hoe het aangesloten is. Gewoon een foto of schema. Niet uit de handleiding maar zelf hoe de draadjes zitten
Ik heb even een schema in elkaar gedraaid. De baan en spullen liggen bij m'n pa :), dus kan niet even snel een foto maken :)

Denk dat de programmer ook op trc A en B moet worden aangesloten. Nu krijgt de decoder geen digitaal signaal aangeboden en doet dus niks.
Volgens de handleiding en ESU fora niet....

@bvk007 Wat @henkv al aangeeft: De decoder dient zowel van stroom als digitaal signaal voorzien te worden. Anders werkt het niet. Zet de bedrading van de lokprogrammer op Trk A en Trk B. Dan eventueel ook nog op Pw A en Pw B. Je kan ook op de Pw A en Pw B een aparte (tijdelijke) voeding zetten. Dan zou het allemaal moeten werken.

graag een glaasje wijn

je moet ook power geven op TRk a en b zoals je moet doen bij de servodecoder.Dus een draad van PWA naar TRk A en idem voor B.Anders krijgen de uitgangen geen voeding
Top! Gaan we proberen
De gebruiksaanwijzing die ik vond is ook best onduidelijk. Dat plaatje slaat op het aansluiten op de programmer als de decoder moet worden geprogrammeerd. Maar of je iets moet veranderen in de aansluitingen om met de programmer te kunnen testen of het werkt, staat er eigenlijk niet.
Mijn logica zegt alleen dat zonder signaal op Trk A en B de decoder nooit een schakelopdracht kan krijgen en dus nooit dat lampje aanzet.
Ik zal een lichttrafo aansluiten of de pwr doorlussen we gaan testen!

Bedankt voor de reacties  :D
Voor de zekerheid, die trafo dus niet op Trk A en B aansluiten.
Nee nee, geen domme spanning op de digitale ingang :)

graag een glaasje wijn

denk dat je verkeerd redeneert. Trk is de digitale spanning die komt van de tracks of een digitale ringleiding.PW A + B is dan een onafhankelujke voeding en heb je de handleiding niet want staat er duidelijk :

The terminals PW A and PW B serve as the power supply
connecting pints of the SignalPilot. You can either use the digi-
tal track voltage or use an external power supply. An external
power supply is particularly recommended for larger layouts,
because the electric energy does not have to be taken from the
command station or booster.
c) Connect the Terminals Trk A and Trk B to the track output of
the command station (or boosters) from which the SignalPilot
should receive its commands
Waar redeneert wie dan verkeerd?
Ja precies. Op de baan heb ik alle decoders zo aangesloten. We hebben een dikke trafo die de wisseldecoders van stroom voorziet en het digitale signaal komt van de ringleiding, waar de ecos-reloaded op is aangesloten.

Het probleem van nu is dat de test-situatie met de lokprogrammer niet werkte en ik vermoedde dat die stuk zou zijn. We gaan experimenteren met de track ingangen

graag een glaasje wijn

niet jij henkv maar topicstarter.
Kan, maar ondertussen is het wel duidelijk.
Ik zou gewoon met de centrale testen. Weet je zeker dat er niets fout gaat met de programmer.

graag een glaasje wijn

voor esu dingen/die soort decoders te programmeren gebruik ik enkel de digitale spanning op de  beide soorten ingang.Op de baan gaan dan de digitale (TR k) op de digitale ringleiding (boosters) en de gewone (Pwr)op de wisselspanningsleiding met power boost
Waar redeneer ik dan verkeerd? Ik weet dat in mijn normale layout de digitale blokspanning binnen hoort te komen op trk A-B en de domme spanning == niet digitaal op pwr A-B.

Echter had ik de programmer aangesloten zoals beschreven in de handleiding en lukte het schakelen met de driver cab dus niet...

graag een glaasje wijn

in je schema sluit je de programmer aan op Pwr en niet op track.Daarom het idee maar denk dat het nu is opgelost
Ja want dat staat in de signalpilot handleiding... :(
Hoi,

Dank voor jullie aanwijzingen. We hebben licht :). Het doorlussen was inderdaad de oplossing, het gebruik van een externe trafo is ook niet aan te raden, blijkbaar leest de lokprogrammer over de PWR poorten en stuurt ie aan over de TRK poorten. In het plaatje staat een normaal gloeilampje, ook hebben we getest met een seintje, en dat brandt en schakelt ook netjes.

Groet, Bas en Wim

Dit topic mag wat ons betreft worden gesloten :).

graag een glaasje wijn

externe trafo  : sluit je na programmatie enkel aan op de betreffende connector PWR.